Triangelmärkning

Sv: Triangelmärkning

en T-märkt häst har ju förlorat användbarhet. man får inte tävla, man får oxå reservation i sin försäkring (säg att man T-märkt för ngn. form av hälta i h.b. då täcker inte försäkringen om det blir mer problem där).

en T-märkt häst får/bör användas som "promenadhäst", avel (om det är ett sto, och det är förvärvat) eller som sällskapshäst.

Visst får man ut en del av försäkringspengarna också? Typ halva livförsäkringen? Jag kan minnas fel.

du får bara ut en liiten del, den del man inte får ut när hästen blir T-märkt.

om vi säger att jag har en häst försäkrad för 100.000, hur liten del då ungefär?

om man har försäkrat i 100.000 eller 25.000 spelar mindre roll.
det skilljer visst lite från bolag till bolag (läste att man på agria nu betalar ut hela liv. beloppet vid T-märkning)på andra bolag får man ut allt utom mellan 5-10.000. det vill säga att det är det man slutligen kan få ut när hästen så småningom "vandrar vidare".

finns jätte många trådar om T-märkning. med massa bra info. personligen har jag valt att ta bort mina hästar om dom blir så begränsade/skadade/sjuka och jag inte kan ha dom kvar själv. "garantierna" för att inte dom ska utsättas för det som det va tänkt att dom skulle få slippa är i mina ögon för dåliga.

min mor har vid ett tillfälle T-märkt ett sto som skadat sig så illa att hon inte höll för "normal" ridning, men hon gick tillbaka till uppfödaren som avelssto pga. sin mkt. goda stam.

hon såldes tillbaks för den "ringa" summa som bolaget inte betalade ut, har för mig att det va ca. 10.000 kr, mor min fick ut resten på försäkringen och hästen fick reservation på ett bakben.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 496
Senast: Cambrie
·
Hästvård Triangelmärkning Hej! Vad har ni för erfarenheter av triangelmärkning? Hur lätt/ svårt har det varit att få igenom? Jag har nämligen...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: blackroses
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"