Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Vad händer med anmälningarna då? Tar man de på allvar?

Robert Berg är just nu åtalad för att ha drivit sin häst för hårt, om jag inte minns fel piskade han hästen 20 gånger över upploppet. Hästen kollades upp av veterinär direkt efter loppet och fann inga skador på den.

Hur många gånger kan man piska en häst och få böter innan man blir avstängd?

Hur lång brukar avstängningen bli?

Står straffet i i relation till de hägrande vinstpengarna?

Nu:
För felaktigt användning av körspö:

Första förseelsen - böter
Andra förseelsen inom upprepningstiden*- Körförbud

Övrig felaktig drivning

Första och andra förseelsen inom upprepningstiden - böter
Tredje förseelsen inom upprepningstiden - körförbud

*Upprepningstiden bestäms utefter hur många lopp kusken körde föregående år.

Antal lopp / Upprepningstid / Körförbudstid

0-30 / 6 veckor /21 dagar
31-100 / 4/ 14
101-200 / 2 / 7
201-400 / 1 / 5
401- / 1 / 3

Efter 1 april

Övrig felaktig drivning straffskala skräps. Det blir körförbud efter andra förseelsen även här.

Upprepningstiden fördubblas. Alltså en kusk som förra året körde över 400 lopp måste undvika bestraffning i två veckor istället för en efter den första föreseelsen för att komma undan körförbud.

Källa: www.travsport.se

Om jag inte har fel så är boten på 10% av första priset i loppet. Men rätta mig gärna om jag har fel.
Det är ägaren inte kusken som får prispengar, normalt fär kusken 5-15% av den summa han kört in.
Ofta får en låne kusk 5% av inkört o tränaren till hästen 5%, kör tränaren själv brukar ha ta 10-15% av prispengarna.

Och det är fortfarande inte att piska, du får ingen kraft i slaget eftersom du inte får släppa tömmen.. :idea:

Vad jag märkt är att det är svårt (läs omöjligt...) att försöka få de som när det gäller hur hårt man får använda sig av hjälpmedel på hästar redan har sin åsikt klar.

Bara att se på hur enormt många anser ett ridspö och ett par sporrar ska användas! Det är ju hundratals gånger jag hört/läst hur de som aldrig rider med sporrar "aldrig skulle sitta och hacka in sporrar i sidorna på min häst, därför rider jag inte med sporrar". Eller spövarianten "jag rider aldrig med spö, aldrig att jag skulle piska fram min häst". Och jag tänker förundrat, jag använder och har aldrig lärt mig använda vare sig spö eller sporrar på det viset! :grin:

Du har helt rätt, jag tycker jag förklarat hela tiden att man inte kan piska hästen, för man får inte släppa töm?
Ändå använder man det ordet o då är det ju svårt (omöjligt) att förstå hur det går till och hur reglerna är.. Man har redan bestämt sig att det är så och har ingen som helst förmåga att ändra sig.. :(

Om det är omöjligt att piska hästen för att man inte får släppa tömmen, hur kommer det sig då att det finns ett straff mot att piska hästen?Och varför har man då en pisk överhuvudtaget? Lite rörigt det här.

Återigen så säger du att man får straff för överdriven drivning,men hur ofta efterföljs det?Som sagt så tycker jag i min mening att det används spö för mycket väldigt ofta,men har aldrig sett någon reagera över det.Sen så rycks det automatiskt i tömmarna medans spöandet pågår,resultatet blir att hästen hetsas att springa framåt med spöets hjälp-samtidigt som den blir ryckt i munnen för att inte börja galoppera..det är faktiskt ganska grymt.Det är väl mer fair play att låta bli spöet.Sen tycker jag inte att man borde få använda spö överhuvudtaget i tävlingssammanhang om den det används i syfte att hetsa djuren att springa fortare etc.
Nu är det ju så att du inte kan rycka en häst i munnen o tro den kommer hålla sig i trav, travet i sig är en teknik och stör du hästen galopperar den...

Piskens syfte ska vara drivande, inte ett tvång, precis som din skänkel i sits när du rider..

Rycker du i munnen under drivning, kallas det oftast yving drivning, alltså stora rörelser, det får du oxå böter för.
En drivning ska ske lätt manande och du får inte piska/slå hästen, du får inte veva stort med armar, inte boxa hästen, inte sparka.

Jag menar inte att man ska använda vikthjälper vid körning,jag svarade bara på frågan om skänkeln när man rider som du jämförde med,genom att säga att jag red med vikthjälper och röst.
Och om det används elchocker för att få dom stackars djuren att springa fortare runtom i det här landet så är det ju helt galet!
När slutade sport att vara roligt och började enbart handla om pengar..samhället är snart för sjukt att leva i...jävligt sorgligt.
Hoppas dom får vad dom förtjänar och därmed blir förbjudna att hålla på med djur någonsin igen.
Ja, det är sorgligt att människor tar till metoder som ström, men det är glädjande att så många tar avstånd, att de anser att det är inte något som är travsport och de flesta tror inte ens det r möjligt att någon gjort det... Det tycker ändå jag talar en del för att det inte hör till "vardag" i travet, utan det är några idioter som använt en metod som är helt käpprätt!

P.L- Det är ju jättebra om det börjas ta på allvar att dom spöar för mycket,men tyvärr så görs det inte tillräckligt ofta,och dom straffas inte tillräckligt hårt uppenbarligen.För mig räcker det inte med att dom statuerar exempel ibland bara för att dom fått ögonen på sig..

Travet har ögonen på sig jämt, i alla lopp och det utgår böter får mycket olika förseelser.
Jag antar du själv använt dig av länken jag gav tidigare o själv bildat dig en uppfattning om vad man får böter för, hur mycket böterna ligger på.

Tror du det är vanligt att någon kan driva 20 gånger med spö under ett upplopp o folk blundar för det??

Att allt inte kommer till media och aftonbladet betyder ju inte att det inte uppmärksammas och straffas...
Travet är ju inget som körs på en bana i skogen, på plats finns både veterinär, dommare och andra funktionärer, journalister, publik och alla lopp filmas..

Om det är omöjligt att piska hästen för att man inte får släppa tömmen, hur kommer det sig då att det finns ett straff mot att piska hästen?Och varför har man då en pisk överhuvudtaget? Lite rörigt det här.

För du får inte driva hästen för hårt o pisken är ju drivande framåt samt korrigerande, du får bara korrigera hästen lätt med pisk under loppets första del, sen får du driva med pisk 3 gånger under upploppet.

Travet handlar ju inte om att tvinga o piska fram hästarna och reglerna är ju för att du inte ska få tvinga en häst psykiskt o slå fram den, för även om du inte skadar den fysiskt, blir det ju ett tvång om drivningen är för hård.
Drivningen ska ju vara ett hejjande på hästen, ett uppmuntrande att ta i lite extra nu.. inte slå fram den.

Ungefär som du skulle få använda skänkel för drivning framåt 3 gånger under en hopptävling.
Och som du kanske hejjar på din häst över en åker genom att ge dem fria tyglar luta dig fram och hejja på den att gasa för fullt...

Du måste ju kunna inse att en pisk kan användas till annat än att slå hästen med?
Viker jag fram o visar pisk, så vet hästen att nu är det allvar o dax.. lägger jag den framåt så vet hästen att nu gäller det, attack!
Travet går ju inte fullt ös medvetslös hela vägen...

Nu är det ju så att du inte kan rycka en häst i munnen o tro den kommer hålla sig i trav, travet i sig är en teknik och stör du hästen galopperar den...
Är det vanligare i Norge då att hästarna galopperar? eftersom man där inte får använda spö och därmed rycker hästarna i munnen istället?

Är det vanligare i Norge då att hästarna galopperar? eftersom man där inte får använda spö och därmed rycker hästarna i munnen istället?

Du skrev att den rycks i munnen för att inte galoppera? Rycker du för mycket så kommer den galoppera..
Har dålig koll på om det är vanligare att hästar galopperar i Norge faktiskt.

Men rent logiskt är det svårt driva en häst som behöver stöd genom att använda tömmen, å andra sidan kan ju den hästen få en betydligt kortare käk eller som det pratats om "lära sig drivning hemma" och då inte med justa metoder.. :(

För mig är det självklart att man ska ha piska även i travet, fr a av säkerhetsskäl, men den borde inte få användas till drivning.
Alltså, minsta rörelse för drivning under loppet borde innebära automatisk diskning. Då minskar möjligheterna kraftigt att tvinga hästen till högre tempo än den själv vill gå i. Istället ökar kraven på tränare och kuskar att få hästarna att ge sitt bästa av dessas egen vilja.

När ska hästsport tvingas att underordna sig hästens bästa?

LIA

Piskens syfte ska vara drivande, inte ett tvång, precis som din skänkel i sits när du rider..

Rycker du i munnen under drivning, kallas det oftast yving drivning, alltså stora rörelser, det får du oxå böter för.
En drivning ska ske lätt manande och du får inte piska/slå hästen, du får inte veva stort med armar, inte boxa hästen, inte sparka.

Ja, det är sorgligt att människor tar till metoder som ström, men det är glädjande att så många tar avstånd, att de anser att det är inte något som är travsport och de flesta tror inte ens det r möjligt att någon gjort det... Det tycker ändå jag talar en del för att det inte hör till "vardag" i travet, utan det är några idioter som använt en metod som är helt käpprätt!

Det är inte ett dugg glädjande förrän ALLA tar avstånd.Varför skulle det inte vara möjligt? Människorna som har vittnat på det här har inget att tjäna på detta..dom kommer aldrig att få jobb inom travet igen om dom hade ljugit ihop detta.Såna här saker försvarar man bara inte!Ingen får göra det.

Har svårt att tänka mig att man inte rycker hästen i munnen samt inte nuddar hästen med pisken när man sitter och vevar på det sätt jag har sett.Kusken sitter ju för 17 och gungar fram och tillbaka samtidigt som han vevar.Ja jag vet redan att det finns regler för hur man får och inte får göra.men det hjälps fortfarande inte om det inte följs!! Det är bara att hoppas på att det blir hårdare och att de som använt el åker dit ordentligt.

/Fia, som vill ha en sundare rid och körsport med glada djur som får vara djur och slipper spö och el straff för att dom ska bli bättre

För mig är det självklart att man ska ha piska även i travet, fr a av säkerhetsskäl, men den borde inte få användas till drivning.
Alltså, minsta rörelse för drivning under loppet borde innebära automatisk diskning. Då minskar möjligheterna kraftigt att tvinga hästen till högre tempo än den själv vill gå i. Istället ökar kraven på tränare och kuskar att få hästarna att ge sitt bästa av dessas egen vilja.

LIA

Menar du minsta rörelse oavsett för drivning eller minsta spö rörelse för drivning?

Det är inte ett dugg glädjande förrän ALLA tar avstånd.Varför skulle det inte vara möjligt? Människorna som har vittnat på det här har inget att tjäna på detta..dom kommer aldrig att få jobb inom travet igen om dom hade ljugit ihop detta.Såna här saker försvarar man bara inte!Ingen får göra det.

Har svårt att tänka mig att man inte rycker hästen i munnen samt inte nuddar hästen med pisken när man sitter och vevar på det sätt jag har sett.Kusken sitter ju för 17 och gungar fram och tillbaka samtidigt som han vevar.Ja jag vet redan att det finns regler för hur man får och inte får göra.men det hjälps fortfarande inte om det inte följs!! Det är bara att hoppas på att det blir hårdare och att de som använt el åker dit ordentligt.

/Fia, som vill ha en sundare rid och körsport med glada djur som får vara djur och slipper spö och el straff för att dom ska bli bättre

Försvaret ligger nog hos de flesta i grunden att de inte tror det sker, de tror inte på metoden och de tror inte en av landets största tränare skulle vara en så urusel människa att han skulle använda det.
DÄR tror jag försvaret ligger, inte att de försvarar metoden i sig.

Vart har jag sagt att yvig drivning inte drabbar hästens mun?

LIA

Av vilka säkerhetsskäl måste man ha en piska?

När du menar att man inte piskar hästen då man driver med spöet,alltså inte nuddar den.När du säger att man inte ska förbjuda spö då dom aldrig nuddar hästen,att driva med spö=hästen blir ryckt i munnen då man måste röra på armen för att veva med spöet men samtidigt inte får släppa tömmen.Slutsats:man rycker hästen i munnen om man vevar med spöet..

När du menar att man inte piskar hästen då man driver med spöet,alltså inte nuddar den.När du säger att man inte ska förbjuda spö då dom aldrig nuddar hästen,att driva med spö=hästen blir ryckt i munnen då man måste röra på armen för att veva med spöet men samtidigt inte får släppa tömmen.Slutsats:man rycker hästen i munnen om man vevar med spöet..

Menar du att man sparkar hästen i sidan om man lägger till tryck med skänkel?
Du kan röra en häst med ett spö utan att slå/piska en häst hårt.

Du får lägga på spö alltså träffa hästen på hästen 3 gånger, men du får inte kraft i ett slag om du samtidigt inte kan ta bak din arm för att få kraften, ungefär som du rider och håller tygeln stram samtidigt som du lägger till spö bakom skänkel.

Rörelsen sitter ju främst i handleden...
Man rycker ju inte tillbaka armen och slår, då far ju hästens huvud ut mot sidan, o det finns ju visst motstånd i ett häst huvud, det är ju inte ledlöst precis..

Vi pratar alltså om kraften i slaget.
Visst kan jag slå hästen men då får jag ju släppa stödet i munnen o ge den all töm, jag får aldrig bak handen tillräckligt för att få nån större kraft, men mer kraft får jag, å andra sidan riskerar jag galopp eller vingel (diskning) genom att ge den fria tömmar.
Du måste hålla ditt spår alltså och får inte störa dina med tävlare och du måste hålla dig i ren trav på upploppet.

Det är ju lättare för dig att förstå om du tar o tittar på en bunt olika travlopp, då ser du ju hur de driver o hur det påverkar hästen. Sen kan du ju kolla upp om kusken fick böter för just den drivning du tycker var felaktig. Jämför gärna med amerikansk travsport, där du får släppa tömmen o ge sk. enhandare :mad: och med norsk där du inte använder spö.

Trav är inte så enkelt att den som får mest stryk springer fortast.. balansgången är ju fin, slår du en häst för mycket får du den aldrig att kämpa o vilja vinna.
Min egen t ex kan du smacka på 2 gånger, den 3 dje gången blir hon sur och så är det tvärnit.. och det gäller både i löp, träning o i vardagen.

Bara för att de råkar heta travhästar så är de som alla andra hästar, det går inte att slå dem o tro det blir bra reslutat o trav är så hård konkurrans att hästen verkligen måste vilja själv...

Men det finns självklart de som driver både hårt o fult, men dessa blir oxå bestraffade o i o m det nya systemet så kommer de bli betraffade ännu hårdare!
Även om jag hade hoppats på att reglerna skulle skärpts ytterligare genom förbud att släppa handstroppen på tömmen...

Ska man inte få använda framåtdrivande hjälper på hopp och dressyrhästar heller?

Nu högg jag en bara....

Ska vi förbjuda sporrar och spö inom ridsporten också? Det är nog fler än jag som har sett hästar åka på stryk av sin ryttare och sett hästar blodiga på sidan efter sporrar (gudskelov inte så ofta men det har hänt) och ska man vara noga så ska det då också förbjuda. Och här är det tvärtom, inom dressyren ska du ha sporrar på tävling. Och tanken är ju att det ska vara en förstärkning av ryttarens hjälper. Inte användas för djurplågeri. Och pisk använde jag så sent som i helgen vid löshoppning för att driva hästen framåt. Men för att snärta i luften och inte för att slå hästen.

Men det som är intressant är hur kontrollen av felaktigt användande är och om straffet ligger i relation till eventuell vinst. Tydligen är det inte så då det finns folk som anser det värt att driva 17 ggr mer än vad som är tillåtet. Vad kan man göra åt det?

Hastigt avslut men vi ska träna nu....

Nu högg jag en bara....

Ska vi förbjuda sporrar och spö inom ridsporten också? Det är nog fler än jag som har sett hästar åka på stryk av sin ryttare och sett hästar blodiga på sidan efter sporrar (gudskelov inte så ofta men det har hänt) och ska man vara noga så ska det då också förbjuda. Och här är det tvärtom, inom dressyren ska du ha sporrar på tävling. Och tanken är ju att det ska vara en förstärkning av ryttarens hjälper. Inte användas för djurplågeri. Och pisk använde jag så sent som i helgen vid löshoppning för att driva hästen framåt. Men för att snärta i luften och inte för att slå hästen.

Men det som är intressant är hur kontrollen av felaktigt användande är och om straffet ligger i relation till eventuell vinst. Tydligen är det inte så då det finns folk som anser det värt att driva 17 ggr mer än vad som är tillåtet. Vad kan man göra åt det?

Hastigt avslut men vi ska träna nu....
Jag förstår inte riktigt hur du menar? Vad vi ska göra åt det?
Inget som hör till vanligheterna precis o i fallet jag tog upp ovan så har kusken varit avstängd 30 dagar + böter som nu blir åtalad för brott mot djurskyddslagen.. Vad tycker du själv borde vara lämpligt straff?

Från o med idag skärps reglerna ytterligare o förhoppningen är ju att de ska vara tillräckliga för att få bukt med de som driver regelvidrigt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 779
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka