Tricktråd

GardenAngel

Trådstartare
Jag älskar att trickträna Alice och just nu är vi inne i en stor trickträningsfas! Superbra för hennes lilla ärthjärna och bra för vår kontakt, även om det mesta är rena partytrick.

Så jag tänkte, vad kan ni för trick? Användbara eller partytrick. Allt möjligt! Vad vill ni lära er? Jag vet att vi hade någon "veckans trick-tråd" förut men hittar den inte..

Denna tråden är alltså mer to show off vad vi kan. Med bilder och videor. Allt från sitt till att gå på frambenen :)

Kul tråd! :D Jag gillar användbara trick, så har lärt min vovve att bl.a. stänga köksskåp och lådor efter mig. Just nu håller jag på och lär honom att söka hästskor, tanken är att han i framtiden ska kunna hjälpa mig leta tappskor i hagen!

Här stänger han skåpet (typ ett år gammal film):
http://instagram.com/p/mTA1FpQ_nW/

Och här markerar han skon i köket :p (numera söker han upp den på bakgården också):
http://instagram.com/p/wJmZ4gQ_rv/

Åh vad duktig! :love: Älskar din lilla corgi :) (brukar stalka er på insta)

Jag som inte visste att man kunde länka till insta har varit superambitiös och klippt ihop en kortfilm från dagens träningspass. :D tyvärr tror jag upplösningen blev skit. Men vi ser om det funkar! Sista tricket, haltandet är ett work in progress. Så småningom om ska stödet i min hand minska och hon ska orka halta själv.

@GardenAngel Gud vad smart med tasstorkandet! Måste jag lära min bums, han hatar när man gör det åt honom så det skulle ju vara mer än praktiskt om han klarade det själv. :D Hur har du lärt in det, bara shejpat eller? Kunde man få till nån slags sprätt med baktassarna också kanske..

Jag tycker att det är sjukt tråkigt att pilla med detaljer och finslipa beteenden, men gillar att shejpa för relationens skull och för att det är ett kul sätt att öka kroppskontroll, gymnasticera dem och ge dem bra vardagsfärdigheter.

Har lite snuttar av olika ålder på div. tricks med olika hundar:
Balansträning på pilatesboll

Stadga, godisregnsstörning!

Lite grundträning av lek, filmat när Frodo var helt ny här. Gör lite annorlunda idag men inte mycket

Fridolf gör lite balansträning ute på naturhinder
www.facebook.com/video.php?v=10152429787563666&l=7043138990836367659

Frodo lär sig koka kaffe. Frishejping, från första klicket till färdigt beteende (ej döpt) på 3.3 min!
www.facebook.com/video.php?v=10152652034123666&l=5099544703042784841

Så roligt att se lekklippet @Migo! Jag kommer ihåg att jag postade en tråd om hur man lär hundar att leka precis när jag fått Alice. Och du gav massa bra tips. Bland annat "jag har något du inte har" och att våga vara fånig själv. Har funkat super! Idag både kampar och leker vi :)

@mazariin Shejpade in torkandet. På videon har hon preciiiis lärt sig det, därav att hon biter i handduken. :D
Jag har också funderat på något slags sprättande med baktassarna. Men hon lägger så mycket tyngd bak att jag tycker tassarna blir ganska torkade ändå. :)

@GardenAngel Nu torkar Russel också framtassarna själv! Väckte honom, shejpade i 4 min, nu sover han igen. :p Ska försöka shejpa in bakbenen också lite senare, tänker mig nåt i stil med sprättandet efter att han kissat. :D

Jag håller på att lära min stora att hämta toalettrullen. Har tyvärr ingen film på det dock. :o
Vi har kommit så långt att han faktiskt hämtar den. Nu ska han bara lära sig att ge den till mig och inte börja leka med den.

Håller på och kämpar med att lära Aysu apportera. Tanken är att hon ska "lydnadsapportera" och vi kämpar med en apportbock, men det vore ju praktiskt om hon kunde plocka upp lite allt möjligt. Efter mycket(!) om och men kom vi igår så långt att hon faktiskt är på apportbocken med munnen och öppnar munnen runt den. Hon biter inte tag riktigt, men nästan!

Shejpar in allt och just apportbocken är utan tvekan det svåraste vi gett oss på. Första försöket var väl för någon månad sedan, men jag har inte tränat så flitigt utan mest kastat iväg den någon gång för att se om jag alls kan få henne att titta på den :p

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 894
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 084
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 298
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 337
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka