Hur mycket törs man rida/träna treåring egentligen?

Sv: Hur mycket törs man rida/träna treåring egentligen?

Hon står inte åt helskotta. Bilderna lutar dock en aning, kolla på 'reglarna' på ridhusväggen så ser du att de är lite i 'framvikt' bilderna, men inte så det kan förklara det helt.

Men den där överbyggdheten är ett intressant kapitel. Jag tycker hon ser ut på stallgången som på bilden, dvs FASLIGT överbyggt. Men med min amatörmässiga mätning så skiljer det 3 - 4 cm mellan manken och korsets högsta punkt.

Kompisen som var med på löshoppningen idag och såg K för första gången tyckte att hon såg MYCKET MER överbyggd ut på bilderna än irl, men det vill jag protestera mot. DÄREMOT, så kolla på skrittbilden, där försvinner 75% av överbyggdheten. Samma sak i trav och galopp, hon ser nästan inte alls överbyggd ut då.

Så, med ledning av vad mätkäppen säger och hur hon ser ut i rörelse så tror jag att någonting på något sätt lurar ögat när hon står 'rakt upp och ner' (ingen skillnad om hon är uppställd eller ej). För hon ser inte alls så överbyggd ut när hon rör sig, och mätkäppen säger att hon är 3-4 cm överbyggd.

Men, det är en himla bra fråga, men kameran ljuger inte speciellt mycket (mer än att de är lite sneda så det blir lite 'framvikt' då,) och hon står förvisso inte korrekt, men inte dåligt heller. Men kolla skrittbilden som sagt (tyvärr enda bild i rörelse jag tog förutom hoppbilderna)

Vänd på frågan och tänk på vad det är som är så himla tråkigt hemma och åtgärda det istället.
Det är onaturligt och fel för en häst att inte vilja gå hem, det ligger inte i hästgenerna.
Handlar inte om att vara arbetsnarkoman utan om att ha en tråkig vardag.

Djurjouren skrev:
Vänd på frågan och tänk på vad det är som är så himla tråkigt hemma och åtgärda det istället.
Det är onaturligt och fel för en häst att inte vilja gå hem, det ligger inte i hästgenerna.
Handlar inte om att vara arbetsnarkoman utan om att ha en tråkig vardag.

Stackars mina hästar då, som har det så ebarmeligt hemma i hagen att de tycker det är roligt att vara ute och träna/motionera med matte, så att de talar om att de vill mer.. (Även om unga damen använder för ovårdad språk..)

Jag trivs hemma, fast det är ganska träligt att titta på TV hela dagarna, jag vill gärna komma ut också, och helst längre än till trädgården... Fast det betyder ju inte att jag har det minsta hemskt hemma. Hade jag en helt egen stad, inkl affärer, invånare, bio etc så skulle jag vara fullt nöjd med att vara 'hemma' (dvs i min stad) jämt..

Jag förväntar mig inte att tama hästar ska tycka att det roligaste som finns i den här världen är att gå i sina hage utan att ha den flockuppgift de skulle ha haft i det vilda eller att fullt ut kunna bete sig som i det vilda ( t ex ströva X mil/dag, vara hingst alt vara sto och då producera avkomma så snart de nått fertil ålder, barnvakta andra stons föl, vakta mot rovdjur osv osv). Hur stor och omväxlande hagen än är, hur långa dagar de än går i hagen, hur fri tillgång på stråfoder de än har och hur mycket de än är kompisar och busar med varandra.

Och jag är tacksam för att de tycker om att arbeta och gärna göra det och 'vill mer'.

Och till övriga en uppdatering: Iom att träningen kunde ökas och jag sa åt henne på skarpen att vrångande inte är okej, så har beteendet försvunnit och min glada, arbetsvilliga Kele finns både dit och hem. Det var som att trycka på en knapp när jag började (för ett par veckor sen) började galoppera uppsuttet. Då blev livet mycket roligare =) Nu har ÄNTLIGEN snön smält med, så nu går det variera mera med, och åka iväg (som idag)

Jag menar att hon står åt helskotta därför att hon inte står jämnt på någon bild, utan med frambenen under sig och ojämt. då blir linjen konstig och det var därför jag blev osäker på om det var det som orsakade överbyggdheten eller om hon är så i verkligheten.

Det behöver inte vara så svårt att göar tillvaron roligare.
Jag förstår att det som ägare känns fint att tycka att hästarna ser mest av allt fram emot att motionera matte. Känns bra i hjärtat.
Förstår dig precis och har oxå tyuckt så.
Men faktum kvarstår, en unghäst är skapad att tycka att flocken är allt, att det roligaste som finns är att busa med jämnåriga.
Det är så det är, så hästen fungerar.
Jag hade det så innan och var liksom du lite smickrad. Sen var jag på en föreläsning och fick lite nya tankegångar om hästhållning.

Det är bra att de vill motionera och det ska man aldrig ta bort.

Min 3 åring, rids just nu ca 2-3 gånger i veckan, sen tömkörs hon ca 2 gånger och kanske går någon promenad elelr åker iväg och löshoppar, hon har ridits i ca 2,5 månader och kan både skritt,trav och galopp, jag har hållit igång nu för at hon ska gå 3 års testet i Linköping den 13 maj, vilket gör att hon ska vila dom sista 2 veckorna inför testet, du måste nog anpassa dej efter indeviden det är svårt för oss anndra att säga hur mkt du ska eller kan rida, testa dej fram, men jag tycker inte du ska rida mer en 3 gånger i vekcan och max 30 minuter åt gången, sen kan du alltid göra massor av annat skojj med hästen. :D

Jag har alltid brutit när jag tycker att det är dags.
Det är ett bra sätt att behålla hästens intresse.
Nyhetens behag går över efter ett tag och då så är det bra om de har en sparad hink med motivation att ösa ur.

Jag har en hel hög hästar som tittar långt efter mig och vill göra något.
Man vänjer sig.
Och jag tycker att det är bra med deras motivation.
Det kan gott vara "lyx" att få komma ut med matte en sväng.

Senast ändrad:

Svarar fler i samma.

Jo, fast problemet var ju att när jag sa att det var dags att bryta, så fanns det (som jag vill ha det) en massa motivation kvar. So far so good. Förutom att damen bestämde sig för att envist och ganska högljutt tala om det, genom att vrånga i vändning hemåt, och släpa fossingarna efter sig.

Problemet är dock som sagt löst nu.

Ang hur hon står - jo till viss del beror det nog på att hon står i framvikt, men det är inte 'hela svaret' det heller, jag har ju ställt upp henne korrekt andra gånger och hons er fasligt överbyggt ut, och så mäter man och nehepp?

Men jag tror att närmast sanningen är att japps hon är överbyggd, men med 3-4 cm, vilket är mindre än så det ser ut. Men VARFÖR hon ser så överbyggd ut (även irl) uppställd, även korrekt uppställd är en gåta för mig med (som jag funderat på en hel del gånger ;))

Vilket ridhus är detta? är det fd ridskolans eller? Fast de har väl *hjärnsläpp* trävägg runt? Kommer inte ihåg vad det heter.... pinsamt...
Vad bra att Kele har släppt sin inte gå hem tanke.
Det är ju bra att hon vill gå bort, de flesta vill inte göra det själva så det är ju jättebra.
Hon testade väl lite, min gammel spelade halt tills man vände hemåt då var alla hältor försvunna och ja han var röntgad o kollad på alla sätt även med EQT.
Så man hade lite roligt med honom, hoppas nu att det går bra med Kele. Ser fint ut på bilderna, för att vara första ggn.

Nej, det här är Happsta, i Alunda. Upplanda (ridskolans gamla) har sarg.

Min andraponny kunde vara tvärhalt, ända tills man släppte honom i hagen, då var hältan som bortblåst ;P

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka