triangeljärn

Sv: triangeljärn

Nu har jag varit hos en vet.klinik i närheten och tagit mått på deras järn och beställt ett järn av bysmeden! Distriktsveterinären lovade att komma om jag fixade järnet själv, och hon ville gärna köpa det av mej sedan! Helt OK! Kvävet har jag blivit lovad billigt från en seminstation 3-4 mil bort, så nu verkar allt vara på väg att ordna sej rent konkret.
Tack för alla tips och mitt tips till er är att tillverka järn till försäljning... det verka finnas ett sug på marknaden...;)

jag vill ju frysmärkamin ena pga identifikationsskäl,han är för dyr för att slarva bort.
den andra går liksom inte att missa...men vi har ju ingen bysmed.

det jag vil ha är en vacker märkning,initialerna eller så....

Tur i oturen du hade! Det är klart att rent estetiskt vill man kanske helst slippa den fula triangeln om det går. Man borde kunna göra märkningen på chipet stället, väl? På något sätt?

Jag funderade på detta ett tag, men sedan tänkte jag att det är trots allt bäst om det syns ordentligt att min häst inte kan ridas. Man vet ju aldrig vad som händer och det finns alltid en risk att hästen hamnar utanför ägarens kontroll. Finns triangeln så minskar risken att någon får för sej att bara rida iväg på hästen. Min häst skulle gå sönder isåfall. Hästen kan ju inte snacka själv.

Jo, så var det det där med kärlet. Jag hade blundat för det lite. Men någon kläckte ur sej att järnet inte kan stoppas ner i en normal-smal termos. Så jag frågade om det inte går att bara hälla över kvävet i en kastrull eller annat precis innan. Ingen intelligent fråga. Nu har vi planerat att använda en hård kylbag, isolera med isolering från husbygget + frigolit och ha en vanlig tom färgburk på 4 liter inuti.

Nu får vi hålla tummarna att allt klaffar, på fredag blir det av!

Jösses, detta är nog det krångligaste jag gjort med min häst! Säkert 50 telefonsamtal... det är enklare att byta stall!

Jo, så var det det där med kärlet. Jag hade blundat för det lite. Men någon kläckte ur sej att järnet inte kan stoppas ner i en normal-smal termos. Så jag frågade om det inte går att bara hälla över kvävet i en kastrull eller annat precis innan. Ingen intelligent fråga. Nu har vi planerat att använda en hård kylbag, isolera med isolering från husbygget + frigolit och ha en vanlig tom färgburk på 4 liter inuti.

Nu får vi hålla tummarna att allt klaffar, på fredag blir det av!

Jösses, detta är nog det krångligaste jag gjort med min häst! Säkert 50 telefonsamtal... det är enklare att byta stall!

Det gick alldeles utmärkt att hälla kvävet i en vanlig plasthink när vi frysmärkte min valack. Vad skulle problemet vara? Hinken stod i på golvet som vanligt, vet bar den in i boxen, när allt var klart hällde vi ut resten på stallplanen. Inga problem alls.

Hej. Vissa plaster klarar inte kylan -196 grader. Använde en hink som inte tålde kylan, hela botten lossnade och allt rann ut. Mvh NiNi

Sidan är 7,5-8 cm och linjens tjocklek är ca 4 mm. Åkte in och mätte hos en klinik som hade ett liggandes. Kostade ett flak öl att tillverka hos smeden...:angel:
tack, min kille pluggar till maskining. så han har helt maskinlabb så han ska nog kunna hitta några småbitar att svetsa ihop till ett triangeljärn, han tar betalt i natura istället :angel: :D

Det gick alldeles utmärkt att hälla kvävet i en vanlig plasthink när vi frysmärkte min valack. Vad skulle problemet vara? Hinken stod i på golvet som vanligt, vet bar den in i boxen, när allt var klart hällde vi ut resten på stallplanen. Inga problem alls.

Även vi använde en vanlig plasthink, en vanlig 20 liters vattenhink (av kvalitetsmärke iofs). Det enda var att vet efteråt tyckte att 'låt hinken få upp normaltemperatur innan du gör något med den, annars kan den spricka)

Så ta en med så tjock plast du hittar helt enkelt

tack, min kille pluggar till maskining. så han har helt maskinlabb så han ska nog kunna hitta några småbitar att svetsa ihop till ett triangeljärn, han tar betalt i natura istället :angel: :D

Jaha, du, när vet. kom sade hon att triangeln kan vara både större och mindre, det finns ingen standard...!!!

Vi fick låna en riktig termos av seminstationen. Blev mao tvungna att hälla. Det blev en vanlig plastpåse och en kylbag som vet. hade med sej och det höll, så vi hade väl tur!

*suck* Det verkar vara hopplöst att få triangelmärkt sin häst... Man ska själv fixa veterinär, järn, flytande kväve och kärl till kvävet. Var för sej! Allt från var sitt ställe!

Någon mer som har liknande erfarenheter?

Alla vet. jag ringt har förlorat sina järn. En klinik kunde kanske tänka sej att låna ut sitt om jag ringer en distriktare som i sin tur ringer till kliniken och lånar. Jag har fått kontakt med två olika vet. stationer som håller på att undersöka saken, men det tar kanske ett par veckor, minst. De är ju inte inne när jag söker dem. Då ska jag dessutom åka ca 16-18 mil (tur och retur) för att få flytande kväve på ett ställe som har det. De sade att jag kan ta en vanlig termos!!
Nå, det är så långt jag kommit hittills. Efter en massa samtal i ett par veckors tid...

Jättefint att bo långt ut i skogen, men då måste hästarna minsann hålla sej friska också! :crazy:

varför har inte alla veterinärer dessa saker, varför ska man som hästägare behöva stå med brännjärn? man kommer förmodligen att bränna en häst i sitt liv, medans vet triangelmärker flera om året?

Därför att de inte finns att köpa o därför att många vet inte vill triangelmärka pga problermet med att få tag på kväve.
PL

Hur vanligt är det eg att 'på fältet vet' dömer ut? Samtliga hästar jag vet har blivit utdömda på klinik, och samtliga kliniker som dömt ut utom en (som hänv till en på fältet vet) har järnet för T-märkning. Nu bor ju jag dock i ett område där man inte behöver åka 25 mil till klinik (det räcker med 8 mil), vilket kanske kan spela in.

Men som sagt, hur vanligt är det eg att 'på fältet vet' dömer ut? Jag kan ju personligen tycka att man som djurägare i det här området i alla fall faktiskt kan få pallra sig tillbaka till kliniken och märka då, och inte kräva att alla veterinärer på fältet ska kunna (även om det är väldigt bekvämt att/om/när det går, alla hästar reser ju inte så bra och så. Och jag valde ju själv att märka hemma med. Men tyckte eg inte det var konstigt med tanke på att det oftast (alltid?) är kliniken som dömer ut?)

Jag har då fått många hästar utdömda få fältet ibland med en klinikundersökninhg/behandlig i grunden ibland inte.
Kliniker har inte heller kväve i sitt normala sortiment.
PL

Jag har då fått många hästar utdömda få fältet ibland med en klinikundersökninhg/behandlig i grunden ibland inte.
Kliniker har inte heller kväve i sitt normala sortiment.
PL

Nej men antar det är lättare för dem få tag i, eftersom det 'bara har varit att boka tid' för T-märkning på två av tre kliniker här?

Tänkte om det är vanligare 'uppåt er' där det är längre till klinik med 'fältutdömning' och 'ovanligare' här 'neråt'.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 806
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025