Igångsättning

Sv: Igångsättning

En månad är bättre än en vecka. Prova sedan att sätta igång, enligt ditt schema (det verkar ok, jag tror bara inte att din tyngd på ryggen gör någon som helst skada så länge du inte rider på kort tygel eller på annat sätt stör hästens naturliga skritt), och se om hästen fungerar. Om problemen återkommer, vilket de ju tyvärr har en tendens att göra, är min åsikt att riktigt lång vila är det som ger bäst resultat. Halvårsvis.

Men du är ju inte riktigt där nu, detta är väl hästens första hälta? Då kan det mkt väl bli bra av behandling, vila, försiktig igångsättning och sedan kanske förändringar i ridningen som jag har sett att du själv föreslagit.

Längd på skritt-turerna - börja med 15 minuter och utöka successivt.
 
Sv: Igångsättning

Där skiljer sig dock våra åsikter när det kommer till hur du ska lägga upp igångsättningen nu. Jag anser att det bör tas hänsyn till ändå, även om han var hyffsat igång några veckor där emellan. Jag skulle hellre vara "better safe than sorry" sas.

Sen vet vi ju inte heller vad som hände där den 25 maj. En ledinflammation kommer ju oftast (om vi inte pratar om sjukliga av andra orsaker) av en överansträngning i någon form och inte av en plötslig händelse, då är det något annat. Så var det ledinflammation vid första besöket redan så bör den rimligen ha funnits och varit på gång även utan den plöstliga hältan som kom i samband med landningen, den hältan utlöstes troligen av något i just landningen, sträckning, vrickning eller vad som.

Därför är jag ändå inne på en igångsättning som är lång, långsam och med lågintensiv träning, med kontinuitet.
Men du gör naturligtvis som du själv tror är bäst, i den takt som känns bra och i samråd med din vet. :)
 
Sv: Igångsättning

Han var halt innan detta också men då troligtvis av en sträckning/vrickning. Han blev då bättre och bättre för varje vecka som gick, och tillslut satte jag igång honom. Det vart inga problem efter det. Förutom när vi började "hårdträna" för instruktör (ej utb. endast hobby) och det vart lite väl mycket volter och jag tog med det till min privata ridning, och då vart det lite mycket harvande på volter i oblanas osv. Och ej i form. Så jag är nästan säker på att det är därifrån inflammationerna kommer. Och ja, jag kommer givetvis att ändra ridningen helt efter detta. Kommer aldrig mer att göra sådär.

Kan ju tillägga, om ingen vet, att han är travare, och när han var 6 år blev han behandlad i knä några ggr. Men sen har han hållit i 7 år tills nu. Så detta tror jag endast har med min felridning att göra. Och då svarade han ju jättebra på behandlingen då han sedan var haltfri i 7 år.

Och på bara en behandling gick knäet från 2 grader till 0, och kotan från 2 grader till 1 grad.

Okej, men då låter jag han vila 1 månad på bete.

Dethär med att min tyngd inte kommer skada så länge jag inte rider på kort tygel.. Hur länge bör jag rida på långa tyglar isf?

Sen sätter jag igång honom med ridning, skritt. Börjar på 15 min och ökar 5 min var tredje dag. Tror du det blir bra?
Så v 1 börjar man på 15 min, och v 4 är man uppe i 60 min.
 
Sv: Igångsättning

Ja, vi får se vad vet säger och vad som känns bra. Men uppskattar din hjälp iallafall! :) Har ju fått något att tänka på iallafall.

Men efter den landningen så var han halt på vänster fram ända tills 3-4 veckor senare då vi åkte in till veterinär.. Kan det inte ha varit så att den har legat där, och varit på gång (inflammationen alltså) och sen att det ändå hände något i landningen som fick inflammationen att "bryta ut"? ;o Jag kan inget om sånthär så..

Veckorna innan började vi ju "hårdträna" mer och harva runt på volter mer osv. Det kan väl mkt väl ha kommit därifrån? ;o

Han höll även på att protestera mycket i dressyren, och vi trodde det var av protest. Kan det lika gärna ha varit för att inflammationerna var på G? Om det kan det; Är det vanligt.. eller är det 1 på miljonen isf?
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning

tkr nog andra förslaget verkar bättre :) har för mej att du hade ett varmblod vah ?? tänkte att trava 10 m är ju typ ingenting. Har själv ett varmblod och vi började trava typ 100 m, tror de behöver lite längre str'äcka för att hinna få igång rytmen, för det käändes lite ovant första gg. Men sen kom han ju på att det är super kul att springa ;). Har själv inte lagt in klättring åt min häst eftersom skogen vi rider i har lite små backar, backar men inte som jag skulle säga att han tränade klättring. Så skulle nog börja med småbackar först iaf. skulle nog lägga in lite mer vila i början iaf, om din häst hade stått i en sjukhage innan. Sen när du kommit igång lite är ett tips att låta han vila 2-3 dagar i rad och kanske bara gå någon promenad (för att aktivera huvudet) eller låta han vila helt. Under de dagarna min häst fick vila de så märkte man att hans muskler han återhämta sej och man såg att de hade blivit större :)

Tror inte du går för fort fram, vi skrittade ju bara i 4 veckor och vi gick ju sakta fram om man jämförde med vad vet tyckte.
Tänkte att om du ska börja tömköra han kommer du försöka få han att jobba iform då eller får han bara gå där som om du gick bredvid ?? Tror det kan vara bra att de bara får gå rakt fram någon vecka och komma igång i kroppen, min häst behövde iaf det!
 
Sv: Igångsättning

skulle inte låta han bara gå på bete och bli fet, det blir bara onödig belastning på kotorna !!!
 
Sv: Igångsättning

volterna sliter ju mkt på hästarna spec om de inte går balanserade, kan väl inte säga att min häst gick så super i volterna heller i början. Men rider typ bara dressyr i skogen nu och kommer väl forsättnings vis rida typ max 2-3 gg på banan i veckan. Inan blev det att man red mkt dressyr på hagar och i fält för han inte ut innan det blev mörkt, så måste vänja han vid pannlampa tills näästa vinter så vi tar oss ut i skogen.
 
Sv: Igångsättning

tkr nog andra förslaget verkar bättre :) har för mej att du hade ett varmblod vah ?? tänkte att trava 10 m är ju typ ingenting. Har själv ett varmblod och vi började trava typ 100 m, tror de behöver lite längre str'äcka för att hinna få igång rytmen, för det käändes lite ovant första gg. Men sen kom han ju på att det är super kul att springa ;). Har själv inte lagt in klättring åt min häst eftersom skogen vi rider i har lite små backar, backar men inte som jag skulle säga att han tränade klättring. Så skulle nog börja med småbackar först iaf. skulle nog lägga in lite mer vila i början iaf, om din häst hade stått i en sjukhage innan. Sen när du kommit igång lite är ett tips att låta han vila 2-3 dagar i rad och kanske bara gå någon promenad (för att aktivera huvudet) eller låta han vila helt. Under de dagarna min häst fick vila de så märkte man att hans muskler han återhämta sej och man såg att de hade blivit större :)

Tror inte du går för fort fram, vi skrittade ju bara i 4 veckor och vi gick ju sakta fram om man jämförde med vad vet tyckte.
Tänkte att om du ska börja tömköra han kommer du försöka få han att jobba iform då eller får han bara gå där som om du gick bredvid ?? Tror det kan vara bra att de bara får gå rakt fram någon vecka och komma igång i kroppen, min häst behövde iaf det!



Okej, ja andra förslaget känns bra det. Men som tant-ester sa så betyder ju inte 15 min promenad ett smack då han hunnit gå på bete en vecka innan igångsättningen.

Så jag tar nog bort de första 2 veckorna av schemat, och börjar skritta honom direkt istället. Börjar på 15 min, och skriver upp hur jag ridit osv. Det blir nog bättre än att jag ska följa schema till punkt och pricka. Att gå på känsla brukar vara bäst för mig.. Att ge honom som du sa, 2-3 vilodagar i rad nångång för att få honom att återhämta sig.

Du menade väl inte 2-3 vilodagar i rad varje vecka? Utan bara nångång liksom? Fast 2 dagar/vecka ska han vila ändå.

Jag planerar att skritta iallafall 1 månad, och att gå från 15 min och sluta på 60 min på en månad är nog rimligt. Skritt är ju bara stärkande, och jag har fått råd att ut och skritta! ;p I oändligheter.. nästan. ^^

Det med tömkörningen, jag är inte alls erfaren av det, så jag vet inte riktigt hur det skulle bli. Antar att jag inte skulle lyckas jobba honom i form iallafall. Men som sagt, jag skippar/promenaderna tömkörning eftersom han gått på bete en vecka innan, funderar dessutom på att låta han gå nån extravecka ändå, för nå överfet är han iallafall inte nu och då får han bra med hö och står bara i en pyttepyttehage.

Men iallafall, skritt 4 veckor med början på 15 minuter och slut på 60 minuter borde väl vara väldigt bra? :)
 
Sv: Igångsättning

Pratade senast med min f.d/blivande tränare och jag tror detta kommer att gå vägen! När han är igångsatt kommer vi jobba på raka spår, och jobba med framåtbjudningen, så tror hon att formen kommer rätt snart utifrån vad hon sett av honom.

Så det känns positivt. :)
 
Sv: Igångsättning

de va ju inte bra att han tappade hullet för sen när man ska muskla dom på hösten så blir fettet till muskler så de är bra om dom är lite tjockare efter bete (:
 
Sv: Igångsättning

de va ju inte bra att han tappade hullet för sen när man ska muskla dom på hösten så blir fettet till muskler så de är bra om dom är lite tjockare efter bete (:

Å andra sidan är all övervikt av ondo när man ska läka ut en ledinflammation. Man behöver inte ha fettdepåer för att bygga muskler, det räcker bra med en väl sammansatt foderstat.
 
Sv: Igångsättning

ja jag tkr det låter bra, var ju nästan precis som vi gjorde ;) började skritta 15 min och på 4 vewckor hade vi ökat upp det till 60 min.
Min häst fick stå 2-3 dagar i rad var 3-4 vecka ungefär annars hade han typ 1-2 vilodagar/lugnare pass.
 
Sv: Igångsättning

hur blir fettet till muskler ??? dom behöver ju tillräckligt med energi i foderstaten för annars görs proteinet som häste n bygger muskler av om till energi.
 
Sv: Igångsättning

Det låter ju jättebra! :) Helt perfekt. Känns som om det kmr bli bra. Men när började du trava, och hur många veckor travade du innan du tog första galoppen? =)
 
Sv: Igångsättning

började trava efter att vi skrittat 60min i 1 vecka, även om han småtravat innan ;), började galoppera efter att ha travat typ 4 veckor, efter att han hade varit igång sådär 6-7 veckor kände man att han var igång i kroppen och han började orka jobba mer även i traven :), men man känner ofta på dem, vet när min häst blir trött i musklerna för då börjar han typ brumma :p
 
Sv: Igångsättning

Det låter ju ungefär som jag tänkt! =) Låter toppen. Jag kör på detdär :) Och ja, man känner ju på hästen. Men jag är med rädd att skadan ska gå upp :( De är det jag oroar mig över.
 
Sv: Igångsättning

"efter att han hade varit igång sisådär 6-7 veckor kände man att han var igång i kroppen"

alltså menar du 6-7 veckor helt igång? 6-7 veckor Efter att ni börjat galopperat?

Eller menar du att han totalt efter 6-7 veckor, från att ni började skritta, kändes bättre och orkade mer?
 
Sv: Igångsättning

vill inte orora dej, men man blir mer nojjig, har iaf jag blivit så fort det blir något och nu är han så gallig i benen oxå, men vet tror det ä av gräset. Men man vet ju aldrig :crazy:
Menade 6-7 veckor efter att vi börjat sätta igång han då började han orka jobba iform i traven och sakta ner den och inte bara springa ifrån som han annars försökte :D, dit kom vi inte nes innan han blev halt, inte ute i skogen iaf.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 382
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp