Sv: Trick-träning *bildtråd*
Fast personligen så tycker jag inte att klickerträning är speciellt tydligt egentligen då är träning utan godis mycket tydligare då den är uppbyggt på ett mer logiskt sätt
Risken med att man slutar ge hästen godis när man lärt in ett trick med godis är att hästen slutar göra tricket och det är ju inte så skoj
Många gånger blir det så att hästen bara gör det för godiset och om man då belönar i minsta fel sekund så skiter hästen i en sen, det är alltså mycket lättare att det blir fel.
tricks utan godis är ju NH tricks, det bygger på att gå undan för tryck m.m Och med det är det lättare att hålla hästen intresserad av själva kommunikationen och när hästen väl förstår gunden så går det väldigt fort framåt
Jag hackar alltså inte på klickerträning utan jag personligen tycker bara att träna utan godis är mycket lättare för hästen håller sig mer intresserad av mig och inte godiset
Så vill du träna utan godis är det bara att göra det
men det är bra att ta kontaklt med en tränare som kan lite om det för det är lite annat än när man tränar med godis, men man behöver inte vara fantastisk begåvad för att träna utan godis utan man får helt enkelt träna på det