Trolleritrick som gick fel

B

Britta68

Blev att fundera på en händelse I helgen.

Min 11-åring skulle visa ett trolleritrick för min syster. Han visade upp båda handflatorna, att de var tomma. Han hade klämt in en slant under tummen och pekfingret, eller var det nu var. Då ber min syster honom vända på handflatorna (och då syns ju förstås slanten vilket ju förstörde hela tricket) , varpå han blir jättearg, kastar slanten till väders, skriker "skit" och nåt annat och stormar upp på sitt rum och smäller igen dörren (jo han har kort stubin :crazy:).

Jag såg inte vad som hände utan hörde bara rop och att det smällde i dörren, gick upp och pratade och bad honom komma ner och be om ursäkt för sitt uppträdande, vilket han gjorde, mycket motvilligt.

Men blev att fundera på det efteråt – varför tog syrran den attityden att hon genast skulle ”knäcka” tricket? Det var ju också trist, kanske hon också hade kunnat be om ursäkt???

Sv: Trolleritrick som gick fel

Det är nog bra att din 11-åring fick ett tillfälle att öva på att hangera sin stubin men det var plumpt gjort av din syster att förstöra för honom :(

Han är ju bara barnet, klart han ska få vara stolt över sitt trick.

Dumt gjort av din syster tycker jag!

Alltså syrran = din syster = vuxen ?

33 år....alltså i stundens hetta så tänker man ju inte alltid klart (ni kan ju gissa var sonen ärvt sin stubin :angel:) och jag fokuserade bara på hans häftiga reaktion. Men efteråt insåg jag ju att syrran också gjort fel.

Ja visst var det. Frågan är hur mycket man skall gräva i saken så här i efterhand. Kanske ta upp det med sonen och förklarar att syrran nog också gjorde fel.

Nja låt det kanske vara där men påpeka för din syster att din son är BARNET och hon VUXEN :/

Nej, det tycker jag inte! Vad ska du säga, att din syster gjorde fel för att hon inte låtsades? Självklart ville grabben att hans trick skulle vara snyggt och osynligt, men jag tror inte det blir bättre av att du säger att din syster gjorde fel.

Låt sonen bli arg, gräv inte i det. Det blåser över och han lär slipa mer på sina trick i framtiden :)

Håller med här!
För sonen är det nog säkert redan överblåst och han får öva mer till nästa gång men ta ett snack med syster!! Okej att försöka genomskåda trolleritrick när typ han Häckner eller Labero gör dem men när en 11-åring ska visa vad han lärt sig? No No!!

Håller med här!
För sonen är det nog säkert redan överblåst och han får öva mer till nästa gång men ta ett snack med syster!! Okej att försöka genomskåda trolleritrick när typ han Häckner eller Labero gör dem men när en 11-åring ska visa vad han lärt sig? No No!!

Ja det var nog en ganska omogen attityd :mad:.

Nej, det tycker jag inte! Vad ska du säga, att din syster gjorde fel för att hon inte låtsades? Självklart ville grabben att hans trick skulle vara snyggt och osynligt, men jag tror inte det blir bättre av att du säger att din syster gjorde fel.

Låt sonen bli arg, gräv inte i det. Det blåser över och han lär slipa mer på sina trick i framtiden :)

Hm, så alltid när nåt barn visar upp nåt så skall man inte "låtsas"?? Dvs en 10-åring som vill sjunga en sång/ visa en teckning skall man meddela att han sjunger/ritar som en kratta???

Näe, det tycker inte jag !

Barn är barn och de blir ledsna och knäckta om man påpekar att de är dåliga.

Jag tycker att din syster var onödigt taskig mot sonen. Han hade väl kunnat få "lyckas" iaf en gång med tricket.

Precis.

Ser inte riktigt varför man som vuxen måste förstöra för ett barn på det viset öht, vem vinner vad på det ?

Ja visst var det. Frågan är hur mycket man skall gräva i saken så här i efterhand. Kanske ta upp det med sonen och förklarar att syrran nog också gjorde fel.

Jag tycker att det räcker med att du säger förlåt för att du övertalade honom att be om ursäkt.

Du kan inte be om ursäkt åt din syster. Du är ju heller ingen domare, som ska avgöra vem som gjorde mest fel. Men dina egna missar kan du ju gottgöra när som helst, när du vill - och det är nog ändå det som är det viktigaste för din son. Mamma är mycket viktigare än moster!:love:

Njae det är ju lite som att tala om för honom att han är en dum 11 åring ;) är det inte? Kanske iofs kan man säga att det är snällt att inte rota i folks trolleritrick alltför tidigt om han skulle göra motsvarande med vänner.

Men borde du inte kunna tipsa syrran om att försöka spela med lite i alla fall och chockat "upptäcka" tricket först efter ett par tre gånger.

(Själv har jag varit småelak och inte låtit lillebror (då 6, jag då 30) fuska så mycket i sänka skepp som han skulle velat. Det är ju bra att bli lite härdad också :D)

Nej, det är inte så jag menade. Det jag menade är att om TS går till sin son och säger "Förlåt, min syster gjorde fel för att hon avslöjade dig", är det samma som att säga "Förlåt, men hon borde ha låtsats". Det har inte sonen med att göra, han är bara branet i sammanhanget! Det är systern TS ska prata med istället. Jag tror inte det är särskilt bra för sonen att han får veta att systern bara borde låtsas.

Njae det är ju lite som att tala om för honom att han är en dum 11 åring ;) är det inte? Kanske iofs kan man säga att det är snällt att inte rota i folks trolleritrick alltför tidigt om han skulle göra motsvarande med vänner.

Men borde du inte kunna tipsa syrran om att försöka spela med lite i alla fall och chockat "upptäcka" tricket först efter ett par tre gånger.

(Själv har jag varit småelak och inte låtit lillebror (då 6, jag då 30) fuska så mycket i sänka skepp som han skulle velat. Det är ju bra att bli lite härdad också :D)

Jag kan ju tycka att om nån kommer och vill visa ett trolleritrick så inte är ju det första man gör att försöka rota i det. Det är liksom ohyfsat!
Oberoende om det är en 11-åring eller vuxen som skall göra tricket. Sen, efter tricket så kan man ju spåna lite på hur det månne gick till.

Sonen verkar inte ha tagit nån skada, igår visade han ett nytt trick åt mig :D. Han börjar faktiskt bli riktigt snabb i fingrarna.

Nej, det är inte så jag menade. Det jag menade är att om TS går till sin son och säger "Förlåt, min syster gjorde fel för att hon avslöjade dig", är det samma som att säga "Förlåt, men hon borde ha låtsats". Det har inte sonen med att göra, han är bara branet i sammanhanget! Det är systern TS ska prata med istället. Jag tror inte det är särskilt bra för sonen att han får veta att systern bara borde låtsas.

Jo visst det är syrran jag borde prata med. Fattar inte hennes attityd faktiskt - är hon en besserwisser eller vad :crazy:?

Oberoende om det är en 11-åring eller vuxen som skall göra tricket. Sen, efter tricket så kan man ju spåna lite på hur det månne gick till.

Exakt så !

Alla *vet* ju att ett trick just är ett trick och en av grejerna med det är ju att klura ut hur det gick. Att avslöja det sådär "rått" även om det är plättlätt är litet taskigt för det är ju just klurandet man vill åt.

heja grabben - mera trick åt folket !

Exakt det är precis så jag är dresserad, vuxen eller barn, man låter dem göra sitt trick först innan man försöker sig på att "knäcka" det även om man från början vet om hur det går till.

Däremot blir det så svårt att säga till en 11-årig son att syrran borde låtsats utan att han känner sig dum. Hehe, först när jag läste funderade jag över varför du inte skrivit om hans syster var 12 eller 7, för om hon var 7 var det ju inte konstigt alls.

Heja trickandet :) hoppas han "vinner" nästa gång.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 085
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 493
Senast: Urigurien
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·
  • Låst
Övr. Barn Vill höra vad utomstående tycker om detta. Då det är mycket svårare att veta vad man ska göra när man är mitt i det. Min syster har en...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
13 994
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka