Triangelmärkt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hemligisten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 972
Sv: Triangelmärkt?

Säljaren jag köpte stoet ifrån är inte den som fick hästen triangelmärkt (OM hon nu är det), utan detta skedde för ca 10 år sen i så fall. Stoet är fux och eftersom hon är från Polen är hon även brännmärkt i sadelstaden på båda sidor och det syns tydligt! Däremot kan jag inte ens hitta något öht på vänster lår. Har sett T-märkning på andra hästar, tex mörkbrun, och det syntes jättetydligt. Gick inte att undgå. Mitt sto syns det inget på öht.

Det kan inte vara så att det blivit någon missuppfattning genom åren? Vet inte hur många ägare stoet har haft, h*n jag köpte stoet av i somras köpte själv henne 2001 och sålde vidare (med förköpsrätt) nästan omgående. Stoet såldes därmed tillbaka i våras, efter ca 3 år, och säljaren erbjöd mig att köpa. Vilket jag också gjorde några månader senare. Fick inga andra papper än de utländska originalpapperna. Försäkringen övertog jag, så stoet är ju försärkat, dock enbart i 10'000kr livvärde. Står inget om T-märkning eller förbehåll i försäkringspapperna. Har ingen aning om vilket bolag som ev T-märkte och betalade ut.

Lupin skrev:
Säljaren jag köpte stoet ifrån är inte den som fick hästen triangelmärkt (OM hon nu är det), utan detta skedde för ca 10 år sen i så fall. Stoet är fux och eftersom hon är från Polen är hon även brännmärkt i sadelstaden på båda sidor och det syns tydligt! Däremot kan jag inte ens hitta något öht på vänster lår. Har sett T-märkning på andra hästar, tex mörkbrun, och det syntes jättetydligt. Gick inte att undgå. Mitt sto syns det inget på öht.

Det kan inte vara så att det blivit någon missuppfattning genom åren? Vet inte hur många ägare stoet har haft, h*n jag köpte stoet av i somras köpte själv henne 2001 och sålde vidare (med förköpsrätt) nästan omgående. Stoet såldes därmed tillbaka i våras, efter ca 3 år, och säljaren erbjöd mig att köpa. Vilket jag också gjorde några månader senare. Fick inga andra papper än de utländska originalpapperna. Försäkringen övertog jag, så stoet är ju försärkat, dock enbart i 10'000kr livvärde. Står inget om T-märkning eller förbehåll i försäkringspapperna. Har ingen aning om vilket bolag som ev T-märkte och betalade ut.

Har du några RESERVATIONER i försäkringen? Om inte så tycker jag allt talar för att stoet INTE är triangelmärkt. Men kanske så att hon någon gång 'borde' ha blivit det, men äg inte gjorde det (stod lågt i försäkringsvärde t ex, då kan du inte T-märka) och meddelade ny köpare det, att 'EGENTLIGEN skulle det här stoet vara T-märkt', dvs så köparen skulle veta att det inte var en fullt fräsch häst utan restriktioner hon/han köpte. Och sen när det där gått från mun till mun har det blivit att hon ÄR triangelmärkt?

Elektron skrev:
Han var kass i framknäna men vilken diagnos han fått på papper vet jag faktiskt inte. Han har dessutom en märkning som inte syns alls. Ägaren ville behålla hästen i sin ägo (han är utlånad till dressyrintresserad ryttare) men ändå ha råd att köpa en ny. Att hon sen ligger i rättslig tvist om hästen hon köpte kan man kanske se som ett straff då - haha. Som du säger så ska det säkert fungera på ett sätt men verkligheten ser lite annorlunda ut ibland.

olgaklara - ja det är just det vi diskuterat de senaste 10 inläggen.
,

Om vi ska ge oss in i djungel ordentligt, så kan jag när det gäller 'lägre' livvärdesbelopp se att bolaget faktiskt rent ekonomiskt kan se att det är en ekonomisk vinst att T-märka. De slipper ju fortsatta behandlingkostnader för en T-märkt häst. MEN, det finns ett men som gör att det inte är så enkelt. T ex Sveland har en FUL klausul i sitt villkor att om du skickar in livskadeanmälan (skit i om det är med önskan om T-märkning eller att ta bort) och Sveland INTE beviljar den så upphör försäkringen att gälla. Dvs du får inga pengar och har ingenf örsäkring och bolaget har billigt och bra blivit av med dig. Enligt skadereglerare så har detta dock aldrig hänt, men klausulen finns där. Vet inte om den finns i andra bolag, har inte hittat den. Å andra sidan, enda stället Sveland har den på är längst ner i finstilt på livskadeanmälan :devil: - leendet

I alla fall, vi kan ha min valack som ex igen. Han stod i 30 000 kr i liv. Han var behandlad för under åren ganska skyhöga belopp: Det direkt relaterat till det han var utdömd för var väl ungefär 25 000 kr som bolaget betalat ut i VETERINÄRVÅRDSKOSTNADER. ENbart för det som ledde till att han blev utdömd.

Och eftersom han inte svarade på behandlingen, så kan man ju se två olika scenarion (om man säger Svelands klausul inte fanns):

1. Hästen fortsätter behandlas och behandlas och kostar Sveland mer och mer pengar.

2. Sveland betalar en engångskostnad på 22 000 kr (30 000 kr - 8000 kr) och hästen T-märks. Sveland behöver sen inte betala ett enda öre mer för den skadan eller andra icke-olycksfallshältor.

Jag brukade skämta om att när de fick in valackens livskadeanmälan skulle de på Sveland jubla av glädje och fort som fasiken bevilja den innan jag ändrade mig *s* För de hade där sin gyllene chans att slippa den ekonomiska belastning som hästen var. (Han har haft sin beskärda del av otur under åren och kostat dem över 100 000 kr i veterinärvård under de 5 år han varit försäkrad där, så de har bara gått med förlust på honom år efter år *s*). Nu var det ju ingen tvekan med valacken eftersom prognosen var körd och användbarheten i princip noll (han kan lalla i skritt och trav och EVENTUELLT lite galopp i skogen typ 3 dagar/vecka om man låter bli att kräva något av honom).

Men i vissa (många?) fall kan det nog vara en ekonomisk vinst för bolagen att utförsäkra hästen istället för att fortsätta betala behandlingskostnader. Å andra sidan, för t ex Sveland borde det inte spela in eftersom de alltid kan vägra ersätta OCH utförsäkra hästen, dvs slippa betala nåt övht.

Och kanske, kanske att det iaf i vissa fall spelar in (fast det inte SKA det) i bolagens bedömning?

Finns inga reservationer inskrivna, det var ju det jag menade men inte lyckade uttrycka. Eftersom det är så länge sen och jag misstänker att alla papper försvunnit på vägen så har jag inte heller några bevis vare sig för påstådd skada eller diagnos eller någonting öht. Det enda jag vet är att hon var halt på (höger?) fram och att det skulle berott på x och det var därför hon skulle vara T-märkt.

Det jag upptäckte när jag fick hem henne var att hennes hovar var hemska och förmodligen väldigt eftersatta sen lång tid tillbaka, värst var framhovarna. Trakterna fram var mycket höga och ojämnt höga dessutom. Ena hoven tendens till bockhov. Jag lät verka dem mer korrekt, dock utan att ta ner trakterna för mycket till att börja med. Misstänker att det kan ta ett tag att få till hovarna normalt igen. Det som hände var att direkt efter verkningen var hon helt ohalt och rörde sig helt annorlunda! Enorm skilnad i bogen tex, nu rör hon sig med bogfrihet (eller hur jag ska uttrycka det?) och tar sponant galopp från stillastående och är helt ohalt i alla gångarter. Hon har ett fantastiskt rörelsemönster, visar upp både passage och piaff och piruetter i hagen. Det blev en annan, gladare häst dessutom.

Jag har börjat undra om det är nåt gammalt missförstånd det här med hennes ev T-märkning. Muntliga "fakta" har ju en tendens att förändras över tiden. Det är en mkt fräsch häst och hon är fullt ridbar.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 729
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske...
Svar
19
· Visningar
1 257
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 223
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka