travhäst på tygeln?

Sv: travhäst på tygeln?

Montéryttare skrev:
Nu måste jag säga emot, kolla bara på Victory Tilly! Dressyrträningen gjorde att han är tebax på banan igen. Utan den hade han aldrig kommit tebax ;)

Så riktig dressyr gör att du kan "rida loss" spänningar som sen kan bli en skada i framtiden :eek: . Hästen arb snett, jobbar mer med ena sidan, osv osv...

Men jag menar att rida, det är inte alla som kan... Skit i sadeln kan förstöra sååå enormt!!! Så det är viktigt att du verkligen kan RIDA när du väl ger dih in på nåt :d
Men i vilken utsträckning tränades Victory Tilly i dressyr innan han blev skadad och tävlade aktivt??
Och hur kan du veta hurvida han kom tillbaka av just den eller den anledningen?? :confused:

Med dressyr kan du även gör det toltalt motsatta, rida dit en hel del rörelseinskränkningar, genom att inte lyssna på hästen..
Dressyr träning ger oxå en annan slags muskulkatur, som blir tungt onödigt "dökött" för en aktiv travare...

Nafayette skrev:
Stoet Lady Lad tävlades i dressyr samtidigt som hon härjade på ovalen.
Hon sprang in 1,8 miljoner...

AM
Stoet Le dux me (stavas?) sprang inte in en krona pga. att dessyr träningen i komb. med travträningen var för mycket.. :angel:

I ett stall jag jobbade så stod lady lad där..Kan säga att innan hon kom till kia vart hon sporadiskt longerad .+tillhörde stallets lusar .
.
Så på vissa hästar med rätt ryttare eller instruktör kan göra susen

Montéryttare skrev:
Jag kan inget lova men han har tränat ruskigt bra och jobbar på ordentligt nu! Han ser rukigt fin ut ;) Han reds inte innan alls men han behövde den träningen för att arbeta upp styrkan i just ett bakben, och då är ridning/dressyr oslagbart :idea:

Ehumn, "dökött" dom jag rider har aldrig sett bättre ut eller gått bättre. Tror inte jag vill se dina om du kallar muskler "dökött" :smirk:

Som jag skrev innan vi diskuterar ingen MSVA med piaff o passage (som visserligen Nasse gör helt själv när han ser andra som får gå snabb-jobb å inte han hahaha :p ) utan jag utbildar till viss del upp till LA för att få en rörligare och mer elastisk häst vilket har gett gott resultat för mig :D

(Säljes: Walsh hingst-grimma, nyskick anv 4ggr. 500:-)
Men det är ju just det jag var ute efter, att rida hårdare dressyr pass på aktiv travare som samtidigt startar är lite väl tufft... "Underhålls dresyr" är en helt annan sak...
En dressyr häst har en helt annan muskulatur än vad en travare har och behöver... med dödkött menas den muskulatur som endast blir en belastning och gör travaren "tung"!

Montéryttare skrev:
Fast självklart kan man aldrig veta till 100% om det var för dressyren som han är så bra nu...

(Säljes: Walsh hingst-grimma, nyskick anv 4ggr. 500:-)
Nä, han var ju rätt så duglig även utan dressyr träning ;)

Jag tycker att ridträningen ger en allsidig träning för starthästarna. Min kompis red en starthäst som i början hade problem med voltstarterna men efter mycket omväxlande ridträning klarade han voltstarterna bättre och slapp slå över i galopp när det blev trångt.

De starthästar som jag har ridit har jag bara åkt häst på. Det har setts som ett komplement med ridträning, ut och luffa lite i skogen helt enkelt.

Humelibumlan skrev:
Men det är ju just det jag var ute efter, att rida hårdare dressyr pass på aktiv travare som samtidigt startar är lite väl tufft... "Underhålls dresyr" är en helt annan sak...
En dressyr häst har en helt annan muskulatur än vad en travare har och behöver... med dödkött menas den muskulatur som endast blir en belastning och gör travaren "tung"!

Asså nu måste jag bara klargöra en sak!!!

VI TALA OM START HÄSTAR!!!

Två dagar snabb-jobb, en start iveckan/var annan på vissa, samt en dag backe på vissa.. Jag rider endel en dag i veckan, och andra som behöver 2-3 och då skrittar jag bara dag efter snabbjobb för att hålla vissa "stela" lite mjuka... Så någon DRESSYR HÄST med suuuuper ridmuskler som tex Briar lär vi aldrig få se på en RIKTIG START HÄST....

Så utifrån det är vi nöjda med våran "dressyr träning" på starthästarna.. En startar idag i V65-5, hon kommer att bli riden först i slutet på veckan... Så nu är det bara att hålla tummarna att hon inte fått för mycket "dökött" av min dressyrträning ;)

alazzi skrev:
Jag tycker att ridträningen ger en allsidig träning för starthästarna. Min kompis red en starthäst som i början hade problem med voltstarterna men efter mycket omväxlande ridträning klarade han voltstarterna bättre och slapp slå över i galopp när det blev trångt.

De starthästar som jag har ridit har jag bara åkt häst på. Det har setts som ett komplement med ridträning, ut och luffa lite i skogen helt enkelt.

Luffa i skogen är oxå en jätte bra grejj för starthästar och alla travare som går på banan.. Dom får tänka och "leva" lite helt enkelt :bump:

[lånar knapp]

Summan av det hela är väl att vi alla är helt överens om att ridning för att göra hästen smidig och för att få varierande träning är jättebra.
Viktigast av allt är att hästen tycker det är skoj och att vi håller hästen på "gott humör" (speciellt vi som tränar ston). :banana:

Vad man ska kräva i ridningen är helt beroende på vilka förutsättningar hästen har. En häst som pressas att göra övningar som den inte är mogen för eller klarar av rent exteriört blir ingen glad häst. Därför är det viktigt att den som ger sig på att rida dressyr (enkla övningar) verkligen har egen utbildning och erfarenhet av viss dressyrridning........annars är det bättre att lufsa i skogen och lyfta på benen för smidigheten och "själen"

Montéryttare skrev:
Asså nu måste jag bara klargöra en sak!!!

VI TALA OM START HÄSTAR!!!

Två dagar snabb-jobb, en start iveckan/var annan på vissa, samt en dag backe på vissa.. Jag rider endel en dag i veckan, och andra som behöver 2-3 och då skrittar jag bara dag efter snabbjobb för att hålla vissa "stela" lite mjuka... Så någon DRESSYR HÄST med suuuuper ridmuskler som tex Briar lär vi aldrig få se på en RIKTIG START HÄST....

Så utifrån det är vi nöjda med våran "dressyr träning" på starthästarna.. En startar idag i V65-5, hon kommer att bli riden först i slutet på veckan... Så nu är det bara att hålla tummarna att hon inte fått för mycket "dökött" av min dressyrträning ;)
Jag fattar ingenting? det var Du som tog upp Victory Tilly som ex, jag frågade om han tränades i dessyr samtidigt som han startade?? :confused: :confused:

Och om jag fattade trådskaparen rätt, så frågade h*n hur lämpligt det var att rida dressyr på starthäst och i vilken utsträckning....
Ja, det är bra i liten utsräckning är då mitt svar!
Min motivering till just det svaret var som tidigare- Att rida dressyr pass på aktiv travare som samtidigt startar, är kanske lite för hårt och slitsamt för individen?
Och Dressyr träning ger en helt annan form av muskulatur- en muskulatur som travaren när den tävlar TRAVLOPP inte har någon direkt användning av och då blir det en onödig tyngd= Dökött!!

Dressyr inom normala gränser, där grundtanken är att stärka hästens ryggmuskulatur och sidor, samt få den smidigare är bara till fördel...
Men jag tycker dock att man inte ska börja dressyr träningen samtidigt som hästen startar eller tränas som mest, utan starta den i en "vilo period" som t ex vinterträningen..

Du är dessutom inte den ända här som rider aktiva travare, inte heller är du den ända som kan rida dem rätt.... :smirk:

Och om du vågar kan du kika på en av mina hästar här länk dåligt med muskulatur va? :p

Senast ändrad:

"Och om du vågar kan du kika på en av mina hästar här länk dåligt med muskulatur va"

:rofl: spännande med en häst som inte är obetäckt :p (kommenterar innehållet på länken...)

Senast ändrad:

PiperGarden skrev:
"Och om du vågar kan du kika på en av mina hästar här länk dåligt med muskulatur va"

:rofl: spännande med en häst som inte är obetäckt :p (kommenterar innehållet på länken...)
Och jag som körde det i en rättstavnings program innan jag la ut den... :smirk: Vi får hoppas ev. spekulater har fantasi nog att förstå ändå... :angel:

Du har helt rätt och jag (och säkert flera andra) fattade hela tiden vad du menade med "dökött" ;)

Senast ändrad av en moderator:

lsz skrev:
Du har helt rätt och jag (och säkert flera andra) fattade hela tiden vad du menade med "dökött" ;)
Va bra! :D Glömde för ett tag att detta var BUKEFALOS och överdriven TYDLIGHET är ett måste :angel:

Humelibumlan skrev:
Att rida dressyr pass på aktiv travare som samtidigt startar, är kanske lite för hårt och slitsamt för individen?
Och Dressyr träning ger en helt annan form av muskulatur- en muskulatur som travaren när den tävlar TRAVLOPP inte har någon direkt användning av och då blir det en onödig tyngd= Dökött!!

Dressyr inom normala gränser, där grundtanken är att stärka hästens ryggmuskulatur och sidor, samt få den smidigare är bara till fördel...
Men jag tycker dock att man inte ska börja dressyr träningen samtidigt som hästen startar eller tränas som mest, utan starta den i en "vilo period" som t ex vinterträningen..

Du är dessutom inte den ända här som rider aktiva travare, inte heller är du den ända som kan rida dem rätt.... :smirk:

Och om du vågar kan du kika på en av mina hästar här länk dåligt med muskulatur va? :p

Snälla, det här är väl ingen sandlåda? "den enda som kan rida" vem fasiken har påstått det...
Jag hoppas att alla som sätter sig på en travare föra att rida dressyr vet vad den gör o kan rida ;)

Det jag vill säga är att några udernärda lik är inte vad vi eftersträvar utan en häst som klarar av att bära upp sig rätt, och det kan dressyren hjälpa till med för starthästar.

Så den som frågar om man kan rida dressyr på en starthäst!?!
Svarar JAG: Ja visst, om det räknas in i hästens tränings schema och det görs av kunnig ryttare, och har en orsak, som ett kompliment i träningen :)

Om du vill se min förra häst(han såg ut som ett lik, men fick FAKTISKT 14kg hö, 7kgkraftfoder): http://www.bildhotellet.biz/fotoweb...CC26B01CE8E64BB9736436EE89C660F4F295057CFF480

Sen en av dom jag rider nu:
http://www.bildhotellet.biz/fotoweb...BE9436B771806C639D42595B213CE2D6246720BAF61FA

OCH MITT HJÄRTA: http://www.bildhotellet.biz/fotoweb...9760F7DBC2A5B1B1C0AFF1C1784C7AE053AD985B2A0DA

EN TILL:[/COLOR] http://www.bildhotellet.biz/fotoweb...9760F7DBC2A5B1B1C0AFF1C1784C7AE053AD985B2A0DA

lsz skrev:
[lånar knapp]

Summan av det hela är väl att vi alla är helt överens om att ridning för att göra hästen smidig och för att få varierande träning är jättebra.
Viktigast av allt är att hästen tycker det är skoj och att vi håller hästen på "gott humör" (speciellt vi som tränar ston). :banana:

Vad man ska kräva i ridningen är helt beroende på vilka förutsättningar hästen har. En häst som pressas att göra övningar som den inte är mogen för eller klarar av rent exteriört blir ingen glad häst. Därför är det viktigt att den som ger sig på att rida dressyr (enkla övningar) verkligen har egen utbildning och erfarenhet av viss dressyrridning........annars är det bättre att lufsa i skogen och lyfta på benen för smidigheten och "själen"

Bra, då är vi juh i det hela överens ;) Tråden hette ju:"Travhäst på tygeln?" och om den går rätt på tygeln/iform så är/blir den smidig...

Så den enkla dressyren gör en travhäst offtast väldigt gott..

Var ute o morse o "skruttade" runt på mitt hjärtegull :o nu joggar/travar han i mycket kort trav i form o jobbar så grymt fint att jag blir såå lycklig *suck* Snart blir det nog start för "dressyr hästen" hahahaa... då får vi hålla tummar o tår :banana:

Här är en bild på han i full fräs :love:
http://www.bildhotellet.biz/fotoweb...B02DC73AB990A5F565422A41010947518104AF8AA842A

En annan fördel med att rida hästarna på ett korrekt sätt (även i skogen) är ju att det kan öka chansen att hitta en seriös ryttare som vill köpa hästen när den tävlat färdigt. Som det ser ut idag hamnar travarna tyvärr ofta (inte alltid) i fel händer när de säljs som ridhästar.

lsz skrev:
Gillar faktiskt "liket"......snygg häst :love:

Jorrå, snygg var han allt ;) 1.72 och riktigt lång kropp...Tyvärr fick jag ta bort honom i sommras...R.I.P.

lsz skrev:
En annan fördel med att rida hästarna på ett korrekt sätt (även i skogen) är ju att det kan öka chansen att hitta en seriös ryttare som vill köpa hästen när den tävlat färdigt. Som det ser ut idag hamnar travarna tyvärr ofta (inte alltid) i fel händer när de säljs som ridhästar.

Precis, det är jätte bra.. Man ger dom ett extra liv så att säga :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 424
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 058
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 774
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka