Trevligare ton här på forumet? (Från Klassisk ridkonst)

Sv: Trevligare ton här på forumet?

Jag måste säga att flera av trådarna skulle kunna vara startade här inne. Och när de är startade här inne, är du och många andra från dressyrforumet gärna här och svarar och hackar och "peppar" eller vad ni nu gör... Allt på en gång om jag ska vara ärlig.

/IH

Måste faktist svara på detta...som du menat till Axel...

Varför delar du upp folk i "du och många andra" borde du inte som moderator vara fri från dessa s.k gruppindelningarna och verka lite fördomsfri från generella indelningar så det inte blir just "vi" mot "dom" ?

Visst ska det finnas en skillnad från IH och moderatorn IH eftersom du som alla andra finns här på din fritid men när din personliga åsikt om "vi och dom" kommer fram så här tydligt så måste ditt moderatande reflekteras och tom finnas likhetstecken däremellan ??

En ärligt ställd fråga..kan du objektivt andvända din moderatorroll i samband med dessa ställningskrig som nämns innan i tråden ?

Att diskutera och dela åsikter på det sättet du som du beskriver tcker jag verkar jättekul och jättebra, det är väl kul när man på ett positivt sätt kan dela med sig av sina åsikter och kunskaper:)

Sällan blir det så tyvärr, oftast hoppar nån på nån annan och hävdar at den andre har fel, hur kul är det då?

Att inte vissa svarar ibland kan ju bero på många saker, nån kanske inte sett det inlägget, glömt av det, inte vill svara, känner sig kränkt, vet inte vad denne ska svara eller av nån annan anledning, fråga igen då lixom, på ett positivt sätt.
Att behöva försvara sig är inte heller roligt, man undrar vad den egentliga orsaken är till att de som egentligen skulle vart på nåt annat forum är inne på Ridkonst forumet och förhör de som är där inne? Är det för att de är intresserade av vad de har att säga eller bara för att skapa ett krig mellan de på ridkonst och de på dressyr?

Kanske är det svårt att se skillnad pådessa två för att du inte sett och fått höra/sett skillnaderna, jag har utövat båda och har inga problem med att se skillnaderna, för mig är det jättestor skillnad. Och jag trivs mycket bättre med Ar, vissa gör inte det så är det bara.

Det heter Engelsk ridning, det binder samman den ridningen som lärs ut som den traditionella ridngen på ridskolor etc. Barockridning, Akademisk ridkonst och klassisk ridkonst är ju inte heller samma sak som du säkert redan vet men på forumet så står ju klassisk för alla dessa tre.

För mig är skillnaden inte hårfin utan detta är två helt skilda utbildninssätt med olika men delvis samma mål. Båda vill ju ha smidiga starka friska hästar men man använder detta på två helt olika sätt.

Det är ingen som förbjudit någon att tävla, men enligt AR så är det inte gynnande att tävla och de som tränar helt enligt AR tävlar oftast inte, det är dock inte förbjudet. Så jag förstod inte den som lagt till det i FAQ

Oavsett om du vill hitta inspiration här så är det inte tävling som diskuteras i detta forumet.

Ingen som är på detta forumet har som plikt att svara, det är faktiskt helt valfritt, och om vi nu säger att alla skulle svara på alla frågor, hur har det at göra med att fler vågar lägga ut bilder och filmer?

Jo så är det säkert, alla kan ju ha djur som passion men det behöver inte alltid vara bra, att ha passion för att se till djurets bästa är bra fast naturligtvis är det ju inte alltid så, det ser man ju exempel på varje dag. Även fastjag önskar att det inte var så.
För övrigt så tänkte jag för oss som har Ridkonsten som passion, ska kunna vara på detta forumet och inte känna sig påhoppade och kränkta.

Hur ska det packas in i fack då?
Läs Muppens inlägg.

Sen får jag be om ursäkt för frågan om 2 nick eller kanske inte, då jag erhöll en varning för det:confused:

Om det bara ska handla om ren konst- ska hanteringen oxå särskiljas från trickträning som mer handlar om konster?
Hur ska vad packas in i fack?
Jag har läst muppens inlägg och förstod inte mer för det:D

VA?:confused: fick du en varning för det?:D löjligt.

Menar du NH och trickträning? Det är redan i skilda trådar, om det var det du menade?

Måste faktist svara på detta...som du menat till Axel...

Varför delar du upp folk i "du och många andra" borde du inte som moderator vara fri från dessa s.k gruppindelningarna och verka lite fördomsfri från generella indelningar så det inte blir just "vi" mot "dom" ?

Visst ska det finnas en skillnad från IH och moderatorn IH eftersom du som alla andra finns här på din fritid men när din personliga åsikt om "vi och dom" kommer fram så här tydligt så måste ditt moderatande reflekteras och tom finnas likhetstecken däremellan ??

En ärligt ställd fråga..kan du objektivt andvända din moderatorroll i samband med dessa ställningskrig som nämns innan i tråden ?

Det här med vi, ni och dem är inget jag skapat, ej heller AR och VD, som numera används i klassiska forumet. Utan det var flera före mig. Jag har aldrig gillat det, utan hade önskat att det kunde vara mer fördomsfri miljö. Men eftersom någon började använda dessa uttryck, fortsatte jag använda dem, precis som övriga här på forumet. Jag skulle så gärna vilja att vi kunde diskutera på samma nivå. Att vi skulle kunna säga; -jag gör så här och det fungerar för mig, -jaha, gör du så? ja, men det kanske är bra för just dig och din häst. Men det fungerar inte för mig och min häst... och så vidare. Men tyvärr är det ju inte så det fungerar, utan här finns det bara XX (valfritt namn)'s sätt eller FEL sätt.

Jag tog sportlov från forumet en vecka för några veckor sedan, efter att ha försökt få Gunnar att banna mig för att vi faktiskt var flera som var medskyldiga till soppan som var då. Det ville han dock inte göra tydligen, men det verkar inte som om någon upptäckte att jag var frånvarande. Inte förrän jag kom tillbaka och sen jag kom tillbaka har jag verkligen försökt särskilja på min roll som moderator och min roll som vanlig användare, genom att skriva /IH eller /moderator.

Och för närvarande, måste jag även till mitt försvar säga att jag verkligen försöker låta bli att gå in i trådarna över huvud taget o skriva även om det kliar aldrig så mycket, eftersom jag spridit sånt kaos omkring mig :rofl:. Utan det är ju faktiskt flera andra i stället, både forumdiskutanter och moderatorer, som kommit in och funderat över stämningen här inne.

Mvh

IH
som kommer synas en hel del mindre här på forumen under mars och april, då svanarna börjar anlända till Svansjön Tysslingen och då har jag jobb som måste gå före fritid. Så ni kommer få det riktigt lugnt o skönt.

Senast ändrad:

Hur ska det packas in i fack då?
Läs Muppens inlägg.

Sen får jag be om ursäkt för frågan om 2 nick eller kanske inte, då jag erhöll en varning för det:confused:

Om det bara ska handla om ren konst- ska hanteringen oxå särskiljas från trickträning som mer handlar om konster?

Du fick INTE kortet för din hantering av nick. Utan just det citatet var för att det går bra att triangla inlägg eller funderingar, som moderatorer ska titta extra på i stället för att själv starta "trolldrev".

Utan det du fick det gula kortet för, var din otrevliga ton, mot B_A_L och mitt modererande i stort, samt inlägget i övrigt till Zahlo, som lät otrevligt.

mvh
moderator

För övrigt så tänkte jag för oss som har Ridkonsten som passion, ska kunna vara på detta forumet och inte känna sig påhoppade och kränkta.

Nu svarar jag på ett inlägg som jag håller med, fastän jag har läst och håller med flera av de tidigare inläggen i tråden. Jacko har skrivit en del kloka och tänkvärda inlägg i den här tråden också. :)

Alla måste få utvecklas i sin takt
Dessa ord gillade jag skarpt!

Faktum är att jag inte längre känner mig alls hemma här på Klassisk Ridkonst. För mig kunde denna del av Buke lika gärna heta Klassisk Dressyr. Inget fel i klassisk dressyr, jag tycker om de orden om det står för den klassiska dressyren som den har lärts ut genom åren. Det finns en hel del företrädare för den klassiska dressyren, jag gillar bl a Christian Carde m. fl. så jag har inget ont att säga om den.

Mitt intresse råkar vara Akademisk Ridkonst. Förr om åren kunde vi som är intresserade av det diskutera och utbyta erfarenheter fritt. För mig är Akademisk Ridkonst lika långt från "Vanlig Dressyr"/"Tävlingsinriktad Dressyr" som Western-ridningen är.

Jag har inget intresse av vad TR säger, för jag tänker förmodligen inte tävla någon gång i mitt liv, då jag har noll och intet intresse av det. Vad domarna bedömer och ger poäng för intresserar mig inte. Hade jag velat veta mer om vad TR säger, så skulle jag vilja kunna hitta svaren på "Dressyr".

Jag känner mig mer eller mindre idiotförklarad här för att jag dels har valt en vansinnig hästras att rida på, och dessutom ägnar mig åt AR som har så många brister och fel (enligt vissa här inne). Det är inte roligt, och har heller inte varit det på en lång tid, att vistas här inne. Det är bara käbbel i varenda eviga tråd. Nog för att man ska få tycka olika, men som det är nu handlar det mest om att övertyga så många som möjligt om att man har rätt, verkar det som.

Jag undrar varför man envisas med att ha ett Klassisk Dressyr-forum när uppenbarligen så många är missnöjda med det? :confused: Det var så mycket roligare med Barockforumet, en mindre prestigefull stämning på den tiden. *längtar tillbaka* Det har faktiskt gjorts några försök att starta andra AR-forum, men folk har inte hittat dit. Buke är ett stort forum med många intressanta forumdelar. Jag tror att det skulle finnas allt att vinna på att låta AR ha en egen forumdel...

Jag har inget intresse av vad TR säger, för jag tänker förmodligen inte tävla någon gång i mitt liv, då jag har noll och intet intresse av det. Vad domarna bedömer och ger poäng för intresserar mig inte. Hade jag velat veta mer om vad TR säger, så skulle jag vilja kunna hitta svaren på "Dressyr".

Om du vore lite mer öppen och satte dej in i vad TR säger, skulle du inse att det är precis som immer skrev kanske inte så himla konsigt och avskyvärt:crazy:

Du måste inte tävla för att sätta dej in i vad TR säger. Om du inte har dom kunskaperna är det inte konstigt om det blir problem i diskussioner, det gäller väl att få in sin egen linje i ett sammanhang kan jag tycka, :confused:

En kommentar (som inte är till dej) är att det står mycket om varningar här:confused:

kl...

Stämningen på ett forum är summan av deltagarnas sätt att bemöta andra på forumet ifråga.

Som användare ska du inte kräva att det ska vara bra stämning, du ska tänka:

VAD kan JAG bidraga med för att göra detta till ett TREVLIGT forum där ALLA trivs!

Diskussioner ska frodas och olika åsikter diskuteras, men HA RESPEKT för dina medmänniskors åsikter även om de inte är exakt dina egna.

För debatterna vårdat!

Tack.

/KT

Skrev du det till mej? Vad menar du?

Jag håller med om att det är deltagarna som gör klimatet och det skrev jag också till en annan person som klagade på att det inte var ett bra diskussionsklimat. Man skapar det själv, jag tycker också det.

Skrev du det till mej? Vad menar du?

Jag håller med om att det är deltagarna som gör klimatet och det skrev jag också till en annan person som klagade på att det inte var ett bra diskussionsklimat. Man skapar det själv, jag tycker också det.

kl i början på ett inlägg betyder knapp lån....

dvs inte svar på just det inlägget utan på tråden i allmänhet.

/kt

Om du vore lite mer öppen och satte dej in i vad TR säger, skulle du inse att det är precis som immer skrev kanske inte så himla konsigt och avskyvärt:crazy:

Men det här är ju just vad alla i tråden försöker förmedla. Nu är ju du kränkt för att nephthys inte har lust att läsa på om TR. Det är just hennes eget val och det kan ju knappast vara obligatoriskt krav för alla ryttare att läsa TR?

Som nephthys skrev, om hon får lust att läsa på så gör hon det och då går hon till det forumet där just den boken är tongivande. Var nånstans skrev hon att TR är avskyvärt och konstigt?

Kränkt? Nej, aboslut inte, jag bara konstaterade att det vore lättare att diskutera om man man inte avfärdar till exempel TR så lättvindigt som nephtys gör. Nepthys skrev bland annat:
Jag har inget intresse av vad TR säger
Om man inte vet vad där står kan man inte avfärda det som ointressant, då vet man ju faktiskt inte vad man pratar om:confused: Hur blir diskussionen då?
Kränkt blev jag däremot av ditt svar i en annan diskussion som stängdes. Det var ett typiskt exempel på att hoppa på och i stort sett säga "försvinn från diskussionen". :crazy: Apropå att det står om "varningar" så mycket här så undrar jag stillsamt om den attityden leder till varningar? Det var helt obegripligt som du reagerade. Om det ofta sker sånt förstår jag om flera väljer att hålla tyst.

Scheisse vad folk läser in saker i texterna här.
Så som jag förstår det reagerar Jasmine4 på ett icke öppet tänkade hos nephthys. Ni väljer ju att skapa osämja.

TR handlar ju inte enbart om vad som ger höga poäng på tävling, det är inte taget ur luften direkt.

KL
Jag är inte insatt i AR/barock mm men tycker som många andra att de intressantaste diskussionerna faktiskt hamnar under detta forum. Om man inte förstår så frågar man, men det blir många påhopp från båda håll. Jag har aldrig hört en bra förklaring till varför folk rider enbart på stång eller gör piaff på hästar som annars mestadels skrittar eller joggar lite. Det är intressant att debattera, anser jag. Och då har jag rätten att fråga, för det måste ju finnas en bakomliggande tanke till det som utförs.

Att det blir meningskiljaktigheter är oundvikligt, och faktum är att finns inte de, finns heller inte forumet. Men så som det ser ut idag så verkar folk gå in för att läsa in det de vill i det andra skriver, bara för att få möjlighet till påhopp. Som att diskutera huruvida det heter engelsk dressyr eller tävlingsdressyr - alla förstår vad man syftar på, och därför är det en onödig rättelse/pik att ta.

Jag läser mest i det tysta, och tycker att det finns mycket intressant och inspirerande att hämta ur diskussionerna så att "skära" mellan "vanliga dressyrare" och "klassisk/barrock/ar" är ju bara att förstärka fackindelningarna. Nej fortsatt diskussion är utan tvekan önskvärt, men att korrekturläsa med utomstående ögon en extra gång innan man postar inlägget kanske inte är helt fel.

Om man inte vet vad där står kan man inte avfärda det som ointressant, då vet man ju faktiskt inte vad man pratar om:confused: Hur blir diskussionen då?

Men vem säger att nephthys måste vara påläst på TR för att diskutera Klassisk ridkonst/AR? Hon ska väl få diskutera AR med de grundkunskaper hon har i just de ämnena?

Kränkt blev jag däremot av ditt svar i en annan diskussion som stängdes. Det var ett typiskt exempel på att hoppa på och i stort sett säga "försvinn från diskussionen". :crazy: Apropå att det står om "varningar" så mycket här så undrar jag stillsamt om den attityden leder till varningar? Det var helt obegripligt som du reagerade. Om det ofta sker sånt förstår jag om flera väljer att hålla tyst.

Jag försökte förklara i all välmening men du valde att missförstå och inte godta mina förklaringar. Vad ska jag göra? Sno knut på mig själv?

Jag uppfattade din inställning till mina inlägg att det bara finns ett sätt att förhålla sig till hästar - ditt sätt. Jag försökte mha liknelser få dig att se på vår ridning på vårt sätt. Du ville inte förstå dessa liknelser. Dock fick jag flera PM från andra AR-ryttare att de precis förstod men de orkade inte gå in med egna inlägg då det kräver jättemycket att ha dessa diskussioner.

Kom ihåg att du med dina förutsättningar diskuterar med personer som inte har liknande hästvärldsbild som du, på det här forumet. Så du kan inte kräva av dem att hela tiden förklara så att just du ska förstå. Du måste lära dig att tänka om och helt enkelt acceptera det folk skriver här.

Så om du bara följt ditt eget råd, haft en öppen attityd och helt fördomsfullt tagit in mina ord hade jag inte behövt skriva det sista inlägget. :idea: Ridning utgår inte från TR för väldigt många ryttare och då är denna bok faktiskt ointressant.

Senast ändrad:

Scheisse vad folk läser in saker i texterna här.
Så som jag förstår det reagerar Jasmine4 på ett icke öppet tänkade hos nephthys. Ni väljer ju att skapa osämja.

TR handlar ju inte enbart om vad som ger höga poäng på tävling, det är inte taget ur luften direkt.

Och min känsla kring nephthys inlägg var att hon ville rida på sitt sätt, AR, och diskutera det. Men då känner hon sig bara trackad för att inte rida enligt TR. Detta kan ju knappast få henne mer intresserad av TR direkt. :crazy: TR blir boken som slås i huvudet hela tiden - totalt ointressant!

Det är flera som känner så här. Jag t ex ger mig inte in i ridtekniska trådar eftersom jag då blir hårt ansatt och hamnar i en 1 mot 5-situation. Det varken orkar eller hinner jag med. Så därför läser jag här, rider på det sätt jag trivs med, tar intryck från tränare, kursdeltagare, stallkompisar (bara VD-ryttare), och framförallt hästen. Diskussioner på buke är ändå inte högst priorierat i mitt liv även om jag tycker det är så kul att vara här. Men KR-forumet minskar tyvärr i värde för mig bit för bit.

Allt handlar om acceptans!

kl
Jag läser mycket här, men för mig är det svårt när MYCKET av diskussionerna anspeglas av TR. Jag kan ingenting av TR, självklart när man har tränar och så så är det med TR i bakgrunden med hjälp av tränare, men har aldrig själv haft ett behov av att läsa den.
Så de flesta citat som kommer därifrån är totalt ointressant för mig.
Självklart så diskuterar alla från sina förutsättningar, men nån gång för det väl ändå räcka?
Dessutom är det ganska tråkigt att allting hela tiden ska diskuteras i jämförelse med TR, som jag tror de flesta skiter fullständigt i. Av mina vänner som tävlar och har sig, jag tror ingen av dem kan diskutera TR på ett sådant sätt som det görs här.

Senast ändrad:

Och min känsla kring nephthys inlägg var att hon ville rida på sitt sätt, AR, och diskutera det. Men då känner hon sig bara trackad för att inte rida enligt TR. Detta kan ju knappast få henne mer intresserad av TR direkt. :crazy: TR blir boken som slås i huvudet hela tiden - totalt ointressant!

Allt handlar om acceptans!

Självklart handlar allt om acceptans. Men att förkasta TR som ointressant är dumt. Jag tävlar och rider sas vanlig dressyr, men jag är ändå här och tar emot tips. Det borde fungera på andra hållet med, dvs nephthys kan läsa TR och ta intryck och kanske tom lära sig något, hitta något hon kan applicera i sättet hon rider. Att "förbjuda" TR inom AR förstärker facken ytterligare, jag trodde det var det som folk ville komma ifrån?

Kl
Jag var o nattade hästarna o kom att tänka på ytterligare en aspekt- till varför man vill ha ett forum enbart för anhängare. Det går ypperligt att tjatta om man bara vill snacka med sina jämlikar, men i diskussioner finns det alltid för o emot för att hamna något sånär rätt.
Här på Buke är det osedvanligt många som erbjuder sina tjänster.

Det är väl då självklart att man inte vill bli "rättad"- även om det bara kommer från ngn som tävlar- o "har sig":rofl:

Så visst blir det t o m på liv o död IRL. Man tystar ner sina kritiker.

Självklart handlar allt om acceptans. Men att förkasta TR som ointressant är dumt. Jag tävlar och rider sas vanlig dressyr, men jag är ändå här och tar emot tips. Det borde fungera på andra hållet med, dvs nephthys kan läsa TR och ta intryck och kanske tom lära sig något, hitta något hon kan applicera i sättet hon rider. Att "förbjuda" TR inom AR förstärker facken ytterligare, jag trodde det var det som folk ville komma ifrån?

Jag tror inte heller det är någon bra idé att "förbjuda TR" inom diskussioner, för självklart kan det vara intressant att jämföra med.
Men det som degree t ex fick erfara avr nog just det -att man blir less när det ofta dras in i diskussioner som argument mot "våra" filosofier eller som en allmän mall för vad som är rätt när inte alla ser det så.
Det lustiga är att egentligen har jag inget emot TR-konceptet eller allmänt att försöka ta till sig vad andra stilar ser som "korrekt", men just på detta forum känns det malplacerat.
Kanske framförallt själva uttrycket "korrekt"?

Nu blir det lite OT, men jag bläddrade igenom en hästtidning nyligen där en övning illustrerades med två bilder - "korrekt" och "icke korrekt" som underskrifter. På den "korrekta" tyckte jag personligen det fanns stora grundbrister och att den "icke korrekta" var mer på god väg utan att fastna i fällan som jag såg det på den "korrekta"...
Om skribenten istället för att uttrycka sig med korrekt vs. inkorrekt hade förklarat vad som var bra/dåligt med bilderna så hade jag nog inte stört mig på det ett dugg, kanske inte hållt med till 100% men det är en annan femma.
Just uttrycket korrekt får det att låta som att det inte finns några gråzoner utan rätt eller fel. När i själva verket de allra flesta ligger i gråzoner i alla möjliga olika nyanser.
Så mycket har nog som sagt att göra med hur man uttrycker sig. Och hur man tolkar det givetvis!

kl

Jag förstår inte vad som är så hemskt med att tycka olika. Jag tycker diskussionerna skulle bli otroligt trista om man klumpade ihop folk som rider exakt likadant i olika underforum. Som det är nu så får jag ibland annan input än jag skulle få om jag enbart höll mig på ett AR-forum eller en rent TR-forum.

Sen finns det ju faktiskt på sätt och vis en sanning i vissa fall. För rent biomekaniskt fungerar hästen på ett visst sätt. Och om man kallar det AR, TR eller klassiskt kvittar. Resultatet i hästen blir detsamma och gensvaret detsamma.

Det vore otroligt synd om vi skulle gå miste om kunskap och inte få nya tankar väckta för att vi inte vill bli ifrågasatta. Det blir lite religiös fanatism över det om man inte klarar av att människor undrar eller inte håller med.

Jag känner mig varken påhoppad eller kritiserad, trots att jag har en gammal islandskorsning, inte tävlar och hämtar inspiration från gamla som nya läror. Det har jag inte gjort här eller i verkliga livet. Trots att jag på buke fått en släng eller 300.;) Man väljer ju själv hur man tar kritik. Jag väljer att låta kritik från en okänd som jag aldrig träffat rinna av mig om jag hör från tex tränare och andra som ser mig irl att det inte stämmer.

Dock orkar jag sällan vara här och diskutera mer då det varit trist stämning. Folk går i försvar och blir otrevliga över struntsaker. Och då försvinner diskussionerna i påhopp. Det är inte konstruktivt alls.
Jag är väl lite trött på nyfrälsningen också. Men jag har själv varit en av dem som varit ny AR-anhängare. Så jag vet hur det är.;)
Dock försvinner en del kunskap då med. Men de flesta kommer ur det, skygglapparna tas av och man vågar laborera med annat.

AR är inte felfritt. Men jag tror få hästar går sönder av det. Så jag tycker inte man behöver hetsa upp sig så mycket över det. De flesta sitter inte och trampar sina hästar efter att ha gått som fotfolk alt skrittat lite. Det finns folk som gör. Men så finns det idioter inom alla grenar.

/Tua, icke AR men ej heller TR

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 049
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday