Trevligare ton här på forumet? (Från Klassisk ridkonst)

Sv: Trevligare ton här på forumet?

Jag har varit inne på detta forumet titt som tätt, mest för att jag kan allvarligt säja att jag inte varit i närheten av AR eller barockt i mitt hästliv, och ändå har jag varit i hästsvängen i snart 35 år. Jag är nyfiken på vad det innebär att höra till denna kategorin och vad som är annorlunda mot tävlingsdressyren. Kanske man kan snappa upp ett och annat. Första gången jag vågade mig på ett inlägg var när någon AR anhängare frågade vad som stod i TR gällande en diagonalsluta och då citerade jag TR eftersom jag hade det framför mig. Det tog ca 2 och en halv minut innan jag blev utskälld efter noter för att ha postat något ur TR på detta forumet. Som svar till en undrande AR ryttare. Det blir nästan något komiskt över det hela när det har gått så långt. Många vägar bär till Rom och kan vi låna sätt och metoder från varandra så är det väl bara bra? Jag kan dock allvarligt säja att jag fick en bitter smak i munnen vad gäller AR och då har jag fortfarande inte fått grepp om vad AR egentligen är. Lite sorgligt tycker jag.

Ja tyvärr måste jag säga blir jag inte förvånad eftersom jag ganska snabbt blev utskälld för mina frågor och fick veta att jag borde försvinna någon annanstans:crazy: Frågor likställs med ifrågasätta :confused: Nu har många varit mycket trevliga också, så är det ju.:bow:

Ja tyvärr måste jag säga blir jag inte förvånad eftersom jag ganska snabbt blev utskälld för mina frågor och fick veta att jag borde försvinna någon annanstans:crazy: Frågor likställs med ifrågasätta :confused: Nu har många varit mycket trevliga också, så är det ju.:bow:

Om det är jag bl a du tolkar så så vill jag be om ursäkt! (Vilket jag iofs försökte göra genom förra inlägget.) Som sagt - ofta tolkar man det som skrivs på ett annat sätt än det var tänkt och det blir av bara farten "som man ropar får man svar" att om det inte känns som en ärlig fråga utan ett ifrågasättande, då blir det lätt ett svar utifrån det. Ska försöka se dig (med fler) mer som en "undrande AR-nyfiken" så blir det säkert bättre! :p
Alltid svårt att kommunicera via nätet, vi uttrycker oss så olika. Sen blir det inte lättare av att det kan finnas ett dussin olika defenitioner på ett och samma ord!:crazy:

Jag är, precis som Jasmine, inte heller förvånad. Har som sagt läst mycket här o min uppfattning är att det är otroligt svårt att föra andra diskussioner på detta forum än rena "hålla med-diskussioner". Har man avvikande erfarenheter eller åsikter o framför det, eller ställer frågor, så blir man ansedd som elak, trångsynt, besserwisser. Och det av personer som uppvisar allt annat än ett öppet sinne för andras åsikter. Alla diskussioner, oavsett hur intressanta o kreativa de än är, slutar ofrånkomligen i att en eller flera AR-personer stormar in med storsläggan. Tråkigt!
Att nämna TR är nog också den ultimata synden här eftersom några tycks tro att den ridning som beskrivs däri är en modern uppfinning, framtagen för att skada o plåga hästen så mycket som möjligt.

*KL*
Ett tips: skapa ett exklusivt AR-forum där det krävs särskilt tillstånd för att få vara med, detta för att undvika idéer o åsikter från "oliktänkande". Skapa också en del av dressyrforumet där RIDNING diskuteras, och inte vilka kandar som är snyggast, vilket pannband man ska ha osv.

Jag är, precis som Jasmine, inte heller förvånad. Har som sagt läst mycket här o min uppfattning är att det är otroligt svårt att föra andra diskussioner på detta forum än rena "hålla med-diskussioner". Har man avvikande erfarenheter eller åsikter o framför det, eller ställer frågor, så blir man ansedd som elak, trångsynt, besserwisser. Och det av personer som uppvisar allt annat än ett öppet sinne för andras åsikter. Alla diskussioner, oavsett hur intressanta o kreativa de än är, slutar ofrånkomligen i att en eller flera AR-personer stormar in med storsläggan. Tråkigt!
Att nämna TR är nog också den ultimata synden här eftersom några tycks tro att den ridning som beskrivs däri är en modern uppfinning, framtagen för att skada o plåga hästen så mycket som möjligt.

*KL*
Ett tips: skapa ett exklusivt AR-forum där det krävs särskilt tillstånd för att få vara med, detta för att undvika idéer o åsikter från "oliktänkande". Skapa också en del av dressyrforumet där RIDNING diskuteras, och inte vilka kandar som är snyggast, vilket pannband man ska ha osv.
delvis knapplån

Jag skulle tro att anledningen till att dessa Ar-människor säger ifrån är för att de Engelsk ridande alltid är här inne och försöker trycka ner AR-människorna på deras eget forum.

På detta forumet ska diskuteras ridkonst och om vi hade gått in och g på samma sätt inne på tävlingsdressyrforumet så hade tävlingsryttarna gaddat ihop sig lika mycket.

Visst sker det töntiga saker på detta forumet precis som det gör på alla andra.
tex som det där dracula skämtet, jag tyckte det va skitkul och jag fattar inte varför nån tar åt sig, det var ju på skoj!

men som jag sa innan så behöver man inte ha helt skillda åsikter för att kunna diskutera heller, det behöver inte vara krig för att man ska diskutera, man kan faktiskt diskutera på ett positivt sätt. Me det blir lätt krigdiskussioner när tävlingsryttare villfå fram sin åsikt på ett forum som inte handlar om Engelsk dressyr.
Det verkar som att de som kommer från tävlingsdressyrforumet kommer till ridkonstforumet, inte för att diskutera utan för att totalsåga AR människornas idéer och åsikter. Jag kan inte först hur det kan vara roligt för någon.

Det är väldigt tråkigt när detta resulterar i att knappt någon vågar lägga ut varken bilder eller filmer och ibland inte ens våga skriva nånting i en tråd bara för att man inte orkar med att bli totalsågad, fö det är inte roligt.
Det är tråkigt att man inte längre vill vara på Ridkonst-forumet för att det numera är ett negativt krigsforum mellan två olika utbildningssätt. Man kan inte längre diskutera det man tycker är roligt för många är ridkonst en passion, men istället för man försvara sig så fort ma kommer in här, varför?

Vi är nog lika goda kålsupare hela bunten.
Varför tror du att "vi" är här?
Jo därför att alternativare som aldrig har tävlat eller då har fått "felaktig" kritik, AR-ryttare, klassisk dressyr, rider ngn form av sjukgymnastik på lytta hästar- inte sällan hästar som ej har ngn talang för dressyr alls, tror att tysk ridning handlar om att driva emot en stadig hård hand- fortfarande orsakar kaos på Dressyr o därför blir alla trådar låsta förr eller senare.

Då går "vi" till "ERT" forum o försöker få reda på varför man har den uppfattningen.
Sällan får man utvecklande svar- utan man sätter punkt eller "ringer" moderatorn, som då glatt delar ut varningar till hö o vä.

Det är väl heller ingen nyhet att nästan all sorts ridning är en konst. Sen att man har namngett en metod med att verka som att det är en större konst är ett smart affärsdrag.

Undrar varför du inte kan förklara bättre- som uppenbarligen har mer kunskap än de flesta. o varför har du 2 st nick?

Det blir som regel en del uppklarat när de med mer kött på benen reder upp begreppen o diskussionen kan då fortgå på en högre nivå. Missförstånd eller oklarheter dunstar bort.:grin:
Dressyr är numera bara i gnäggformat.
Moderatorn där styr inte upp alls, utan har oxå en attityd mot tävlingsryttare eller mot oss "bjäbbande 40+ are".
Många diskussioner både här o där skulle ligga under Ridning.

Ja, några här tycks tro det. Men jag tror nog ändå att de allra flesta, om de bemödar sig med att läsa TR II skulle förstå att det som står där är precis det "vi" talar om.
Att sedan TR II inte överensstämmer med verkligheten är kanske en annan sak, men allas strävan är väl ändå att kunna rida såsom det står i TR?

Jo därför att alternativare som aldrig har tävlat eller då har fått "felaktig" kritik, AR-ryttare, klassisk dressyr, rider ngn form av sjukgymnastik på lytta hästar- inte sällan hästar som ej har ngn talang för dressyr alls, tror att tysk ridning handlar om att driva emot en stadig hård hand- fortfarande orsakar kaos på Dressyr o därför blir alla trådar låsta förr eller senare.

Nu önskar jag att du ville förtydliga dig: när hände det senast att "vi" var inne på Dressyr, orsakade kaos och fick trådar låsta av moderator?

Angående dina åsikter om dressyrforumet kanske du kan framföra dem till Gunnar? Det vore ju bra om det gick att diskutera ridning där också (fast det gör det väl?).

Då går "vi" till "ERT" forum o försöker få reda på varför man har den uppfattningen.
Sällan får man utvecklande svar- utan man sätter punkt eller "ringer" moderatorn, som då glatt delar ut varningar till hö o vä.

Det är väl heller ingen nyhet att nästan all sorts ridning är en konst. Sen att man har namngett en metod med att verka som att det är en större konst är ett smart affärsdrag.

Undrar varför du inte kan förklara bättre- som uppenbarligen har mer kunskap än de flesta. o varför har du 2 st nick?

Det blir som regel en del uppklarat när de med mer kött på benen reder upp begreppen o diskussionen kan då fortgå på en högre nivå. Missförstånd eller oklarheter dunstar bort.:grin:
Moderatorn där styr inte upp alls, utan har oxå en attityd mot tävlingsryttare eller mot oss "bjäbbande 40+ are".

Jag har kikat in under dressyr ett par dagar nu och svarat i två trådar... Och nej, jag har inte bringat kaos och inte fått trådarna låsta av moderator. Jag tror inte ens att någon sett att jag skrivit där.

Jag måste säga att flera av trådarna skulle kunna vara startade här inne. Och när de är startade här inne, är du och många andra från dressyrforumet gärna här och svarar och hackar och "peppar" eller vad ni nu gör... Allt på en gång om jag ska vara ärlig.

Varför inte göra likadant i exempelsvis dessa trådar under dressyr?

1. Hur hjälpa dressyrryttare med benposition?
  2. Hur lär ni in passage/piaff - seriös fråga?
  3. Era bästa ridövningar - Hur rider ni när ni vill få hästen lösgjord/samlad/uppmärksam/m.m?
  4. Sitsproblem
  5. Att kräva mer av sin häst - Jag har så svårt att komma igång med tänket. Nu är det dags att kräva mer av min häst. Här är det ju faktiskt en användare som BER om hjälp att öka kraven på sig och sin häst. Inget som ni måste peppa någon att göra, utan att denne har bett om det.
  6. Galoppfattning? - Vilken av hjälperna är "nummer ett" när ni fattar galopp på era hästar? Även om allt förstås hänger ihop. Tänker på att det har betydelse för hur hästen svarar för hjälperna när man börjar öva byten?...
  7. Tränare med för höga krav på hästen (eller jag som är mesig..?)
  8. Takt och gång, bland annat

Vad jag kan se, är det många trådar som inte handlar om gnäggtrådar och "bling bling"-träns, som skulle kunna leda till trevliga och seriösa riddiskussioner även under dressyr.

Säg bara till, så ska jag ordna kaos och moderatorlåsning! :devil: Jag har lite känningar med moderatorn därborta, även om jag inte är inblandad själv. :idea:

:bow:

/IH

Senast ändrad:

Jag skulle tro att anledningen till att dessa Ar-människor säger ifrån är för att de Engelsk ridande alltid är här inne och försöker trycka ner AR-människorna på deras eget forum.

Jag håller med om att detta stämmer men ser oxå en tendens till att frågor om skillnader i tex hjälpgivning och dess verkan inte besvaras som faktist gör att det finns en frustration som innebär en fortsatt frågeställning som kan ses fran AR-s håll som nertryckning.

Själv efterlyser jag en öppen diskussion om hjälpgivning mm som oxå kan genomföras/provas praktiskt och därigenom kunna komma vidare. Detta borde från alla håll kunna bidra till en fortsatt utveckling/diskussion som vi alla brinner för, hade jag själv medel skulle jag rida för tränare inom AR och för att kunna plocka ut russinen.

Nog för att jag som andra tycker mig ha ett någerlunda s.k. "fungerande" hjälpgivningssystem som jag får en bra feedback från hästar jag rider men kämpar dagligen för att INTE stänga dörrar för utökat sätt att bli harmonisk jämte den individ jag rider och utesluta onödiga hjälper.

På detta forumet ska diskuteras ridkonst och om vi hade gått in och g på samma sätt inne på tävlingsdressyrforumet så hade tävlingsryttarna gaddat ihop sig lika mycket.

Ja, nog för att detta händer men personligen så tycker jag fortfarande att det ena inte utesluter det andra.

Jag har faktist svårt att se skillnaden på just RIDKONST och tävlingsdressyr. För mig är ridkonsten bara ett sätt att rida och utvecklas med min häst, tävlingen ett kvitto och borde vara min enskilda rätt att avgöra själv om den ska finnas eller inte.

Visst sker det töntiga saker på detta forumet precis som det gör på alla andra.
tex som det där dracula skämtet, jag tyckte det va skitkul och jag fattar inte varför nån tar åt sig, det var ju på skoj!

Detta läste jag inte så kanske ska jag låta bli att kommentera men gör det ändå...nog för att ord här kan vara skarpa, därför finns det smilies och låter man bli dom med ett skämt borde man kunna be om ursäkt som IRL.
Att det ska gå så långt som en varning pga att skämtet var till en moderator som oxå brukar vara med i diskussioner, tycker jag är till gränsen till missbruk.

men som jag sa innan så behöver man inte ha helt skillda åsikter för att kunna diskutera heller, det behöver inte vara krig för att man ska diskutera, man kan faktiskt diskutera på ett positivt sätt. Me det blir lätt krigdiskussioner när tävlingsryttare villfå fram sin åsikt på ett forum som inte handlar om Engelsk dressyr.
Det verkar som att de som kommer från tävlingsdressyrforumet kommer till ridkonstforumet, inte för att diskutera utan för att totalsåga AR människornas idéer och åsikter. Jag kan inte först hur det kan vara roligt för någon.

Vad du får "engelsk" dressyr ifrån vet jag inte- klassiskt dressyr/tyska utbildningsskalan och TR som nu tävlingsdressyren utgår ifrån- sen Klassisk Ridkonst som beskriver forumet är en sak- en annan Akademiska Ridkonst/Barockridning.

Eftersom skillnaden för mig och vad jag tror, många andra- är mellan Akademisk Ridkonst/Barockridning och tävlingsdressyr hårfin- och går in i varandra.

från "Klassisk Ridkonst - en liten FAQ - Uppdaterad 2009-02-02"
-Kan man tävla om man rider Barockridning - Akademiska Ridkonst?

Visst kan man tävla men det är absolut inte något krav. Många som ägnar sig åt Klassisk Ridkonst är helt ointresserade av tävling. Eftersom man inom Barockridningen - Akademiska Ridkonsten och tävlingsdressyren följer lite olika utbildningsvägar är det inte alltid tävlingsprogrammens krav stämmer överens med Barockhästen - den Akademiska Ridkonsthästens utbildningsståndpunkt. Lite högre upp strålar de båda grenarna samman och tävling blir lättare. Som tävlingsryttare kan man säkerligen hämta mycket inspiration från detta ridsätt.

Detta borde sätta taket på detta forum och vidare diskussioner mellan de som tävlar och de som väljer att låta bli.
Tillhör man katigorin Klassisk Ridkonst som forumet heter- men som tävlar såsom jag...var ska man då få diskutera ??

beskrivning av forumet
Klassisk Ridkonst Diskussioner om det som brukar benämnas barockridning, akademisk ridkonst och klassisk ridkonst. Ej om tävlingsdressyr. Huvudmoderator: IngelaH

Alltså finner jag min rätt att diskutera här- du Gunnar- som la till en ny nålad tråd...hur ska jag med andra tolka detta?

Det är väldigt tråkigt när detta resulterar i att knappt någon vågar lägga ut varken bilder eller filmer och ibland inte ens våga skriva nånting i en tråd bara för att man inte orkar med att bli totalsågad, fö det är inte roligt.
Det är tråkigt att man inte längre vill vara på Ridkonst-forumet för att det numera är ett negativt krigsforum mellan två olika utbildningssätt. Man kan inte längre diskutera det man tycker är roligt för många är ridkonst en passion, men istället för man försvara sig så fort ma kommer in här, varför?

Om de som skriver i forumet som ser sig själva som jag- nämligen Klassiska Ridkonstare som dessutom väljer att tävla- inte gaddar ihop sig som det faktist görs och att Akademikerna svarar på frågeställningar som dyker upp som sig artigt bör, så tror varjefall jag att klimatet blir bättre och att fler "vågar" lägga ut filmer och bilder.

För övrigt tycker jag oxå att "ridkonst är en passion" som du skriver. Även en passion inför hästen och att kunna rida på för andra- osynliga hjälper. Denna "passion" stämmer nog in på alla som ö.h.t håller på med djur.

Ja, några här tycks tro det. Men jag tror nog ändå att de allra flesta, om de bemödar sig med att läsa TR II skulle förstå att det som står där är precis det "vi" talar om.
Att sedan TR II inte överensstämmer med verkligheten är kanske en annan sak, men allas strävan är väl ändå att kunna rida såsom det står i TR?

Nej just precis,:bow: TR grundar sej på klassisk dressyr och de idealen, och när jag har läst runt om Bent B:s ridkonst står överallt att han även grundat sitt på den klassiska dressyren.

Det finns massor av avarter inom VD, precis som inom annat när det gäller ridning, och uppenbarligen inom AR också, men jag tror nog att vi som hittat hit och vill diskutera ridning seriöst har den klassiska dressyren som ideal. Därför borde vi kunna prata med varandra!

Om det är jag bl a du tolkar så så vill jag be om ursäkt!

Nej nej nej, absolut inte du! Jag vill inte hänga ut namn men det var i den första diskussionen som sedan stängdes.

Jag håller med om att detta stämmer men ser oxå en tendens till att frågor om skillnader i tex hjälpgivning och dess verkan inte besvaras som faktist gör att det finns en frustration som innebär en fortsatt frågeställning som kan ses fran AR-s håll som nertryckning.

Själv efterlyser jag en öppen diskussion om hjälpgivning mm som oxå kan genomföras/provas praktiskt och därigenom kunna komma vidare. Detta borde från alla håll kunna bidra till en fortsatt utveckling/diskussion som vi alla brinner för, hade jag själv medel skulle jag rida för tränare inom AR och för att kunna plocka ut russinen.

Ja, det här skriver jag under på. Jag har frågat och frågat, men det är av orsaker som du skriver, jag har fått svar men inte på alla frågor, framförallt så hur man ser på formen bland annat som hästen arbetar i på filmerna till exempel. Jo, bland annat Totola har svarat att det inte är optimalt för henne (?) heller, även om vi nog kan ha olika syn på energi och annat så var det just såna konkreta frågor jag ställde för att försöka förstå vad vi menar:idea:

Nu önskar jag att du ville förtydliga dig: när hände det senast att "vi" var inne på Dressyr, orsakade kaos och fick trådar låsta av moderator?

Angående dina åsikter om dressyrforumet kanske du kan framföra dem till Gunnar? Det vore ju bra om det gick att diskutera ridning där också (fast det gör det väl?).
Det gäller inte dig överhuvudtaget. Däremot ska du ha en eloge för hur du hanterade ditt vikariat. Tack!:bow:

Klockrent inlägg:bow:
Jag tävlar ju inte, så var platsar jag:confused:

Jag citerar slutklämmen i mitt egna inlägg...

Om de som skriver i forumet som ser sig själva som jag- nämligen Klassiska Ridkonstare som dessutom väljer att tävla- inte gaddar ihop sig som det faktist görs och att Akademikerna svarar på frågeställningar som dyker upp som sig artigt bör, så tror varjefall jag att klimatet blir bättre och att fler "vågar" lägga ut filmer och bilder.

Nu är du ganska ny här...så du har säkert missat att det finns upp-grupperat olika läger och en utav dessa har benämts som den s.k. "ligan" där jag personligen sett att andvändarna hjälps åt i trådar mot tex AR och där det vänds utochin på varje stavelse och svar som försöker att tillgodoses.

Detta är naturligtvis helt förkastligt lika väl som AR ofta beskriver endast en känsla och inte hur saken praktiskt utförs så diskussionen och förståelsen utvecklas.

Detta borde väll kunna bli ett forum som kan få tankar och praktisk ridning att öppna våra sinnen för utveckling snarare än tvärtom ?!

Jag undrar faktiskt väldigt mycket varför ni är på detta forumet, med tanke på de åsikter man hört från dig och vissa andra så låter det inte som att ni tycker att ni tillhör detta forumet, det finns ju ingenting som ni håller med om tilsammans med oss Ar/klassiskryttare.

Det är inte meningen att alla som inte tävlar eller rider alternativt ska samlas på ridkonst forumet, Tränar man Ar, barockt eller Klassisk(typ Phillippe Carl eller liknande) så är detta forumet det rätta men inte att alla som rider ungefär enligt TR men inte tävlar sk hålla på att tjaffsa om hur dåliga de på ridkonstforumet ä och att deras tränare inte kan nånting.

Jag tror nog du får utveckla dig lite, det var en del i ditt svar som var lite svårt att hålla reda på vad du pratade om(utan att vara gnällig eller hacka på dig)

Jag tror inte man satte namnet ridkonst för att det var ett smart affärsdrag;)

Vad är det jag ska förklara bättre?
Angående mitt nick så har jag bara ett, jag har bytt namn, eller tror du att jag bott på buke 2009, med tanke på över 5000 inlägg;)

Jag håller med dig, många trådar skulle kunna flyttas till till ridning.
Men att dressyr bara finns i dressyrgnägg numera är ju inte ridkonstforumets problem, då är et bättre att du tar upp det med moderatorn eller Gunnar så att de kan lösa det på nått sätt.

För det är verkligen inte roligt att det jämt ska vara så negativt inne på Ridkonstforumet.

Klockrent inlägg:bow:
Jag tävlar ju inte, så var platsar jag:confused:

delvis kl

Efter att diskuterat i samma trådar som dig otaliga gånger plus att vi har en del gemensamt när det gäller ridning/tävling så har jag stor respekt för ditt kunnande och hoppas att du tar detta på rätt sätt...
ofta så skriver du inlägg just i detta forum med dina antagande/erfarenhet med en självklarhet och som enda sanning som kanske upplevs som ett nedtryckningsverktyg.
Jag förstår för det mesta det du skriver såsom lika självklart men om man jämnför med tex AR är det nog inte lika självklart alls...snarare tvärtom iom ett annat hjälpgivningssystem bla.

Vart jag vill komma är lite oklart men jag tror varjefall att det blir mycket beroende på hur man formulerar sig med ordval och egna erfarenheter som blir skillnad gentemot mottagaren som läser.
Skriver man dessutom "kl" i trådar utan att diskutera mot specefik part blir det ännu större error pga en större betoning på den s.k. egna sanningen.

OCH JA ! Jag är nog en kålsupare som resten...självklart finns en stor "errorvarning" bland mina inlägg oxå...jag är dödlig men nu handlar det mest om skillnader bland ridstilar där jag varjefall tror att alla får dra sitt strå till stacken så den inte raseras gång på på gång...vad sägs att klimatet kan ses som att se till att stacken byggs upp istället=våran kunskapsbank.

Och nuuu har Muppen flummat färdigt :D

Hur ska det packas in i fack då?
Läs Muppens inlägg.

Sen får jag be om ursäkt för frågan om 2 nick eller kanske inte, då jag erhöll en varning för det:confused:

Om det bara ska handla om ren konst- ska hanteringen oxå särskiljas från trickträning som mer handlar om konster?

Senast ändrad:

Jag förmodar att de flesta utgår från sin egen sanning- erfarenhet, men visst behöver det inte innebära en total sanning- åt ngt håll.

Det finns dock vissa säkerhetsmarginaler.
Det är det som jag menar med att vissa kan reda ut begreppen. En säkrare källa.

Därför vill jag gärna höra o SE de som faktiskt har lyckats med metoden- för trovärdigheten. Eller de som har haft nytta av vissa bitar.
Hittills när jag har eftersökt sådant har det ekat tomt.:confused:
Varför?????

Här i trakterna har man, som jag nog har klargjort:angel: bytt från AR till PK.
Då undrar jag självklart varför, när jag ser att metoderna skiljer sig så till den milda grad, att hästen måste lära sig ett nytt system- igen.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 049
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar