Trevligare ton här på forumet? (Från Klassisk ridkonst)

Sv: Trevligare ton här på forumet?

En fundering lite allmänt.
En anledning till att det kan upplevas som dålig stämning här och som att det finns olika läger där respektive medlemmar hugger på det andra lägret/är överkänsliga för kritik och bara vill ha medhåll, kan vara att det är ett forum där man förvisso diskuterar dressyr men med en annorlunda inriktning än den vi kallar "vanlig" eller "tävlingsdressyr". Då kan det vara lätt att i längden tröttna på att hela tiden få kommentarer som bygger på tävlingsdressyrens filosofi när man i själva verket vill ha en diskussion med de som har samma grundfilosofi (behöver ju absolut inte betyda medhåll men åsikter och förslag som i alla fall stämmer med det sätt man vill rida på). Ungefär som om man har ett forum om vilka röda nyanser som är finast och hela tiden får en massa förslag på snygga blå färger, eller om man vill diskutera ponnyrasers egenskaper och får en massa svar där det pläderas för svenska halvblods eller engelska fullblods förträfflighet.
Visst kan man diskutera över gränserna också men jag kan förstå att man kan bli rätt trött på att behöva göra det i alla trådar och hela tiden.

Lite funderingar av Tulip som själv möjligen kan räkna sig till tävlingsryttare och därför läser mer än skriver här.

Självklart bör man hålla en diskussion på en mogen nivå.
Men..
Om man tex. vill vara med och diskutera, ställa en fråga eller liknande sätts det faktiskt allt som ofta stopp för det. Konstigt nog ofta av moderatorn och vanligtvis med motiveringen att "men du rider ju inte som oss.. du rider si eller så". Enligt min uppfattning så sållar man ganska friskt bort det som inte passar.
Detta är inte taget ur luften, utan det har hänt och inte bara en gång.
Nu var det länge sedan jag skrev här men har sett liknande avhyvlingar mot vissa användare även på senare tid.

Vem är det som avgör hur jag eller du eller Pelle rider? Och vem har rätt att uttala sig, ställa en fråga eller ifrågasätta? Är det moderatorn på forumet som avgör hur jag rider min häst, vilka frågor som kan ställas och vem som får vara med och leka?
Eller?

Senast ändrad av en moderator:

Fast samtidigt...

Jag tycker det är lite väl hård bedömning av många icke-AR-ryttare här i diskussionen? (Jag är själv inte AR-ryttare). Det klankas på att man inte får ifrågasätta och bara några får vara med och leka.

Jag tycker snarare tvärtom. Det ifrågasätts hela tiden. Det är inte fel - det är inte så jag menar, men ifrågasättandet är jättestort upplever jag (som inte är engagerad på någon av sidorna). Det är sunt med ifrågasättande, men jag tycker det förekommer på just detta forum hela tiden.

Jag går personligen inte in på westernforumet och ifrågasätter allt, men jag upplever att här får de som försöker skola om enligt AR hela tiden höra ifrågasättningar.

Det är inte lätt att lära om. (Det finns kanske några som vill det?). Det tar tid. Resultat får man kanske inte ens de första fem åren. Vad vet jag?

Jag tycker snarare att de som verkligen vill diskutera just AR-frågor inte får så stort utrymme. Hade jag varit AR-intresserad, eller försökt lära mig rida på detta vis, hade jag garanterat inte känt mig välkommen här. Lite som Tulip säger - man får liksom TR dängt i huvudet hela tiden. Och inte mig emot, jag tycker om TR - det är inte så jag menar - men om jag hade valt att skola om mig enligt AR hade inte TR varit så intressant kanske. Eller i varje fall inte intressantare än Guerniere, Steinbrecht osv.

Jag upplever sålunda snarare den omvända attityden på just detta forum än vad många av er andra gör. Och någon sanning finns förstås inte, eftersom vi ser allt olika.

:bow::bow::bow:

Jag som först red vanligt i över 20 år gick sedan över till AR i 5 år (bla ridit mkt för Bent) för att upptäcka att där fanns stora brister i kunskapen för att ta sig vidare uppåt gick sedan tillbaka över till vanlig dressyr och till en riktigt klassiskt utbildad tränare blir anklagad för att ha förutfattade meningar om AR och att jag tänker fel. Då deltar jag bara i diskussioner som handlar om skillnader mellan AR och vanlig dressyr och deltar alltså inte i diskussioner om andra saker eftersom jag inte längre är intresserad av AR och har något att tillföra i de diskussionerna eller inte det som folk vill höra iallafall ;)

Jag håller nog med dig...

Kanske det ändå skulle finnas ett renodlat AR-forum också? "Alla" hävdar ju att de rider Klassisk Dressyr, och då är det svårt att bena ut de olika tankesätten för en som är lite orutinerad och inte har kapacitet att greppa helheten som finns inom all dressyrridning, men som ändå uttrycks olika inom de olika "lägren". (= Jag...:angel:)

Jag läser mycket på Dressyr också, men där finns knappt några diskussioner som rör skolning av hästen alls numera? Alla sådana diskussioner verkar ha flyttat hit, men det blir inget begripligt, för folk pratar om varandra och menar olika saker. Eller så menar de samma sak, men det uttrycks så olika att ingen förstår vad den andre menar...

Och jag vet att jag kan påverka det genom att diskutera själv, men det blir så invecklade diskussioner att jag inte har mycket att komma med. Jag vill läsa andras tankar för att lära mig. ;)

Lite som Tulip säger - man får liksom TR dängt i huvudet hela tiden. Och inte mig emot, jag tycker om TR - det är inte så jag menar - men om jag hade valt att skola om mig enligt AR hade inte TR varit så intressant kanske. Eller i varje fall inte intressantare än Guerniere, Steinbrecht osv.

Fast det är ju inte så stor skillnad på TR och på Guerniere och Steinbrecht.
Vad som retar upp folk är att det är ett tävlingsreglemente och eftersom de inte tävlar så ser dom ingen anledning till att ta till sig vad folk säger angående TR även om TR baseras på de gamla lärorna.

Tävling har för mig inget att göra med om man är "dressyrryttare" eller ej. Dressyr är ju grunden till allt, grundridning faktiskt. Att sedan vissa vill tävla känns sekundärt.

Mitt mål är att kunna rida min häst i en bra arbetsform som passar honom och mig. Att allt eftersom hitta lätthet, förbättra hans gångarter, skapa mer svung, takt och lätthet i ridningen. Hitta min egen balans och timing och förbättra min sits och position i sadeln. Att hitta känslan av lätthet, känslan av att sitta på en häst som samlar sin kraft på bak-kärran och bara dansar fram.

Nu är detta min vision och det är det jag hoppas uppnå. Sen vad andra vill kalla det spelar ingen som helst roll för mig.

Jag håller med dig. När man tittar i skillnaden mellan... trådarna så framställs vi som rider vanlig dressyr som blodtörstande tävlingsmänniskor vars jagande efter rosetter går ut över all harmoni skall finnas mellan häst och människa och vilket enbart är tillskrivna de som rider dressyr för konstens skull. Nu är det så att det finns VÄLDIGT många som rider vanlig dressyr men som aldrig tävlar.

Jag liksom du rider vanlig dressyr men tävlar väldigt sällan. Jag var ute på 2 st tävlingar förra året och naturligtvis betedde jag mig som ett blodtörstande rosettjagande monster som helt har glömt bort samspelet med min häst de andra 363 dagarna på det året rider jag dressyr för att uppnå harmoni,lätthet med en väl genomgymnastiserad häst etc. :grin:

De 2 dagarna på året gör att jag hamnar i tävlingsfacket som en ryttare som inte har harmoni och samspel för ögonen trots 363 andra dagar utan tävlingar.

Fast alla måste ju få göra sina resor.

Bara för att du testat AR i fem år och funnit det väga för lätt, så behöver ju inte det betyda att någon annan inte kan ha behållning av det. Och du kan ju heller inte "påskynda" folks utveckling (åt vilket håll det nu vara månde) genom att säga "jag har testat det, det var inte bra". Alla måste få utvecklas i sin takt.

Jag tycker bara att man ska ha respekt för alla sidor, alla utvecklingsfaser man som ryttare går igenom och inte vara så kategorisk. (Från någon sida - men så tycker nog alla!)

Jag håller nog med dig...

Kanske det ändå skulle finnas ett renodlat AR-forum också? "Alla" hävdar ju att de rider Klassisk Dressyr, och då är det svårt att bena ut de olika tankesätten för en som är lite orutinerad och inte har kapacitet att greppa helheten som finns inom all dressyrridning, men som ändå uttrycks olika inom de olika "lägren". (= Jag...:angel:)

Jag läser mycket på Dressyr också, men där finns knappt några diskussioner som rör skolning av hästen alls numera? Alla sådana diskussioner verkar ha flyttat hit, men det blir inget begripligt, för folk pratar om varandra och menar olika saker. Eller så menar de samma sak, men det uttrycks så olika att ingen förstår vad den andre menar...

Och jag vet att jag kan påverka det genom att diskutera själv, men det blir så invecklade diskussioner att jag inte har mycket att komma med. Jag vill läsa andras tankar för att lära mig. ;)

Det där med namn på forumet är svårt. AR-forum skulle utesluta många som varken håller på med AR eller tävlingsdressyr. Forumet heter Klassisk ridkonst och inte Klassisk dressyr i ett försök att tydlig göra att det inte är den "vanliga" klassiska dressyrridningen som ska avhandlas. Mer om hur uppdelningen är tänkt hittar man i FAQ-tråden

Vad det gäller avsaknaden av trådar om skolning av häst på dressyrforumet så håller jag verkligen med dig. De är alldeles för få och många av diskussionerna här skulle göra sig väldigt bra på det forumet. Jag är inte heller rätt person att klaga, jag startar inga trådar där men det är lite konstigt att det bara är här de diskusionerna verkar blomstra.

Men jag tycker du är lite orättvis, faktiskt. Med all respekt för din erfarenhet inom ridvärlden osv, förstås!

Jag tycker ofta att det slängs mindre trevliga saker mot AR-ryttare på detta forumet. Det är
lusfart
myrsteg
överböjd
bananformad
kraftlöst
för skarpa bett
skogsbygdsridning

osv

Jag har nog inte sett så många "påhopp" från AR-sidan gentemot tävlingssidan, som jag sett "vanliga dressyrares" påhopp på AR-ryttare, på det forum som urspr skapades för de som inte red tävlingsdressyr?

Jag håller med dig!

*lite halvt kl*

Sen så tycker jag att det är ganska så ointressant att jämföra hur man hade gjort i den ena träningsformen när man har valt den andra.
Det kan absolut vara intressant att jämföra skillnaderna men inte hela tiden. Inget påhopp här nu men tycker att många av diskusionerna blir ointressanta just på grund av detta ständiga jämförande.

/Alexandra- som äntligen börjar känna sig tillfreds med det sätt jag tränar min häst.

Fast alla måste ju få göra sina resor.

Bara för att du testat AR i fem år och funnit det väga för lätt, så behöver ju inte det betyda att någon annan inte kan ha behållning av det. Och du kan ju heller inte "påskynda" folks utveckling (åt vilket håll det nu vara månde) genom att säga "jag har testat det, det var inte bra". Alla måste få utvecklas i sin takt.

Jag tycker bara att man ska ha respekt för alla sidor, alla utvecklingsfaser man som ryttare går igenom och inte vara så kategorisk. (Från någon sida - men så tycker nog alla!)

Visst får alla göra sina resor, alla utan jag då uppenbarligen eftersom när jag jämför i skillnaderna-trådarna har jag bara missuppfattat alltihop så fort jag talar kritiskt om upplevelserna inom AR :grin:

När AR-anhängarna talar om sina upplevelser i vanlig dressyr så handlar det bara om slit och spark-upplevelser och då är det så det är inom vanlig dressyr och inte en missuppfattning av dressyren från deras sida.

*knapplån*

- Känns som att det gått många varv runt nu. Har kikat in här då och då ända sen Stallet.com-tiden.

Det har varit bättre och sämre. Nu har jag inte känt mig hemma här under en lång tid. Synd, för det kan vara givande att diskutera.

- :cool:

Jag håller med dig!

*lite halvt kl*

Sen så tycker jag att det är ganska så ointressant att jämföra hur man hade gjort i den ena träningsformen när man har valt den andra.
Det kan absolut vara intressant att jämföra skillnaderna men inte hela tiden. Inget påhopp här nu men tycker att många av diskusionerna blir ointressanta just på grund av detta ständiga jämförande.

/Alexandra- som äntligen börjar känna sig tillfreds med det sätt jag tränar min häst.

De är 2 trådar på hela forumet som handlar just om skillnaderna, tycker du dom är ointressanta finns det väl ingen som tvingar dig att läsa de trådarna, eller hur?
Det finns mängder med trådar jag inte öppnar eftersom dom inte intresserar mig.

*knapplån*

- Känns som att det gått många varv runt nu. Har kikat in här då och då ända sen Stallet.com-tiden.

Det har varit bättre och sämre. Nu har jag inte känt mig hemma här under en lång tid. Synd, för det kan vara givande att diskutera.

- :cool:

En diskussion blir väl alltid vad deltagarna gör den till:confused: Om du vill ha annorlunda diskussioner kanske du måste bidra själv istället för att vänta på att andra ska skapa dem åt dej:o Obs, inte så illa menat som det kanske låter, men jag har så svårt när man ställer sig vid sidan av saker och får det att låta som om andra har ansvar för saker man har lika stort ansvar för själv:)

Jag blev förvånad över den här diskussionen.

Undrar förstås om det är jag som antas vara tonåring som ridit i 5 år och inte har förutsättningar att förstå, eftersom jag har ställt en rad nyfikna frågor bara. I så fall får du lägga till minst 40 på dom där 5 åren:o Men det är möjligt att jag låter som en tonåring, härligt, önskar man såg ut som en också:idea:

En diskussion blir väl alltid vad deltagarna gör den till:confused: Om du vill ha annorlunda diskussioner kanske du måste bidra själv istället för att vänta på att andra ska skapa dem åt dej:o Obs, inte så illa menat som det kanske låter, men jag har så svårt när man ställer sig vid sidan av saker och får det att låta som om andra har ansvar för saker man har lika stort ansvar för själv:)

Ja det blir lite martyr-varning måste jag inflika.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 049
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar