travövergång?

cristobal

Trådstartare
Ja, nu funderar jag igen; hur gör du i övergången till trav?
Har hört så mänga gånger att det inte finns några hjälper för töltfattning, och då lurar jag på hur ni islandsryttare fattar trav?

En bifråga; om det är så att en stark tölt är bra för andra gångarter hos hästen, är det då samma med trav - en bättre trav förbättrar de andra gångarterna också?

Sv: travövergång?

Jag lättar i sitsen när jag tar en travfattning. Kan länga tyglarna och luta mig framåt för att vara övertydlig.

För mig blir inte en gångart bättre för att jag tränar mycket på en annan, tvärtom... Tränar jag mycket trav "förlorar" jag en del tölt och vice versa. Brukar hålla jämnt för att få bäst resultat. Känner jag att traven går lite sämre än vanligt lägger jag mer tid på den dock men bara tills "den kommer tillbaka" :)

Men tror det är väldigt olika. Tror vissa får starkare trav av töltträning också eller....??

Jag gör en tydlig halvhalvt, ger en eftergift med något sänkt hand och lättar ev. lite på sätet samtidigt som jag "tänker trav".

Jag vet inte riktigt hur du menar med att det inte finns några "tölthjälper". Det finns inga universella hjälper som med tex, galopp men de flesta gör nog lite olika beroende på om de vill att hästen ska ta trav eller tölt.

Oj, jag menade att jag inte kunnat få svar på hur tölthjälper ska vara, alltså som du säger inga generella sådana, utan olika för olika hästar, de finns ...
Det med travhjäpen undrar jag lite. På ridskolan jag går på får vi alltid lätta på sitsen, men jag tänker att det borde gå nedsuttet, och hur ni i så fall gör?
Menar du att travhjälpen i princip är den sänkta handen efter halvhalten?

Jag har lärt min häst att klara av en travfattning i samling. Jag försöker hitta travtakten i sätet, ibland smackar jag i travtakt. Jag lättar inte. Det här har jag jobbat på jättelänge, och skippade tölten ett bra tag. Nu har vi börjat tölta igen och jag märker att traven försämrats något, men inte så mycket. Jag vill inte ha "islandstraven" med mycket frånskjut utan letar i stället efter en mer samlad trav. Dit är det lååååång väg, men vi kan få några riktigt bra travsteg ibland och även rida skolor i trav några steg då och då. Vi har också tränat så smått på att länga traven och samla den igen.

Men som sagt, nu då vi töltar igen så tycker jag att vi fått svårare för traven.

OA

Jag lättar lite från sadeln och tynger på manken på alla hästarutom Saga. Det är bara ibland jag gör det för henne trav är så stark så man behöver bara sänka handen lite och driva så travar hon.

/Jenny

Uppfattar det som att du menar travfattning på en uppvärmd häst nedsuttet? Då gör jag iaf en halvhalt, "öppnar upp" bäckenet och bjuder in mot trav. Lättar inte direkt i sitsen, vinklar bara om bäckenet lite och tänker trav, får automatiskt "travtakt" i min kropp av det så hästen börjar trava.

Jättesvårt att förklara! :cool:

Jag & min pålle har blivit grymma på travövergångar :D Det enda jag gör är att släppa på tyglar ca 5-10 cm, ibland lätta en liten liten aning och sedan släppa ner halsen på honom :)

Uppfattar det som att du menar travfattning på en uppvärmd häst nedsuttet? Då gör jag iaf en halvhalt, "öppnar upp" bäckenet och bjuder in mot trav. Lättar inte direkt i sitsen, vinklar bara om bäckenet lite och tänker trav, får automatiskt "travtakt" i min kropp av det så hästen börjar trava.

Jättesvårt att förklara! :cool:

Ungefär så gör jag också dom gångerna min häst lyssnar bäst. Ibland måste jag vara övertydlig och länga tyglen något eller lätta pytte lite med sätet.

hej :)
JAg gör så med min häst att om man gör en övergång från tölt till trav så gör man så att man länger tyglarna lägger vikten framåt sedan när man känner att hästen länger sej i formen så kortar man tyglarna lite igen :) hopas detta hjälper dej lite kanske :) pössen

Svar till alla;
intressant att läsa era svar!
Ni som lättar lite - för ni fram er tyngdpunkt en aning också?
Olle Atlas - hur gör du själva fattningen? Jag vill också hitta trav med samling; lite avundsjuk blir jag...
Går det att få till trav med bra bärighet, bakbensaktivitet och ryggaktion?

Svar till alla;
Olle Atlas - hur gör du själva fattningen? Jag vill också hitta trav med samling; lite avundsjuk blir jag...

Jag gör nog ungefär som kryptisk. Jag tycker att hon förklarar bra. Och så begärde jag ju aldrig tölt, ett tag, och då var det lättare. Men tänker trav, det gör jag också. Absolut att det går att få till en sådan trav, men hästen måste först bygga upp rejäl styrka. Och än kan jag inte trava så långa stunder (min häst är 5-gångare).

OA

Svar till alla;

Jag tycker att det beror mycket på hästen man rider. Hur man gör när man vill att den ska trava. Hur tränad den är och hur lätt den har för trav. Håller just nu på att träna ett 6 årigt sto. Hon var svår att trava när jag fick hem henne. Så fort hon kände stöd i munnen så blandade hon gångarterna. När jag ville att hon skulle trava så fick jag lätta rejält i sadeln. Lägga tyngdpunkten framåt och lätta på tygeln. Gav massor av beröm när hon började trava. Nu efter ca en månads träning så räcker det om jag lättar ngn cm i sadeln och sänker handen något. Hon gör en perfekt övergång till trav. Jag låter henne få stöd på bettet. Rider henne bakifrån och fram in i handen. Hon hittar formen och med hjälp av drivningen så kommer bakbenen och hon höjer ryggen. Hon har gått jättefint det sista. Jätteroligt för ibörjan kunde jag inte alla ha något stöd i munnen då slutade hon trava direkt. Hon är en underbar häst :love: Väldigt samarbetsvillig, läraktig och lyhörd.
Vissa hästar som är väldigt passtaktiga kan ju ha väldigt svårt för trav. Jag brukar då trava i ojämn terräng och i lätt sits, med lite längre tygel. När hästen sedan hittar traven och efter ett tags träning blir starkare ,så kan man tänka mer på att rida den i form Tänk på att drivningen är viktig för att få med bakbenen. Visst går det att få en islandshäst att gå i form i traven. Men det är viktigt att man ger den tid. Dressyrarbete är viktigt för att få hästen mjuk och lösgjord. Det är viktigast. Huvudet kommer när hästen går i form och är mjuk och lösgjord. Det är ju det som är form. Att hästen trampar under sig och höjer ryggen då kommer nacken automatiskt.

Senast ändrad:

Angående bifrågan. Jag upplever att det kan vara olika för olika hästar om en bra trav stärkar andra gångarter. Många passtaktiga hästar får en bättre och renare tölt när dom hittat en bra trav. Travtaktiga hästar som travar mycket upplever jag kan bli ännu travtaktigare i tölten.

Tack! OA, bra svar igen!
Millan - min hade en väldigt fin trav, men nu grisepassar hon så jag har svårt att få till traven. Det kom då jag började arbeta mer med tölten.
Sedan tänker jag på det att flytta tyngdpkten framåt, då lägger man ju mer tyngd på frambenen, men det kanske är oundvikligt i travfattningarna?

Tack! OA, bra svar igen!
Millan - min hade en väldigt fin trav, men nu grisepassar hon så jag har svårt att få till traven. Det kom då jag började arbeta mer med tölten.
Sedan tänker jag på det att flytta tyngdpkten framåt, då lägger man ju mer tyngd på frambenen, men det kanske är oundvikligt i travfattningarna?
När hästen sedan är tränad så behöver man ju inte lägga tyngdpunkten framåt. Men jag tycker att det kan vara bra för att få dom att tänka trav om dom har svårt för det. Inte lägga all vikt där men få dom att länga ut kroppen och sänka sitt huvud. Antagligen har din häst fått olika spänningar i kroppen när du har arbetat mer med tölten. Ett litet tips jag kan ge är att jag tycker att du ska ta ett steg tillbaka. Lossa spänningarna med hjälp av lösgörande arbete. Rid på volt, ställ hästen, rid öppna och sluta osv.
Strunta i tölten ett tag. Tills du känner att du fått en starkare trav igen och att hästen är mjuk och lösgjord. Grisepass är ju en signal på att hästen är stel och styv i kroppen samt lägger vikten på framdelen. Ibland kan jag känna att 6 åringen jag rider nu kan bli lite passtaktig. Då har jag oftast töltat lite för långa sträckor och hon har blivit trött. Det är så kul när det funkar så då vill man bara tölta och tölta. ;) Rid korta sträckor och ge mycket beröm när det funkar.
Likadant med traven. Jag hittar formen, ger massor av beröm. Låter hästen trava i form ett tag. Slutar alltid när det går som bäst. Dom behöver ju bygga upp sin styrka. Orkar inte några längre sträckor ibörjan. Viktigt att hästen får känna sig duktig och uppleva glädje ihop med sin ryttare tycker jag.

Senast ändrad:

När jag ska fatta trav jobbar jag först ned honom i form, sedan håller jag kvar formen och driver med vaderna.

Senast ändrad:

Jag har tidigare haft lite svårt att fatta trav med hästar som inte har jättelätt för det, och upptäckt att det beror på att jag lite för mycket försökt att "inte störa" hästen, och glömt att driva ordentligt. Ett tydligt FRAM är viktigt när traven ska komma igång. Jag brukar först försöka fatta trav med fina hjälper, (det är självklart alltid vad man bör eftersträva) men går det inte "busdriver" jag hästen. Med busdriva menar jag inte att man låter hästen rusa in i traven, utan jag driver på samma sätt som när jag galopperar i en uppförsbacke och vill få hästen att öka - eftergift på tygel, lätt sits, lite framvikt, rösthjälp och trycker till med skänklarna (även underskänkel om det behövs). Det är just det tydliga framåt-tänket som är nyckeln, och det ska som sagt vara EN tydlig hjälp, som fattar traven direkt, inte att man driver hästen att pass-springa tills den ramlar över i annan gångart.

Jag startade vår travträning från marken. Longerade över cavaletti och passade på att lära in travkommandot. Sedan uppsuttet några steg, och om han lyckades klev jag av och gav honom en godis om vi så bara ridit fem minuter. Fast det har jag beskrivit i någon gammal tråd, har jag för mig.

OA

Jag ger en liten liten eftergift och lättar i sadeln och sen sätter jag mig i sadeln igen.

Min pålle har en sån stark trav så han faller ner direkt. Ger jag för mkt eftergift eller lättar i sadeln för mkt blir han framtung och ligger i handen för mkt för att jag ska sen kunna plocka upp honom.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 980
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V