Treåringar

Habina

Trådstartare
Nyfiken på hur ni andra lagt upp träningen för era treåringar? Har hört olika från olika håll, men inget från distanshåll. Så jag tänkte kolla av här. :laugh: Har varit i kontakt med distanstränare, men inte fått något mer konkret.

Min treåring skrittas nu ungefär 10-15 minuter uppsuttet, max två gånger i veckan (för att jag inte hinner ut oftare). När det inte är så kallt längre (:p) kommer jag även att promenera vid hand och tömköra en del. Innan kylan slog till gick vi powerwalk upp till en timme per gång och det gjorde att hon utvecklade en mycket bättre skritt.

Klättring och löshoppning står också på schemat, bara jag hittar bommarna i snön. :angel:

Bild på oss:

30179955.jpg

Sv: Treåringar

Haha, ja går man ute dygnet runt i det här vädret så blir det en björnpäls. ;) Gissa om jag fasar för vårens pälsfällning. :crazy:

Jag har inget vettigt svar men är även jag nyfiken på hur fok lägger upp träningen med sina nyblivna treåringar. Själv så varvar jag just nu lite småturer i skritt med handpromenader och tömkörning. Så fort det blir varmare tänkte jag väl även försöka få in lite löshoppning. Siktar också på tre dagar i veckan, men snart är det nog dags för lite vila igen.

Jag har en tre och ett halvt åring som jag nyligen fått hem.

Jag kommer rida honom tre dagar i veckan i vinter/ vår. Jag rider inte längre än 25-30 minuter, är rundan längre sitter jag av och går. Han ska få prova på all sorts terräng, skog, landsväg, grus mm. Skrittar mest men travar lite då och då.

Om jag vill jobba lite mer så blir det tömkörning. Funkar det så får han följa med som handhäst när jag tränar min andra häst, fast det återstår att se vad hon säger om det :D

I sommar kommer han kanske få gå 4 dagar i veckan och i höst en liten prova på/ utbildningsritt kanske..
Men han är 06a, så ett år äldre än era?

img_4483.jpg

Vad har din häst för utbildningsståndpunkt nu? Tänkte eftersom du skriver att han ska få prova på olika underlag. Mina 07'or är vana vid alla slags underlag och rids ca 15-25 minuter under ryttare redan nu. De går dock längre än så då jag går bredvid en hel del också. Jag började rida dem lite i höstas. De har varit med som handhästar sedan de var föl.

Även fast din är 06'a verkar han sent tagen och då är det väl jättebra om han är med i 07'tråden, de ligger nog på ungefär samma nivå? :) Jag har en 06'a som i huvudet är efter mina 07'or, så jag har knappt gjort något med henne. Hon passar också i denna tråd ;)

Ja, jag tänkte att han kanske passade här ändå..
Det är lite svårt att få grepp om hur långt han kommit när jag inte själv ridit in honom. De första ridturerna tyckte jag han kändes väldigt grön, lite vinglig i skritten, han stannade upp och kikade (inte rädd) och bjöd inte riktigt framåt. Men han är säker, dvs trygg med ryttare och utrustning etc.

Han blev insutten/ inriden för ett år sedan. Sedan riden (i paddock) ca tre gånger per vecka i två-tre månader. Därefter kastrerades han och släpptes på bete tills slutet på september. Oktober och november reds han ca tre gånger i veckan ute i skogen - små turer. Han är galopperad under ryttare och kan galoppfattning men jag har bara skrittat och travat än. ( haft honom sedan Lucia)

Jag kanske kunde gå fortare fram, men han känns inte mogen för det plus att han är muskelfattig. :)

Gör i pricip ingenting med de 3-åringar jag har/har haft. Kan ev få följa med som handhäst på något kortare skrittpass några ggr under året. Rider in dem som 4-åringar. Går överhuvudtaget mycket sparsamt som unga då de går på reducerad tillväxt och växer långsamt under längre period.

Jag tycker det är så sjukt svårt att veta hur tidigt man ska börja med saker med sina unghästar. Tycker alla kommer med olika bud, en del säger att man ska börja tidigt för att stärka ben etc och en del tycker att man ska ligga lågt. Det här är min första unghäst och jag är därför väldigt osäker på hur man ska göra måste jag säga. Försöker gå på nån slags mellanlinje. Tänker inte rida särskilt mycket utan endast korta stunder i skritt någon gång. Men jag har däremot fått för mig att det är viktigt att inte bara låta dom stå, utan ut och promenera, med som handhäst, klättring, lite löshopp etc, för att de iallafall ska ha en chans att bära ryttare på riktigt sedan.
Hur tänker ni angående detta?

Nyfiken på vad du menar med reducerad tillväxt? Han du förklara lite närmare? :laugh:

Det här är min tredje egna unghäst, även om jag hjälpt andra med sina unghästar också. För mig handlar det väldigt mycket om att läsa av just den egna hästen. Min förra unghäst var t.ex. väldigt mogen kroppsligt, men absolut inte mentalt, som treåring. Han klarade knappt av att skrittas ett varv i hagen vid samma ålder som min nuvarande både skrittar och travar 10 minuter. :grin:

Ariel har mognat oerhört snabbt, både kroppsligt och mentalt. När jag hälsade på jämnåriga släktingar till henne på Gotland var de i den fas hon varit ett år tidigare. :crazy: Sedan har jag gått snabbare fram med Ariel än vad som är brukligt med fjordhästar, just för att jag tror på en gradvis ökande belastning som börjar riktigt tidigt.

Lite tillspetsat kan man säga att jag börjar "jobba" hästen när den är 2 år gammal, medan gängse norm är att börja vid 3 års ålder. Men med samma slutresultat, dvs en stabil femåring som tävlar lätta klasser. För mig känns det bättre att börja tidigt och skynda långsamt, kunna lägga in pauser när helst det verkar behövas, och inte jäkta för att få en färdig häst.

Jag har en arabval 07:a född i slutet på Mars. Han är alltså 2år o nästan 10mån, inte långt kvar till 3år.
Han kommer inte ridas in förrän till hösten. Ser ingen anledning att rida in tidigare.
Försöken med handhäst har inte varit så lyckade då han mest drar benen efter sig. Så ingen av oss tre tycker det är roligt. Att gå med bara matte är roligare.
Han är löshoppad enligt 3-års testet för halvbloden (höjd o längd) men jag kommer nog inte att visa honom då jag tycker att han stelnar till när han blir osäker o rädd. Då kan han inte ens trava. O en sån häst kommer inte få många poäng.
Träns o sadel är han van vid o jag har stått på pall bredvid honom så man finns nästan på ryggen.

Så jag kan nog säga att jag igentligen inte "tränar" något utan provar på. Nu går han i en värdelös hage men innan denna vintern så var det bra hagar med skog o kuperad terräng som tränar en busig unghäst bra.

Upplägget framåt är en kort PP hösten som 4-åring. 3st CR som 5-åring. Vad som kommer som 6-åring beror på hur det känns.

Jag har inte brått med min häst. Den jag har nu reds in ett år senare (nu 19år) o det är ingen nackdel i distans.
// Linda

Nyfiken på vad du menar med reducerad tillväxt? Han du förklara lite närmare? :laugh:

utfodrar mina unghästar så de växer långsamt för att ge dem en så stor möjlighet det går att utveckla hållbara leder utan "skit i" tex lösa benbitar.
Tittar du på trav o galopphästar dom ska tävla i tidig ålder fodras de ofta för att växa snabbare, eftersom de helst ska vara färdiga i tillväxten innan de startar i höga tempon, vilket kan resultera i problem med leder mm OM de växer för fort. Eftersom en distanshäst ska tävlas under många år och gå många km, vill jag ge dem bästa möjliga förutsättningar. En travhäst som börjar tävla som 2-åring och avslutar den som 5-åring har en mycket kortare karriär.

Du har ju en tävlingshäst som tävlade galopp före distanskarriären, och hästar som du fött upp själv och ridit in/ tränat från början.

Jag tycker det skulle vara intressant att höra om du tycker det har varit någon skillnad på att träna upp dessa hästar till distanshästar på elitnivå?

Men på vilket sätt ändrar du utfodringen? :confused: Själv följer jag SLU:s tabeller som grund och fodrar sedan energi och protein med ögat. :laugh:

Stor skillnad på att träna upp från början mot att ta en galopptränad eller vanligt ridtränad häst. De jag tränat upp från början har jag format som jag vill ha dem. Blir mer jobb med de som kommer från annan "verksamhet" då de ska ställas om till ett nytt sätt att jobba/tävla på.

Ang typ av utfodring så använder jag också SLUs foderstats program. Vill du forcera tillväxten så ges högre andel energi än den som normalt rekommenderas.

Ang typ av utfodring så använder jag också SLUs foderstats program. Vill du forcera tillväxten så ges högre andel energi än den som normalt rekommenderas.

Fast den uppfattade jag att man enbart följer om man har trav- eller galopphäst. Inte vanlig ridhäst? :confused:

Den följer man väl om man har en häst i mer ordentlig träning. Inte pga ras?

Den följer man väl om man har en häst i mer ordentlig träning. Inte pga ras?

Nja, har kikat en gång till och det är ju en rekommendation att man följer den om man vill ha en häst "färdig" för prestation som tvååring. Men det är ju inget en vanlig ridhäst utsätts för. Så därav min rasuppdelning.

Oj, jag har 2 st som blir 3 det här året varav en som kommer att gå distans om det går enligt planerna.

Hon som kommer att gå distans är väldigt sen i utvecklingen så det är inte att tänka på ridning i dagsläget. Planen är att under våren jobba mycket ledarskap, kanske tömköra om hon känns tillräckligt mogen i huvudet för det under senvåren/sommaren. Jag har inga planer alls på att sitta in henne under 2010 utan jag tar det lite som det kommer.

I dagsläget ser hon ut ungefär som en förvuxen fölunge i kroppen för att ge en liten beskrivning. När halkan släpper ska jag även ta med henne som handhäst när jag tränar en av de andra och så ska hon bannemig lära sig att trava upp! Hon förstår inte alls principen med det så jag ska försöka hitta knapparna. Eventuellt tar jag med henne på lite miljöträningar, ut till någon kompis och går en promenad så hon får kolla på tågen och annat häftigt ;) Jag hoppas att den eviga väntan på inridning kommer ge en trevlig tävlingskompis som är lätt att hantera av de flesta. Jag drömmer lite varje dag om dagen jag kan sitta på henne, hon ser ut att ha underbara gångarter!

Den andra hästen har vi börjat lite löst med inkörning. Han är mycket mer välutvecklad kroppsligt (vad man kan se med blotta ögat då) så eventuellt börjar jag sitta in honom efter vintern.

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 381
Senast: Anonym
·
Hästvård Jag kan ha lagt antingen denna elr andra tråden ( i ridning ) fel. Så moderator får ta bort/flytta den som inte stämmer. Hejsan! Har...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 049
Träning Jag har skapat ännu ett monster.. Eller iaf ännu en arbetsnarkoman. Kele är 3 14 april, och är riden 7-8 ggr totalt, fördelat på två...
2
Svar
29
· Visningar
4 017
L
Hästvård Jag håller på att sätta igång min häst, nu har vi kommit till galoppen (han har galopperats ute i tre veckor nu) och känner att man...
Svar
12
· Visningar
1 895
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod