travhäst på tygeln?

Sv: travhäst på tygeln?

Montéryttare skrev:
Snälla, det här är väl ingen sandlåda? "den enda som kan rida" vem fasiken har påstått det...
Jag hoppas att alla som sätter sig på en travare föra att rida dressyr vet vad den gör o kan rida ;)

Det jag vill säga är att några udernärda lik är inte vad vi eftersträvar utan en häst som klarar av att bära upp sig rätt, och det kan dressyren hjälpa till med för starthästar.

Så den som frågar om man kan rida dressyr på en starthäst!?!
Svarar JAG: Ja visst, om det räknas in i hästens tränings schema och det görs av kunnig ryttare, och har en orsak, som ett kompliment i träningen :)
Dina inlägg är fortfarande rena grekiskan för mig?? Sandlånda??
Undernärda lik?? :confused: :confused:

Humelibumlan skrev:
Dina inlägg är fortfarande rena grekiskan för mig?? Sandlånda??
Undernärda lik?? :confused: :confused:

Sandlåda= En låda med sand
Undernärd= Mager
Lik= död

Tror du fattar ;)

Sams kusina sa bonna om svina (så sa alltid min morfar.......när två likasinnade retades)

Humelibumlan skrev:
Jaha? ja tack då... :smirk:
Hur hamnade vi i diskutionen Magra lik?? :confused:

Nu gör jag ett sista tapper försök....okej...

RUBRIK: "Travhäst på tygeln?" där frågan löd:

"om man ridtränar en "starthäst" anser ni att man kan begära eller att det är bra för hästen att gå på tygeln under ridpass tex i manege. Vid ridning är det ju bra om dom går i form och bär upp ryttaren, men i travet skall dom ju "vila på" bettet på ett helt annat vis.Klarar hästarna av att ridutbildas vid sidan om kör träningen egentligen?"

Svar JA, om hästen (du som ryttare måste kunna bedömma det själv) är tillräckligt byggd kan du begära det.. Du kan även utder ridpassen bygga upp så att den i framtiden kan arbeta iform. Det är inget som hellst problem för en starthäst kan jag garantera dig ;)

Men ingen MSVA dressyr med en massa piaff/passage/galopp ombyten o sånt... vid sidan om då det kräver väldigt mycket energi ifrån hästen som behövs vid snabbjobb.

Men att gå på tygeln o bära upp ryttaren är utomordentligt bra! :)

Dettta är mitt slutgiltiga svar, om något är otydligt får ni gärna maila mig så skall jag utförligen förklara :D

lsz skrev:
Sams kusina sa bonna om svina (så sa alltid min morfar.......när två likasinnade retades)

hahaha *skrattar så jag nästan ramlar av stolen* så sant så... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Montéryttare skrev:
Nu gör jag ett sista tapper försök....okej...

RUBRIK: "Travhäst på tygeln?" där frågan löd:

"om man ridtränar en "starthäst" anser ni att man kan begära eller att det är bra för hästen att gå på tygeln under ridpass tex i manege. Vid ridning är det ju bra om dom går i form och bär upp ryttaren, men i travet skall dom ju "vila på" bettet på ett helt annat vis.Klarar hästarna av att ridutbildas vid sidan om kör träningen egentligen?"

Svar JA, om hästen (du som ryttare måste kunna bedömma det själv) är tillräckligt byggd kan du begära det.. Du kan även utder ridpassen bygga upp så att den i framtiden kan arbeta iform. Det är inget som hellst problem för en starthäst kan jag garantera dig ;)

Men ingen MSVA dressyr med en massa piaff/passage/galopp ombyten o sånt... vid sidan om då det kräver väldigt mycket energi ifrån hästen som behövs vid snabbjobb.

Men att gå på tygeln o bära upp ryttaren är utomordentligt bra! :)

Dettta är mitt slutgiltiga svar, om något är otydligt får ni gärna maila mig så skall jag utförligen förklara :D
Men snälla du, vi säger ju samma sak?
Jag har inte sagt emot detta alls.... :confused: :confused:
Däremot sa jag att jag inte tyckte man skulle BÖRJA med dressyrträningen under samma period travaren låg i hårdträning eller startar varannan vecka... Hellre då vänta tills den har en "Viloperiod"...

Däremot när det handlar om starthästen smuskulatur, behöver du inte garantera mig något, det är mitt område ;)

Humelibumlan skrev:
Men snälla du, vi säger ju samma sak?
Jag har inte sagt emot detta alls.... :confused: :confused:
Däremot sa jag att jag inte tyckte man skulle BÖRJA med dressyrträningen under samma period travaren låg i hårdträning eller startar varannan vecka... Hellre då vänta tills den har en "Viloperiod"...

Däremot när det handlar om starthästen smuskulatur, behöver du inte garantera mig något, det är mitt område ;)

Nae vi säger inte samma sak. Jag ser görna att STARThästar ridtränas. som tex...

Red IGÅR en som startar IDAG på valla!! Rider IMORRN en som startade i onsdags på V65. Ho oss rider vi samtidigt som start sker under veckan och det går utmärkt ;)

Humelibumlan skrev:
Och om du vågar kan du kika på en av mina hästar här länk dåligt med muskulatur va? :p

Jag såg faktiskt den annonsen förut och tyckte att det var en riktig snyggning! Tydligen läser jag mellan raderna oxå för jag hade totalt missat det där med inte obetäckt... :o

Fast fjäska så där mycket för AM var väl inte nödvändigt? Hon blir så styv i korken då! :)

Senast ändrad:

Jag tycker också att det är en snygg häst och min man gillade henne under tävlingskarriären.....smygreklam gör mig bara sugen på nya märrar så Humelibumlan får lägga av med dina "smygisar" :crazy:

Montéryttare skrev:
Nae vi säger inte samma sak. Jag ser görna att STARThästar ridtränas. som tex...

Red IGÅR en som startar IDAG på valla!! Rider IMORRN en som startade i onsdags på V65. Ho oss rider vi samtidigt som start sker under veckan och det går utmärkt ;)
Det var väl självaste... :crazy:
Hade jag sagt att starthästar inte ska ridas, så hade jag sagt emot min egen träning- Min startar på söndag och hon rids mer än hon körs! Ska ut och rida henne snart... :p Dock inte i krumelurer på volt, utan i lågform ute i skogen, klättrar mycket och rider mycket i karlhyggen, eftersom hon har en väldigt lång rygg och behöver starkt ryggmuskulatur för att orka hålla ihop traven..
Så har det varit med alla mina starthästar... :)

Det jag sa var följade- Att rida HÅRDARE dressyr pass (alltså riktig dressyr) på hästar som samtidigt startar eller tränas hårt för start, kan vara lite för hårt!
Mjukgörande ridning med hästen i form, är inte HÅRDA dressyrpass, det är underhålls ridning och oftast mycket bra eftersom hästen blir mjuk och följsam..

Sen tycker jag inte man ska RIDA IN hästar i startkondis under hårdare säsong, eftersom travaren oftast har en ganska öm ryggmuskulatur på grund av att den låser ryggen när den travar fort, utan hellre vänta tills den går lite lugnare eller har en viloperiod..
Travaren har helt enkelt inte muskulatur att bära upp ryttaren och därför gör man den mer illa och sliter dem om man börjar med dem då.. :idea:

Snurrfian skrev:
Jag såg faktiskt den annonsen förut och tyckte att det var en riktig snyggning! Tydligen läser jag mellan raderna oxå för jag hade totalt missat det där med inte obetäckt... :o

Fast fjäska så där mycket för AM var väl inte nödvändigt? Hon blir så styv i korken då! :)
Ja... inte låna då? :angel:

Det är inte fjäsk faktiskt, det är sanningen! :bow: :love: :bow: och de ska ha all kredit som finns...

lsz skrev:
Jag tycker också att det är en snygg häst och min man gillade henne under tävlingskarriären.....smygreklam gör mig bara sugen på nya märrar så Humelibumlan får lägga av med dina "smygisar" :crazy:
Humelibumlan kommer nu skicka massor av mail till lsz och hennes sambo....
Mantra- låna låna låna låna låna låna låna låna låna låna låna.. ;) :banana:

Neeeeeeeej ....vi har ju just fyllt tomboxen med en liten shettisherre, men det blir kanske svårt att få honom dräktig :angel:
Dessutom fick vi såga sönder dörren och göra den några dm lägre så han kan titta ut och det blir bara som en tröskel för Lisa :D

Humelibumlan skrev:
Det var väl självaste... :crazy:
Hade jag sagt att starthästar inte ska ridas, så hade jag sagt emot min egen träning- Min startar på söndag och hon rids mer än hon körs! Ska ut och rida henne snart... :p Dock inte i krumelurer på volt, utan i lågform ute i skogen, klättrar mycket och rider mycket i karlhyggen, eftersom hon har en väldigt lång rygg och behöver starkt ryggmuskulatur för att orka hålla ihop traven..
Så har det varit med alla mina starthästar... :)

Det jag sa var följade- Att rida HÅRDARE dressyr pass (alltså riktig dressyr) på hästar som samtidigt startar eller tränas hårt för start, kan vara lite för hårt!
Mjukgörande ridning med hästen i form, är inte HÅRDA dressyrpass, det är underhålls ridning och oftast mycket bra eftersom hästen blir mjuk och följsam..

Sen tycker jag inte man ska RIDA IN hästar i startkondis under hårdare säsong, eftersom travaren oftast har en ganska öm ryggmuskulatur på grund av att den låser ryggen när den travar fort, utan hellre vänta tills den går lite lugnare eller har en viloperiod..
Travaren har helt enkelt inte muskulatur att bära upp ryttaren och därför gör man den mer illa och sliter dem om man börjar med dem då.. :idea:

Jaja... Vi har alla olika träningsmetoder kan vi konstatera. Det viktiga är att hästarna springer in pengar och mår bra ;)

Humelibumlan skrev:
i mitt fall är jag nöjd med att den mår bra... :angel:

heh heh... trodde du hade hästar som sprang in pengar oxå, men du kanske skulle börja ridträna lite mer :o :D ;) Nej, nu ska jag vara snäll... Det är så sant att det är jätte viktigt att hästen mår bra... Men hos oss så är ägarna inte bara nöjda med det, utan vill nog ha tillbaka lite i vinstpengar med tanke på vad dom betalar i tränaravgifter :angel:

Montéryttare skrev:
heh heh... trodde du hade hästar som sprang in pengar oxå, men du kanske skulle börja ridträna lite mer :o :D ;) Nej, nu ska jag vara snäll... Det är så sant att det är jätte viktigt att hästen mår bra... Men hos oss så är ägarna inte bara nöjda med det, utan vill nog ha tillbaka lite i vinstpengar med tanke på vad dom betalar i tränaravgifter :angel:
Vilken del av JAG RIDER MER ÄN VAD JAG KÖR, har du problem med? :mad: :mad: Läser du ens vad jag skriver?? :confused:

Det är tråkigt när man låter ägarnas vinst intresse gå före hästens välmående!
Är glad att jag inte tillhör ett sånt stall! :devil:

Humelibumlan skrev:
Vilken del av JAG RIDER MER ÄN VAD JAG KÖR, har du problem med? :mad: :mad: Läser du ens vad jag skriver?? :confused:

Det är tråkigt när man låter ägarnas vinst intresse gå före hästens välmående!
Är glad att jag inte tillhör ett sånt stall! :devil:

Den här delen: "Sen tycker jag inte man ska RIDA IN hästar i startkondis under hårdare säsong, eftersom travaren oftast har en ganska öm ryggmuskulatur på grund av att den låser ryggen när den travar fort, utan hellre vänta tills den går lite lugnare eller har en viloperiod..
Travaren har helt enkelt inte muskulatur att bära upp ryttaren och därför gör man den mer illa och sliter dem om man börjar med dem då.. "

Summan av kardemumman: Vi rider våra starthästar och ligger nu på 2 miljoner kr insprunget 2005. Sen att alla våra hästar är välmående är grunden för vintsen förstår du väl.. Jag skrev innan att det viktigaste var att hästarna mådde bra och sprang in pengar.. Om du håller på med tävlingshästar borde du som jag veta att om dom inte mår bra, så kan dom inte springa in pengar ;) :d :D :)

Montéryttare skrev:
Den här delen: "Sen tycker jag inte man ska RIDA IN hästar i startkondis under hårdare säsong, eftersom travaren oftast har en ganska öm ryggmuskulatur på grund av att den låser ryggen när den travar fort, utan hellre vänta tills den går lite lugnare eller har en viloperiod..
Travaren har helt enkelt inte muskulatur att bära upp ryttaren och därför gör man den mer illa och sliter dem om man börjar med dem då.. "

Summan av kardemumman: Vi rider våra starthästar och ligger nu på 2 miljoner kr insprunget 2005. Sen att alla våra hästar är välmående är grunden för vintsen förstår du väl.. Jag skrev innan att det viktigaste var att hästarna mådde bra och sprang in pengar.. Om du håller på med tävlingshästar borde du som jag veta att om dom inte mår bra, så kan dom inte springa in pengar ;) :d :D :)
Men det handlar ju fortfarande om att RIDA IN... inte att RIDA
Jag rider oxå min starthäst och hon mår fint och tjärnar pengar, däremot skulle jag inte rida IN en häst i full kondis... Mest beroende på att jag träffar en hel del travhästar med ryggproblem... och vet hur ruggen på en travare i full tävlingskondis känns... även skillnden på en som är rid tränad sen tidigare och en som inte är det..

En häst med ont i ryggen kan visst kuta in pengar, hästen har inte förmågan att tycka synd om sig själv, utan gör sitt bästa trots att det gör ont.. problemen kommer senare och visar sig i snedbelastningar och ledhältor.. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 424
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 058
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 774
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka