Treåringar

Sv: Treåringar

Stor skillnad på att träna upp från början mot att ta en galopptränad eller vanligt ridtränad häst. De jag tränat upp från början har jag format som jag vill ha dem. Blir mer jobb med de som kommer från annan "verksamhet" då de ska ställas om till ett nytt sätt att jobba/tävla på.

Fast det är väl olika på häst och häst?
Den som jag har nu gick från 7 säsonger på galoppen till distansen, och uppför sig exemplariskt, utan nån som helst annan miljöträning.
Enklare häst får man leta efter.

Men det klart, han är ju nåt alldeles extra, vad det verkar. ;)

Lite tillspetsat kan man säga att jag börjar "jobba" hästen när den är 2 år gammal, medan gängse norm är att börja vid 3 års ålder. Men med samma slutresultat, dvs en stabil femåring som tävlar lätta klasser. För mig känns det bättre att börja tidigt och skynda långsamt, kunna lägga in pauser när helst det verkar behövas, och inte jäkta för att få en färdig häst.

Måste säga att detta låter väldigt vettigt ur hållbarhetsperspektiv. Min häst är inte alls lika färdig som din dock, fast de senaste veckorna verkar hon växt sig två cm jämnare, jippie! Men tänker också som så att det måste vara bättre att börja med lugn "träning" vid en yngre ålder än att köra hårt från början fast vid en senare ålder.

Min häst är inte alls lika färdig som din dock, fast de senaste veckorna verkar hon växt sig två cm jämnare, jippie!

Måste givetvis tillägga att detta att börja som tvååring gäller alltså min Ariel, inte mina tidigare unghästar. De har inte varit redo för jobb på samma sätt och precis som du nämner är ju alla hästar olika.

Däremot tror jag inte på konceptet att bara låta hästen vara i hagen tills den är "vuxen", men det finns olika saker man kan göra olika tidigt med olika hästar. De som kör in sina hästar har ju en enorm fördel där, att kunna jobba med hästen utan att belasta lika mycket som en ryttare gör. Jag önskar att jag hade kunskapen att köra in, men eftersom jag är helt ointresserad av körning så har jag valt den lata vägen och inte kört in. :p

I slutändan handlar det ju trots allt inte om vem som suttit in sin unghäst först, utan vilken häst som är skadefri hela livet. :laugh:

Däremot tror jag inte på konceptet att bara låta hästen vara i hagen tills den är "vuxen", men det finns olika saker man kan göra olika tidigt med olika hästar.

Nu har du ett sto men att låta hingsten/valacken gå i flock i rätt hage med jämnåriga o även en äldre herre som styr gör MASSOR med den unga hästen. Det är grym träning:eek:. Både fysisk o psykisk.
Man kan göra mycket för att förbereda sin häst inför vuxenlivet utan att igentligen rida/köra den.

Jag vill bara säga att jag respekterar ditt beslut att rida in din häst som 2-åring. Men att jag själv inte skulle göra det av samma skäl som du väljer att rida hästen. Hållbarhet.
// Linda

Nu har du ett sto men att låta hingsten/valacken gå i flock i rätt hage med jämnåriga o även en äldre herre som styr gör MASSOR med den unga hästen. Det är grym träning:eek:. Både fysisk o psykisk.

Det gör massor med ungston också! Tyvärr har vi bara ston i vår lösdriftsflock, men oj vad de leker ibland! :eek: Bäst är ju att ha en riktigt kuperad hage (hade jag med förra unghästen!) och flyttbar matstation, då får hästarna enormt mycket träning gratis.

Sådana rygg- och bakdelsmuskler som mina hästar hade i backiga Norrland lär jag aldrig få till här nere i platta Uppland. Men man kan ju inte få allt här i livet. ;)

Jaa det är det där med att man mest av allt vill att ens häst ska få ett långt och skadefritt liv. Önskar att det fanns ordentliga fakta om ämnet och inte bara vitt skilda åsikter. Jag tycker nästan jag har lite tur i frågan, då min dam är sen i sitt växande. Har liksom inget val :P Det blir ytterligare ett lugnt år så hon får växa ikapp. Men med lugnt menar jag inte 100% hage, utan handhäst,promenader, löshoppning och väldigt korta skritturer. Men ingen regelrätt träning. Självklart går även min dam i stor lösdrift, tyvärr är ju stona inte lika lekfulla som killarna på andra sidan staketet.. Så lite motion får hon allt följa med på!

Gör i pricip ingenting med de 3-åringar jag har/har haft. Kan ev få följa med som handhäst på något kortare skrittpass några ggr under året. Rider in dem som 4-åringar. Går överhuvudtaget mycket sparsamt som unga då de går på reducerad tillväxt och växer långsamt under längre period.

Vad gott det finns folk som skinda långsom :bow:
Az

Fast det är väl olika på häst och häst?
Den som jag har nu gick från 7 säsonger på galoppen till distansen, och uppför sig exemplariskt, utan nån som helst annan miljöträning.
Enklare häst får man leta efter.

Men det klart, han är ju nåt alldeles extra, vad det verkar. ;)

Nyfiken, hur går det att har en Fullflod för distance? Ett svor ras att hålla i hul.
Az

CK´s fd galopphäst är en arab om hon nu inte på senaste tiden shoppat loss på fullblod, för normalt har hon araber och travare (tror hon har en hemsida om dem faktiskt)

Men annars finns det fullblod som går distans med blandat resultat och vad jag förstår på dem så är det inte hullet som stoppar dem att gå riktigt bra utan oftast hovarnas som vållar problem.

I Frankrike är fullblod och anglo korsningar ganska vanligt inom distansen men det är ju inte rena fullblod.

Oh, tack för den info. h-n sa fullblod och jag bli ställd.

Hoverna? vad är det för problem där?
Vet att många avdänked fullblod är Bockben.
Az

Nu puttar jag upp tråden för att höra hur det går för alla treåringar!

Ariel och jag har jobbat på lite smått under våren, framförallt med fokus på längre och längre skrittpass. I april flyttade vi till nytt stall, med massor av trevliga tävlingsmänniskor. Här får Ariel fri tillgång på grovfoder och därmed massor med ny energi. :D

Jag har haft equiterapeut ute två gånger och nu senast fick jag klartecken att börja trava med Ariel. Eller snarare så tyckte E.T. att jag red henne alldeles för lugnt och att hennes kropp behöver lite trav också. :p

Tyvärr har jag varit lite skadedrabbad, så hon har fått vila en del också. Men det är ju ingen panik på något sätt, bara hon är visningsbar till treårspremieringen så är jag nöjd. :laugh:

Jag har börjat vänja vid inverkan från bettet, men nu blir det avsuttna promenader i två veckor då jag fått ridförbud av läkaren. :devil:

Ariel själv vill bli hopphäst...
30880691.jpg

Medan matte hoppas på liiite dressyr i alla fall.
31040938.jpg

Hyfsad exteriörbild, dock är hon inte så tunn i bakdelen.
30880697.jpg

Så hur går det för er andra?

Min går på bete med 1-årshingstarna.
Jag känner ingen stress alls. Tar tag i inridningen framåt hösten.

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 381
Senast: Anonym
·
Hästvård Jag kan ha lagt antingen denna elr andra tråden ( i ridning ) fel. Så moderator får ta bort/flytta den som inte stämmer. Hejsan! Har...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 049
Träning Jag har skapat ännu ett monster.. Eller iaf ännu en arbetsnarkoman. Kele är 3 14 april, och är riden 7-8 ggr totalt, fördelat på två...
2
Svar
29
· Visningar
4 017
L
Hästvård Jag håller på att sätta igång min häst, nu har vi kommit till galoppen (han har galopperats ute i tre veckor nu) och känner att man...
Svar
12
· Visningar
1 895
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod