Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri
JAG har inte jämfört travet med andra hästsporter. Varför gör du det?
Nej, jag menar inte att hästen själv ska få bestämma tempot, det blev inte mycket till tävling/lopp i så fall. Man får använda andra och inte våldsamma medel för att få hästen att springa så fort som möjligt.
Jag borde kanske ha förtydligat så här: "tvinga hästen till högre tempo än den maximalt själv vill gå i."
Förstår du nu?
Man ska inte misshandla hästen för att ta ut det sista den har i sig, men eftersom så många verkar "dras med" och inte nöjer sig med pisken som en signalgivare borde totalförbud för drivning med piskan råda.
LIA
Du har en mycket stor poäng här som jag vill funder vidare över.
Om vi nu kan samsas om att pisken inte skadar hästen fysiskt eftersom reglerna säger att du inte får släppa tömmen o därmed förlorar kraften, så har vi ju den psykiska delen att ta hänsyn till.
Men då är ju frågan om det är pisken i sig som är drivande eller kuskens handligar..
Man kan ju tvinga hästen framåt med smackningar, tömmar och om man lär hästen att innebörden av att sjunga
Idas sommar visa för den betyder att de ska ta i, så kan ju det oxå bli ett psykiskt tvång.
Reglerna är ju till för att trötta hästar inte ska tvingas över sin förmåga att prestera, reglerna för hur du får driva är ju hårda o de som inte följer dem blir bestraffade.
Därför får du inte driva yvigt (alltså slå med tömmar)
Då får inte driva hårt med pisken, du får använda de 3 gånger för driving.
Du får inte föra oljud, alltså skrika o överdrivet smacka.
Reglerna är ju för att du ska kunna uppmuntra hästen att ta i det lilla extra och hejja på den, inte för att slå fram den och tvinga den.
Sen är ju trav en
teknisk gångart att tävla så fort i, hästar som pressas över sin förmåga eller är trötta, de galopperar ju.
De kan ju inte trava hur fort som helst bara för att du slår dem hårdare..
Och det tror jag är viktigt at komma ihåg.
Lika lite som en häst som bara har kapacitet att hoppa 130cm tar sig över ett hinder på 150cm... slår jag de så testar den kanske, men vi river ju hindret om den inte
kan ta sig över..
Nu är ju reglerna ändrade och jag hoppas det får dessa som driver fult att sluta med det.