Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Du kan triangla dig trött, en person blir inte bannad för att DU tycker så, utan för att Gunnar tycker så!

Tycker du någon går över gränsen ska du ju såklart triangla den personen, men det betyder inte att den kommer bli bannad.
Så att/om du blivit bannad beror inte på att någon trianglat, utan att du misskött dig!

Men hur missköter jag mig?

För mig är det att skriva saker som kanske går över gränsen och att uttrycka mig på ett sätt som inte är acceptabelt. Och då blir jag säkerligen trianglad av berörd person/personer. Vilket i sin tur kan leda till att Gunnar bannar mig. Korrekt, eller? Men Gunnar bannar väl inte mig om inte någon anmäler mig?!
Nu är jag nyfiken? Och hur får jag reda på om jag ska bli bannad och är Gunnar envåldshärskare eller ställs jag inför en jury?

Eh? Finns det inga pengar i ridsporten? Jag skulle vilja säga att det finns fler som inte håller ridhästar för pengarnas skull än det finns travfolk dock..(mycket fler) men visst finns det väl pengar på elit nivån inom ridningen också. Pengar är hästens största fiende verkar det som..både jakten på dom och bristen på dom..

Nu menade jag klubb, lokal, regional, nationell ect. Sedan är ju inte prissummorna i hopp/dressyr eliten i närheten av vad de är inom trav och galoppsporten i eliten.

Håller med! Och vi har väl sett exempel på vad som händer med ridhästarna när pengarna kommer in. Hemska barreringsmetoder, blistrande liniment, uppiskning på framridning, förlåt korregirering heter det ju. :crazy: Det är inte alltid en trevlig syn inom ridsporten heller. Och mycket sker nog i smyg på hemmaplan.

Angående den tävling jag har sett så kommer jag inte ihåg vad som hände efter. Det var en lokal tävling för ca 9 år sedan. Vi var flera som sa till överdomaren och jag följde inte upp vad som hände. Men man kan gå in på ridsportsförbundet och kolla vilka disciplinärenden som ligger och hur många som åtgärdas. Tyvärr tror jag det blundas för lika mycket där som inom travet.

Man bör nog även ta upp det som händer på hobby nivå, utan en enda krona inblandad o i okunnighetens tecken..
Där tror jag det är absolut värst, men det är kanske ursäktat om det handlar om okunnighet och inte pengavinst?

Är du licenserad travtränare oavsett nivå, så får du besök av kontrollanter som kollar upp ditt stall, ditt foder, hur du förvarar mediciner, din utrustning och dina hästars status etc.

Men hur missköter jag mig?

För mig är det att skriva saker som kanske går över gränsen och att uttrycka mig på ett sätt som inte är acceptabelt. Och då blir jag säkerligen trianglad av berörd person/personer. Vilket i sin tur kan leda till att Gunnar bannar mig. Korrekt, eller? Men Gunnar bannar väl inte mig om inte någon anmäler mig?!
Nu är jag nyfiken? Och hur får jag reda på om jag ska bli bannad och är Gunnar envåldshärskare eller ställs jag inför en jury?

Jag har inte sagt att du missköter dig.

Bannad kan du bli oavsett om ditt inlägg är tringlat eller inte, triangel är till för att hjälpa moderatorn att hitta just ditt olämpliga inlägg men risken är ganska stor att moderatorn hittar det endå och anser h*n att du uppträder olämpligt så blir du varnad/bannad.. Det har inget med triangeln att göra.

Gunnar bestämmer!

det är inte precis gratis att ha travhäst och kostar betydligt mer än att ha en "vanlig" hobby häst.

Så dom som har "vanliga hobbytravare" betalar alltså mer än dom som har "vanliga hobbyhästar" ?? Äter dom mer?dyrare stallplats? Och vad 17 har det med saken att göra??

Så dom som har "vanliga hobbytravare" betalar alltså mer än dom som har "vanliga hobbyhästar" ?? Äter dom mer?dyrare stallplats? Och vad 17 har det med saken att göra??

Det är väl ganska olika, har du en hobbytravare som du ämnar tävla i trav så ligger det massa tid o träning bakom, det kostar pengar..
Så ska man jämnföra en amatör som då har travhäst som hobby så är det nog lämpligt att jämnför med en person som tränar o tävlar regelbundet på hyffsat hög nivå.

Att ha häst i proffsträning kostar mellan 10-15 000 i månaden o då bara i grundavgift, sen tillkommer, veterinär, resor, utselningar och 10-15% på det hästen springer in som går till tränare/kusk.. mm

Så du menar att en min tid inte är lika dyrbar som din bara för att du håller på med trav? Jag lägger ner massor av tid och träning på mina ridhästar på hobby nivå.Är aldrig klar före 21.00 på kvällen och går upp fem varje morgon.Jag tränar jättemycket med unghästarna och får inget betalt för det.

Angående den tävling jag har sett så kommer jag inte ihåg vad som hände efter. Det var en lokal tävling för ca 9 år sedan. Vi var flera som sa till överdomaren och jag följde inte upp vad som hände. Men man kan gå in på ridsportsförbundet och kolla vilka disciplinärenden som ligger och hur många som åtgärdas. Tyvärr tror jag det blundas för lika mycket där som inom travet.

Jo, jag tycker du överdrev, när det nu visade sig gälla en tävling för 9 år sedan, nedan låter lite mer.

Det är nog fler än jag som har sett hästar åka på stryk av sin ryttare och sett hästar blodiga på sidan efter sporrar (gudskelov inte så ofta men det har hänt) och ska man vara noga så ska det då också förbjuda.

För er som inte vet:http://www3.ridsport.se/templates/Pages/InformationPage____3277.aspx

Har delvis följt fall i flera år, och det är mer vanligare med anmälningar på otrevliga föräldrar, eller olämpligt uppförande hos ryttare gentemot andra, än vad det är att spöstraff kommer dit, därmed inte sagt att det är ovanligt.

Så du menar att en min tid inte är lika dyrbar som din bara för att du håller på med trav? Jag lägger ner massor av tid och träning på mina ridhästar på hobby nivå.Är aldrig klar före 21.00 på kvällen och går upp fem varje morgon.Jag tränar jättemycket med unghästarna och får inget betalt för det.

Varför skulle jag mena det??

Jag förklarade på vilken nivå en hobbytravare bör jämnföras med en hobbyridhäst.. :idea:

Bannad kan du bli oavsett om ditt inlägg är tringlat eller inte, triangel är till för att hjälpa moderatorn att hitta just ditt olämpliga inlägg men risken är ganska stor att moderatorn hittar det endå och anser h*n att du uppträder olämpligt så blir du varnad/bannad.. Det har inget med triangeln att göra.

Gunnar bestämmer!

Med din proffsiga förklaring hoppas jag att en del faktiskt kan förstå att det inte är jag som har trianglat och att banningar och varningar har delats ut därför, utan att det sköter andra.:idea::laugh:.

Det är väl ganska olika, har du en hobbytravare som du ämnar tävla i trav så ligger det massa tid o träning bakom, det kostar pengar..

Så min tid och träning med mina hästar kostar inte pengar? Att ha en ridhäst i träning hos tränare kostar precis lika mycket..

Så ska man jämnföra en amatör som då har travhäst som hobby så är det nog lämpligt att jämnför med en person som tränar o tävlar regelbundet på hyffsat hög nivå.

Jag fattar fortfarande inte vad detta har med saken att göra faktiskt..:confused:

En sak man kan undra är varför det avlas fram så mycket icke önskvärda travare..kan man inte begränsa aveln där lite snart?

En sak man kan undra är varför det avlas fram så mycket icke önskvärda travare..kan man inte begränsa aveln där lite snart?

Gör det det? Vi seriösa vill ju avla fram nästa stora stjärna.

Jo, jag tycker du överdrev, när det nu visade sig gälla en tävling för 9 år sedan, nedan låter lite mer.

För er som inte vet:http://www3.ridsport.se/templates/Pages/InformationPage____3277.aspx

Har delvis följt fall i flera år, och det är mer vanligare med anmälningar på otrevliga föräldrar, eller olämpligt uppförande hos ryttare gentemot andra, än vad det är att spöstraff kommer dit, därmed inte sagt att det är ovanligt.

Nu har du vinklat igen. Jag har berättat om en tävling där jag anmälde till överdomaren. Och ja,det är 9 år sedan, men det händer säkerligen fortfarande någon gång då och då. Så mycket förändras inte på 9 år. Se på grisfösaren,den var poppis på 60- och 70-talet och håller tydligen i än....

Nu har du vinklat igen. Jag har berättat om en tävling där jag anmälde till överdomaren. Och ja,det är 9 år sedan, men det händer säkerligen fortfarande någon gång då och då. Så mycket förändras inte på 9 år. Se på grisfösaren,den var poppis på 60- och 70-talet och håller tydligen i än....

Grisfösaren har knappast varit poppis, men det fanns de som prövade metoden på 60-70-talet o har berättat om den.
Och nej, det är inte 50 travtränare som är misstänkta det är 1 travtränare och 2 ur hans personal! :idea:

Nu har du vinklat igen. Jag har berättat om en tävling där jag anmälde till överdomaren.

Det tog rätt många inlägg innan det framkom att det var en enda tävling, det kunde du skrivit direkt, såhär lät det:

Det är nog fler än jag som har sett hästar åka på stryk av sin ryttare och sett hästar blodiga på sidan efter sporrar (gudskelov inte så ofta men det har hänt) och ska man vara noga så ska det då också förbjuda.

Jag menar, det är konstigt om de hästar du nämner alla var på den där tävlingen för 9 år sedan?

*asgarv*:D orka.. Tar du allt på blodigt allvar??Är inget roligt här i livet tro??

Fattar inte heller varför det är så hemskt att inte ta allt på blodigt allvar :P
Som om det du skriver här öht skulle spela någon roll för hur han döms.. kanske du är domaren? :idea:

JesusChrist! Vad ni bråkar! Det enda ni verkar bry er om är vem som får sista ordet och vem som har RÄTT... Herregud, tycker många trådar här på buke är så... Fan man får ju magsår av att läsa det här... Ville bara läsa lite info om en travtränare som anmälts för djurplågeri och lite olika kommentarer. Inte bråk mellan 20 tjejer....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 779
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka