triangeljärn

K

knasan

*suck* Det verkar vara hopplöst att få triangelmärkt sin häst... Man ska själv fixa veterinär, järn, flytande kväve och kärl till kvävet. Var för sej! Allt från var sitt ställe!

Någon mer som har liknande erfarenheter?

Alla vet. jag ringt har förlorat sina järn. En klinik kunde kanske tänka sej att låna ut sitt om jag ringer en distriktare som i sin tur ringer till kliniken och lånar. Jag har fått kontakt med två olika vet. stationer som håller på att undersöka saken, men det tar kanske ett par veckor, minst. De är ju inte inne när jag söker dem. Då ska jag dessutom åka ca 16-18 mil (tur och retur) för att få flytande kväve på ett ställe som har det. De sade att jag kan ta en vanlig termos!!
Nå, det är så långt jag kommit hittills. Efter en massa samtal i ett par veckors tid...

Jättefint att bo långt ut i skogen, men då måste hästarna minsann hålla sej friska också! :crazy:

Sv: triangeljärn

Men kan inte klinikerna triangelmärka, alltså om du kör in hästen ? Trodde inte detta var något som var svårt att få gjort, måste ju göras ganska många sådana märkningar tycker man.

Låter konstigt. När jag triangelmärkte min häst så gjorde dom det på kliniken. Inte behövde jag fixa något själv.

Kan du inte åka med hästen till kliniken och märka?

Jag hade en del trassel när valacken skulle märkas. Först att få tag på en 'på fältet'veterinär med järn, och när jag hittade en sådan var det problem få tag i kväve, som han fick från ett stuteri. Dock hade vet och stuteriet förbenat svårt att sammanstråle för att utbyta det där kvävet.

Hästen fick dock sin triangel tillslut. Men jag hade 'när som' kunnat bara lasta honom och åka till klinik och fått honom märkt. Dock hade jag ingen transport just då, därför jag ville ha det gjort hemma.

Men, är det onöjligt eller extremt långt till kliniken? Annars åk dit?

Mitt försäkringsbolag hade btw stor förståelse för att det tog tid, man har ju 4 v på sig, och efter 3 veckor hade jag ett 'kanske på måndag nästa vecka'. Så jag ringde bolaget och hörde om jag var tvungen ragga släp och åka till klinik och göra det så det blev inom tiden, men de tyckte att sålänge jag gjorde det så fort som möjligt så inga problem, men att jag fick höra av mig kontinuerligt om det dröjde längre.

hopps
Har man fyra veckor på sej?
Då är jag verkligen risigt i det eftersom jag redan hållit på och jagat så länge!

Vi har minst 8 mil till närmaste klinik, enkel resa, hästen är dräktig (ca 6 mån) och mycket hemkär, blir ängslig&orolig av att åka bort på detta viset. Vi har en enda häst till hemma, en helt otränad tvååring som absolut inte kan vara ensam men inte har åkt transport förut mer än en enda gång (inte blivit tränad på någonting eftersom han precis fyllt två och vi inte haft honom så länge). Vi blir då tvugna att ta med honom. Vi måste vara två personer vilket innebär att jag måste be någon ta ledigt en hel dag från jobbet, och vi måste hyra transporten. Klart att man under dessa omständigheter hellre betalar vad det kostar att få hem en veterinär.

Men nu får jag bråttom att ringa mitt förs. bolag, om det stämmer med fyra veckor! Jag är himla tacksam för tipset!!!

Jättekram till Alexandra!
Nu ringde jag förs.bolaget och det hade redan gått en månad men de var helt förstående och skrev in att jag ska få dispens en tid till...
Tack för räddningen, det var en jättetjänst!:love:

Jag gjorde ett eget järn för att slippa låna men nu har istället möjligheten att få tag på kväve lokalt försvunnit, håller helt med om att det är ett problem. Det var lättare när man fick brännmärka vilket gick helt smärtfritt med lugnande o lokalbedövning.
PL

Obs om man använder en vanlig termos är det viktigt att man inte stänger till den helt för då blir den en bomb när trycket byggs upp!
Men den får inte heller välta för en massa flytande kväve i bilen är FARLIGT dels kan det ge svåra skador på huden dels tränger allt kväve undan syret så man kan kvävas.
PL

Hej. Om du har turen att ha en husdjursförening (nötkreatur) i närheten så kanske du kan få köpa lite flytande kväve därifrån. När jag jobbade som seminör i början på 90-talet så var det ofta man fick hjälpa till med att kyla både det ena och det andra .Vi använde kvävet att förvara tjursperman i. Var försiktig, det är minus 196 grader kallt. Lycka till!!! Mvh NiNi

Vet du något om lämpligt material i termosen? Måste det vara de där friluftstermosarna av stål? Bra du sade det om tillstängningen. Tack!

Lyckos... jodå, det hade varit så för mej med om jag haft kvar hästen på det gamla stället. Då hade vi sju minuter till närmaste hästklinik! Men jag var helt enkelt tvungen att flytta henne så fort det gick... och måste nu dras med att allt blir krångligt vad gäller vet. och hovis etc.

Jag fick min T-märkt på välrenomerad seminstation. Frågade om hon inte behövde rakas? Nehe!! Sen flyttade stoet på sig ett steg och hade inte vet.ass varit snabb och korrigerat hade det blivit en davidsstjärna:crazy:
Jag såg en tydlig svullnad i ca ett dygn och resultatet blev 4 vita hårstrån:D Tom ID kontrollanten missade dem.

Hej igen. Du kan ta en vanlig termos (inte ståltermos). Det får inte vara några packningar i den för de fryser sönder. Ta en termos av den gamla typen (en med blank insida) . Använd en naturkork, den är lätt att ta av och går inte sönder men var noga med att (som PL sa) inte trycka i korken för hårt. Fyll inte ända upp i kärlet. Lycka till...igen. Mvh NiNi

Jättekram till Alexandra!
Nu ringde jag förs.bolaget och det hade redan gått en månad men de var helt förstående och skrev in att jag ska få dispens en tid till...
Tack för räddningen, det var en jättetjänst!:love:

Åh så lite så. Men tur jag tog upp det då. Jag trodde ju du visste att det var 4 v, och ville mest tycka att 'stressa inte hjäl dig, det brukar gå att få förlängt om man bara pratar med dem'.

Hoppas nu du får märkningen klar med, fattar att du inte vill transportera med de 'förutsättningarna'.

min veterinär tog kväve från en firma med motorsågar som är granne med mig,en ståltermos och en rasp

blev så bra så

Tack för alla tips och råd!
Det senaste är en vet. som hade ett hemmagjort triangeljärn och ett eget stuteri med flytande kväve. Han tyckte det var långt att åka, men jag betalar vad det kostar (en förlorad arbetsdag går på minst tusen spänn, hyra av transport säkert sjuhundra, en unghäst som kanske stressas över sin gräns kostar ett helt livs arbete....) I eftermiddag vet han besked om han kan komma alls.

Jodå, det stod på lappen om trettio dagar, men jag hade ju slarvläst lite...

min veterinär tog kväve från en firma med motorsågar som är granne med mig,en ståltermos och en rasp

blev så bra så

RASP?:D

(fantiserar...) Nog har jag tänkt tanken att man lika gärna kan ta en långsmal sak och bränna in tre gånger så det bildas en trekant... ;)

Och apropå, varför får vi inte frysa in hjärtan och stjärnor istället för dessa känslokalla varningstrianglar?

Jag fick min T-märkt på välrenomerad seminstation. Frågade om hon inte behövde rakas? Nehe!! Sen flyttade stoet på sig ett steg och hade inte vet.ass varit snabb och korrigerat hade det blivit en davidsstjärna
:rofl: :rofl: :rofl:

det hade i alla fall blivit originellt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 806
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025