Travtempo, tidigare westernriden häst?

Seabisquit

Trådstartare
Min häst har en tendens att dra iväg i traven, särskilt när jag rider lätt. Jag tror att det kan handla om balans. Jag har inte haft hästen länge och den är westernriden innan den kom till mig, och följdaktligen förmodligen van vid att ryttaren sitter ned i traven vilket jag inte gärna gör. Hästen är en aning överbyggd bak och omusklad fram så det är lätt att föreställa sig att det finns en tendens att falla framåt. Några tips/erfarenhet av detta specifika problem förutom att jag förstås själv skall akta mig för att "falla framåt" i traven?

Sv: Travtempo, tidigare westernriden häst?

Eftersom ingen annan svarat så kan jag komma med mitt amatörsvar. Jag tror inte hästen ha svårt att hålla takten/tempot i trav pga att förra ryttaren har suttit ner i traven utan hästen behöver bli starkare och balansera upp sig. Rid i det tempo där du kan jobba hästen och prova att öka upp tempo/steglängd allt eftersom. Om hästen sen drar iväg i traven så ta en förhållning, försök fortsätta rida lätt i det tempo DU vill ha så bör/kommer din häst att fatta att din lättridning bestämmer takten/tempot.

Somsagt ett amatörsvar från mig, hoppas det kan hjälpa iaf!

Backa tillbaka till ren grundridning under en period. Hur jobbar hästen på töm? Vid longering? Studera rörelser och hur hästen bär sig utan ryttare. Att hästen är "westernriden" säger egentligen ingenting om hur den bär sig. Det ska inte vara någon skillnad om hästen är väl grundriden oavsett inriktning.

Jag rider själv western och har haft några som lånat ena hästen då och då. Dessa har klassisk ridning som bakgrund och dom upplevde att hästen var mycket välriden och välbalanserad.

Har träffat på flera s.k. westernridna hästar som egentligen inte är ridna alls utan att man slängt på westernsadel och åkt runt i skogen. Det är inte westernridning! Hur det ligger till med din häst kan jag inte orda om utan är något du själv får bedöma beroende på hur den bär sig och jobbar. Men, gå tillbaka några steg och jobba som om hästen är grön så märker du rätt snart om den har bra grund överhuvudtaget. Lycka till!

Tack för båda svaren! Hon är bra grundriden innan hon kom till mig så det är inte problemet, det är jag ganska säker på. Jag har dock börjat tro att det faktiskt inte är ett balansproblem, åtminstone inte huvudsakligen, utan i stället att hon uppfattar min lätta ridning som en drivande hjälp och därmed i all välvilja försöker springa lite fortare :D. Det funkar bättre när jag anstränger mig för att just rida i det tempo jag tänker mig att hon skall trava. Vi hamnar i otakt ibland men inte värre än att det reder ut sig.:)

Mycket klokt av dig att analysera fram din egen påverkan :) . Det hade annars varit en uppföljande sak från mitt inlägg. Är hästen väl grundriden och i god balans är det ofta ryttaren som påverkar det som sker. Du får tänka igenom hur du rider lätt, och kanske dämpa din energi under lättridningen och följa lite mer. Du har snart nog kommit i samspel med din häst med den inställningen du har. Kul!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På privatlektionsstället vid världens ände är det inte så noga med terminer och så, så där har jag möjlighet att rida lektion då och då...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama