Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Oj vilken helomvändning i åsikt! Efter att i tråd efter tråd käbblat med Humelibumlan om just piskens använding inom travet, komma med ett sånt här inlägg, säger en hel del ...:angel:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=933193&highlight=svanstedt&page=7
Inte hade man kunnat tro i den här tråden att t.om du skulle kunna skämta om ELFÖSNINGSMETODER.

Ingen helomvändning alls, var har jag skrivit att jag vill att pisken ska bort vid körning?:confused:

Att köra med pisk, använda den som säkerhet och förstärkning är milsvid från att prygla, och ja, jag är fortfarande emot prygel men jag och Humlis hade vår diskussion i den tråden du länkat till, jag har lärt en del så varför skulle jag käbbla vidare om det nu, så fattar inte varför du drar in det?:mad:

Och skämta om lopp som jag ser fram emot med spänning, och lite annat, det har jag gjort förut, tyvärr togs det mesta, om inte allt bort.:rofl:

Senast ändrad:

varför dessa töntiga namn? skamvrån, busligan...:confused:

Mår ridsportens hästar bättre?, ja, de som blir anmälda till disciplinnämnden?
Eftersom även ridhästar piskas hårt och ibland sporras blodig på tävling( allt enligt Terese här i tråden), så verkar det inte hjälpa om det så heter busliga,skamvrå, eller då lite finare disciplinnämnd?:grin:

Ingen helomvändning alls, var har jag skrivit att jag vill att pisken ska bort vid körning?:confused:

Att köra med pisk, använda den som säkerhet och förstärkning är milsvid från att prygla, och ja, jag är fortfarande emot prygel men jag och Humlis hade vår diskussion i den tråden du länkat till, jag har lärt en del så varför skulle jag käbbla vidare om det nu, så fattar inte varför du drar in det?:mad:
För jag tycker det är märkligt när man så ihärdigt, för inte allt för länge sedan, agiterat mot piskens användning inom travet, här, där samma egentliga ämne tas upp, är helt tyst om detta, och istället väljer att fokusera på att tjafsa med terese om helt andra saker och skämta om elfösning tex. Oseriöst!
Och skämta om lopp som jag ser fram emot med spänning, och lite annat, det har jag gjort förut, tyvärr togs det mesta, om inte allt bort.:rofl:

Jaha, då måste dom ha varit väldigt osmakliga eftersom Gunnar valde att ta bort just dina dålig skämt...:grin:

Mår ridsportens hästar bättre?, ja, de som blir anmälda till disciplinnämnden?
Eftersom även ridhästar piskas hårt och ibland sporras blodig på tävling( allt enligt Terese här i tråden), så verkar det inte hjälpa om det så heter busliga,skamvrå, eller då lite finare disciplinnämnd?:grin:

Tycker inte du att diciplinämnd är ett bättre namn än busligan eller skamvrån?? Det tycker iallafall jag.
Vill man ligga i topp i busligan eller diciplinnämnden?

För jag tycker det är märkligt när man så ihärdigt, för inte allt för länge sedan, agiterat mot piskens användning inom travet, här, där samma egentliga ämne tas upp, är helt tyst om detta, och istället väljer att fokusera på att tjafsa med terese om helt andra saker och skämta om elfösning tex. Oseriöst!

Jaha, då måste dom ha varit väldigt osmakliga eftersom Gunnar valde att ta bort just dina dålig skämt...:grin:

Ja, jag har också tyckt att kappan vänds väldigt mycket efter vinden hos en del här.
:rofl::rofl:

Varför slår de inte bakut då tex vid för hård drivning vid målgång?
Min teori är att farten är för hög för hästen att slå bakut i balans i? De protesterar på andra sätt... ofta så slutar en häst kämpa (springa) om den känner att det är meningslöst.
En häst som tvingas över sin förmåga och då blir rädd för den som slår den, försöker ju springa ifrån och då blir det galopp.

Jag har faktiskt blivit ursparkad pga av att jag slog till hästen en gång för mycket med töm :o
Nu var det en paniksituation där vi var tvungna gå framåt, men jag mitt nöt var på en gång för mycket med tömmen för att markera att vi skulle förbi det farliga o då slog hon, 1 gång och så högt att hon slog över båda skalmen o tömmen... :(

Jag är övertygad om att travhästarna vill springa, men problemen uppstår ju eftersom alla vill ha en häst som springer fortare än alla andra och när man tar till osportliga metoder för att klämma ur sista droppen av hästen.
Fast så är det inte riktigt, du vill ha en häst som kämpar och vill över upploppet. Som alltså vill sprurta och springa det fortaste de kan just där och vilja springa förbi, då måste den ha krafter till det och vara så vältränad och fräsch att den kan göra det.. sen måste den ju fått rätt resa oxå... alltså ett lopp i rätt fart för hästen som individ.

Elen som metod har ju som ex. vad jag förstått används på hästar som inte vill ta i och själva springa de sista 300m .. för att lära hästen ta i ordentligt!Helt sjukt och ingen metod som fungerar i längden enligt dem som praktiserade den på 60-70 talet.
De förstör fler hästar än den gör nytta på och de som den fungerar på springer 3 lopp... sen skiter den i det...
Men det är bara vad jag hört, jag tror som sagt inte på en våldsam metod..

Men man undrar ju här på vilket allvar man tar dessa förseelser när man ska stoppas i en "busliga" eller ställas i skamvrån.... ser man på dessa brott mot reglerna som om de begås av barnungar som de är pojkstreck?
Ligan är ju en offentlig lista där man kan se vilka som fått böter under en period.. det är ju ingen heder precis att hamna där.. så oavsett vad den heter så är det ju inte en bra liga vara med i...

varför dessa töntiga namn? skamvrån, busligan...:confused:
Den kan ju lika gärna heta:
Vi som fick böter för olika regelbrott..
Det är ju inte namnet som är det viktiga, utan att detta är en lista som offentliggörs och tanken bakom att "hänga ut" dem som felar!

Hur är de nya reglerna?
Det står tidigare i tråden.
Och tanken är ju att bestraffa dessa som återkommande inte håller sig till reglerna på det hårdaste sätt du kan straffa en person inom ett yrke.
Du blir avstängd och får inte utöva ditt yrke under en period och skärper du dig inte, så blir det samma sak igen..
Dessa om de inte bättrar o ändrar kommer inte kunna köra några lopp.. :)

Det går ej att se vilken förseelse som gett dessa böter, men jag antar att man inte ska namnge folk här så du får pm om det.
Som sagt inte förvånad eftersom den personens drivning är debatterad sen länge inom travet!

Jag tycker snarare jag o Lilla Vännen är överrens om att prygel inte ska förekomma och efter vår diskussion i den hänvisade tråden har Lilla Vännen som hon skriver lärt sig mer, kollat upp och bildat sig en uppfattning som hon står för.
Varför upprepa samma debatt i alla trådar?
Ödmjukt och hedersvärt att även lyssna på andra, fundera och faktiskt själv kolla upp grunden för en åsikt! :bow::love:

Vi är alla emot att hästen ska slås fram och med våld tvingas springa :idea:
Min självpåtagna uppgift har ju varit en röst från insidan av travet, vilka regler som gäller, bestraffningar, hur det fungerar..

Om det finns intresse, kan vi alla välja en dag ett lopp som går på tv som vi alla tittar på och sen kan vi prata o diskutera om just det loppet vi alla sett.
Vad ni reagerade på och har funderingar över så kan jag säga hur jag ser på det ur min "insatta postition" :)

Lilla vännen skickar grattiskramar-till hästen;)-och du håller inte bara på med en sport som du har som nöje, du hiiiivar i kosing också,vilken bonus.:devil:

Jaaa det är ju en stoooor bonus att det rullar in pengar :banana:

Såg du loppet?
Vad tyckte du om kuskens insats o drivning?

Personligen tycker jag han gör en kanon insats när han slutar driva när hon gör sitt bästa och låter henne själv hålla fart och ta en klar 2ndra plats istället för att försöka vinna o ta ledaren genom att driva mer!

För er som inte vet så är skillnande mellan 1a o 2a i loppet, så är det skillnad på 50 000:-

Härligt att det finns de som kan ändra inställning och uppfattning efter att fått kunskap från någon som är insatt och kunnig inom sporten.
Tummen upp!:bow:

Jag tycker snarare jag o Lilla Vännen är överrens om att prygel inte ska förekomma och efter vår diskussion i den hänvisade tråden har Lilla Vännen som hon skriver lärt sig mer, kollat upp och bildat sig en uppfattning som hon står för.
Varför upprepa samma debatt i alla trådar?
Ödmjukt och hedersvärt att även lyssna på andra, fundera och faktiskt själv kolla upp grunden för en åsikt! :bow::love:

För mig ser det ut som ett solklart fall av Vända kappan efter vinden-inget annat..Värst vad man kan lära sig mycket om en sport,och om spöanvändandet inom sporten snabbt då..:angel:

Återigen så håller jag tummarna för att ALLA som spöar,elchockar,misshandlar och förstör djur får sina straff-och det hårda! Fy på dom!!

För mig ser det ut som ett solklart fall av Vända kappan efter vinden-inget annat..Värst vad man kan lära sig mycket om en sport,och om spöanvändandet inom sporten snabbt då..:angel:

Återigen så håller jag tummarna för att ALLA som spöar,elchockar,misshandlar och förstör djur får sina straff-och det hårda! Fy på dom!!

Snabbt? Tråden ni hänvisar är från före jul väl? :confused:

Kappvända är väl att byta åsikt beroende på vem man talar med? Inte att kort o gott lära sig mer inom ett ämne?

Det räcker väl att läsa denna tråden med öppet sinne för att få en hyffsad bra in blick i vilka regler som gäller inom travsporten?
Och en person som inget visste innan, vet ju en hel del efter att ha läst tråden om den har förmågan att ta till sig saker?
Men den kanske du oxå skulle kalla kappvändare? :grin:

*kl*

Jag bara hoppar in lite snabbt här och undrar lite över det här med 'vända-kappan-efter-vinden' påståendena. Är det inte det vi alla är här och diskuterar för? För att kanske lära något nytt och ändra åsikt?
Och ja, jag har läst alla de andra trådarna också och jag får säga att jag också ändrat åsikt en del efter att ha läst Humlans och andras berättelser och åsikter här. Skulle tyckt det var JÄTTEKUL att få komma och se hur de har det, för det är en värld jag inte känner till. :) Jag tycker ju nog det låter som de flesta travfolken här inne tycker precis lika mycket som sina hästar som jag tycker om mina.

Men för det kan jag inte tycka att jag, eller vad jag läst mig från Ginnies eller andra skulle vara såna som vänder kappan efter vinden. Människan lär sig och utvecklas, annars skulle vi ju aldrig komma någonstans i världen.

Jag tror att alla vi som är på Bukefalos dras tillsammans av vår passion och omtänksamhet för våra hästar och jag har inte hört någon som sagt att överdriven piskning eller elfösare på något vis är BRA, men kanske att någon har svårt att ta in att någon som är så pass erfaren och duktig skulle göra något så urbota korkat.

Jag hoppas att det som är fel i alla olika hästdiscipliner kan fixas till genom kunskap och eftertänksamhet så att vi kan få hästarna att må lika bra som vi mår av att vara i deras närhet.

Och vad gäller kunskap så tycker jag att det brukar vara så att de som behöver prata mest om sin kunskap är de som har minst av den. Riktigt duktiga hästmänniskor skryter sällan, det behövs inte för att det visar sig ändå i hanteringen/ridningen/körningen osv.

Bara mina Five cents sådär.

Ja, jag har också tyckt att kappan vänds väldigt mycket efter vinden hos en del här.
:rofl::rofl:

Jasså, här är du? Det finns säkert ett intresse från de inom travet i denna djurplågeritråd, att få veta vad som hände med de ridhästar på tävling som fått stryk och / eller blivit sporrade så de fått blodiga sidor, där du anmälde till överdomaren...

Vad hände?, det borde gått till disciplinnämnd, och där, vad blev straffet?,vore väl bra nu när Humlis,jag och co tar avstånd från prygel i travet, faktiskt tala om vad som kan hända de inom ridsporten som uppför sig liknanade?

Du kanske har nummret på ärendena i nämnden så man kan gå in och kika?

Var är jag erfaren vad gäller ridning här?:confused:

Jag syftar då på att du kallar din framtoning mer ödmjuk.
Varken i denna tråd eller några andra jag läst med dig i så finns inte ens ödmjuk som ord med på tapeten när det gäller hur du debatterar.

Nej, då fattade du fel, det var ödmjukhet om kunskap/ridning/ridsport som syftades, inte debatteringen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 779
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka