Tredelat tränsbett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Duplica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 453
D

Duplica

Har nu hört/tagit reda på att ett tredelat tränsbett med platta som mittdel, är skarpare än ett med kula.
Hästen jag ska köpa går på tredelat med kula, och är mycket trevlig med det. Jag har dock inte hittat något i just de butiker jag varit i. (ingen utrustning medföljer hästen)

Hur stor marginal handlar detta om? Vad beror det på? Bör jag fortsätta rida hästen med kula som mittdel, eller spelar det "mindre roll"?

Sv: Tredelat tränsbett?

Om jag var du skulle göra det enkelt för mig och hästen i början och be att få med bettet. Det bör väl ligga i säljarens intresse också att hästen trivs med sin utrustning även hos sin nya ägare?

Rid med det hästen gillar, trivs den med det tredelade bettet med kula kör på det tycker jag :) annars är det ju bra att prova olika bett (kan ju låna av nån kanske om du inte vill köpa) och se vad hästen gillar.

Tycker tredelade bett är lite knepigt, min häst gillar det inte så mkt trots väl anspassat i längd och tjocklek. ofta är mittdelen för lång, särskilt om hästen har liten mun. Men det är ju olika från häst till häst. Med kula menar du en helt rund, kulformad mittdel? eller en oval "vanlig" mittdel? Och med platta, en helt platt del? själv tycker jag att dessa helplatta verkar obekväma, vassa om den vinklas med den smala delen mot tunga och gom.

Egentligen tycker jag att med bettinpassning ska man överväga hur man tror bettet kommer att kännas i munnen på hästen genom sunt förnuft, oavsett vad som räknas som skarpt och milt enligt "regelboken". Tex pessoaförespråkare borde hålla bettet i handen och prova se hur det vinklas när man drar i tyglarna, då förstår man varför funktionen inte är bra. Och sen såklart gå på vad hästen uppskattar mest!

Det är helt från häst till häst hur olika bett uppfattas, men jag har också hört att rent generellt så anses de med platt mittdel vara skarpare än de med rundad del.
För att ta min egen häst som exempel så blir han totalt oridbar med bett som har platt mittdel medans han går mkt bra med rundad mittdel :)

Tredelade bett med rundad mittdel finns i de allra flesta butiker och internetshoppar. Alternativet är att som Maran föreslog; be att få med /köpa bettet hästen har nu.

Han har haft tvådelat innan, men blev betydligt trevligare i munnen när han fick detta bettet, och aachenremmen kunde plockas bort med en gång. Han gillar detta bettet.
Ja precis, jag menar helt rund kula. Sen är det väl "droppe" och platta, som jag har förstått det.

delknapp
Det är en gammal lektionshäst, jag ska höra om jag kan få med bettet. Har tittat på i princip alla internetshopar jag har hittat, men nästan alla har droppe som mittdel, alternativt platta. Med kula blir mitten inte heller så lång.
Om någon vet nån internetshop som har, eller nån hästbutik åt Malmö till, så pm'a gärna!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Tjatter En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn. Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 067
Senast: Enya
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 713
Senast: qitis
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring