Det verkar vara väldigt individuellt vad som hjälper och FFV känns som ett mysterium för mig.
Jag grävde lite i de få rapporter av forskningsstudier kring FFV jag kunde hitta för ett tag sen.
Det enda jag såg var att det fanns resultat som visade på att det var obalans med fiber kontra energi i foderstaten
En viss förbättring kunde ses hos vissa av försökshästarna vid tillsats av (växt)fiber.
I övrigt var resultaten i de få studierna jag läste knappa eller inte övertygande.
Men det finns säkert fler studier än de jag hittade.
Jag har under senaste året provat protexin gut balancer, linfrökaka, jäst, loppfrö och nu senast kiselgur.
Hade torrhö när det uppstod, var dock tvungen att byta till hösilage pga häst med andra problem men det gjorde ingen skillnad silage på 65-75% TS heller.
Det som till slut gjorde en väldig skillnad var när jag provade ge kiselgur.
Det marknadsförs ju mest för hud och päls men någonstans läste jag att det kunde hjälpa magen.
Till människor finns ju faktiskt magmedicin med kisel i också. Så jag tänkte jag provar.
Det tog några veckor med dagligt tillskott av kiselgur, men nu har det varit bra i månader.
Så skönt efter två vintersäsonger med FFV av och till trots att jag provat olika foderleverantörer.
För ett antal år sedan så provade jag krafft gastro, Hippo foderjäst, bakjäst och diarsanyl utan tillräcklig effekt också.