Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Man kan inte tvinga en häst att trava snabbare än den orkar/klarar genom att piska den.
Uppenbarligen kan man det, eftersom "man" använder piskan på det sättet.

Att misshandla sin häst är inte tillåtet (skrivet för jag vet inte vilken gång i ordningen).
Och ändå så görs det, igen och igen. Svepskäl, undanflykter och nedtoningar varje gång detta påpekas.

Så du tycker alla ska förbjudas använda spö för att vissa inte följer reglerna?
Japp, så slipper vi allt i det feta ovan! :)

Gäller det återigen alla hästsporter?
Nope, eftersom problemet inte finns där på samma sätt och eftersom pisken i vissa grenar behövs som signalgivare.

Jag jämför med andra hästsporter för att du förhoppningsvis ska få upp ögonen för hur orimliga dina uttalanden är.
Aha, orimliga!? Det tarvar en förklaring. På vad sätt skulle förbud mot drivning av häst med piska vara orimligt? Och varför blir det mer eller mindre orimligt jämfört med andra hästsporter? Eller hur menar du? :confused:
Om du är ute efter att starta ett gräl trav - övrig ridsport så vill jag klargöra, att jag inte går med i det.

LIA

Uppenbarligen kan man det, eftersom "man" använder piskan på det sättet.

Aha, orimliga!? Det tarvar en förklaring. På vad sätt skulle förbud mot drivning av häst med piska vara orimligt? Och varför blir det mer eller mindre orimligt jämfört med andra hästsporter? Eller hur menar du? :confused:
Om du är ute efter att starta ett gräl trav - övrig ridsport så vill jag klargöra, att jag inte går med i det.

LIA
Då borde ju alla hästar kunna springa i gulddivisionen bara man bankar tillräckligt hårt?

Du skriver ju själv att spöet behövs inom vissa grenar som signalgivare, men alltså inte inom travet som tydligen är den enda hästsportgrenen där det finns folk som missbrukar det?:crazy:
Säger inte att det inte förekommer för det gör det, och dessa personer ska givetvis ha rejält kännbara straff så de helst aldrig gör om det.

Körning (trav) är väl den gren där spöet behövs som mest eftersom man inte når hästen på annat sätt. Skulle väl vara att skänkla den i baken med fötterna isf men det är givetvis förbjudet.

Så fort en travkusk använder spöet som signal för temposkärpning är det inte fråga om misshandel som du vill påstå och ja anser det är orimligt att tycka att spö som framåtdrivande hjälp är ok inom alla andra grenar men inte inom travet.
Var i ligger skillnaden om jag ger samma signal/maning med spö till en travhäst kontra annan häst?

Visste inte att man måste gräla för att man har olika uppfattning, inte heller att det var förbjudet att dra paralleller med andra hästsporter. Det är givetvis upp till dig om du väljer att undvika att besvara mina frågor.:cool:

Ginnies, du är alltid ute efter att käbbla. Du plockar lösryckta meningar ur sitt sammanhang och sätter ny betydelse till det som skrivits. Det är tydligen din diskussionsmetod.

Lösryckta meningar?:eek:

Jaha, då får jag väl börja citera dina hela inlägg, så du själv ser att det inte är lösryckt.Igen, hela ditt inlägg:
En ska jag funderar över...

Var är alla kommentarer om lynchmobb mm nu.
Här är ju flera som faktiskt redan har dömt de anställda. Det är bara jag som inser att det kan finnas förmildrande omständigheter. Förvisso anser jag att de ska straffas men inte bara dom,även arbetsgivaren ska ha sitt straff om allt detta är sant.

Nå, var är de "flera" här i tråden som redan dömt de anställda? :grin:

Nu högg jag en bara....

Ska vi förbjuda sporrar och spö inom ridsporten också? Det är nog fler än jag som har sett hästar åka på stryk av sin ryttare och sett hästar blodiga på sidan efter sporrar (gudskelov inte så ofta men det har hänt) och ska man vara noga så ska det då också förbjuda.

Vad har hänt när du anmält eller sagt till när du sett denna misshandel och dessa av sporrar blodiga hästar?:cool:
Och det är väl knappast tillåtet inom ridsporten heller att använda hjälper för grovt?

Nu är travhästarna avlade och tränade för att springa fort och länge precis som en GP hopphäst är avlad och tränad för att hoppa 160.
Visst måste travarna ha en superkondition som kan löpa i detta tempo.
Men det förekommer ju också lungblödning.
Återigen, man får inte piska sin häst i travlopp. Har du inte läst Humelibumlans ingående förklaringar om vilka regler som gäller för användning av spö i travlopp?
Jodå... jag har ingående läst dessa , och så finns det även ett mer avancerat
utlägg om detta i andra trådar, att man ska testa detta själv hemma , om det var bakom spisen eller sambon kommer jag inte riktigt ihåg...
och det är fullt möjligt att det är hon säger.... problemet kvarstår dock.
För jag har också läst den travlänken som "Humlan" lade in på förra sidan och hittar något som kallas "busligan". :eek: Busligan förnkippar jag med harmlöst från Kalle Anka och inte något man ska ta på allvar. Hur kan man kalla det för busligan?? Helt ofattbart och där finns att läsa om böter efter böter efter böter... man blir helt matt....
Alltså nonchalerar man regelmässigt reglerna och bli satt i den "hemska busligan"!

Önskar verkligen att alla red som du beskriver, tyvärr ser verkligheten inte riktigt ut så.:(
Absolut, det finns ryttare som plågar sin hästar också.

Du har gjort en ganska vanlig missuppfattning för någon som inte är insatt i trav.
Nej, jag är inte spec insatt i travvärlden, det har du rätt i, men jag har fortfarande 2 ögon att se med och jag har umgåtts med hästar varje dag i snart 37års tid, så ett litet hum om dessa djur har jag nog.
Trav går fort, men det är inte en vansinnes rusning i full fart hela vägen, travhästar kan springa avslappnat brevid varandra och stressar inte upp sig o tok pullar i ett lopp. (det finns såklart undantag, men det är inte önskvärt, för en sån häst pullar bort sina krafter)
De springer inte så lungorna håller på att sprängas heller... De är tränade för det sen de var små o har otroligt bra kondition.
Så vad är anledningen till att lungblödning förekommer då?
Jovisst kan de springa avspänt också i mer likt joggingtempo, men jag menar främst vid upploppen, som det av naturliga skäl går väldigt fort, de ska ju vinna!

Men det är verkligen svårt för klara för en som inte begriper..:grin:
Så fort man kritiserar det minsta så får man det det där tillbaka om hur okunnig man är. :grin:
Man kan även bli hemmablind också.
Du upprepar att hästen piskas som ett mantra, det spelar ingen roll att jag förklarat regler och vad man får och inte.
Du har bestämt dig för att så är det och då får du tro det..
Och hur menar du att man ska tolka "busligan" då? Att de följer reglementet?
Och det är ju STORA KÄNDA namn man läser om....:eek:
Det är så otroligt konstigt att du verkar tro att travhästen är en annan typ av häst eller är det kanske en annan art för dig?
:confused: varför skulle jag tro det? Jag har umgåtts en del med travhästar i min ungdom i travstall i Östersund och de var mkt lika andra hästar...:D
Skulle de enbart piskas framåt så skulle de protestera o inte vilja springa, de skulle inte ens gå upp på banan, inte vilja volta, inte springa.. Det finns exempel på hästar som pressats för hårt eller som inte vill/kan osv, o de protesterar klart o tydligt!
Precis som alla andra hästar!
Det jag menar är främst vid upploppen då hästen faktisk gör sitt bästa och tar i, men då har en kusk som bryter mot reglerna och ger mer pisk än tillåtet.
Och jag har då aldrig sett nån travhäst som tvärnitat vid ett upplopp !

Lungblödningar,sväljer tungan,mängder av förslitningsskador,magsår...mmmmmmmmmm elchocker,överdrivet spöanvändande..oj vad frisk och fräsch travsporten känns:angel:

Nej, jag är inte spec insatt i travvärlden, det har du rätt i, men jag har fortfarande 2 ögon att se med och jag har umgåtts med hästar varje dag i snart 37års tid, så ett litet hum om dessa djur har jag nog.
Jag menade mer att det såg ut som det gick för fulla bolliner hela vägen för någon som inte är insatt i sporten.
Men om du umgås med hästar dagligen så borde du ju veta att våld inte är lösningen till en glad o samarbetsvillig häst..

Så vad är anledningen till att lungblödning förekommer då?
Jovisst kan de springa avspänt också i mer likt joggingtempo, men jag menar främst vid upploppen, som det av naturliga skäl går väldigt fort, de ska ju vinna!
Menar du att en häst inte ska kunna gå fullt 300 m?

Jag är ganska dåligt insatt i lungblödning eftersom det är väldigt ovanligt tydligen.. Jga har aldrig haft/träffat en lungblödare iallafall o de som är det, ser du inte på en tävlingsbana...

Så fort man kritiserar det minsta så får man det det där tillbaka om hur okunnig man är. :grin:
Jag sa inte att du var okunnig jag sa att du vägrade begripa vad jag mfl. försökte förklara för dig..
Hur mycket du än upprepar det samma, så får du inte piska hästen.

Och hur menar du att man ska tolka "busligan" då? Att de följer reglementet?
Och det är ju STORA KÄNDA namn man läser om....:eek:
Jag tror de ändrade namnet..

Du kan ju annars tolka dem som att de som inte följer reglerna, blir bestraffade?
Så funkar det ju även i samhället, följer du inte lagar får du straff..

:confused: varför skulle jag tro det? Jag har umgåtts en del med travhästar i min ungdom i travstall i Östersund och de var mkt lika andra hästar...:D
För du verkar tro att just travhästen går att tvinga o slå fram...

Det jag menar är främst vid upploppen då hästen faktisk gör sitt bästa och tar i, men då har en kusk som bryter mot reglerna och ger mer pisk än tillåtet.
Och jag har då aldrig sett nån travhäst som tvärnitat vid ett upplopp !
Menar du göra en tvärnit så har det hänt o det är totalt livsfarligt, men betydligt vanligare att de struntar i att springa helt enkelt o "ger upp" bromsar..
Och gången efter kommer de inte till start för då vägrar hästen gå upp på banan ungefär..
Men vanligast om du driver för hårt är ju att hästen galopperar..

När ska hästsport tvingas att underordna sig hästens bästa?

LIA

Den dagen det bara är genuint djurintresserat folk som engagerar sig; alltså när all chans till stora pengar eller kändisskap försvinner.

Efter att ha sett trav irl vid några tillfällen, och sen tittat hästarna i munnen på klinik, så kan jag inte fatta hur det är lagligt öht- Diskussionen om ett eller fyra rapp på rumpan ter sig ganska löjlig i jämförelse med att få tänder spräckta och skador på skelett och nerver i munnen pga konstant tryck på bettet.
Och ja, jag tycker självklart att det är lika illa när ryttare gör så. Horse Ball borde förbjudas!:cool:

/Migo

Då borde ju alla hästar kunna springa i gulddivisionen bara man bankar tillräckligt hårt?
Trams! :grin:

Du skriver ju själv att spöet behövs inom vissa grenar som signalgivare, men alltså inte inom travet som tydligen är den enda hästsportgrenen där det finns folk som missbrukar det?
Om du läser innantill, så har jag sagt det precis motsatta (#90)!

Körning (trav) är väl den gren där spöet behövs som mest eftersom man inte når hästen på annat sätt. Skulle väl vara att skänkla den i baken med fötterna isf men det är givetvis förbjudet.
Förutom med pisken, så har man sin röst samt tyglar att tillgå. Hur väl man lyckas använda dessa beror på vad man gör under skolning och träning. Jag har exempelvis inga problem att få min häst att gå i olika gångarter, öka/minska travet etc utan att röra pisken.

Så fort en travkusk använder spöet som signal för temposkärpning är det inte fråga om misshandel som du vill påstå och ja anser det är orimligt att tycka att spö som framåtdrivande hjälp är ok inom alla andra grenar men inte inom travet.
Var har jag påstått det???

Var i ligger skillnaden om jag ger samma signal/maning med spö till en travhäst kontra annan häst?
Varför skulle det vara skillnad? Signal som signal. Misshandel som misshandel (om vi ska använda det ordet).

Visste inte att man måste gräla för att man har olika uppfattning, inte heller att det var förbjudet att dra paralleller med andra hästsporter. Det är givetvis upp till dig om du väljer att undvika att besvara mina frågor.
Det är inte förbjudet, men ditt tjatande om andra hästsporter ger en klar vink om att du inte vill diskutera sakfrågan, utan vänder taggarna utåt när berättigad kritik mot avarter inom travet kommer på tapeten. Vi kanske ska blanda in andra sporter också? Kanot kanske, eller varför inte schack?

Vad menar travsporten egentligen med ordet "drivning"? Jag har slagit upp det i Nordstedts Ordbok men hittar ingen relevant betydelse. Det närmaste jag kommer är "driva något till sin spets". Inom hästsporten finns flera exempel på skönmålningar. Ta "korrigera" när man randar en häst, som vägrat vid hinder, med spöet som ett annat exempel.

Jag undrar fortfarande på vad sätt mina "uttalanden" är orimliga. Är det orimligt att inte få driva med pisken t ex? :confused:

Jag är tacksom om du läser mina inlägg ordentligt innan du svara på dom!

LIA

Den dagen det bara är genuint djurintresserat folk som engagerar sig; alltså när all chans till stora pengar eller kändisskap försvinner.

Efter att ha sett trav irl vid några tillfällen, och sen tittat hästarna i munnen på klinik, så kan jag inte fatta hur det är lagligt öht- Diskussionen om ett eller fyra rapp på rumpan ter sig ganska löjlig i jämförelse med att få tänder spräckta och skador på skelett och nerver i munnen pga konstant tryck på bettet.
Och ja, jag tycker självklart att det är lika illa när ryttare gör så. Horse Ball borde förbjudas!:cool:

/Migo

:bow: japp!!

/Migo

Jag förstår inte riktigt hur du menar?
Har du sett hästar på travet behandlas illa i munnen o sen sett samma hästar på klinik och vilka skador de har fått av den behandlingen?

Är spräckta tänder o skelett skador vanligare på travare eller vanligt förekommande?
Vad kommer det sig av?

Jag måste fråga...

Så fort det står något negativt så bugar du o det verkar bara vara den negativa kritiken du tar till dig och reagerar positivt på...

Jag undrar om du vill att travsport ska vara något negativt och hemskt?
Det känns som du blir gladare av att få läsa negativa saker än att ta till dig förklaringar om hur travet går till, är uppbyggt och vilka regler som gäller?
Skulle nån kliva in i tråden o skriva att
"Fy för travsport, där får man ju piska o slå hur mycket som helst"
Skulle du då genast glömma vad du "lärt dig" och fått förklarat för dig o genast börja buga för den oxå??

Att man ifrågasätter och undrar tycker jag är sunt, men det är inte sunt att inte ta till sig förklaringar och verka ha en vilja att det ska vara hemskt.
För är det så att trav skulle vara djurplågeri så är alla verksamma och inblandade som travtränare, hästskötare, veterinärer, tandläkare, hovslagare, Equiterapeter, hästägare, funktionärer, domare, staten, jordbruskverket, media ETC en stor flock människor som tillåter och utövar djurplågeri dagligen!
Tror du att det är så?

Jag menade mer att det såg ut som det gick för fulla bolliner hela vägen för någon som inte är insatt i sporten.
Jag kan se skillnad på hästar som joggar lungt och de som springer för livet... även fast de är travhästar...:p
Men om du umgås med hästar dagligen så borde du ju veta att våld inte är lösningen till en glad o samarbetsvillig häst..
Nej, våld är aldrig lösningen tycker jag , men problemt är att våra hästar tyvärr får stå ut med både våld och illa behandling/utbildningsmetoder och tyvärr också fogar sig i det. Ialla fall en del hästar går att knäcka psyk och fysiskt. Man kan varken dra alla travare eller halvblod över en kam. En del slår bakut, kastar av sin ryttare medans andra utför sin uppgift ändå, självklart som olyckliga individer, vet inte hur travarna som sitter fast i en sulky kan försvara sig mot pisk och elfösning, förutom att föröska springa ifrån eländet...

Jag är ganska dåligt insatt i lungblödning eftersom det är väldigt ovanligt tydligen.. Jga har aldrig haft/träffat en lungblödare iallafall o de som är det, ser du inte på en tävlingsbana...
Men de måste väl ha fått blödningen av att springa lopp?

Jag sa inte att du var okunnig jag sa att du vägrade begripa vad jag mfl. försökte förklara för dig..
Hur mycket du än upprepar det samma, så får du inte piska hästen.
Men du sa ju att man fick använda pisken 3 ggr...:confused: allt enl reglementet.
Jag tror de ändrade namnet..
jaha, vad heter ligan nu då?
Du kan ju annars tolka dem som att de som inte följer reglerna, blir bestraffade?
Så funkar det ju även i samhället, följer du inte lagar får du straff..
Men om man tittar på den som fått mest böter..109000kr . Jag antar att det är under år 08 fram till augusti dvs 8 månader med böter i 305 starter....
Det är 305 hästar som plågats!! Tycker du inte det är mkt?? och det bara av en enda kusk... :eek:
Respekterar man reglerna då tycker du, om man åker på så pass mkt böter??

För du verkar tro att just travhästen går att tvinga o slå fram...
Det går även att knäcka dressyr och hopphästar. Vissa slår tillbaka vissa gör det inte, en del stänger av. Men uppenbarligen funkar ju iallafall elfösning på travarna, annars skulle väl inte de som nu hittills erkänt att dom använt sig av metoden använda den. Men man får inte glömma att alla hästar har ett flyktbeteende som man i travet utnyttjar till max när man tar till så låga träningsmetoder.

Menar du göra en tvärnit så har det hänt o det är totalt livsfarligt, men betydligt vanligare att de struntar i att springa helt enkelt o "ger upp" bromsar..
Och gången efter kommer de inte till start för då vägrar hästen gå upp på banan ungefär..
Men vanligast om du driver för hårt är ju att hästen galopperar..
Jag antar att det är en mkt avvägd balansgång, det här att försöka få hästen att trava forttare än alla andra men utan att falla i galopp...

Men uppenbarligen funkar ju iallafall elfösning på travarna, annars skulle väl inte de som nu hittills erkänt att dom använt sig av metoden använda den.

Men här är jag intresserad av att veta vilka som erkänt och samtidigt menat att det funkar, vad har du för källor?

Jag undrar om det inte är så att de som har provat är överens om att det faktiskt inte var en särskilt bra ide att fösa med el?

Jag måste fråga...

Så fort det står något negativt så bugar du o det verkar bara vara den negativa kritiken du tar till dig och reagerar positivt på...

Du har ingen aning om vad jag har sett,vilka jag har pratat med eller vem jag är,själv verkar du vara en sån som ser en tråd,hur folk har reagerat på den och sen sätter dig tvärtemot med dina kollegor..Heja svartslakten,heja travsporten,heja heja heja typ..Är du också en sån som tycker att dyra hästar inte behöver gå i hage samt att det är okay att använda djur som en förbrukningsvara-typ travaren är för gammal för travet=slakt,konstigt nog tänker man inte alls så med ridhästar,där man ger dom ett värdigt liv på ålderns höst.Men icke inom travet..det är dom inte värda!Ut med skräpet!

Jag undrar om du vill att travsport ska vara något negativt och hemskt?
Det känns som du blir gladare av att få läsa negativa saker än att ta till dig förklaringar om hur travet går till, är uppbyggt och vilka regler som gäller?
Skulle nån kliva in i tråden o skriva att
"Fy för travsport, där får man ju piska o slå hur mycket som helst"
Skulle du då genast glömma vad du "lärt dig" och fått förklarat för dig o genast börja buga för den oxå??

NEJ

Att man ifrågasätter och undrar tycker jag är sunt, men det är inte sunt att inte ta till sig förklaringar och verka ha en vilja att det ska vara hemskt.

Det behöver inte vara det

För är det så att trav skulle vara djurplågeri så är alla verksamma och inblandade som travtränare, hästskötare, veterinärer, tandläkare, hovslagare, Equiterapeter, hästägare, funktionärer, domare, staten, jordbruskverket, media ETC en stor flock människor som tillåter och utövar djurplågeri dagligen!
Tror du att det är så?

Nej men jag tror inte det kollas tillräckligt hårt,mycket pga de stora pengarna som finns inom sporten,och att så många som inte gillar hästar och bryr sig om dom som det dom är-levande varelser, är involverade.Det handlar helt enkelt för mycket om pengar för att djurens rätt och välbefinnande ska komma i första hand,men alla sporter har ju sina rötägg och visst finns det guldkorn någonstans,du kanske är en av dem,men många har satt på sig själva skygglapparna istället för på hästen

Är du också en sån som tycker att dyra hästar inte behöver gå i hage samt att det är okay att använda djur som en förbrukningsvara-typ travaren är för gammal för travet=slakt,konstigt nog tänker man inte alls så med ridhästar,där man ger dom ett värdigt liv på ålderns höst.Men icke inom travet..det är dom inte värda!Ut med skräpet!

Äsch, inte alls alla ridhästar får ett värdigt liv på ålderns höst, precis som inte alls alla travhästar slaktas när de är för gamla för travet, din totala okunnighet lyser igenom när du kommer med sådana påståenden.:grin:

Och jag har fortfarande inte sett en enda användare som ropar: -Heja svartslakten, men eftersom du vet så är det väl inga problem för dig att citera och visa källan?:rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 779
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka