Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

Oj men shit du vilken kalasbugning han gjorde:)
tufft att han fattat förfiningen av hjälpen så fort!!!
:banana:

Hur lär man hästen en massa trick?
Går det att lära min 22-åriga D-ponny? :confused:

:rofl:
jag menar ju nirvana-filmen ;)
vad är det för film? inte sett den :p

inspiration fick jag faktiskt ifrån tandläkaren, tro det eller ej. När Conny blir "drogad" står han alltid och vinglar en massa och då hamnar benen i kors :D Så då kom jag på att jag kunde lära honom det :bump: :D

Det ser jättefint ut på filmen! :)

Senast ändrad:

ja visst är han söt:D ett geni, eller ett pucko kanske moahaha

hahaha okej:D jag förstod inte hur du inte kunde aftt vilken flm jag menade jag hade u skrivit det klart å tydligt;) men sen så AHA det var inte min film hahaha
Det var denan filmen jag menade: http://www.youtube.com/watch?v=GMXaMmBmydQ

Tack:laugh: hehe nee va gulligt:D lycka till med vingel-träningen nu då:)

Vi tränar också benkors, det går riktigt bra från en sida
http://s20.photobucket.com/albums/b236/skogstroll/lunetrick/?action=view&current=benkors-2.flv
men hur ska man få det att funka från båda sidor när man själv är på sidan? Kanske man behöver ha en hjälp framifrån?

En annan grej: 2 saker man kan ha en gammal handduk till.
Man kan vifta med den, och man kan dra av den från ryggen.
http://s20.photobucket.com/albums/b236/skogstroll/lunetrick/?action=view&current=handduk.flv
Att dra av från ryggen såg jag i en westernfilm, man försökte sadla hästen och den bara drog av vojlocken gång på gång. Kommer inte ihåg vad filmen hette dock, den var rätt ny.

Man kan "dricka" ur flaska. Tricket kräver lite finslipning ännu dock.
http://s20.photobucket.com/albums/b236/skogstroll/lunetrick/?action=view&current=flaskafilm.flv
flaskadricker.jpg

Tränar buga. Knäet är inte riktigt i mark men inte långt ifrån. Ta i beaktande att hästen är 24 år och kanske inte världens vigaste mera (men han har ju inga problem med att knäa under staketet efter gräs :angel:)
http://s20.photobucket.com/albums/b236/skogstroll/lunetrick/?action=view&current=bugatrninglune.flv
bugartrningbild.jpg

Taskig vinkel dock, jag står ju ivägen.....

Senast ändrad:

nejdå massa godis behövs inte om man inte vill:D man kan tricksa ändå;):D

Kanske borde ha sagt beröm ELLER godis.
För någonsorts uppmuntran vill alla hästar ha.
Vad som funkar bäst på just den och den hästen beror dels på hästens personlighet, dels på hästens relation med ägaren.
Men det är inte FEL att använda godis, bara man har rätt tajming.

Kanske ska tillägga att jag själv använder godis mest i inlärningsskedet, när hästen fattat vad som menas räcker det ju oftast med bara beröm. Ibland kan jag dock förstärka med godis, om det är ett speciellt svårt trick eller något vi inte gjort på länge.

Nejdå det är inte fel;) me man når lite olika resultat faktiskt.
Det finns många olika versioner av hur man tränar det finns dem som mutar hästen, det finns dom som berömmer när hästen gjort rätt det finns dom som tränar lite med godis och sen utan och det finns dem som tränar helt utan. jag tränade först med så han gör yoga med godis men snart efter gick jag över till helt utan så alla andra tricks är inlärda helt utan godis:)

Det var alltså inte meningen att hacka på dig jag hopps du förstår det:)

Det är helt ok.

Jag tycker inte heller att man ska muta hästen, då kommer nog gränsen för vad man kan lära in emot en ganska fort....:crazy:

Jag klickertränar och där är det ju väldigt tydligt för hästen VAD den belönas för:idea:.

Men sen när ett trick väl är inlärt kan jag ju träna det och även kombinera trick utan att belöna med godis.

Men jag beundrar verkligen er som lär in allt helt utan belöning i form av godis ens i början, absolut! :bow::bow:
Hoppas jag kommer så långt någongång.

Fast personligen så tycker jag inte att klickerträning är speciellt tydligt egentligen då är träning utan godis mycket tydligare då den är uppbyggt på ett mer logiskt sätt:)
Risken med att man slutar ge hästen godis när man lärt in ett trick med godis är att hästen slutar göra tricket och det är ju inte så skoj;)
Många gånger blir det så att hästen bara gör det för godiset och om man då belönar i minsta fel sekund så skiter hästen i en sen, det är alltså mycket lättare att det blir fel.
tricks utan godis är ju NH tricks, det bygger på att gå undan för tryck m.m Och med det är det lättare att hålla hästen intresserad av själva kommunikationen och när hästen väl förstår gunden så går det väldigt fort framåt:)
Jag hackar alltså inte på klickerträning utan jag personligen tycker bara att träna utan godis är mycket lättare för hästen håller sig mer intresserad av mig och inte godiset:)

Så vill du träna utan godis är det bara att göra det:) men det är bra att ta kontaklt med en tränare som kan lite om det för det är lite annat än när man tränar med godis, men man behöver inte vara fantastisk begåvad för att träna utan godis utan man får helt enkelt träna på det:laugh:

Pjaa, lite längre ;)
Just denna gången var det inte så länge, han brukar stå längre :)

Risken med att man slutar ge hästen godis när man lärt in ett trick med godis är att hästen slutar göra tricket och det är ju inte så skoj
Det har inte hänt mig ännu, det trick som är ordentligt inlärt sitter. Hästen förstår vad jag menar och gör det för att de tycker det är kul, och för att jag blir glad!

Många gånger blir det så att hästen bara gör det för godiset och om man då belönar i minsta fel sekund så skiter hästen i en sen, det är alltså mycket lättare att det blir fel.
Med klickerträning är det ju väldigt LITEN risk att belöna i fel sekund, det har hänt någon gång men det tar oftast bara en liten stund att komma tillbaks där man var. Fördelen med klickerträning är ju att hästen fortsätter att försöka.

tricks utan godis är ju NH tricks, det bygger på att gå undan för tryck m.m Och med det är det lättare att hålla hästen intresserad av själva kommunikationen och när hästen väl förstår gunden så går det väldigt fort framåt
Jag använder också att gå undan för tryck, och förstärker med klickern när det blir rätt. På så sätt tycker jag att jag får lite snabbare resultat än om jag inte använt klicker?

Jag hackar alltså inte på klickerträning utan jag personligen tycker bara att träna utan godis är mycket lättare för hästen håller sig mer intresserad av mig och inte godiset
Jag är också öppen för andra metoder, bara de är snälla mot hästen! Man ska använda det som funkar bäst för en själv.

Jag föredrar klickerträning just för att det är enklare att få min hästs intresse för övningen/tricket. Annars tycker hon att det är skittråkigt och ser ingen mening i att göra det jag ber henne om. Jo, hon gör det, men utan glädje.
Att klicka är också lättare just för att jag kan bygga upp tricket i olika steg och på sekunden berömma henne och hon förstår lättare vad det är jag ber henne om. Detta medför även att hennes fantasi frisläpps och hon själv testar olika saker för att se om någon av dem var rätt.
Och använder man klickern rätt så får man inte någon tiggig häst, man för snarare än häst som utför olika övningar självmant för att få din/min/ens uppskattning och beröm. Och det är skillnad.

Men, samtidigt så passar ju inte alla träningsmetoder alla hästar. ;)

Luddigt, men hoppas du förstår vad jag menar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel