Trevligare ton här på forumet? (Från Klassisk ridkonst)

Sv: Trevligare ton här på forumet?

delvis kl

Jag håller med om att det var det löjligaste jag hört att man skulle få en varning för det för jag tyckte det va jätteroligt för det såg ju lite så ut faktiskt:D

Men samtidigt så blir det ju alltid rena kriget här på detta forumet, det blir alldrig krig på dressyrforumen ju.
När de som egentligen inte tillhör detta forumet kommer in och bara vill framföra sin åsikt så blir det dumt, hade vi på klassiska forumet gått in på dressyr och sagt att de inte kan nånting och att Ar/klassiskt är det enda rätta så tllför ju inte det det tävlingsdressyrens forum nånting.
Det är olika läror och det ger inget att man hoppar på varandra.

Jag tycker det är helt okej att diskutera och riktigt intressant i mellanåt men oftast blir det bara att folk hoppar på varandra. Och den som klarar sig ut ur diskussionen är den som är vrångast,envetnast och hackar på andra mest.

En diskussion behöver inte heller bara vara att man diskuterar emot varandra man kan också hålla med varandra och fortfarande diskutera:)

Jag håller med om att det behöver vara mindra gnäll och mer positivt, för vi som vill vara på detta forumet och diskutera det som vi tycker om och det som vi utövar i vardagen vill kunna göra det, inte bli påhoppade.

Visst olika synvinklar på olika saker är ju jätteintressant men inte att man ska bli dumförklarad bara för att några andra inte tycker så. Så låt oss diskutera Klassisk på detta forumet och tävlingsdressyrarna kan vara på sitt forum, så länge det inte är öppna och intresserade av vad vi på detta forumet tycker om nån spoeciell sak.:)

Senast ändrad:

delvis kl

Men samtidigt så blir det ju alltid rena kriget här på detta forumet, det blir alldrig krig på dressyrforumen ju. hade vi på klassiska forumet gått in på dressyr och sagt att de inte kan nånting och att Ar/klassiskt är det enda rätta så tllför ju inte det det tävlingsdressyrens forum nånting.

Kan ju ha med denna texten att göra som Gunnar nålat på dressyr :idea:
Kan ju vara något att nåla på erat forum också då.

I detta forum diskuterar vi dressyr.
Om sådant som är gäller för tävlingsgrenen dressyr. Träning, förberedelser för tävling och sådant som gör att man lyckas bra på tävling.

Om man anser att de som placerar sig främst på tävlingar i Sverige och internationellt är fel ute och borde rida på ett annat sätt. Eller om man anser att domare på högre nivå dömer helt fel så är det nog inte den här typen av dressyr man är ute efter. Jag anser då att man inte normalt bör blanda sig i diskussionerna här, då detta forum handlar om den här typen av tävlingsdressyr.

Kanske man i dessa fall passar bättre på något av de andra forumen, exempelvis, Grundutbildning, Fritidsridning, Klassisk Ridkonst eller Western.

Självklart skall man ifrågasätta avarter och sådant som inte är bra inom tävlingsdressyren. Men om man anser att tävlingsdressyren som helhet är fel ute så är Dressyr-forumet fel plats.

Jag tycker att det borde ha framgått ändå av forumbeskrivningen och andra nålade trådar att motsvarande gäller för detta forum som för dressyr-forumet. Jag har dock nu lagt in en nålad tråd, kanske det hjälper upp lite.
Jag har dock fått uppfattningen att vissa har valt att missförstå med flit. Ledsen om detta inte bidrar till en trevligare ton.
Läs gärna Tulips inlägg som nog är bättre och trevligare.

Senast ändrad av en moderator:

Nu tänker jag högt och riktar mej inte till någon särskild:

Ja varför blir det en så märklig infekterad diskussion plötsligt:eek: Är det bara här`Hur är det om man diskuterar ute i verkliga livet om sånt här?

Tja, jag tog och ringde upp min kompis som nu varit på ytterligare en kurs i akademisk ridkonst för välkänd tränare. Hon kände inte igen att det skulle vara så himla känsligt och så himla stora motsättningar. På hennes kurser (dom sover ibland över och hinner umgås en del) är det hör och häpna: tävlingsryttare i både hoppning och dressyr, folk som enbart rider akademiskt och såna som rider VD men inte tävlar. Det är inte motsättningar och inte tjafs och inte vattentäta skott där några känner sej kränkta och attackerade så fort någon ställer en vänligt undrande fråga. Tvärtom. Det diskuteras.

Det tar för lång tid att berätta vad hon hade hört, men man rider inte på hängande tyglar, (som på filmerna) man har kontakt, av samma slag som vi vill ha, en lätt sugande kontakt, men har ytter med (numera, hon fick börja med innersidan ja) osv. Det är framförallt ok att fråga fråga fråga!!

Min slutsats blir att det nog finns talibaner och mer liberala inom akademisk ridkonst också? Troligen, som inom det mesta. Troligen är det stora flertalet som provar inte helt fixerade vid en enda modell och tanke utan kan klara att använda det man anser vara till nytta, man kan tänka självständigt och ta ställning till det som man vill ta till sig och inte från olika håll.

På de här kurserna fördömer ingen tävlingsridning eller måste hävda att man nått så mycket längre och helt annan upplevelse osv osv.

Det kan ju vara så att några har provat olika vägar och hittat vidare och att man själv kanske har en del att lära och kanske också kommer att gå vidare, även om man nu rider akademiskt efter att ha haft tråkiga erarenheter inom VD: Man kanske kan inse att det fnns olika kvalitet inom VD, precis som det uppenbarligen gör inom AR, olika skolor faktiskt, som det verkar för mej, även inom akademisk ridkonst.
'
Tja bara mina tankar efter det samtalet.

Håller med. som jag skrev innan så handlar det inte om hur gammal man är. Däremot är det oftast skillnad på en som ridit i 5 år och en som ridit i 35 år, oavsett hur gamla de är. (när det gäller erfarenheter menar jag då. Alla är inte intresserade av att utvecklas och då spelar det ingen som helst roll hur länge man hållit på.)

Om man tex. vill vara med och diskutera, ställa en fråga eller liknande sätts det faktiskt allt som ofta stopp för det. Konstigt nog ofta av moderatorn och vanligtvis med motiveringen att "men du rider ju inte som oss.. du rider si eller så". Enligt min uppfattning så sållar man ganska friskt bort det som inte passar.
Det kanske har att göra med i vilket typ av tråd frågan ställs? Om frågan är ställd till de som tränar enligt samma filosofi kan det vara bättre att starta en ny tråd om frågan. Det är lätt hänt att trådarna snart handlar om något helt annat än ursprungsfrågan. (händer titt som tätt) och det är inte alltid vad trådskaparen tänkt sig.

Fast alla måste ju få göra sina resor.

Bara för att du testat AR i fem år och funnit det väga för lätt, så behöver ju inte det betyda att någon annan inte kan ha behållning av det. Och du kan ju heller inte "påskynda" folks utveckling (åt vilket håll det nu vara månde) genom att säga "jag har testat det, det var inte bra". Alla måste få utvecklas i sin takt.

Jag tycker bara att man ska ha respekt för alla sidor, alla utvecklingsfaser man som ryttare går igenom och inte vara så kategorisk. (Från någon sida - men så tycker nog alla!)

:bow: Alla behöver hitta sin väg. Det betyder inte att den ena vägen är mer rätt än den andra förutom just för den ryttaren.

Är det en ryttares rättighet att bara se till SIN väg?
I första hand ska man se till hästens väl o ve.
Det är inte bara den som ska anpassa sig efter sin ryttares idéer eller ointresse av att vidareutvecklas.

Man behöver inte byta metod, utan bara bli mjukare i sin ridning o studera mer. Fler olika sorters övningar.........
Kanske få rida välutbildade hästar som svarar direkt på det man gör fel o då även rätt.

Det är detta som jag reagerar på- att man inte felsöker hos sig själv, utan att det alltid beror på hästen.
Ju fler positiva gensvar man får från kusen desto fler tårtbitar kan läggas på plats- tills nästa häst- som kan ha helt annorlunda kvalitéer/ brister.

Nej, just det. :angel:
I första hand ska man se till hästens väl o ve.
Ja, eller hur?
Det är inte bara den som ska anpassa sig efter sin ryttares idéer eller ointresse av att vidareutvecklas.
Nej, just det. :angel:
Man behöver inte byta metod, utan bara bli mjukare i sin ridning o studera mer. Fler olika sorters övningar.........
Ja, eller hur?
Kanske få rida välutbildade hästar som svarar direkt på det man gör fel o då även rätt.
Ja, som på ridskolan då exempelvis när man lär sig grunderna, för sen är det ju sin egen häst man vill ha hjälp med.

Det är detta som jag reagerar på- att man inte felsöker hos sig själv, utan att det alltid beror på hästen.
Ja, exakt. Visst är det konstigt?
Ju fler positiva gensvar man får från kusen desto fler tårtbitar kan läggas på plats- tills nästa häst- som kan ha helt annorlunda kvalitéer/ brister.
Ja, eller hur?

Där ser du ju, att vi ryttare och hästägare tycker lika. Varför ska då allt behöva frågasättas, när vi nu är så överens. Då kan det ju inte vara så svårt att förstå vad alla menar? :idea:

/IH

Senast ändrad:

Det där med namn på forumet är svårt. AR-forum skulle utesluta många som varken håller på med AR eller tävlingsdressyr. Forumet heter Klassisk ridkonst och inte Klassisk dressyr i ett försök att tydlig göra att det inte är den "vanliga" klassiska dressyrridningen som ska avhandlas. Mer om hur uppdelningen är tänkt hittar man i FAQ-tråden

Vad det gäller avsaknaden av trådar om skolning av häst på dressyrforumet så håller jag verkligen med dig. De är alldeles för få och många av diskussionerna här skulle göra sig väldigt bra på det forumet. Jag är inte heller rätt person att klaga, jag startar inga trådar där men det är lite konstigt att det bara är här de diskusionerna verkar blomstra.

Ja du har rätt angåenden diskussionerna att dom passar kanske bäst på ett mer neutralt forum, för en del hör kanske hemma både och? Man måste ju nånstans kunna mötas och diskutera också, naturligtvis sansat och trevligt:idea:

Men sen om man har frågor om akademisk ridkonst då blir det ju konstigt om man ställer dom på ett helt annat forum, bara för att man inte är "inne" redan i filosofin så får man inte fråga:crazy:. Naturligtvis inser jag att man inte sitter här och har betalt för att svara folks dumma okunniga frågor hela tiden, men som användare är det naturligast att tänka att man frågar här om AR och om westernridning på westernforumet:confused:

Men sen om man har frågor om akademisk ridkonst då blir det ju konstigt om man ställer dom på ett helt annat forum, bara för att man inte är "inne" redan i filosofin så får man inte fråga:crazy:. Naturligtvis inser jag att man inte sitter här och har betalt för att svara folks dumma okunniga frågor hela tiden, men som användare är det naturligast att tänka att man frågar här om AR och om westernridning på westernforumet:confused:

Det är inte fråga om att vi (även jag, då jag inte är expert inom NÅGON inriktning utan precis som Axel väljer att ha ett brett spektrum att plocka ifrån), inte ska få ställa frågor här inne. Men det vi (även jag) inte ska behöva göra är att dissekera in i minsta detalj och ifrågasätta och helt slå ner övriga ryttare hur fel de reder och att det bara är vårat (även MITT) sätt som är det enda riktiga, precis som Axel så föredömligt sa i ovanstående inlägg.

Utan då visar vi att vi (även jag) inte är så himla öppensinnade, som vi låtsas vara. Utan då kanske vi (även jag) som Gunnar skriver här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=954368, på andra lämpligare bukeforum, som något av tävlingsforumen, på ridning, hästhantering eller vad som passar vår (även min) tanke bättre.

Många av dessa frågor, som ställs under Klassisk Ridkonst nu, har ställts och besvarats i "dissikeringsform" i MINST fem år och så trögtänkta kan vi (även jag) väl ändå inte vara. Jag förstår, att du som är ganska ny här på forumet inte har hängt med i svängarna. Men det finns en alldels utomordentlig sökfunktion här på buke som går att använda, till exempel - sök i detta forum.

Mvh

IH

Senast ändrad:

Ok. Du anser dig kunna svara för forumets alla deltagare.:bow:

De flesta ridskolehästarna är grundutbildade i hopp o dressyr o kan knappast räknas som välutbildade, då de måste tåla alla möjliga slags hjälper o vara lite avtrubbade. De måste vara extremt duktiga på att sålla bort- inte bara brus, utan det mesta bullret.:bow:

På hennes kurser (dom sover ibland över och hinner umgås en del) är det hör och häpna: tävlingsryttare i både hoppning och dressyr, folk som enbart rider akademiskt och såna som rider VD men inte tävlar. Det är inte motsättningar och inte tjafs och inte vattentäta skott där några känner sej kränkta och attackerade så fort någon ställer en vänligt undrande fråga. Tvärtom. Det diskuteras.

Japp. Så är det på våra träningar och kurser också. Det är så jag önskar att det var här också. Jag har träffat många tävlingsryttare som utveckats mycket (enligt dem själva) sedan de började träna annorlunda, och därmed nått högre resultat på tävlingsbanan. (både dressyr och westernryttare)

Det är framförallt ok att fråga fråga fråga!!

Att fråga är något som de flesta instruktörer uppmanar till.

Troligen är det stora flertalet som provar inte helt fixerade vid en enda modell och tanke utan kan klara att använda det man anser vara till nytta, man kan tänka självständigt och ta ställning till det som man vill ta till sig och inte från olika håll.
Det är själva grundtanken med den akademiska ridkonsten.

På de här kurserna fördömer ingen tävlingsridning eller måste hävda att man nått så mycket längre och helt annan upplevelse osv osv.

Nej, det är väldigt öppet klimat på alla träningar och kurser jag varit med på. Det är alla möjliga hästraser, alla möjliga olika ryttarbakgrunder och det vi har gemensamt är att vi vill träna och gymnastisera våra hästar på det sätt som passar dem.
Det kan ju vara så att några har provat olika vägar och hittat vidare och att man själv kanske har en del att lära och kanske också kommer att gå vidare, även om man nu rider akademiskt efter att ha haft tråkiga erarenheter inom VD:

Det där är den stora missuppfattningen tycker jag. Jag har jättebra erfarenheter av vanlig dressyr. (annars skulle jag inte fortsatt så länge) men jag ville vidare och hittade detta som utvecklat mig massor. Jag sökte vidareutveckling av allt det jag lärt mig innan och fann det. Många jag träffar har samma bakgrund som mig. Jag har inte träffat någon som sökt sig till AR för att de tyckte den vanliga dressyren var fel eller dålig.

Bra och dåliga instruktörer finns inom alla inriktningar och discipliner. Tränarens filosofi säger mycket mera än om han/hon är hopp eller dressyrtränare.

Ok. Du anser dig kunna svara för forumets alla deltagare.:bow:

Nej det gör jag inte.

Jag vet inte om du har läst alla inlägg ordagrant av alla andra deltagare exempelvis, biggan, immer, true-blue, tuaphua, fletaPre, totola, tulip, Fio, Flashlight, fredrik_ m fl..., utan att rycka lösryckta citat och göra sig en egen förståelse av resten. Jag tror inte det, då jag har sett många som har sagt exakt detta, som jag svarade i tråden ovan.

Och jag har dessutom, läst bland annat den här tråden... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=954368 :idea:

/IH

Senast ändrad:

Japp. Så är det på våra träningar och kurser också. Det är så jag önskar att det var här också. Jag har träffat många tävlingsryttare som utveckats mycket (enligt dem själva) sedan de började träna annorlunda, och därmed nått högre resultat på tävlingsbanan. (både dressyr och westernryttare)

Att fråga är något som de flesta instruktörer uppmanar till.

Det är själva grundtanken med den akademiska ridkonsten.

Nej, det är väldigt öppet klimat på alla träningar och kurser jag varit med på. Det är alla möjliga hästraser, alla möjliga olika ryttarbakgrunder och det vi har gemensamt är att vi vill träna och gymnastisera våra hästar på det sätt som passar dem.

Det där är den stora missuppfattningen tycker jag. Jag har jättebra erfarenheter av vanlig dressyr. (annars skulle jag inte fortsatt så länge) men jag ville vidare och hittade detta som utvecklat mig massor. Jag sökte vidareutveckling av allt det jag lärt mig innan och fann det. Många jag träffar har samma bakgrund som mig. Jag har inte träffat någon som sökt sig till AR för att de tyckte den vanliga dressyren var fel eller dålig.

Bra och dåliga instruktörer finns inom alla inriktningar och discipliner. Tränarens filosofi säger mycket mera än om han/hon är hopp eller dressyrtränare.

Amen to that! :bow:

/IH

Meds uttrycket "sin väg" menar jag förstås vägen som fungerar för häst och ryttare tillsmmans.
Nej man behöver inte byta metod, men man kan göra det om man vill. Många ryttare vill ju vidareutvecklas och söker vägar till utvecklingen. Rida välutbildade hästar är alltid trevligt, men vad har det med saken att göra? Menar du att ryttare som väljer att ändra sitt sätt att träna inte rider mjukt? (förstår inte det där)

Felsökning hos hästen känner jag inte alls igen. Det ska vara ett teamwork mellan häst och ryttare. Men de ryttare som ändrar sin träning gör ju det för att de anser sig behöva det. För att de vill ha ett annat sätt att träna och kommunicera med sin häst för att kommunikationen dem emellan ska bli ännu bättre.

"Allt som fungerar är rätt" som en tränare brukar säga.

Jag blev förvånad över den här diskussionen.

Undrar förstås om det är jag som antas vara tonåring som ridit i 5 år och inte har förutsättningar att förstå, eftersom jag har ställt en rad nyfikna frågor bara. I så fall får du lägga till minst 40 på dom där 5 åren:o Men det är möjligt att jag låter som en tonåring, härligt, önskar man såg ut som en också:idea:

Nrj, nej. Jag har ingen aning om hur gammal du är eller hur länge du ridit. Jag menar att människor med lång erfarenhet och människor med liten erfarenhet naturligtvis ser väldigt olika på saker och ting. Syftar inte på någon speciell person.

Min slutsats blir att det nog finns talibaner och mer liberala inom akademisk ridkonst också? Troligen, som inom det mesta. Troligen är det stora flertalet som provar inte helt fixerade vid en enda modell och tanke utan kan klara att använda det man anser vara till nytta, man kan tänka självständigt och ta ställning till det som man vill ta till sig och inte från olika håll.

Hehe ganska bra slutsats tror jag! :D
Om man ser till riddarna t ex så upplever jag dom ganska olika. Alla är ju väldigt säkra i "sitt sätt" eftersom de trots allt utarbetat väl fungerande metoder upp till en viss nivå åtminstone, sen är det enstaka som har en tight "ram" på vad som är rätt och andra som har en väldigt stor "ram" och är öppen för förslag.

För egen del så är jag -egentligen- inte tillräckligt renodlad AR för att klara av att rida för andra än de som är öppna och flexibla. Har fortfarande förkärlek för klassiskt franskt och tar gärna till mig "vanliga" förslag i de fall det inte motsäger övriga systemet (hjälper t ex) och kan tillföra något för just oss som ekipage.
Tyvärr får jag säga så känns det ofta som att frågor är lite retoriska - att man frågar om "varför gör man si, varför gör man så", att det inte UPPLEVS särskilt öppet för att acceptera svaret, att det direkt kommer motargument istället för fortsatt utfrågning om något var oklart. Kan säkert vara jag som övertolkar i vissa fall. Men lite som om jag skulle fråga om nytta av rollkür eller graman. Jag har på förhand vänt mig emot det så mycket att det förmodligen bara skulle vara frågor ställda för att komma med ytterligare argument till "varför inte" :p (det handlar alltså helt enkelt om hur frågorna ställs även om tanken bakom självklart inte behöver vara som i exemplet!)

Sen är det den där biten med att försöka skriva objektivt och faktiskt få det att framgå att det är tänkt som ett objektivt utlåtande. Det tror jag är ett problem för de flesta om man läser igenom den här tråden? För mig är det garanterat det.
Om man skriver "vi/jag försöker få till det här, för att..." så betyder ju inte det att man tycker allt annat är fel eller ens utgår ifrån att den man skriver till tänker annorlunda. På något sätt måste man ändå förklara! :p

Det där med namn på forumet är svårt. AR-forum skulle utesluta många som varken håller på med AR eller tävlingsdressyr. Forumet heter Klassisk ridkonst och inte Klassisk dressyr i ett försök att tydlig göra att det inte är den "vanliga" klassiska dressyrridningen som ska avhandlas. Mer om hur uppdelningen är tänkt hittar man i FAQ-tråden

Vad det gäller avsaknaden av trådar om skolning av häst på dressyrforumet så håller jag verkligen med dig. De är alldeles för få och många av diskussionerna här skulle göra sig väldigt bra på det forumet. Jag är inte heller rätt person att klaga, jag startar inga trådar där men det är lite konstigt att det bara är här de diskusionerna verkar blomstra.

Men jag förstår inte det argumentet. Om det upplevs att forumet är "till" för en viss kategori av användare men att "fel" kategori användare associerar sitt intresse till det forumet, så är det väl vettigt att skapa ett smalare nischat forum isåfall? det finns ett för trav och det finns ett för hoppning och det finns ett för westernridning. Vad är det som är så svårt, om det som sagt, upplevs att forumet är för "brett"?

det finns väl en anledning att detta forum, just pga att det säger sig "täcka" ett brett område, drar till sig användare med skilda skolor/bakgrund/förhållningstänk runt vad de gör till häst. Kanske är svaret därmed att ett exklusivt AR forum, samt ett exklusivt "utbildning/skolning av häst" på dressyr forumet vore av nytta?

KL
Och ja - Zahlo: jag fick en varning för Dracula skämtet, och det är inget skämt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 049
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar