Igångsättning

Sv: Igångsättning

Skulle nog följa Tant Esters råd- även om hagen inte är kuperad. Ofta läker det bättre när hästen går o strosar som den vill.
Kan ta lite längre tid, men skadan går sällan upp- sommartid. Skadan får tid att läka ut helt.
 
Sv: Igångsättning

Ring och prata med behandlade vetrinär som faktiskt sett din häst.Denne bör kunna ge dig ett igångsättnings schema som passar just din häst och dess skador.
 
Sv: Igångsättning

Prcis vad jag tyckte först, men ändrade mig sedan:angel:

tycker att man ska få en skriven rehabiliterinsplan från kliniken. Sällan kommer man ihåg exakt vad som sas:o
 
Sv: Igångsättning

Men jag tänker inte sätta igång honom så fort som det lät på veterinären. Jag skulle börja rida han på engång iallafall. Och det vill inte jag, så det är inte ett alternativ.

Tyckte ni att jag gick för fort fram på schemat?
 
Sv: Igångsättning

Hur länge bör jag låta honom vila då? Får han stå ytterligare 2 mån på ett bete han ändå bara kommer stå och äta sig överfet på, så kommer han ju ändå bara vara överfet och omusklad då han ska sättas igång. Och det kan väl aldrig vara bra? Övervikten som kommer är ju inte bra heller, bara det kan väl göra att inflammationerna kommer tillbaka. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning

Samtidigt kan faktiskt vet ha haft en plan med att sätta igång hästen snabbt.Han kanske tyckte hästen behövde stärkas med viss belastning för att få en god återhämtning efter skadan.Vissa skador kan behöva belastas något för att återfå full funktion.
 
Sv: Igångsättning

Jag har fått igångsättningsprogram från vet som jag ska följa för samma skada tror jag . Knäled , ;) 2 v skritt , 2v trav o sen galopp . Hopp efter 2 månader . Ska ta det lugnare och skritta 3 v , trava 3 o sen hoppa efter 3 månader försiktigt om allt känns bra . Jag tror nog veterinärerna ändå vet bäst om igångsättning . Kanske att en för långsam igångsättning kan göra mer skada en nytta ;)
 
Sv: Igångsättning

Oki. Men jag tkr det känns alldeles för tidigt att trava sådär pang på liksom, och galoppera. Och hoppa?! : O Det tyckte jag lät väldans tidigt.

Hur länge stog hästen?

Men jag tänkte ta med dehär schemat till veterinären och fråga vad han tkr. =D
 
Sv: Igångsättning

Orkar inte läsa hela planen just nu, men för en häst som går på bete dygnet runt är 15 minuters promenad absolut ingenting. Varken till för eller nackdel.

Det viktiga är att behandlande veterinär ger anvisningar om igångsättning, men jag kan nog hålla med ts om att det inte skadar att förlänga vilan.

Just vila på stor marker (det är ju mer ytan än tillgången på gräs som är viktig, även lösdrift funkar förstås) ger hästen en möjlighet att i lugn och ro, utan spänningar och ryttare som stör, återfå sitt normala rörelseomfång och sätta muskler på det ställen det anstår en häst som inte tränas. Först efter detta har man goda möjligheter att börja om och bygga upp hästen på ett korrekt sätt.

När man väl sätter igång, förutsatt att hästen inte är opererad, har ont i ryggen el liknande, tycker jag att man kan rida likaväl som att gå bredvid. Går man bredvid hästen skjuter den lätt ut "ytterboden" och går "ställd" åt ledaren. Inte bra. Sitter man på utan att försöka påverka är man bara en ganska obetydlig extravikt. Man kan ju t ex rida med grimma i skogen till en början, då påverkar man snarare för lite än för mycket.
 
Sv: Igångsättning

Lite allmänna tankar bara angående igångsättning.
Något jag hörde någonstans ifrån som känns som en bra tumregel är att lika lång tid som hästen varit konvalescent, minst lika lång tid ska det ta tills hästen är tillbaks där den var vid "insjuknandet".

Angående veterinärernas råd så är min erfarenhet den att det är en kompromiss utefter vad ägarna önskar också, dvs för snabbt egentligen. För mig tex kom det först ur veterinären vad h*n egentligen ansåg när jag tydligt förklarade att jag ger den här hästen all tid i världen, om det är vad som kan göra henne bra. Visst det var ingen vanlig lätthittad hälta men det kom ändå fram att h*n ansåg att tiden för återhämtning oftast är alltför kort även om det inte behöver bli så "extremt" som vi då diskuterade. Men att lägga fram till en djurägare att "låt hästen gå på bete 4 mån", ja, det var att skjuta sig själv som veterinär, ungefär... Eller kanske hästen då. ;)

Som redan nämnts ang ditt första upplägg så fler vilodagar, vilket du senare la in, bra! Det är på vilodagarna hästen hämtar sig och bygger upp sig. Så gör något varannan, två dgr i rad, ge en vilodag, öka sen kanske till alltid två dgr i rad, sen vila, sen två, vila, tre, vila, två, vila, tre och sen tre, vila, tre, vila, tre. (inte vila tre dgr alltså)
Skulle annars nog jämföra ungefär hur jag satte igång med ditt schema (fast längre tid) förutom att jag inte höll på med fjuttpassen på 15-20min (som nog, som redan nämnts, gör vare sig till eller från om hästen ändå redan går på bete) utan började på 30min. Men red det väldigt länge istället och la in kortare trav i de 30 min, innan jag ökade tiden, men inte travmängden för att sedan öka travmängden och behöll tiden, osv. Dvs jag ökade aldrig tid OCH trav/galoppmängd samtidigt.

Så avslutar jag nu med att jag tar i trä och peppar, peppar, för min egen skull.... ;)
 
Sv: Igångsättning

Orkar inte läsa hela planen just nu, men för en häst som går på bete dygnet runt är 15 minuters promenad absolut ingenting. Varken till för eller nackdel.

Det viktiga är att behandlande veterinär ger anvisningar om igångsättning, men jag kan nog hålla med ts om att det inte skadar att förlänga vilan.

Just vila på stor marker (det är ju mer ytan än tillgången på gräs som är viktig, även lösdrift funkar förstås) ger hästen en möjlighet att i lugn och ro, utan spänningar och ryttare som stör, återfå sitt normala rörelseomfång och sätta muskler på det ställen det anstår en häst som inte tränas. Först efter detta har man goda möjligheter att börja om och bygga upp hästen på ett korrekt sätt.

När man väl sätter igång, förutsatt att hästen inte är opererad, har ont i ryggen el liknande, tycker jag att man kan rida likaväl som att gå bredvid. Går man bredvid hästen skjuter den lätt ut "ytterboden" och går "ställd" åt ledaren. Inte bra. Sitter man på utan att försöka påverka är man bara en ganska obetydlig extravikt. Man kan ju t ex rida med grimma i skogen till en början, då påverkar man snarare för lite än för mycket.


"Orkar inte läsa hela planen just nu, men för en häst som går på bete dygnet runt är 15 minuters promenad absolut ingenting. Varken till för eller nackdel."
Även om den bara gått på bete nån vecka?

Okej. Ja, jag får se hur det blir med vilan.. Skulle 3 veckors vila på bete totalt, göra någon skillnad?

Så du tycker att jag ska skippa promenad/tömkörning och sätta igång att skritta honom direkt?

Är min plan om 15 min = 2 dar, 20 min = 2 dar, 25 min = 2 dar. osv. bra, tycker du?

Om inte, ungefär hur länge/dag och hur många veckor hade du skrittat?

MVH josefine
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning

Okej, det var mkt bra svar och mkt saker att tänka på där... Gud vad detta är svårt. :( Jag kanske borde lugna mig och se vad veterinären säger först och främst..
Men det där med vila, 2 dar, vila, 2 dar osv. hur länge ska man hålla på så och när kan man minska vilan och höja skritt-tiden? För att jag ska förstå vill jag gärna att du går in mer exakt, annars blir jag bara förvirrad. :/

Nu raderar jag detdär j*kla schemat ;o Inget blir ju bra.. alla säger olika.. :/

Det enda jag vill är att pollen blir frisk och hållbar.

Innan återbesöket har han gått på bete en vecka, om jag låter honom vila ytterligare 2 veckor då..
Tycker du/ni då att jag kan börja skritta honom 30 min?
 
Sv: Igångsättning

När blev han halt första gången?

Det är svårt att återge ett exakt schema då alla hästars skador och konvalescenser ser helt olika ut. För min egen del ser jag kontinuitet som en viktig del i uppbyggandet, inte rida flera dgr, vila flera dgr, rida en, vila en utan att man hittar en rytm eller hur jag ska säga med ffa inte för många dgr i rad av vare sig vila eller träning och nu pratar jag om när man väl börjar att träna upp. Väljer du att ge honom längre total vila nu så är det dock helt ok. Sen måste du ju känna på hästen också och inte bara köra på enligt schema.

Om du bara tar det lugnt, vilket du verkar vara väl medveten om vad det innebär och också tänker på att vilodagar ingår som lika viktiga byggstenar i en uppbyggnad så tror jag att det kommer att gå galant. :)
 
Sv: Igångsättning

TantEster:

Jag funderar på det du tycker om att låta honom vila.. Men grejen är ju den att ytan är inte så spec. stor heller.. Men den sluttar, alltså ängen är inte rak, men det är rätt bra va? Så han får typ "klättra" lite upp och nerförs. Kan ta bilder och lägga in nåndag.

Men hur lång vila då? Räcker 1 månad? Och när jag väl börjar sätta igång honom så tycker du att jag ska sitta upp på honom direkt? Ungefär hur långa skritt-turer är rimligt att börja med? Och under hur många veckor innan jag börjar trava?

Verkligen tacksam för svar. Tycker att du är jätteduktig vad gäller allt, man ser dig överallt och du har svar på allt man vill ha..
 
Sv: Igångsättning

Jag blir bara så oroad. Oroar mig för allt, alltid.. Just nu när vi har haft så himla mycket otur också. Vill verkligen göra allt 100% rätt..

Innan denhär kot- och knäledsinflammationen vrickade han sig i februari/mars nångång, och var då halt en månad.

Denhär ggn vart han halt den 25 maj då vi hoppade och när vi landade så måste ngt ha hänt för han snubblade fram och när vi skrittade framåt igen så var han halt. Dock var han bara halt i traven efter det.
 
Sv: Igångsättning

Det jag känner att jag är rädd för, är väl mest att när jag väl börjar skritta honom, att jag skrittar för mycket och att han blir halt igen. Samtidigt som 15-20min känns så mesigt liksom.

Men kan man börja på 30 min? Och ge honom mycket vila mellan varven. Men när kan man liksom börja öka skritt-tiden (1 månad? 3 månader?) och korta ner vilodagarna?
 
Sv: Igångsättning

Så med hältan i feb/mars och nuvarande hälta, så även om ni var igång lite däremellan så har han inte varit fullt igång sen feb/mars? Det är 4.5 månad. Med min nämnda tumregel så är det minst den tiden jag personligen skulle lägga innan jag börjar närma mig full träning igen, kanske närmre 6 mån. Ta mig för att vara försiktig men där skulle jag nog hamna.

Jag skulle nog gladeligen ge honom en månads vila på bete nu. Skritt med början direkt på 30 min ungefär, köra det någon månad-6 v med inlägg av korta travpartier (typ ett halvt-ett varv i en paddock pratar jag nu) efter någon månad. Sen öka tiden till 40-45 min och hålla mig där omkring i åtminstone 2-3 mån (kortare pass in emellan är absolut ok), med långsamt ökande trav, några galoppsteg typ som faller in vid en skogstur. Framemot månad 5 o 6 lite galopp på bana, fortfarande tidskontrollerad trav (dvs att du har koll på hur mycket du travar). Därefter, om han fortfarande känns ok så skulle jag börja påfrestningsträna, dvs "vanlig" träning och även lägga in lite hoppning.

Jag kan däremot tänka mig att rida på bana och dressyra, bara det inte blir nötande, rätt tidigt och då hålla dressyren till skritten.

Så, litegrann hur jag tänker. Självklart då att du pratar med vet, olika skador ger ju olika önskvärda träningsupplägg självklart. :)
 
Sv: Igångsättning

1 mars blev han halt (kollat upp datum nu).

Den 27 mars började jag rida igång honom. (han hade då stått en månad)

Den 22 april tog jag de första galoppsprången.

5 maj hoppade vi första ggn.

11 maj så träningstävlade vi 50cm, och då hade vi vart igång sen början på maj ungefär.


Så lite mer än en månad var han 100% igång. Så tiden innan det tror jag inte är nödvändigt att räkna in. Jag nämnde även den hältan för veterinären.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 382
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp