Treårstesten 2009

Sv: Treårstesten 2009

Om min fot lever så planerar jag att vara där strax efter kl 7, så jag ska försöka kolla!

Var i Gävle, Högbo igår och såg senare halvan av dagen.
De som fick diplom på dressyrsidan (av de jag såg) var Do Rhina e. Don Romantic-Hertug 888878=47 p och Edena e. Sandro Hit-Donnerhall 987788=47 p.
Gillade den förstnämnda skarpt, snygg (rejäl!) och ett härligt självförtroende.

Hästen jag var där och hejade lite på, Astrakan e. Marwin, skötte sig jättebra. Fick 887778=45 p på gångarter och hoppade 7-6=44 p. Omdömet var väldigt positivt i hoppningen, det som saknades för dagen enligt domaren var lite mer bjudning och energi.

Så roligt att det gick bra för Duvkalle om han har en mamma som heter Duvkulla och en mormor som heter Magnolia så är han släkt med min häst på långt håll hans mormorsmor och mitt stos mormor är halvsystrar för att göra det ännu mer krångligt så kan man säga att hans mormor och min hästs mor var kusiner. I vilket fall så är det roligt när det går bra för någon i den här stofamiljen. Såg han fin ut då,jag har själv inte sett honom.

Jo, det var den stammen på honom.
Han hoppade som sagt väldigt bra.
När det gäller exteriören så hade han, vilket domaren också sa, lite för korta framben och var ganska mycket i framvikt, lite lång i ryggen, men när han kom fram till hinder så gjorde han allt rätt. Hans inställning till hoppningen var också mycket bra och det är också det han är avlad för att göra, så grattis till den uppfödaren som fortfarande också äger honom.

Det är slående överallt i år, gissar att det är den dåliga tillgången och höga priserna på hö som börjar visa sig nu. Har reagerat ute på tävlingar också att proteinbrist verkar vara en allmän åkomma i år tyvärr, fattar inte hur man vågar pruta med hästarnas välmående, än mindre på växande unghästar.
jag mätte och ID-kollade på 3-årstestet på Udden 16-17 maj och blev chockad över hur tunna och magra nästan alla hästar genomgående var!
2 hästar var så magra att domarna övervägde att inte låta dom genomföra testet och ägaren/visaren fick en skarp reprimand. Jag fattar inte hur man kan åka på ett test med sin uppfödning som ser så mager och omusklad ut, det måste väl vara den sämsta reklam som tänkas kan för en uppfödare. En annan sak som slog mej under dom 2 dagarna var hur stora hästarna var. Det var 4 hästar som visades av killar, resterande av tjejer, storleken var mellan dom två minsta 156-158cm, resterande var 162-164cm 3 st, sen 169-179cm!! resten. Är det normal storlek numera på 3-åringar? Alla dessa ridande flickor söker dom hästar som är 175-180cm? Upplys gärna en ovetande :)

Vi avlar mot längre ben och lättare hästar, det gör att mankhöjden blir högre utan att hästarna så att säga blir "stora" att rida.
10 cm längre ben på en 160 häst ger en 170 häst utan att kroppen är en 170 häst utan fortfarande en 160 häst.
Min minsta 3 åring är 168cm mkt lätt i kroppen med långa ben och faktum är att hon känns ganska liten att rida och då är jag 167cm.
Min hingst är 170cm vi satte upp en dressyr ryttare som är lång skulle gissa närmre 190cm och som vi skrattade han kunde nästan knyta benen runt magen på honom och det såg verkligen inte klokt ut, hästen var alldeles för liten för honom.
Så man kan inte stirra sig blind på mankhöjden. Kan säga att skillnaden är enorm mellan dagens 170 hästar jämfört med 170 hästar av den gamla modellen.

Det tänkte jag också på att typen är helt annorlunda, det går ju inte att jämföra mot gamla *artillerimodellen*som var förr.
Den största var efter Liberace (moderns tidigare avkommor varit runt 165cm) och den minsta var efter Twilight (moderns tidigare avkommor varit runt 165cm) .Ger dom hingstarna stort/smått eller var det en ren tillfällighet denna ggn?

Min kommande 3 åring är ca 168-170 hög.
Jag hoppas dock att den inte blir alltför stor som äldre.
(själv är jag bara 160 lång)

Var i Gävle, Högbo igår och såg senare halvan av dagen. Hästen jag var där och hejade lite på, Astrakan e. Marwin, skötte sig jättebra. Fick 887778=45 p på gångarter och hoppade 7-6=44 p. Omdömet var väldigt positivt i hoppningen, det som saknades för dagen enligt domaren var lite mer bjudning och energi.

Blir riktigt stolt över den lille mannen, han är ju nästan inte riden någonting och klarade det så bra ändå. Synd på hoppoängen men han kan bättre om han inte är så förtvivlat trött som han blev där. Hoppas han mamma kan klämma ur sig något riktigt bra hos mig nästa år, gärna i klass med Aspasia som fick dubbeldiplom förra året. Kul att du var där och hejade på honom.

Det är slående överallt i år, gissar att det är den dåliga tillgången och höga priserna på hö som börjar visa sig nu. Har reagerat ute på tävlingar också att proteinbrist verkar vara en allmän åkomma i år tyvärr, fattar inte hur man vågar pruta med hästarnas välmående, än mindre på växande unghästar.

Det var inget man såg något av på 3 års på Nuntorp.

Min guldklimp (e: For Feeling ue. Marco Mitras) hoppade till sig 50p och ett diplom och 46p på gångartssidan i Högbo igår.
Jag är stolt som en tupp! :)

I övrigt såg de flesta hästar välnärda ut uppe hos oss både på lördagen och söndagen.

*kl*

Någon som var i Åstorp i helgen o kan rapportera?

I åstorp vann den hästen som jag visade i gångarter, hon är e. Don Romantic ägare är Per-Arne Persson. Hon är verkligen super fin! fick 51p med 8-9-10 på gångarterna men vi tyckte dom var lite snåla. Men hon vann med 3p till tvåan som fick 48p. Nu blir det strömsholm och kungakannan nästa!

I åstorp vann den hästen som jag visade i gångarter, hon är e. Don Romantic ägare är Per-Arne Persson. Hon är verkligen super fin! fick 51p med 8-9-10 på gångarterna men vi tyckte dom var lite snåla. Men hon vann med 3p till tvåan som fick 48p. Nu blir det strömsholm och kungakannan nästa!

Grattis!!!

Grattis grattis!

Vet du hur de gick för hopphästarna?

De brukar vara segt att hitta reslutat från NVSH....

Jag känner ägaren till Sara.
Hon fick 877888 och 77 i hoppning. 167 cm.
Vad kul att du har stoet. Har du någon bild på henne? Det skulle nog Saras ägare gärna ha. Är du Saras uppfödare då?
Sara går nu på välförtjänt bete.

Athena: Säg inte att det var rekord för Bocelliavkomma. ;) Min Bocelli-avkomma hoppar jättebra. Han fick 89 på 3-årstestet förra året. Så de kan hoppa de med. Bocellis första årgång var det flera som fick hoppdiplom, bla en i Värmland.

Min 3-åring gick ganska bra. Hon som alltid är lugnet själv fick stora skälvan när hon fick syn på publiken. Hon blev jättestressad. Och jag var rädd ett tag att det inte skulle gå alls. Hon fick bra muntlig kritik men var mkt spänd i galoppen. Dock sa de att hon är lite för stor, 174 cm.
Hon fick 877977 och hopp 78. Klass 1 på gångarter.
Ridprovet gick jättebra. Hon slappnade av så fort vi började trava. Där fick hon jättebra kritik. Bra framåtbjudning, mkt hög ridbarhet. Enda hon sa var att hon behöver bli starkare men det är helt som det ska när hon bara är 3 år. Den enda rekommendation jag fick var att fortsätta precis som jag gjort hittills.
Så jag är nöjd.
Lovord till sekreterarna i år som verkligen skrev ner allt. Protokollen var fullskrivna. Förra året var det väldigt fåordigt på protokollen och det är svårt att komma ihåg vad dommaren säger när man står där med egen häst och är nervös/lättad att det är klart.

Och (hur ska jag nu säga detta utan att det blir konstigt), det du befarade hände inte ;). Hon pratade ju i tele hela tiden. Det enda vi kommenterade tillsammans var att din pålla har långa bakben, och det har den ju. Så j-a stor hon var! Hoppas hon orkar med sin kropp. Ska du betäcka?

Nej jag säljer henne och behåller 4-åringen.
Jag orkar inte med 2 hästar, små barn och jobb.
Dessutom har jag inte stall hemma längre utan hyr in dem så det blir för dyrt. Det är inte kul att spendera så mycket pengar och så bara känna sig stressad hela tiden och antingen ha dåligt samvete för hästarna eller barnen.
Får se om några år när barnen är större. Minsta är ju nu 2 år. Äldsta dottern på 9 år har börjat tjata om egen ponny. Och jag skulle faktist gärna bli "ponny-mamma".

Personligen tycker jag inte att hon är så stor. Jag har vant mig. Jag tycker nu istället att 4-åringen (171 cm) är lite liten.
Hon är inte stor att rida utan mkt känslig och lyhörd. Ända problemet är att tränsa och komma upp. Jag är ju hela ståtliga 162 cm.
Ja långa bakben har hon.
Nu ska de i alla fall få gå på bete till helgen och 4-åringen ska få jobba lite mer.

Har också visat min 3-åring (Alcatraz-Stanford) i Karlstad och det gick ganska bra för oss.
Han fick 788867=44 p som dressyrtalang
788788 =46 p som hopptalang
I hoppningen hoppade han fantastiskt fint men tyvärr utan energi så han vägrade på 130, rev en gång men hoppade ett sista fint språng så jag var nöjd med 88. Han fick omdömet: Bra taxering. Mycket bra teknik o ryggverkan men orkar ej ännu i mål.

Jag tyckte att traven kändes bättre än 6 men när jag sett på videon hemma så ser den lite avslagen ut. Galoppen var inte heller på topp med mycket korsgalopp. En trött kille som skötte sig exemplariskt hela tiden.

Något som var kul var domarens kommentarer om hans ben:
- Han är mycket välbenad med mycket hög kvalitet på benen, alla vinklar är som man önskar sig och han hade fått ett ovanligt högt betyg på benen om det inte varit för att han är tät när han rör sig.
Jag hörde hur han slog ihop hovarna ibland i skritten. Därför fick han ”bara” 8p på benen. (Det är inte förrän han har fått skor på sig nyligen som jag tänkt på att är tät.)
Så jag är nöjd med min fina hopphäst som är så snäll o lätthanterlig (domaren sa tom. att han var en snäll häst).
Håller med dig Kima om jättebra protokoll jämfört med förra året!

Alzac.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 088
Senast: NilHe
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 911
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025