Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri
När du menar att man inte piskar hästen då man driver med spöet,alltså inte nuddar den.När du säger att man inte ska förbjuda spö då dom aldrig nuddar hästen,att driva med spö=hästen blir ryckt i munnen då man måste röra på armen för att veva med spöet men samtidigt inte får släppa tömmen.Slutsats:man rycker hästen i munnen om man vevar med spöet..
Menar du att man sparkar hästen i sidan om man lägger till tryck med skänkel?
Du kan röra en häst med ett spö utan att slå/piska en häst hårt.
Du får lägga på spö alltså träffa hästen på hästen 3 gånger, men du får inte kraft i ett slag om du samtidigt inte kan ta bak din arm för att få kraften, ungefär som du rider och håller tygeln stram samtidigt som du lägger till spö bakom skänkel.
Rörelsen sitter ju främst i handleden...
Man rycker ju inte tillbaka armen och slår, då far ju hästens huvud ut mot sidan, o det finns ju visst motstånd i ett häst huvud, det är ju inte ledlöst precis..
Vi pratar alltså om kraften i slaget.
Visst kan jag slå hästen men då får jag ju släppa stödet i munnen o ge den all töm, jag får aldrig bak handen tillräckligt för att få nån större kraft, men mer kraft får jag, å andra sidan riskerar jag galopp eller vingel (diskning) genom att ge den fria tömmar.
Du måste hålla ditt spår alltså och får inte störa dina med tävlare och du måste hålla dig i ren trav på upploppet.
Det är ju lättare för dig att förstå om du tar o tittar på en bunt olika travlopp, då ser du ju hur de driver o hur det påverkar hästen. Sen kan du ju kolla upp om kusken fick böter för just den drivning du tycker var felaktig. Jämför gärna med amerikansk travsport, där du får släppa tömmen o ge sk. enhandare
och med norsk där du inte använder spö.
Trav är inte så enkelt att den som får mest stryk springer fortast.. balansgången är ju fin, slår du en häst för mycket får du den aldrig att kämpa o vilja vinna.
Min egen t ex kan du smacka på 2 gånger, den 3 dje gången blir hon sur och så är det tvärnit.. och det gäller både i löp, träning o i vardagen.
Bara för att de råkar heta travhästar så är de som alla andra hästar, det går inte att slå dem o tro det blir bra reslutat o trav är så hård konkurrans att hästen verkligen måste vilja själv...
Men det finns självklart de som driver både hårt o fult, men dessa blir oxå bestraffade o i o m det nya systemet så kommer de bli betraffade ännu hårdare!
Även om jag hade hoppats på att reglerna skulle skärpts ytterligare genom förbud att släppa handstroppen på tömmen...