Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jasså, här är du? Det finns säkert ett intresse från de inom travet i denna djurplågeritråd, att få veta vad som hände med de ridhästar på tävling som fått stryk och / eller blivit sporrade så de fått blodiga sidor, där du anmälde till överdomaren...

Vad hände?, det borde gått till disciplinnämnd, och där, vad blev straffet?,vore väl bra nu när Humlis,jag och co tar avstånd från prygel i travet, faktiskt tala om vad som kan hända de inom ridsporten som uppför sig liknanade?

Du kanske har nummret på ärendena i nämnden så man kan gå in och kika?

Gå in du på disciplinnämnden och titta på vilka ärenden som finns där. Du hittar säkert både det ena och det andra där. Jag har hela tiden sagt att det finns avarter inom ridsporten också. Och det finns dåligt tävlingshumör både inom rid- och travsporten.

Inte i närheten av dina skriverier,som resulterat i varningar och nyss en banning, så du ska nog vara tyst.:eek:

Ja, och i min värld är du en av dem som har åstadkommit det. :angel:
Och du ska nog vara glad att vi inte har den läggningen att vi trianglar i första taget för då hade du nog också varit där. Du har bl a gått över gränsen mot mig ett antal gånger. :devil:

Men det var värst vad man vet mycket om vilka som blir bannade och inte här.. Är det sånt som moderatorerna sprider ut hej vilt? Före jul..ja det var ju längesedan..jag började köra och rida för 25 år sedan..

Gå in du på disciplinnämnden och titta på vilka ärenden som finns där. Du hittar säkert både det ena och det andra där. Jag har hela tiden sagt att det finns avarter inom ridsporten också.

Jag har förstått att även du förstått att det finns avarter inom ridsporten, jag var mer nyfiken på vad just de fallen du anmälde till överdomaren(blödande sidor av sporrar ex), fick för straff i disciplinnämnden, eller du kanske överdrev i din beskrivning, fallen kanske aldrig gick dit?

Men det var värst vad man vet mycket om vilka som blir bannade och inte här.. Är det sånt som moderatorerna sprider ut hej vilt?

Ett litet tips i all vänlighet från Lilla Vännen, det står under namnet om man är bannad,isf springare eller vad man nu är, så ingen moderator behöver ens skvallra, det är liksom offentlig handling.:idea::rofl:

Men det var värst vad man vet mycket om vilka som blir bannade och inte här.. Är det sånt som moderatorerna sprider ut hej vilt? Före jul..ja det var ju längesedan..jag började köra och rida för 25 år sedan..

Men se god morgon, Tråden var från före jul, det var inte då Lilla Vännen började med hästar.. :idea:

På den som är bannad står det så på profilen o under användarnamnet, varför du däremot är bannad får du själv berätta om du vill att andra ska veta.

Och i min värd kan jag inte bestämma vad du trycker ner för ord på ditt tangentbord, förresten, nyss var jag på din igno-lista, trevligt att du redan ändrat dig.:D

Och du ska nog vara glad att vi inte har den läggningen att vi trianglar i första taget för då hade du nog också varit där. Du har bl a gått över gränsen mot mig ett antal gånger. :devil:

Man blir inte bannad för att någon trianglar, man blir bannad för man missköter sig! :idea:

Och i min värd kan jag inte bestämma vad du trycker ner för ord på ditt tangentbord, förresten, nyss var jag på din igno-lista, trevligt att du redan ändrat dig.:D

Jag får väl anstränga mig mer från och med nu....:D

Jag har förstått att även du förstått att det finns avarter inom ridsporten, jag var mer nyfiken på vad just de fallen du anmälde till överdomaren(blödande sidor av sporrar ex), fick för straff i disciplinnämnden, eller du kanske överdrev i din beskrivning, fallen kanske aldrig gick dit?

Varför skulle jag överdriva? Varför skulle jag smutskasta min egen sport?

Nu ska jag anstränga mig igen...men du är som ett kliande myggbett.

Jaha, och vari ligger skillnaden?

Du kan triangla dig trött, en person blir inte bannad för att DU tycker så, utan för att Gunnar tycker så!

Tycker du någon går över gränsen ska du ju såklart triangla den personen, men det betyder inte att den kommer bli bannad.
Så att/om du blivit bannad beror inte på att någon trianglat, utan att du misskött dig!

Varför skulle jag överdriva? Varför skulle jag smutskasta min egen sport?

Nu ska jag anstränga mig igen...men du är som ett kliande myggbett.

Lilla Vännen vill veta vad du sett, vad du anmält och vilken bestraffning det blev...

Det vill jag oxå veta!
Skulle vara intressant att jämnföra nu när det är så stort fokus på travsporten, hur ser reglerna o bestraffningarna ut inom ridsporten?
Finns det nån skamvrå/busliga/vi som fått böter/avstängning inom ridsporten och vart publiceras den isåfall?

Lilla Vännen vill veta vad du sett, vad du anmält och vilken bestraffning det blev...

Det vill jag oxå veta!
Skulle vara intressant att jämnföra nu när det är så stort fokus på travsporten, hur ser reglerna o bestraffningarna ut inom ridsporten?
Finns det nån skamvrå/busliga/vi som fått böter/avstängning inom ridsporten och vart publiceras den isåfall?

Det vill jag också veta! Finns det? Dopar man osv så blir man ju stoppad men hur fungerar det med spöstraff etc? På högre nivå brukar man väl inte använda spö något större i ridningen? På liten lägre nivå blir man ju oftast bara diskad från tävlingen vad jag vet!
Jag är inte bara emot överdivet spöanvändande inom travsporten nämligen,utan i all hästsport! Djur är inte maskiner..dom föddes inte till denna jord för att vi skulle tjäna pengar på dom..

Det vill jag också veta! Finns det? Dopar man osv så blir man ju stoppad men hur fungerar det med spöstraff etc? På högre nivå brukar man väl inte använda spö något större i ridningen? På liten lägre nivå blir man ju oftast bara diskad från tävlingen vad jag vet!
Jag är inte bara emot överdivet spöanvändande inom travsporten nämligen,utan i all hästsport! Djur är inte maskiner..dom föddes inte till denna jord för att vi skulle tjäna pengar på dom..

Då kan man ju undra hur ridsporten hade sett ut om det hade funnits massa pengar i den:cool: Det jag har sett en del ryttare göra med sina hästar/ponnier på vanliga klubbtävlingar är långt mycket värre än vad jag har sett travfolk göra med sina travhästar på travtävlingar. Och ändå tävlar de bara om en ynka rosett och någon form av hederspris. Tänk om det hade varit pengar inblandade också:crazy:

Man har ju sett vad en del gör för en rosett, vad skulle de då inte göra för en massa pengar...

Eh? Finns det inga pengar i ridsporten? Jag skulle vilja säga att det finns fler som inte håller ridhästar för pengarnas skull än det finns travfolk dock..(mycket fler) men visst finns det väl pengar på elit nivån inom ridningen också. Pengar är hästens största fiende verkar det som..både jakten på dom och bristen på dom..

Eh? Finns det inga pengar i ridsporten? Jag skulle vilja säga att det finns fler som inte håller ridhästar för pengarnas skull än det finns travfolk dock..(mycket fler) men visst finns det väl pengar på elit nivån inom ridningen också. Pengar är hästens största fiende verkar det som..både jakten på dom och bristen på dom..

Med tanke på att det är ca 2% av alla travhästar som tjänar pengar, så känns det ganska naivt att tro att man bara har travhäst för att tjäna pengar på den..

Ca 5% försörjer sig själva...

Resten av hästarnas ägare lägger ner stora pengar i sina hästar, det är inte precis gratis att ha travhäst och kostar betydligt mer än att ha en "vanlig" hobby häst.

*kl*
Och vad gäller kunskap så tycker jag att det brukar vara så att de som behöver prata mest om sin kunskap är de som har minst av den. Riktigt duktiga hästmänniskor skryter sällan, det behövs inte för att det visar sig ändå i hanteringen/ridningen/körningen osv.

.

Där sa du ett sant ord :bow::bow:

Och sänder samtidigt en tanke till en stor travprofil med oerhörd stor kunskap, som nu gått bort. :cry::cry:

Sådana gamla farbröder prackade aldrig på sin kunskap.
Jag tror faktist att vissa skulle behöva jobba åt sådana där gubbar för att verkligen inse vad lite dom kan.

AM

Då kan man ju undra hur ridsporten hade sett ut om det hade funnits massa pengar i den:cool: Det jag har sett en del ryttare göra med sina hästar/ponnier på vanliga klubbtävlingar är långt mycket värre än vad jag har sett travfolk göra med sina travhästar på travtävlingar. Och ändå tävlar de bara om en ynka rosett och någon form av hederspris. Tänk om det hade varit pengar inblandade också:crazy:

Man har ju sett vad en del gör för en rosett, vad skulle de då inte göra för en massa pengar...

Håller med! Och vi har väl sett exempel på vad som händer med ridhästarna när pengarna kommer in. Hemska barreringsmetoder, blistrande liniment, uppiskning på framridning, förlåt korregirering heter det ju. :crazy: Det är inte alltid en trevlig syn inom ridsporten heller. Och mycket sker nog i smyg på hemmaplan.

Angående den tävling jag har sett så kommer jag inte ihåg vad som hände efter. Det var en lokal tävling för ca 9 år sedan. Vi var flera som sa till överdomaren och jag följde inte upp vad som hände. Men man kan gå in på ridsportsförbundet och kolla vilka disciplinärenden som ligger och hur många som åtgärdas. Tyvärr tror jag det blundas för lika mycket där som inom travet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 779
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka