Triangelmärkning.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 510
S

Spider84

Ämnet har varit uppe flera gången innan och jag har suttit och läst en del trådar. Efter alla de trådarna har jag egentligen bara en fråga...

Om en häst som är triangelmärkt visar sig blir fullt frisk hos en ny ägare och inte har några av sina gamla problem, går det då att häva triangelmärkningen?

(Med ny ägare syftar jag mest på att omstämdigheterna är annorlunda och därmed kanske hästen har möjlighet att bli frisk)

Inte för att det är något jag tänkt göra, men är nyfiken på svaret.

Sv: Triangelmärkning.

Nej det går inte att häva den .
Och för att man inte ska kunna fuska och byta papper på hästen så frysmärker man ju triangeln på vänstra skinkan på hästen.Så att triangelmärkningen blir permanent.

Nej det går aldrig att häva en triangelmärkning, den är permanent o sitter på hästens vänstra sida. Går inte att fuska med en t-märkt häst, den förblir alltid t-märkt

Oj :o jag skrev tydligen så otydligt att det var tvunget att skrivas om med samma ord på ett annat sätt.

Jaha så det är bara en som får svara på en tråd numera, det visste inte jag:crazy::p

Det har ju med försäkringssvindel att göra. Om jag märker min häst, får 50.000 och sen får honom frisk, tar bort märkningen och säljer för full pris så har jag ju tjänat massa pengar. Det är bedrägeri!

Däremot finns det fall där försäkringsbolaget köpt hästen istället för att döma ut den, eftersom dom ansåg att hästen skulle bli frisk med tiden.

kl

Hoppar in med en snabb fråga... Vi har en triangelmärkt häst i stallet som har blivit utdömd pga sitt ben (plattor och en infekterad knöl 'över' dem som aldrig riktigt läker) men han har ingen frysmärkning på rumpan? Ska man oroa sej för det? Kan det lukta bedrägeri? Nu äger ju inte jag hästen men vet att ägaren köpte honom billigt från ett par som löpt honom från Irland, då var han redan utdömd. Frysmärker man dem inte på Irland eller är deet något knas med denna häst? Har funderat på det här ett tag men inte kommit ihåg att fråga :)

Hästen kan ju vara utdömd utan att för den delen vara t-märkt, men har man plockat ut försäkringspremien så ska den oxå vara märkt, på alla hästar syns inte märkningen som en vit triangel utan kan bara ses som en uppbuktning i huden i form av en triangel.

Syftade mer på att man i så fall betalar tillbaka den summan till försäkringsbolaget om märkningen hade hävts.

Jag önskar att jag kunde ta bort T-märkningen på min häst. Den fyller ingen som helst funktion!

Förra ägaren sålde honom till en hoppryttare som inte klarade av honom, t-märkte honom för att få ut försäkringspengar och sen sålde hon tillbaka hästen till förra ägaren. Alltså: ägare 1 -> ägare 2 -> ägare 1 -> mig. Ägare 1 var på försäkringsbolaget som hökar, för hästen var ju inte ens skadad?? Veterinären idag kan inte förstå hur de kunde få igenom T-märkningen på min kuse. Han gick igenom veterinärbesiktningen när jag köpte honom UA. (veterinären påpekade bara att han var lite stel på ett böjprov, men ingenting farligt)

T-märkningen syns inte på pållen. Vare sig vit triangel eller utbuktning... Så man kanske skulle kunna regga om honom? :P

Senast ändrad av en moderator:

(Och nu var jag lite skämtsam... :cool: Så att ingen missuppfattar och anmäler mig för planering av försäkringsbedrägeri eller liknande...)

Och vilken funktion fyllde det svaret? Om allt bara var skämt?

Det kan inte vara så att alla hästar som blir t-märkta har sina problem (eller kan återfå) dom livet ut. Det måste finnas några få hästar som med nya omständigheter kan bli okej igen och som inte kommer att ha problem alls.

Som sagt inget jag tänker göra, men jag är nyfiken.

*kl*

Finns det ston och hingstar som går i avel trots t-märkning eller är det förbjudet? Då talar jag så klart om en orsak till t-märkningen som inte är ärftlig eller som uppkommit av skada (alltså inte att hästen inte håller för att ridas).

Nej det är inte förbjudet, har man konsulterat veterinär/klinik och stoet/hingsten klarar av att gå i avel så finns inget som hindrar det.

Hingstar har kanske lättare att stanna kvar i aveln beroende på skadan förstås, ston får ju under sin dräktighet en enorm påverkan på kroppen och många skador kan nog dras upp igen genom en dräktighet. Självklart ska man inte avla med ston som är T-märkta för en skada som finns med på defektlistan. Tyvärr vet jag ju att det förekommer, vilket är synd. Vad man kanske avlar fram är en avkomma med likvärdiga problem, och en ny ägare ska behöva vara orolig och bli ledsen samt en individ till som går runt och har ont.

Finns det godkända hingstar som är i avel trots t-märkning?
Tror aldrig jag stött på någon som jag tänkt på (på annons/hemsida). Däremot ston har jag hört om och förstår hur du menar med att de ju får en extra påfrestning på kroppen.

Jag känner i varje fall till en hingst som brukas i avel bland islandshästar, han T-märktes pga en sparkskada vill jag minnas.

Hästen kan ju vara utdömd utan att för den delen vara t-märkt, men har man plockat ut försäkringspremien så ska den oxå vara märkt, på alla hästar syns inte märkningen som en vit triangel utan kan bara ses som en uppbuktning i huden i form av en triangel.

Det är för att förr brännmärkte man fast triangeln och alla veterinärer tryckte väl inte dit brännjärnet tillräckligt hårt... händer även med frysningen ibland, att det inte syns för att veterinärerna är för mesiga...

Och vilken funktion fyllde det svaret? Om allt bara var skämt?

Det kan inte vara så att alla hästar som blir t-märkta har sina problem (eller kan återfå) dom livet ut. Det måste finnas några få hästar som med nya omständigheter kan bli okej igen och som inte kommer att ha problem alls.

Som sagt inget jag tänker göra, men jag är nyfiken.

Detta, var skämt:

"T-märkningen syns inte på pållen. Vare sig vit triangel eller utbuktning... Så man kanske skulle kunna regga om honom? :P"

Inte alla som tycks förstå det av smileyn som följer.

Lät som att hela inlägget var ett skämt när du skrev så efter. Därför jag blev fundersam.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 594
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
963
Senast: Tuvstarr
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 426
Senast: qitis
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
18 160
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka