Travtränare misshandlar sin häst

Status
Stängd för vidare inlägg.

gulan

Trådstartare
Läste på bukes första sida där en känd Axvalla tränare är misstänkt för djurplågeri. Det skedde i samband med inkörning då han skulle ha sparkat och slagit hästen..........Det har jag ochså gjort. Jag känner mig verkligen inte som djurplågare. Fanns vittnen på plats. vad kan dessa vittnen om hästar och inkörning? Skulle vara kul att veta.
gulan

Sv: Travtränare misshandlar sin häst

Inget påhopp på dig eller någon annan.. men varför sparka hästen? :confused: Har aldrig behövt använda mig av något våld vid inkörning.

Hoppas att du skojar nu. Vad har man för hästvana och respekt om man behöver sparka och slå sin unghäst vid inkörning? I min värld är det iaf djurplågeri om man sparkar och slår en häst.

Det sker inte varje dag eller varje år, men visst har det hänt att vi har "sparkat" upp en som bara lägger sig ner. Det handlar heller inte om att man i vilt raseri sparkar och sparkar och sparkar.
I min värld är det iaf djurplågeri om man sparkar och slår en häst.
Ok, inte i min. det har hänt att jag både slagit och skickat på en bukspark.
gulan

Nu när jag tänker efter finns det faktiskt gånger då jag sparkat någon häst och det har varit när jag själv blivit sparkad med flit av en elak :devil: Men aldrig annars. Finns andra medel man kan använda sig av, tror inte hästen i framtiden kommer visa dig respekt om du slår och sparkar den, ens för en gång. Och blir du sparkad med flit, jaa då har den ingen respekt från början. Det är så jag tänker iaf!

Funkar det att sparka och slå eller? Vad lär de sig av det? Är bara nyfiken.

skulle du sparka på ett barn som inte gör som du vill?

Det sker inte varje dag eller varje år, men visst har det hänt att vi har "sparkat" upp en som bara lägger sig ner. Det handlar heller inte om att man i vilt raseri sparkar och sparkar och sparkar.

Ok, inte i min. det har hänt att jag både slagit och skickat på en bukspark.
gulan

men herregud vilken inställning!! :eek: Om hästen "bara lägger sig ner" har den förmodligen en j*vligt bra anledning som inte löses av att man sparkar på den?! Folk som löser sina hästproblem genom att slå dom och då tycker dom lyckats bra med sin "uppfostring" är inget mindre än djurplågeri och jag hoppas verkligen såna som du inte får hantera så mycket hästar!!

*L. som chockas över bristen på respekt för hästar!!*

Läste på bukes första sida där en känd Axvalla tränare är misstänkt för djurplågeri. Det skedde i samband med inkörning då han skulle ha sparkat och slagit hästen..........Det har jag ochså gjort. Jag känner mig verkligen inte som djurplågare. Fanns vittnen på plats. vad kan dessa vittnen om hästar och inkörning? Skulle vara kul att veta.
gulan

Vad kan du om hästar och inkörning om du behöver ta till våld..? :cool:

vad kan dessa vittnen om hästar och inkörning? Skulle vara kul att veta.

Jag skulle vilja påstå att jag kan mycket om både hästar och inkörning, och jag skulle inte tveka att anmäla någon som sparkar en häst i det läget.

Det finns situationer då jag har förståelse för att man tar till "mildare våld", typ farliga situationer för både häst och människa. Denne travtränare överskred den gränsen och vittnen råkade vara hästfolk som jobbar med hästar, då detta utspelade sig dagtid på travbanan då icke-hästfolk brukar sitta på sina "normala" arbeten :angel:;)

Det där är FEL, anser jag. Sparka o slå en häst bara för att den inte "gör" som vi vill ??
Hästar ska ha STOR respekt, utan några som helst våld, sparkar, slag m.m.

Ser jag nån sparka eller slå sin häst kommer den personen åka på en däng, för det gjorde jag förr o kommer att göra om det. Eller även polisanmäla den personen för djurplågeri.
Jag försvarar de stora, mäktiga djuren.

Unghästar ska man vara rädd om!

gulan

Att sparka en häst är djurplågeri!

Skulle jag se dig göra det skulle du få en käftsmäll som heta duga så du lär dig hur det känns... För visst fick man sparka när nån gör fel, det var ju det du sa... :devil:

knapplån

Dagens bekännelse:

Det har hänt mig - tack och lov inte många gånger och aldrig de senaste åren sedan jag slutat försöka försörja mig på hästar proffessionellt - att jag har knäat hästar i magen när jag har skott dem och de bråkat tills mitt tålamod tagit slut. Det har varje gång känts som ett stort misslyckande från min sida att jag inte klarat hantera hästen på ett bättre sätt. Det har varje gång varit så att jag har varit fullkomligt utarbetad och därför inte varit i balans.

Ungefär samma situation är det väl när man sparkar en häst som lägger sig för vagn. Hästen protesterar och är inte med på vad som ska göras och den som hanterar hästen har satt sig i en situation som h*n inte klarar av att reda ut på ett vettigt sätt.

Jag tror att det händer att man tappar fattningen och sinnet rinner över när man själv inte mår riktigt bra och det går ut över hästen. I min värld är det alltid ett misslyckande och aldrig försvarbart, men jag kan inte kasta sten på den som hamnar i en sådan situation. Jag tycker bara synd om den som mår så dåligt själv att han/hon sparkar sin häst.

Men jag håller med om att man kan vara tvungen att försvara sig och undvika en farlig situation ibland. Men även då har man som regel själv satt sig i en situation som man borde ha undvikit. Inte så enkelt alla gånger, men det är inte så enkelt att träna häst heller. Just det som är tjusningen, att man alltid kan bli bättre på det man gör.

...Det har varje gång känts som ett stort misslyckande från min sida att jag inte klarat hantera hästen på ett bättre sätt...

...I min värld är det alltid ett misslyckande och aldrig försvarbart...

Mycket bra ord! :bow:

skulle du sparka på ett barn som inte gör som du vill?
Nej det gör jag inte. Med ett barn kan jag antingen tala eller skälla tillrätta.
Jag gapar och skäller sällan på mina hästar (jag slår dem sällan ....men det händer).
gulan

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka