Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Jag förstår inte riktigt hur du menar? Vad vi ska göra åt det?
Inget som hör till vanligheterna precis o i fallet jag tog upp ovan så har kusken varit avstängd 30 dagar + böter som nu blir åtalad för brott mot djurskyddslagen.. Vad tycker du själv borde vara lämpligt straff?

Från o med idag skärps reglerna ytterligare o förhoppningen är ju att de ska vara tillräckliga för att få bukt med de som driver regelvidrigt.

Det är ju jättebra om reglerna skärps. Och att kusken fick ett kännbart straff. Straffet verkar ju rejält och borde "kosta mer än det smakar". Hmm...tävlingsdjävulen tog kanske över i upploppshettan. och då kommer det ju säkert fortsätta och även dålig tävlingsanda hos besvikna ryttare som går ut och piskar upp hästen efter sin ritt.

Men avancerade träningsmetoder som tangerar djurplågerigränsen måste man ju kunna komma åt.

Ska man inte få använda framåtdrivande hjälper på hopp och dressyrhästar heller?

Jag tycker inte man kan göra den jämförelsen. Varken hopp eller dressyrhäster rids i detta som i travet vansinnestempo!
Travhästarna springer i klunga, och eftersom de är flockdjur som alla andra hästar så driver de varandra, även den som ligger sist springer ju så lungorna håller på att sprängas.... att de dessutom ska piskas av en kusk för att komma först i mål, eller springa ännu fortare, känns grymt!
Ridning handlar enl mig om helt andra saker, häst och ryttare ska bli ett och
där handlar det om belöningssystem hela tiden. Svarar hästen för skänkeln så slipper den skänkeln. Inte som travet, hästen svarar för pisken men får mer pisk....:confused:

Alltså, minsta rörelse för drivning under loppet borde innebära automatisk diskning. Då minskar möjligheterna kraftigt att tvinga hästen till högre tempo än den själv vill gå i.
LIA
Jag omformulerar frågan: Att hästen själv ska bestämma tempot, gäller det bara inom travet eller även andra grenar? Nu pratar jag om drivningar som följer reglementet inom travet kontra att du lägger till spö/skänkel/sporre inom ridningen.
Hoppas du förstår min fråga bättre nu.:)

Jag tycker inte man kan göra den jämförelsen. Varken hopp eller dressyrhäster rids i detta som i travet vansinnestempo!
Travhästarna springer i klunga, och eftersom de är flockdjur som alla andra hästar så driver de varandra, även den som ligger sist springer ju så lungorna håller på att sprängas.... att de dessutom ska piskas av en kusk för att komma först i mål, eller springa ännu fortare, känns grymt!
där handlar det om belöningssystem hela tiden. Svarar hästen för skänkeln så slipper den skänkeln. Inte som travet, hästen svarar för pisken men får mer pisk....:confused:

Nu är travhästarna avlade och tränade för att springa fort och länge precis som en GP hopphäst är avlad och tränad för att hoppa 160.

Återigen, man får inte piska sin häst i travlopp. Har du inte läst Humelibumlans ingående förklaringar om vilka regler som gäller för användning av spö i travlopp?

Önskar verkligen att alla red som du beskriver, tyvärr ser verkligheten inte riktigt ut så.:(

Du har gjort en ganska vanlig missuppfattning för någon som inte är insatt i trav.
Trav går fort, men det är inte en vansinnes rusning i full fart hela vägen, travhästar kan springa avslappnat brevid varandra och stressar inte upp sig o tok pullar i ett lopp. (det finns såklart undantag, men det är inte önskvärt, för en sån häst pullar bort sina krafter)
De springer inte så lungorna håller på att sprängas heller... De är tränade för det sen de var små o har otroligt bra kondition.

Trav är oxå ett ekipage som ska vara samspelt, det är inte en häst som springer med en kusk fladdrande bakom. Det är kusken som bestämmer tempo, position och när det är dax.. Ungefär som hoppning, men trav går fortare...

Men det är verkligen svårt för klara för en som inte begriper..:grin:
Du upprepar att hästen piskas som ett mantra, det spelar ingen roll att jag förklarat regler och vad man får och inte.
Du har bestämt dig för att så är det och då får du tro det..

Det är så otroligt konstigt att du verkar tro att travhästen är en annan typ av häst eller är det kanske en annan art för dig?
Skulle de enbart piskas framåt så skulle de protestera o inte vilja springa, de skulle inte ens gå upp på banan, inte vilja volta, inte springa.. Det finns exempel på hästar som pressats för hårt eller som inte vill/kan osv, o de protesterar klart o tydligt!
Precis som alla andra hästar!

Det gäller att få hästen själv vilja springa, inte att slå den till att göra det!

Ska jag behöva vara övertydlig, så är både piska och spö hjälper. Nota bene rätt använda!
Är det rätt använda vi diskuterar här?
Betänk f ö ordet HJÄLPer.

LIA

Jag omformulerar frågan: Att hästen själv ska bestämma tempot, gäller det bara inom travet eller även andra grenar? Nu pratar jag om drivningar som följer reglementet inom travet kontra att du lägger till spö/skänkel/sporre inom ridningen.
JAG har inte jämfört travet med andra hästsporter. Varför gör du det?
Nej, jag menar inte att hästen själv ska få bestämma tempot, det blev inte mycket till tävling/lopp i så fall. Man får använda andra och inte våldsamma medel för att få hästen att springa så fort som möjligt.
Jag borde kanske ha förtydligat så här: "tvinga hästen till högre tempo än den maximalt själv vill gå i."
Förstår du nu?

Man ska inte misshandla hästen för att ta ut det sista den har i sig, men eftersom så många verkar "dras med" och inte nöjer sig med pisken som en signalgivare borde totalförbud för drivning med piskan råda.

LIA

Nej, jag menar inte att hästen själv ska få bestämma tempot, det blev inte mycket till tävling/lopp i så fall. Man får använda andra och inte våldsamma medel för att få hästen att springa så fort som möjligt.
Jag borde kanske ha förtydligat så här: "tvinga hästen till högre tempo än den maximalt själv vill gå i."
Förstår du nu?

Man ska inte misshandla hästen för att ta ut det sista den har i sig, men eftersom så många verkar "dras med" och inte nöjer sig med pisken som en signalgivare borde totalförbud för drivning med piskan råda.

LIA

Du har en mycket stor poäng här som jag vill funder vidare över.

Om vi nu kan samsas om att pisken inte skadar hästen fysiskt eftersom reglerna säger att du inte får släppa tömmen o därmed förlorar kraften, så har vi ju den psykiska delen att ta hänsyn till.
Men då är ju frågan om det är pisken i sig som är drivande eller kuskens handligar..
Man kan ju tvinga hästen framåt med smackningar, tömmar och om man lär hästen att innebörden av att sjunga Idas sommar visa för den betyder att de ska ta i, så kan ju det oxå bli ett psykiskt tvång.

Reglerna är ju till för att trötta hästar inte ska tvingas över sin förmåga att prestera, reglerna för hur du får driva är ju hårda o de som inte följer dem blir bestraffade.
Därför får du inte driva yvigt (alltså slå med tömmar)
Då får inte driva hårt med pisken, du får använda de 3 gånger för driving.
Du får inte föra oljud, alltså skrika o överdrivet smacka.

Reglerna är ju för att du ska kunna uppmuntra hästen att ta i det lilla extra och hejja på den, inte för att slå fram den och tvinga den.

Sen är ju trav en teknisk gångart att tävla så fort i, hästar som pressas över sin förmåga eller är trötta, de galopperar ju.
De kan ju inte trava hur fort som helst bara för att du slår dem hårdare..
Och det tror jag är viktigt at komma ihåg.
Lika lite som en häst som bara har kapacitet att hoppa 130cm tar sig över ett hinder på 150cm... slår jag de så testar den kanske, men vi river ju hindret om den inte kan ta sig över..

Nu är ju reglerna ändrade och jag hoppas det får dessa som driver fult att sluta med det.

Varför svarar inte du på min?

Om jag trodde att du var helt okunnig betr körning, så skulle jag mycket väl kunna berätta och förklara, vilket redan hänt om man vill söka bland trådarna.

Nu är ju inte okunskap fallet, varför endast tråkigare alternativ står till buds. Vilket??

LIA

Varför svarar inte du på min?

Om jag trodde att du var helt okunnig betr körning, så skulle jag mycket väl kunna berätta och förklara, vilket redan hänt om man vill söka bland trådarna.

Nu är ju inte okunskap fallet, varför endast tråkigare alternativ står till buds. Vilket??

LIA

Så nu har jag bara larvig att välja på:pÄr det din fråga? Jag har redan svarat på den-NEJ Vad är det som är tråkigt?;)

Kliv upp ur sandlådan!
Varför ställer du en fråga, som du uppenbarligen vet svaret på?

LIA

Utveckla detta tack

Vaddå spränger lungorna ur sig? Sluta nu med dina staket analyser.

Är det rätt använda vi diskuterar här?
Betänk f ö ordet HJÄLPer.

LIA
Nej, vi diskuterar huruvida man får driva en häst framåt eller inte.
Jag undrar om det bara är inom travet man inte ska få göra det eftersom du skriver att det borde vara förbjudet att överhuvudtaget driva med spö över upploppet, att besinningslöst piska sin häst är redan förbjudet så det är inte det jag syftar på utan normala maningar.
Lättare maningar med spö inom körning är att likställa med ryttarens skänkel eftersom vi inte har sådana hjälper att tillgå.
Ungefär på samma sätt som när man använder spö på hästens högersida när man rider damsadel.
Förstår du nu vad jag syftar på?

Förstår du nu?

LIA
Man kan inte tvinga en häst att trava snabbare än den orkar/klarar genom att piska den. Du får garanterat en häst som slutar ta i eller slängar sig i galopp. Samma naturlagar gäller inom travet som inom andra hästsporter, varför är det så svårt att förstå?
Spöet används för att uppmana hästen att springa så fort den ÄR kapabel och har ork för att klara.

Att misshandla sin häst är inte tillåtet (skrivet för jag vet inte vilken gång i ordningen).
Så du tycker alla ska förbjudas använda spö för att vissa inte följer reglerna?
Gäller det återigen alla hästsporter?

Jag jämför med andra hästsporter för att du förhoppningsvis ska få upp ögonen för hur orimliga dina uttalanden är.:idea:

Om du läser hela inlägget (110) du svarade på, så har du svaret om drivning där.
Jag vet att piska och spö, rätt använda, är hjälper och som sådana värdefulla och närmast nödvändiga.

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 779
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka