Sv: Trevligare ton här på forumet?
Jag skulle tro att anledningen till att dessa Ar-människor säger ifrån är för att de Engelsk ridande alltid är här inne och försöker trycka ner AR-människorna på deras eget forum.
Jag håller med om att detta stämmer men ser oxå en tendens till att frågor om skillnader i tex hjälpgivning och dess verkan inte besvaras som faktist gör att det finns en frustration som innebär en fortsatt frågeställning som kan ses fran AR-s håll som nertryckning.
Själv efterlyser jag en öppen diskussion om hjälpgivning mm som oxå kan genomföras/provas praktiskt och därigenom kunna komma vidare. Detta borde från alla håll kunna bidra till en fortsatt utveckling/diskussion som vi alla brinner för, hade jag själv medel skulle jag rida för tränare inom AR och för att kunna plocka ut russinen.
Nog för att jag som andra tycker mig ha ett någerlunda s.k. "fungerande" hjälpgivningssystem som jag får en bra feedback från hästar jag rider men kämpar dagligen för att INTE stänga dörrar för utökat sätt att bli harmonisk jämte den individ jag rider och utesluta onödiga hjälper.
På detta forumet ska diskuteras ridkonst och om vi hade gått in och g på samma sätt inne på tävlingsdressyrforumet så hade tävlingsryttarna gaddat ihop sig lika mycket.
Ja, nog för att detta händer men personligen så tycker jag fortfarande att det ena inte utesluter det andra.
Jag har faktist svårt att se skillnaden på just RIDKONST och tävlingsdressyr. För mig är ridkonsten bara ett sätt att rida och utvecklas med min häst, tävlingen ett kvitto och borde vara min enskilda rätt att avgöra själv om den ska finnas eller inte.
Visst sker det töntiga saker på detta forumet precis som det gör på alla andra.
tex som det där dracula skämtet, jag tyckte det va skitkul och jag fattar inte varför nån tar åt sig, det var ju på skoj!
Detta läste jag inte så kanske ska jag låta bli att kommentera men gör det ändå...nog för att ord här kan vara skarpa, därför finns det smilies och låter man bli dom med ett skämt borde man kunna be om ursäkt som IRL.
Att det ska gå så långt som en varning pga att skämtet var till en moderator som oxå brukar vara med i diskussioner, tycker jag är till gränsen till missbruk.
men som jag sa innan så behöver man inte ha helt skillda åsikter för att kunna diskutera heller, det behöver inte vara krig för att man ska diskutera, man kan faktiskt diskutera på ett positivt sätt. Me det blir lätt krigdiskussioner när tävlingsryttare villfå fram sin åsikt på ett forum som inte handlar om Engelsk dressyr.
Det verkar som att de som kommer från tävlingsdressyrforumet kommer till ridkonstforumet, inte för att diskutera utan för att totalsåga AR människornas idéer och åsikter. Jag kan inte först hur det kan vara roligt för någon.
Vad du får "engelsk" dressyr ifrån vet jag inte- klassiskt dressyr/tyska utbildningsskalan och TR som nu tävlingsdressyren utgår ifrån- sen Klassisk Ridkonst som beskriver forumet är en sak- en annan Akademiska Ridkonst/Barockridning.
Eftersom skillnaden för mig och vad jag tror, många andra- är mellan Akademisk Ridkonst/Barockridning och tävlingsdressyr hårfin- och går in i varandra.
från "Klassisk Ridkonst - en liten FAQ - Uppdaterad 2009-02-02"
-Kan man tävla om man rider Barockridning - Akademiska Ridkonst?
Visst kan man tävla men det är absolut inte något krav. Många som ägnar sig åt Klassisk Ridkonst är helt ointresserade av tävling. Eftersom man inom Barockridningen - Akademiska Ridkonsten och tävlingsdressyren följer lite olika utbildningsvägar är det inte alltid tävlingsprogrammens krav stämmer överens med Barockhästen - den Akademiska Ridkonsthästens utbildningsståndpunkt. Lite högre upp strålar de båda grenarna samman och tävling blir lättare. Som tävlingsryttare kan man säkerligen hämta mycket inspiration från detta ridsätt.
Detta borde sätta taket på detta forum och vidare diskussioner mellan de som tävlar och de som väljer att låta bli.
Tillhör man katigorin Klassisk Ridkonst som forumet heter- men som tävlar såsom jag...var ska man då få diskutera ??
beskrivning av forumet
Klassisk Ridkonst Diskussioner om det som brukar benämnas barockridning, akademisk ridkonst och klassisk ridkonst. Ej om tävlingsdressyr. Huvudmoderator: IngelaH
Alltså finner jag min rätt att diskutera här- du Gunnar- som la till en ny nålad tråd...hur ska jag med andra tolka detta?
Det är väldigt tråkigt när detta resulterar i att knappt någon vågar lägga ut varken bilder eller filmer och ibland inte ens våga skriva nånting i en tråd bara för att man inte orkar med att bli totalsågad, fö det är inte roligt.
Det är tråkigt att man inte längre vill vara på Ridkonst-forumet för att det numera är ett negativt krigsforum mellan två olika utbildningssätt. Man kan inte längre diskutera det man tycker är roligt för många är ridkonst en passion, men istället för man försvara sig så fort ma kommer in här, varför?
Om de som skriver i forumet som ser sig själva som jag- nämligen Klassiska Ridkonstare som dessutom väljer att tävla-
inte gaddar ihop sig som det faktist görs och att Akademikerna svarar på frågeställningar som dyker upp som sig artigt bör, så tror varjefall jag att klimatet blir bättre och att fler "vågar" lägga ut filmer och bilder.
För övrigt tycker jag oxå att "ridkonst är en passion" som du skriver. Även en passion inför hästen och att kunna rida på för andra- osynliga hjälper. Denna "passion" stämmer nog in på alla som ö.h.t håller på med djur.