Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

måsta bara skriva i den här tråden så att jag hittar den, alla är så duktiga :D jag tror jag ska börja träna likte tricks med min medryttarpolle !:D

Måste bara uppdatera lite!
Idag tränade vi buga helt utan godis, och till min förvåning stannade Ella kvar på knä enda tills jag gav kommando att hon skulle gå upp, och då fick hon en godbit :angel: (Okej, nästan helt utan godis då)
Har en bild från i förrgår, träning med godis.

Sen har vi skaffat ny sällskapshäst till Ella (förra åkte hem igen). Och när vi gjorde tricket med spöet stod han och tittade på. Sen gjorde han likadant som Ella och plockade upp spöet, för att sedan ställa sig och titta på mig med det i mun. Och här bar han iväg med det till pappa, när vi jag och Ella red :rofl: :love:

För övrigt är han världens charmigaste kille!

Nu lägger jag mig i :p

Min ponny är extremt matorienterad, för honom räcker det inte att matte blir glad och han får beröm. Något att tugga på gör det hela mycket mer intressant. Klickerträning har gjort hela inlärningen enklare och mer lättförståelig.
Men jag har haft hästar som var mer än nöjda med att bli omklappade och få ett uppmuntrande ord.

Ang. godisbelöningar som skulle få hästen att sluta göra tricket. Nja, man använder sig av partiell belöning, extremt effektivt! Man ger bara en godbit när hästen gör något lite extra bra, eller när man känner att han börjar tycka det är svårt.
Jag tänker så här, bara man vet vad man pysslar med och vet var man har sin häst får man använda (nästan) vilken metod man vill!

kl

ska tillägga att det är ungefär som att träna hundar. Jag ger henne bara godis när jag ska träna in ett nytt trick. Så att hon riktigt blir motiverad att försöka.
Ungefär som med en valp. Den får godis när den sätter sig för första gången, men inte när det sätter sig som vuxen och redan kan sitta.

Freyr och jag:

main.php

Tindra och jag:

main.php

main.php

/Malin

*Knapplån*

Som jag har kämpat och slitit och tränat i ur och skur med mina och Peewee's trick. Så för några månader sedan började jag med min shettis. Som de flesta sett. Stegra/yoga/Buga är inga problem. Tränade 10 min iförrgår (<->) så nära en bergsget. Sedan i dag va en kompis med så tränade vi igen. Så gissa på mindre en en timme lärde han sig två nya trick, kompliment och capriol (stavning:o ) hans stegringar är ju mer som levader. Han går in så långt med bakbenen. så fort komplimentet sitter så kommer vi utan problem ligga ner (han lägger sig näxtan vid kompliment:crazy: ).
Bilder på stegra/buga/capriol kommer snart...:bump:

Ja bugningen ser fin ut ialla fall :D
umm hoppet där:o va ett var våra första försök till caprioll han gjorde några jätte fina mot slutet med det va svårt att hänga med med kameran. Men dessa är de enda bilder jag fått av min vän än så länge:D

dsc_0964.jpg

dsc_0955.jpg

hehe han vart lite irriterad när han va så duktig och stegra på komando och endå va matte inte näjd:crazy:

Hehe tack :o :D

(och det kommer från hon som snot sagoprinsens vita springare;) )

dsc_0948.jpg

lånar en bit tråd här..Ni som har lärt era hästar att buga, hur har ni gjort? vore lite kul att kunna..:)

Jag lärde först in med godis, och sedan slutade jag med det.

Med godis;
Min häst fattade inte att han skulle backa med bakbenen först. Så om vi säger att jag ville att han skulle lägga sig på vänster framben, lyfte jag först fram höger framb. en bit, så att han skulle slippa backa. Sedan tog jag helt enkelt upp vänster framb. och lockade hans huvud mellan frambenen. Vips, så bugade han ;)
Sedan lärde han sig själv att han skulle backa.

Utan godis;
Eftersom han redan kunde buga, hade han ju fattat grejen. Jag hade en halsring på honom, lyfte upp benet och drog det och halsringen bakåt. Han fattade inte först så jag "knödde" lite på hans rumpa med min höft, så att han flyttade runt sig själv eller vad man ska säga. Sedan bugade han.

Efter att jag slutade med godis har han kunnat stanna nere i bugan mycket längre, och han bugar snyggare/säkrare, jag lyfter bara upp benet och ger ett tryck bakåt!
Lycka till med :bow:-träningen! ;) :laugh:

Senast ändrad:

En ny stegringsbild :p

Efter lite pyssel i PS

Ny film från idag:)

http://www.youtube.com/watch?v=cxkOaEGrfWE

Det var inte ett överdrivet bra pass, det var en annan i ridhuset och då får man vara lite sansad annars dör dressyr och hopphästarna av skräck:angel:
Han var lite lam iaf och jag gjorde inget åt det heller:D

Det var idag andra gången jag testade att buga uppsuttet, det gick ganska bra men det var bättre igår då han gick ner mjukt och fint och i en buga och inte mitt i mellan buga och kompliment hehe, men jag är så nöjd så!:love:
2008-07-0213_22_0001.jpg

Sen så kom denna upp när min film spelat klart, hur söta va inte dessa då hahaha
http://www.youtube.com/watch?v=j9ridRl4GDA&NR=1

Ni är för duktiga för att vara här! :mad:
Försvinn! Vi vill inte ha er här! :cool:

:angel:

*KL*

VAD DUKTIGA ALLA ÄR!! Jag är jätteimponerad :)

Tänkte själv försöka träna lite smågrejer med fjordan.. Men vi går sakta fram haha och gör det någon minut före och efter ridpass. Fast vi har inte kommit någonstans än, försöker bara få henne ordentligt uppmärksam på mig än så länge :rofl:

Hon backar villigt när jag ber henne om det och står helt stilla lös utomhus när jag pysslar med henne, och så tänker jag lära in yoga - men hon har så stor mage så det kommer ta ett tag, nu böjer vi bara bak halsen så mkt som möjligt åt båda sidorna och ner mellan frambenen :rofl: Vi jobbar med att hon ska följa efter i alla lägen men det är lite svårt när det finns gräs bredvid vägen :angel:
Motiverar och belönar henne med godis nui början, hon skulle gå genom eld för minsta matbit :angel: Vi ska börja med att lyfta frambenen utan att ta i dom och utveckla det senare.

Vad finns det mer för lätta, basic saker att lära dom?

Jätteimponerad av era tricks! Ska genast börja träna min unghäst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel