Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri
Varför slår de inte bakut då tex vid för hård drivning vid målgång?
Min teori är att farten är för hög för hästen att slå bakut i balans i? De protesterar på andra sätt... ofta så slutar en häst kämpa (springa) om den känner att det är meningslöst.
En häst som tvingas över sin förmåga och då blir rädd för den som slår den, försöker ju springa ifrån och då blir det galopp.
Jag har faktiskt blivit ursparkad pga av att jag slog till hästen en gång för mycket med töm
Nu var det en paniksituation där vi var tvungna gå framåt, men jag mitt nöt var på en gång för mycket med tömmen för att markera att vi skulle förbi det farliga o då slog hon, 1 gång och så högt att hon slog över båda skalmen o tömmen...
Jag är övertygad om att travhästarna vill springa, men problemen uppstår ju eftersom alla vill ha en häst som springer fortare än alla andra och när man tar till osportliga metoder för att klämma ur sista droppen av hästen.
Fast så är det inte riktigt, du vill ha en häst som kämpar och vill över upploppet. Som alltså vill sprurta och springa det fortaste de kan just där och vilja springa förbi, då måste den ha krafter till det och vara så vältränad och fräsch att den kan göra det.. sen måste den ju fått rätt resa oxå... alltså ett lopp i rätt fart för hästen som individ.
Elen som metod har ju som ex. vad jag förstått används på hästar som inte vill ta i och själva springa de sista 300m .. för att lära hästen ta i ordentligt!Helt sjukt och ingen metod som fungerar i längden enligt dem som praktiserade den på 60-70 talet.
De förstör fler hästar än den gör nytta på och de som den fungerar på springer 3 lopp... sen skiter den i det...
Men det är bara vad jag hört, jag tror som sagt inte på en våldsam metod..
Men man undrar ju här på vilket allvar man tar dessa förseelser när man ska stoppas i en "busliga" eller ställas i skamvrån.... ser man på dessa brott mot reglerna som om de begås av barnungar som de är pojkstreck?
Ligan är ju en offentlig lista där man kan se vilka som fått böter under en period.. det är ju ingen heder precis att hamna där.. så oavsett vad den heter så är det ju inte en bra liga vara med i...
varför dessa töntiga namn? skamvrån, busligan...
Den kan ju lika gärna heta:
Vi som fick böter för olika regelbrott..
Det är ju inte namnet som är det viktiga, utan att detta är en lista som offentliggörs och tanken bakom att "hänga ut" dem som felar!
Det står tidigare i tråden.
Och tanken är ju att bestraffa dessa som återkommande inte håller sig till reglerna på det hårdaste sätt du kan straffa en person inom ett yrke.
Du blir avstängd och får inte utöva ditt yrke under en period och skärper du dig inte, så blir det samma sak igen..
Dessa om de inte bättrar o ändrar kommer inte kunna köra några lopp..
Det går ej att se vilken förseelse som gett dessa böter, men jag antar att man inte ska namnge folk här så du får pm om det.
Som sagt inte förvånad eftersom den personens drivning är debatterad sen länge inom travet!