Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Nu sjunker tråden till väldigt låg nivå och ni visar ju att ni tycker att diskussionen om piskens vara eller inte vara är ointressant.

Eftersom det finns regler som säger hur det ska drivas och att kuskarna får olika straff för fel drivning så tycker ni uppenbarligen att det är bra så. Sen att det missbrukas ideligen verkar inte vara något bekymmer. Okej, fine. Slut på diskussionen. Viktigast är tydligen vinstpengarna i slutänden i a f.

Eloge till Humelibumlan som ändock har visat på vilka regler som gäller och skött diskussionen snyggt ett långt tag.

Ja, det blev ett intern skämt ;)
Vi har båda med häst idag i v75 o de möter varandra.. så det är lite "Buke fajt" i all välmening :love:
Du kan se loppet på tv om du är intresserad ;)

Jag tycker disksussionen är intressant och jag tycker inte missbruket är ok, därför är jag för de nya reglerna som kommit, men hade personligen hoppats de vart ånnu hårdare!
Och jag hoppas verkligen inte kusken driver min häst hårt, jag tror som sagt inte på de metoden.. och jag tycker om min häst och vi är inte med för pengarna.
Idag blir det svårt vinna, så vi hoppas på tur med positionerna trots dåligt spår, är hon är riktigt sugen idag och att vi kan få en hyffsad placering! Jag är annars som vanligt väldigt nöjd o stolt om hon bara sköter sig och gör sitt bästa! :love:

Vill bara säga att detta är inet samma häst som vann i måndags, det är min andra häst. Så ni inte tror de startar flera gånger i veckan ;)

Tack för berömmet! :D

Det är isf du som ska skapa en egen ny tråd åt dina egna påståenden?, varför dra in sådant i tråden som du inte står för och inte kan ge tydligt svar på vad det blev för straff?

Och angående din egen kunskap om hästar, jag ville bara belysa att dina skriverier i din egen tråd angående bakom lod och bakom hand, mer visar att du är en helt vanlig ponnymorsa, där andras ungars ponnyer går skit men inte ditt eget barns, och så brukar det ju vara.

Snälla ginnies, vilket skitsnack. Har du inget annat att komma med. Tyvärr så tror jag att du gör bort dig själv mest för du visar hela tiden vilken låg nivå du ligger på.

Och du, jag är inte en vANLIG ponnymorsa! :cool:

Ja, det blev ett intern skämt ;)
Vi har båda med häst idag i v75 o de möter varandra.. så det är lite "Buke fajt" i all välmening :love:
Du kan se loppet på tv om du är intresserad ;)

Jag tycker disksussionen är intressant och jag tycker inte missbruket är ok, därför är jag för de nya reglerna som kommit, men hade personligen hoppats de vart ånnu hårdare!
Och jag hoppas verkligen inte kusken driver min häst hårt, jag tror som sagt inte på de metoden.. och jag tycker om min häst och vi är inte med för pengarna.
Idag blir det svårt vinna, så vi hoppas på tur med positionerna trots dåligt spår, är hon är riktigt sugen idag och att vi kan få en hyffsad placering! Jag är annars som vanligt väldigt nöjd o stolt om hon bara sköter sig och gör sitt bästa! :love:

Vill bara säga att detta är inet samma häst som vann i måndags, det är min andra häst. Så ni inte tror de startar flera gånger i veckan ;)

Tack för berömmet! :D

Lycka till!

Det jag ifrågasätter är ditt inlägg #90 där du skriver:

"För mig är det självklart att man ska ha pisk även i travet, fr a av säkerhetsskäl, men den borde inte få användas till drivning.
Alltså minsta rörelse för drivning under loppet borde innebära automatisk diskning"
min fetmarkering.

Jag undrar alltså fortfarande varför man inom travet öht inte ska få peta på hästen med spö när du tycker det är ok inom andra grenar?
Om du läser mina inlägg mer noga (vilket jag redan bett dig om) så har du svaret på vad jag menar (#110).

Det enda svar jag lyckas få ur dig är att du förespråkar någon slags kollektiv bestraffning eftersom det finns de som inte sköter sig.
Igen samma fråga, var har jag sagt det?

Förstår du nu vad jag anser är orimligt?
Nej, verkligen inte. Vad jag möjligen skulle kunna se att du menar, är att alla restriktioner för travet är av ondo, och drabbar bara stackars missförstådda och förtalade djurvänner som uteslutande finns där.
JAG VET att det finns alla slags personer inom travet liksom inom annan hästverksamhet. Vad jag i det här sammanhanget inte begriper är din ovilja att minska somliga kuskars möjligheter till hårdhänt överdrivning av hästarna, förbi den gräns när dom själva känner att det räcker.

Nu erkänner du visserligen att du inte har en aning om vad drivning inom travet innebär och det förklarar ju en hel del.
Ännu en gång, var har jag sagt det?
Hur diskuterar man med en person som hela tiden kommer med felaktiga påståenden om vad man sagt?
Jag har klart och tydligt deklarerat min ståndpunkt vad gäller drivning med piska, om travkuskar ska ha en sådan mm. Eftersom du inte verkar förstå det skrivna så känns det meningslöst att fortsätta svara dig.

LIA

Ja, såhär skrevs det:

Jag är lite mer ödmjuk i min egen framtoning, så jag inser att det finns många här som har mer erfarenhet än vad jag har.:)

Efter att läst denna tråd så är jag uppriktigt nyfiken på om du verkligen anser det?

Hur diskuterar man med en person som hela tiden kommer med felaktiga påståenden om vad man sagt?
Om du noga läser igenom dina egna inlägg så finner du säkert var du sagt vad tidigare.

Jag har klart och tydligt deklarerat min ståndpunkt vad gäller drivning med piska, om travkuskar ska ha en sådan mm.
Ja, du är emot våldsamma metoder och misshandel av av hästar i lopp och där är vi faktiskt -hör och häpna- överens!
Du vill därför införa totalförbud för drivning med spö i loppen.
Jag menar att spöet rätt använt varken är våldsamt eller innebär misshandel och att man som tidigare ska bestraffa (gärna ännu hårdare) de individer som inte sköter sig.
Att istället driva med töm ger skador i hästens mun och att tjoa och skrika på hästen är heller inte tillåtet.
Tycker det är hyckleri att ondgöra sig över spöet (rätt använt) som hjälpmedel inom travet samtidigt som det är accepterat inom andra grenar.

Eftersom du inte verkar förstå det skrivna så känns det meningslöst att fortsätta svara dig.
LIA
Eftersom dina inlägg har en rätt otrevlig ton känns det inte som någon större förlust faktiskt.:cool:

Jag är iallafall nöjd med vår otroliga 2ndra plats... utan drivning från dödens :love::bow:

Hon var jättefin! Grattis :bow:
Och inget spö fick hon ju och så bra det gick :D

Appråpå djurplågeri som denna tråd handlade om..
Såg du galopptävlingen som dom visade mitt i V65 idag på TV?

Där typ 4/5 av hästarna föll som käglor efter hindren och låg överallt.
En häst dog..
Vågade knappt titta.. :o

AM

Hon var jättefin! Grattis :bow:
Och inget spö fick hon ju och så bra det gick :D

Appråpå djurplågeri som denna tråd handlade om..
Såg du galopptävlingen som dom visade mitt i V65 idag på TV?

Där typ 4/5 av hästarna föll som käglor efter hindren och låg överallt.
En häst dog..
Vågade knappt titta.. :o

AM

Tack... jag är såååå stolt! :love:
Tyvärr har jag inte kapacitet att se andra hästar än min egen under ett lopp, men jag såg hon blev 4a och du var ju fin som vanligt!! :)

Nää det missade jag som tur var.. :(
Vad var det för nåt?? :eek:

Du tror inte en häst som får stryk slår bakut om de har vagn?
Varför slår de inte bakut då tex vid för hård drivning vid målgång?
Travet handlar ju som sagt att få hästarna vilja springa o tävla, metoder som att köra med el eller slå dem, funkar inte i längden..
Jag är övertygad om att travhästarna vill springa, men problemen uppstår ju eftersom alla vill ha en häst som springer fortare än alla andra och när man tar till osportliga metoder för att klämma ur sista droppen av hästen.

Och tyvärr är inte travet helt förskonat mot idioter.. men man måste ju se skillnande på individer som gör fel o travet som helhet.
Hade travet blundad o inte skärp regler, bestraffat dem som inte följer regler osv.. Då hade det ju varit en annan sak.
Men man undrar ju här på vilket allvar man tar dessa förseelser när man ska stoppas i en "busliga" eller ställas i skamvrån.... ser man på dessa brott mot reglerna som om de begås av barnungar som de är pojkstreck?

Jag tror den heter
I skamvrån.
varför dessa töntiga namn? skamvrån, busligan...:confused:

Absolut inte!
Det är ju sånt som ska bort med de nya hårdare reglerna!
Hur är de nya reglerna?
Jag vet inte riktigt vem eller vad du hänvisar till och helt klart fel, men det är inte enbart drivning du får böter för, du får t ex böter om du kommer för sent till defilering, illa ledd volt, stört medtävlande osv..
Så alla böter är inte för felaktivdrivning, men jag vet som sagt inte vem du talar om eller vad h*n fått böter för.
Det går ej att se vilken förseelse som gett dessa böter, men jag antar att man inte ska namnge folk här så du får pm om det.

:confused:

Vet inte om det är så kul, men vi kanske kan lämna det och återgå till tråden och ditt påstående, så jag frågar:- var är de flera personer i tråden som redan gapat skyldiga?

Inlägg 15 kanske ?? :grin:

Självklart ska pisken vara kvar, jag håller f.ö på häst nr 2, har hört att den ska vara kvick och elektrisk, den kommer nog först i mål.:rofl:

Oj vilken helomvändning i åsikt! Efter att i tråd efter tråd käbblat med Humelibumlan om just piskens använding inom travet, komma med ett sånt här inlägg, säger en hel del ...:angel:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=933193&highlight=svanstedt&page=7
Inte hade man kunnat tro i den här tråden att t.om du skulle kunna skämta om ELFÖSNINGSMETODER.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 779
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka