Tre frågor om jakt, någon kunnig inom området?

Aslan

Trådstartare
Om jag idag har en hund som går att ha lös, kan det blir problem om jaktarbete påbörjas?

Hur jagar en Finsk lapphund? På vilket vis?

Vad för vilt jagar majoriteten med sina finnar?

Jag är supernyfiken så det vore mycket tacksamt om någon inom området förbarmade sig och hade svar på lite dumma frågor!

Sv: Tre frågor om jakt, någon kunnig inom området?

Om jag idag har en hund som går att ha lös, kan det blir problem om jaktarbete påbörjas?

Var då i alla fall inget problem för min tax ;) Som används till drivande, ej gryt.

Senast ändrad:

Finsk lapphund ska väl inte jaga...? Det är väl i grunden en vallhund?

Finsk spets däremot är vad jag vet framförallt en hund för toppjakt på skogsfågel. Om det var det du menade.

Hur jagar en Finsk lapphund? På vilket vis?

Det är i grunden en vallhund men skulle också fungera som trädskällare (och till all jakt egentligen...). Exakt hur har jag inte fördjupat mig i, men dom är ju än idag baddare på att upptäcka små, små djur i träden i skogen. Men rent generellt ska ju en trädskällare söka upp fåglar i träd och skälla på dessa för att markera platsen för jägaren och hålla fågelns fokus på sig själv.

Vad för vilt jagar majoriteten med sina finnar?

Jag vet ingen som idag jagar med sin FLH. Några få vallar dock fortfarande.

Vad har du tänkt dig med din? Vad är det mer än FLH i honom?

Och för att svara på din fråga om jagande jakthundar går att ha lösa, javisst! Men det beror helt på vad det är för hund. Själv har jag insett att jag inte kan/bör gå på skogspromenader där vi vanligtvis jagar, för mina hundar förknippar det väldigt mycket med jakt så jag får skrika och hålla superkoll just där, det intresserar inte mig.

Men de flesta jag känner med jakthundar kan ha sina hundar lösa utan några större bekymmer. De som inte kan det har antingen extrema jaktidioter eller har inte jobbat särskilt mycket på lydnaden.

Han är renrasig. Jag har nog inte tänkt så mycket utan råkade mer av en slump komma in på ämnet med en kompis som ska ta jägarexamen.

Vi pratade visserligen inte om jakt med finne utan mer generellt om ämnet. Hon kläckte även iden hos mig och nu kan jag helt plötsligt inte få det ur huvudet. Jag vill också ta jägarexamen! Vi har gård med mark till (visserligen utarrenderad tills årsskiftet) men ändå.

Så jag funderade mer på om möjlighetens ens fanns då hund redan finns i hemmet. Dock kanske inte den mest optimala.

Så jag tänker nog mer på framtiden. OM jag tar jägarexamen och börjar jaga. OM jag nu blir biten och vill hålla på med det och vill ha en hund till kompanjon, OM möjligheterna fanns där med en finsk lapphund. (fast när man har fått den kunskapen och blivit biten kanske man inte tänker OM utan att det faller sig mer naturligt att skaffa ytterligare en familjemedlem? Äh jag vet inte :p)

Det är roligt att jaga! ;) Våran förra hund som oxå jagade var aldrig några problem att han lös, han gick inte av tomten trots katter, och drog inte för en i skogen heller utan "sök ut" komando.

Våran nuvarande hade vi rätt hyfsad pli på, men jag blev sjuk från förra hösten, när jag började känna av det tills nu i sommar när jag har blivit friskförklarade och jag har börjat att återhämta mig nu men huliganen har helt klart blivit eftersatt och det har varit många olika som har gått med honom för att avlasta mig, vilket i dagsläget betyder att jag har en odräglig hund som inte lyssnar för fem öre.
Men jag vet att det bara är upp till mig att jobba tillbaka lydnande så kommer han att fungera igen, även om han har större jaktfokus än våran förra. Fast det var ju därför vi valde den här rasen så det är jag rätt medveten om. ;)

Aha :)

Dom är supersäkra på viltspår. Många kör det och dom är mycket spårnoga. Jag känner dock ingen som kör det i "skarpt läge".

Jag kör han redan på viltspår och visst är han super, dock har vi heller aldrig som du säger agerat i skarpt läge.

Om jag får lov att spinna vidare på det här, vilken hund är den ultimata för allroundjakt? om vi säger nu att jag vill köra lydnaden samtidigt exempel?

Som lady_vip säger så är det väldigt beroende på vad du vill jaga, hur du vill jaga, och hur dina jaktmarker ser ut.

För oss som jagar mest rådjur och lite vildsvin, på marker som omgärdas av stora vägar och dessutom vargrevir som börjar få fäste, så vill vi ha en stötande/kort drivande hund som jobbar nära oss. Vi är dessutom alltid minst 3 passkyttar, oftast fler. För oss blev det en wachtel och nästa hund blir antingen ytterligare en wachtel eller en mûnsterländare.

Kompisen som numera nästan enbart jagar i hägn, tidigare jagade han ofta ensam och ville ha långa drevtider men långsamma har en tax. Men han vågar inte släppa sin hund på våra jaktmarker just för att hans hund jobbar långt ifrån.

Om vildsvinen ökar på våra marker så är jag väldigt sugen på en griffon nivernais, en ren vildsvinshund.

Sen finns det ytterligare mängder med raser som har sina för och nackdelar och sina förespråkare. Det är helt omöjligt att hitta en ras som fungerar överallt, på allt, utan man måste titta på vad man själv har för förutsättningar, vad man själv vill jaga och sedan åka och träffa olika hundar och deras förare och lyssna.

Men om du ska kombinera med att tävla lydnad så får du nog titta på tex Eng springer spaniel, det finns en hel del stötande hundar där, även om det mest är fågelhundar. Men om du är intresserad av lydnad till vardagslag så fungerar det med vilken hund som helst. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?