Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jag kan se skillnad på hästar som joggar lungt och de som springer för livet... även fast de är travhästar...:p
Bra, då vet du att ett lopp inte går för fulla muggar hela vägen, det gäller ju att spara på krafterna så de har spurten kvar :)

Nej, våld är aldrig lösningen tycker jag , men problemt är att våra hästar tyvärr får stå ut med både våld och illa behandling/utbildningsmetoder och tyvärr också fogar sig i det. Ialla fall en del hästar går att knäcka psyk och fysiskt. Man kan varken dra alla travare eller halvblod över en kam. En del slår bakut, kastar av sin ryttare medans andra utför sin uppgift ändå, självklart som olyckliga individer, vet inte hur travarna som sitter fast i en sulky kan försvara sig mot pisk och elfösning, förutom att föröska springa ifrån eländet...
Du tror inte en häst som får stryk slår bakut om de har vagn?

Travet handlar ju som sagt att få hästarna vilja springa o tävla, metoder som att köra med el eller slå dem, funkar inte i längden..

Och tyvärr är inte travet helt förskonat mot idioter.. men man måste ju se skillnande på individer som gör fel o travet som helhet.
Hade travet blundad o inte skärp regler, bestraffat dem som inte följer regler osv.. Då hade det ju varit en annan sak.

Men de måste väl ha fått blödningen av att springa lopp?
Självklart finns det hästar som skadas, precis som inom alla grenar.

Men du sa ju att man fick använda pisken 3 ggr...:confused: allt enl reglementet.
Ja, men för att jag lägger på pisk, så gör jag ju inte hästen illa.

jaha, vad heter ligan nu då?
Jag tror den heter
I skamvrån.

Men om man tittar på den som fått mest böter..109000kr . Jag antar att det är under år 08 fram till augusti dvs 8 månader med böter i 305 starter....
Det är 305 hästar som plågats!! Tycker du inte det är mkt?? och det bara av en enda kusk... :eek:
Respekterar man reglerna då tycker du, om man åker på så pass mkt böter??
Absolut inte!
Det är ju sånt som ska bort med de nya hårdare reglerna!

Jag vet inte riktigt vem eller vad du hänvisar till och helt klart fel, men det är inte enbart drivning du får böter för, du får t ex böter om du kommer för sent till defilering, illa ledd volt, stört medtävlande osv..
Så alla böter är inte för felaktivdrivning, men jag vet som sagt inte vem du talar om eller vad h*n fått böter för.

Det går även att knäcka dressyr och hopphästar. Vissa slår tillbaka vissa gör det inte, en del stänger av. Men uppenbarligen funkar ju iallafall elfösning på travarna, annars skulle väl inte de som nu hittills erkänt att dom använt sig av metoden använda den. Men man får inte glömma att alla hästar har ett flyktbeteende som man i travet utnyttjar till max när man tar till så låga träningsmetoder.
Fast det var ju det det inte riktigt gjorde enligt dem som vittnat.. alltså det funkade inte på alla hästar.

Och det är definitivt ingen metod travet accepterar!

Jag antar att det är en mkt avvägd balansgång, det här att försöka få hästen att trava forttare än alla andra men utan att falla i galopp...
Absolut.
Sen ska du även ha sparat krafterna så hästen har orken att spurta, du ska ha tur med postitionerna för att få bästa möjliga lopp för hästen som individ olika hästar trivs med olika lopp..
Det är inte bara sitta upp o åka med.. :)

Jag avböjer att ta upp den diskussionen igen.
hur ofta dyker det upp diskussioner med citat som-min hopphäst är nu 14 år och får inte tävla mer,så jag slaktar den för att den inte ska hamna fel istället för att behålla den och ta hand om den och ge den ett bra liv?
Så du menar att det är lika vanligt att man behåller sin travhäst efter tävlingskarriären som man gör med ridhästar? LÄGG AV! Nu är det du som är larvig.

Nu ska jag ta helg! Åter måndag..gott liv folkens!

Du har ingen aning om vad jag har sett,vilka jag har pratat med eller vem jag är,själv verkar du vara en sån som ser en tråd,hur folk har reagerat på den och sen sätter dig tvärtemot med dina kollegor..Heja svartslakten,heja travsporten,heja heja heja typ..Är du också en sån som tycker att dyra hästar inte behöver gå i hage samt att det är okay att använda djur som en förbrukningsvara-typ travaren är för gammal för travet=slakt,konstigt nog tänker man inte alls så med ridhästar,där man ger dom ett värdigt liv på ålderns höst.Men icke inom travet..det är dom inte värda!Ut med skräpet!
Öh? Heja svartslakt??
Vart har jag tyckt svartslakt varit ok??:confused:

Våra går i hage, gärna med kompis och jag har aldrig hört om en travare som inte går i hage?

Jag slaktar hellre än säljer dem som ridhästar, dock anser jag att de som passar inom ridningen kan lånas ut på livstidsfoder om man finner en lämplig fordervärd.

De som passar i avel, tycker jag ska till avel.

Skillnaden med ridsporten är ju att ridhästen har ett fortsatt värde, det har inte travaren på marknaden.
Det är okey att använda ridhästar som förbrukningsvaror och sälja dem när man inte längre vill ha dem kvar, men inom travet är det fult..

Nej men jag tror inte det kollas tillräckligt hårt,mycket pga de stora pengarna som finns inom sporten,och att så många som inte gillar hästar och bryr sig om dom som det dom är-levande varelser, är involverade.Det handlar helt enkelt för mycket om pengar för att djurens rätt och välbefinnande ska komma i första hand,men alla sporter har ju sina rötägg och visst finns det guldkorn någonstans,du kanske är en av dem,men många har satt på sig själva skygglapparna istället för på hästen
Fast pengarna är ju inte enbart negativt för hästen o sporten, för att hästen ska springa in pengar måste den må bra, vara frisk och vilja springa... annars så blir det ju lixom inga pengar..

De som jobbar med trav, tycker om hästar, de lägger ner massor av tid o arbete för att deras hästar ska må så bra som möjligt, tyvärr så finns det som du säger rötägg som drar ner o förstör sporten..
Hästjobb är inget 7-4 jobb precis, bakom varje häst ligger massor av arbete!!

Jag vet inte varför du tror det är skillnad på mig o dig bara för att jag har travhästar?
Jag har en chans att få tillbaka nån krona genom att tävla mina i trav, men det är rena rama förlust affärer som de flesta andra travare och jag älskar dem precis lika mycket som du älskar dina, antar jag..

För mig är det stor glädje att se min 9åriga märr komma till banan, hon tycker det är det absolut roligaste hon vet o ser ut som en miljon vinnare på lotto!
Hon älskar att träna och arbeta och i måndags så grät jag när hon vann ett punkt 21 lopp med 3000:- i första pris, pengarna tillfaller inte ens mig, för hon var så fin, så duktig och bara så helt otrolig!! :love:

Hon är 9 år, min egen uppfödning och har sprungit in 98 000:- hon har kostat mig mångdubbelt i pengar och massor i arbete..
Varför tror du att du älskar och bryr dig mer om dina hästar än jag om mina?

hur ofta dyker det upp diskussioner med citat som-min hopphäst är nu 14 år och får inte tävla mer,så jag slaktar den för att den inte ska hamna fel istället för att behålla den och ta hand om den och ge den ett bra liv?
Så du menar att det är lika vanligt att man behåller sin travhäst efter tävlingskarriären som man gör med ridhästar? LÄGG AV! Nu är det du som är larvig.

Nu ska jag ta helg! Åter måndag..gott liv folkens!

Du menar att alla tävlingsryttare behåller sina hästar och har dem hemma på gården då tills de dör av ålder? :eek:

Men det är ju just det du gjorde när du påstår att det finns användare som ropat:-Heja svartslakt.Men du behöver inte fortsätta den diskussionen men om du vill verka lite trovärdig länkar du till ett citat, från någon, vilken som helst, men det är det du inte kan.:idea:

Senast ändrad:

Du skrev såhär, och menade att man ger ridhästar ett värdigt liv på ålderns höst:

Är du också en sån som tycker att dyra hästar inte behöver gå i hage samt att det är okay att använda djur som en förbrukningsvara-typ travaren är för gammal för travet=slakt,konstigt nog tänker man inte alls så med ridhästar,där man ger dom ett värdigt liv på ålderns höst.

Jag svarade att inte alls alla ridhästar får ett värdigt liv på ålderns höst, vad har det med om travmänniskor behåller eller inte behåller sin gamla travhäst att göra?:confused::eek:

Alltså Humlan, du är ju bara beundransvärd.:bow: :bow:
Fortfarande, om och om igen, förklarar du saker för dom som har norskt och helstängt.

Att du bara orkar "att så på Hälleberget" ;)
I dom här fallen har du förklarat saker för notoriska "icke-travinsatta" som hävdar både det ena och det andra.

Visst är det märkligt vad mycket experter det finns som inte kan nåt....:devil:

En hälsning från min travgubbe här hemma som håller med.
Naffa högläser och han skakar på huvudet åt vissa :angel:

AM :D

Alltså Humlan, du är ju bara beundransvärd.:bow: :bow:
Fortfarande, om och om igen, förklarar du saker för dom som har norskt och helstängt.

Att du bara orkar "att så på Hälleberget" ;)
I dom här fallen har du förklarat saker för notoriska "icke-travinsatta" som hävdar både det ena och det andra.

Visst är det märkligt vad mycket experter det finns som inte kan nåt....:devil:

En hälsning från min travgubbe här hemma som håller med.
Naffa högläser och han skakar på huvudet åt vissa :angel:

AM :D

Jag tycker inte att det är så mycket att raljera över, faktiskt. Det är ju så här travsportens ter sig i vanliga hästägares ögon. Ni har säkert er syn på ridsporten också och den stämmer troligen inte riktigt med vår erfarenhet.
:grin:

terese;12191832 Ni har säkert er syn på ridsporten också och den stämmer troligen inte riktigt med vår erfarenhet. :grin:[/QUOTE skrev:
Jag kommer själv från ridsporten och kan garantera att min syn på densamma är betydligt mer nyanserad än många ridmänniskors syn på travet är.

I övrigt håller jag med Nafayett.

Jag tycker inte att det är så mycket att raljera över, faktiskt. Det är ju så här travsportens ter sig i vanliga hästägares ögon. Ni har säkert er syn på ridsporten också och den stämmer troligen inte riktigt med vår erfarenhet.

Jag citerar hela inlägget så ingen tror jag bara tar en lösryckt mening.:cool:

Jag undrar vad Teres har för erfarenhet av ridsporten:confused:, på henne låter det nu, ovan, som den är så mkt bättre än travsporten, men nyss skrev hon såhär, i denna tråd:
Det är nog fler än jag som har sett hästar åka på stryk av sin ryttare och sett hästar blodiga på sidan efter sporrar (gudskelov inte så ofta men det har hänt) och ska man vara noga så ska det då också förbjuda.

Och jag undrar fortfarande vad hon gjorde vid de situationerna, ja, mer än beskriva det här då....:grin:

Senast ändrad:

Som tur är så talar du inte för de "vanliga hästägare" jag stött på..:grin:

Har jag undringar över något så frågar jag någon insatt, sen lyssnar jag på vad de säger...
Jag skapar mig inte massa förutfattade meningar o sen skiter i vad alla insatta säger...

Det är inte förbjudet, men ditt tjatande om andra hästsporter ger en klar vink om att du inte vill diskutera sakfrågan, utan vänder taggarna utåt när berättigad kritik mot avarter inom travet kommer på tapeten. Vi kanske ska blanda in andra sporter också? Kanot kanske, eller varför inte schack?

Vad menar travsporten egentligen med ordet "drivning"? Jag har slagit upp det i Nordstedts Ordbok men hittar ingen relevant betydelse. Det närmaste jag kommer är "driva något till sin spets". Inom hästsporten finns flera exempel på skönmålningar. Ta "korrigera" när man randar en häst, som vägrat vid hinder, med spöet som ett annat exempel.

Jag undrar fortfarande på vad sätt mina "uttalanden" är orimliga. Är det orimligt att inte få driva med pisken t ex? :confused:

Jag är tacksom om du läser mina inlägg ordentligt innan du svara på dom!

LIA

Jag vill hemskt gärna diskutera sakfrågan och har inget emot att folk ifrågasätter avarter inom travet. Tvärtom tycker jag det är sunt och bra.

Det jag ifrågasätter är ditt inlägg #90 där du skriver:

"För mig är det självklart att man ska ha pisk även i travet, fr a av säkerhetsskäl, men den borde inte få användas till drivning.
Alltså minsta rörelse för drivning under loppet borde innebära automatisk diskning"

min fetmarkering.

Jag undrar alltså fortfarande varför man inom travet öht inte ska få peta på hästen med spö när du tycker det är ok inom andra grenar?

Det enda svar jag lyckas få ur dig är att du förespråkar någon slags kollektiv bestraffning eftersom det finns de som inte sköter sig.

Förstår du nu vad jag anser är orimligt?

Nu erkänner du visserligen att du inte har en aning om vad drivning inom travet innebär och det förklarar ju en hel del.:grin:

Jag citerar hela inlägget så ingen tror jag bara tar en lösryckt mening.:cool:

Jag undrar vad Teres har för erfarenhet av ridsporten:confused:, på henne låter det nu, ovan, som den är så mkt bättre än travsporten, men nyss skrev hon såhär, i denna tråd:

Och jag undrar fortfarande vad hon gjorde vid de situationerna, ja, mer än beskriva det här då....:grin:

Snälla Ginnies, kan du inte försöka för en endaste gång försöka komma med en kommentar som för diskussionen framåt, inte nedåt.

Jag har nog betydligt mer erfarenhet av hästar än många andra här och säkerligen även dig. Och jag har, trots dina påhopp på mig, försökt hålla en nyanserad diskussion i tråden där jag på intet sätt försvarat ridsporten och ej heller gått till överdrift angående piskan i travsporten. Jag har frågat vilka regler som gäller och vad man gör åt det. Och likaså konstaterat att det finns säkert en tävlingsinstikt hos både ryttare och kuskar som tar överhanden och i det läget blir deras behandling av hästarna inte särskilt schyssta. Rötägg finns i alla sporter och jag har beklagat t ex alla olika barreringsmetoder som är ren djurplågeri. Jag tycker inte ridsporten är ett dugg bättre men den kanske vill framföra sin förklaring till ett beteende/metod likväl som travsporten vill framföra sin förklaring. Uppenbarligen är det så, att det som ser illa ut i vissas ögon kanske inte är illa i andras.:angel:

So sorry Ginnies, börja läs alla inlägg innan du hoppar på folk och försök komma med ett intelligent eget inlägg någon gång istället för att försöka vinna poäng på att förvränga andras.

Angående de uppiskade/sporrade hästar jag har sett så har det anmälts till överdomare. :D

Snälla Ginnies, kan du inte försöka för en endaste gång försöka komma med en kommentar som för diskussionen framåt, inte nedåt.

Jag har nog betydligt mer erfarenhet av hästar än många andra här och säkerligen även dig. Och jag har, trots dina påhopp på mig, försökt hålla en nyanserad diskussion i tråden där jag på intet sätt försvarat ridsporten och ej heller gått till överdrift angående piskan i travsporten. Jag har frågat vilka regler som gäller och vad man gör åt det. Och likaså konstaterat att det finns säkert en tävlingsinstikt hos både ryttare och kuskar som tar överhanden och i det läget blir deras behandling av hästarna inte särskilt schyssta. Rötägg finns i alla sporter och jag har beklagat t ex alla olika barreringsmetoder som är ren djurplågeri. Jag tycker inte ridsporten är ett dugg bättre men den kanske vill framföra sin förklaring till ett beteende/metod likväl som travsporten vill framföra sin förklaring. Uppenbarligen är det så, att det som ser illa ut i vissas ögon kanske inte är illa i andras.:angel:

So sorry Ginnies, börja läs alla inlägg innan du hoppar på folk och försök komma med ett intelligent eget inlägg någon gång istället för att försöka vinna poäng på att förvränga andras.

Angående de uppiskade/sporrade hästar jag har sett så har det anmälts till överdomare. :D

Får jag undra vad du baserar det påstående på?? :confused:

Jag kommer själv från ridsporten och kan garantera att min syn på densamma är betydligt mer nyanserad än många ridmänniskors syn på travet är.

I övrigt håller jag med Nafayett.

Så bra då! Jag har i tidigare inlägg beklagat rötäggen som finns inom ridsporten och jag kan hålla en nyanserad syn även på travsporten. Jag ville bara ha svar på om straffet stog i relation till förtjänsten. Men jag ville bara påpeka här att det kanske ändock är så att det är så här travet uppfattas av folk som inte är insatta i travsporten och likväl kanske travfolket har en åsikt om ridhästar som ridfolket har en alldeles utmärkt förklaring till. Allt behöver ju inte alltid vara svart eller vitt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 779
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka