travhäst på tygeln?

cusan

Trådstartare
om man ridtränar en "starthäst" anser ni att man kan begära eller att det är bra för hästen att gå på tygeln under ridpass tex i manege. Vid ridning är det ju bra om dom går i form och bär upp ryttaren, men i travet skall dom ju "vila på" bettet på ett helt annat vis.
Klarar hästarna av att ridutbildas vid sidan om kör träningen egentligen?

Sv: travhäst på tygeln?

Eh, ja.

Jag rider lite olika, ibland motionsrider vi bara- jogg i 1 mil eller nåt. Eller så rider jag fort, intervaller eller nåt. Eller så klättrar jag, trampar i skogen och ju mer jag ridit dem desto mer avancerar jag. Galopptränat en del oxå, funkar finfint. Dem flesta som jag rider går bättre för var gång, jag ser klara framsteg hela tiden. Otroligt lättlärda och som med lite jobb bär upp sig och kan gå i form. Viktigast är ju att man tar det i deras takt, inte går för fort fram och att det alltid är kul! =D

Det är inte alls fel att låta travhästen gå på tygeln och träna lite "dressyr". Åtminstone prova om det fungerar på den aktuella hästen...
Dressyrridningen gör ju förhoppningsvis häsen mer liksidig och lösgjord, vilket den mår bra av vid arbete i vagn också.

ameo skrev:
Det är inte alls fel att låta travhästen gå på tygeln och träna lite "dressyr". Åtminstone prova om det fungerar på den aktuella hästen...
Dressyrridningen gör ju förhoppningsvis häsen mer liksidig och lösgjord, vilket den mår bra av vid arbete i vagn också.
Med betoning på lite ;)

Jag ridtränar åt en STOR proffstränare. "Dressyrarbete" finns det bara ENDEL som klarar av eftersom dom måste ha vissa muskler.

Att bygga sånna kan ta från 2-5år om dom inte har dom redan! Så tänk på det, börja inte tvinga med en massa hjälptyglar :devil: om dom inte kan bära sig själva. Du måste vara skicklig för att kunna avgöra var hästen står muskelmässigt om den kan ridas i "dressyr".

Å för att klargöra så med "Dressyr" menar jag att gå iform(PÅ RÄTT SÄTT vilket är lättare sagt än gjort :angel: ) öppna, sluta, skänkelvikning, och kunnna bära upp hela kroppen i kort trav iform ;)

Renodlad "tung" dressyrträning bör man undvika på en starthäst eftersom man bygger helt andra muskler än vad som är önskvärt för "speeden".

Att däremot mjuka upp hästen med lättare pass (eftergift i nacken, jobba med ryggen, gå hyffsat balanserat osv) tror jag bara är nyttigt och varierande träning är ju önskvärt både när det gäller kropp och psyke. Oavsett om man rider på ridbana eller i skogen tror jag att det är viktigt att rida och inte "åka" häst. Rör sig hästen helt fel under ryttare tror jag ridningen kan göra stora skador (främst med tanke på den ökade belastningen på frambenen) och då är det bättre att enbart köra.

lsz skrev:
Renodlad "tung" dressyrträning bör man undvika på en starthäst eftersom man bygger helt andra muskler än vad som är önskvärt för "speeden".

Att däremot mjuka upp hästen med lättare pass (eftergift i nacken, jobba med ryggen, gå hyffsat balanserat osv) tror jag bara är nyttigt och varierande träning är ju önskvärt både när det gäller kropp och psyke. Oavsett om man rider på ridbana eller i skogen tror jag att det är viktigt att rida och inte "åka" häst. Rör sig hästen helt fel under ryttare tror jag ridningen kan göra stora skador (främst med tanke på den ökade belastningen på frambenen) och då är det bättre att enbart köra.

Nu måste jag säga emot, kolla bara på Victory Tilly! Dressyrträningen gjorde att han är tebax på banan igen. Utan den hade han aldrig kommit tebax ;)

Så riktig dressyr gör att du kan "rida loss" spänningar som sen kan bli en skada i framtiden :eek: . Hästen arb snett, jobbar mer med ena sidan, osv osv...

Men jag menar att rida, det är inte alla som kan... Skit i sadeln kan förstöra sååå enormt!!! Så det är viktigt att du verkligen kan RIDA när du väl ger dih in på nåt :d

förstår inte på vilken punkt vi tycker olika ??? :confused:

Jag menade ju just att det krävs en "riktig" ryttare för att ge sig på att ridträna en starthäst och att det då kan vara nyttigt, men om hästen rids helt felaktigt gör det mer skada än nytta.

lsz skrev:
förstår inte på vilken punkt vi tycker olika ??? :confused:

Jag menade ju just att det krävs en "riktig" ryttare för att ge sig på att ridträna en starthäst och att det då kan vara nyttigt, men om hästen rids helt felaktigt gör det mer skada än nytta.

Punkten är som det står: Dressyrträning... att det bara gynnar en starthäst, medans ovan tyckte att det var fel/skadligt? för speeden ;)

Jag menar tung renodlad dressyr där man eftersträvar de långsamma musklerna.
Hästen blir kompakt och inte så speedig (pratar alltså om de högre klasserna av dressyrridning som tar många år att bygga upp hästen för).

Att dressyrträna på rätt sätt som en behandlingsform efter någon skada är säkert jättebra, men vad jag fattade det som i frågan handlade det om att träna dressyr samtidigt som man "vässar" hästen för start.

Jag kanske missuppfattade frågan eller uttryckte mig oklart

Senast ändrad av en moderator:

ps. i en annan tråd läste jag att några hästar ridtränas för instruktör en gång i veckan och det är säkert jättebra.....då under kontrollerade former på rätt nivå för hästen ds.

lsz skrev:
Jag menar tung renodlad dressyr där man eftersträvar de långsamma musklerna.
Hästen blir kompakt och inte så speedig (pratar alltså om de högre klasserna av dressyrridning som tar många år att bygga upp hästen för).

Att dressyrträna på rätt sätt som en behandlingsform efter någon skada är säkert jättebra, men vad jag fattade det som i frågan handlade det om att träna dressyr samtidigt som man "vässar" hästen för start.

Jag kanske missuppfattade frågan eller uttryckte mig oklart

Jo som sagt nån Piaff får du inte dom närmsta 10 åren så det är ingen risk..

Men det som diskuterades var väl endå vardags dressyr. Att hästen bär upp sig o bygger styrke musker. Det ser iaf dem flesta proffs-tränarna här på solvalla som något positivt, även fast det inte ger några magiska ettor i raden :angel:

Att du får hästen att bära upp sig o bli mjuk o smidig i öppna o sluta är jätte bra. Sen skänkelvikning får hästen att veta vart den sätter fötterna, så har du en häst som slår på sig, tappar aktionen, eller galopperar så kan dressyr vara ett utmärkt komplement :idea:

Förutom att hästen får tänka o komma bort från "stressen" så byggs både psyke o styrka upp. Det är vad jag har sett på alla starthästar jag ridit genom åren, och det blir ett hundra tal :bump:

lsz skrev:
ps. i en annan tråd läste jag att några hästar ridtränas för instruktör en gång i veckan och det är säkert jättebra.....då under kontrollerade former på rätt nivå för hästen ds.

Det är säkert jätte bra, men inte alla tränare som tar sig råd till det...precis som massör och annat lyx som hästarna egentligen behöver

muskel och speed tanken var intressant! har funderat lite i de banorna också. ..
Angående "dressyr" på starthäst funderar jag om det är ok att be den gå med eftergift på tygeln etc, när man nästa dag ber den ta tag i bettet framför vagn....
verkar bli lite snurrigt för dom, eller kan man begära att dom skall skilja på rid och körjobb? I körningen stöder dom ju på bettet på ett annat sätt......
många intressanta synpunkter ni alla har gett!

:D ...men det är ju precis det jag skriver...att det är nyttigt med variation för kropp och själ...tror inte att vi är emot varandra i frågan utan egentligen menar samma sak :D

trevlig helg !

lsz skrev:
:D ...men det är ju precis det jag skriver...att det är nyttigt med variation för kropp och själ...tror inte att vi är emot varandra i frågan utan egentligen menar samma sak :D

trevlig helg !

Det var en la tur då att vi menar samma sak! Nu jag ska ut o rida stresshönan som gick 1.13.9a i onsdags för att chilla ner henne inför nästa start ;)

Have a nice weekend... :)

De jag ridit än så länge (och det är många) har alltid kunnat skilja på det rid och kör jobb. kanske inte från början, men ganska snabbt.

samma här.....och några "stjärnkikare" vill man inte ha oavsett om man rider en travare eller en ridhäst.

Stoet Lady Lad tävlades i dressyr samtidigt som hon härjade på ovalen.
Hon sprang in 1,8 miljoner...

AM

Montéryttare skrev:
Jag ridtränar åt en STOR proffstränare. "Dressyrarbete" finns det bara ENDEL som klarar av eftersom dom måste ha vissa muskler.

Att bygga sånna kan ta från 2-5år om dom inte har dom redan! Så tänk på det, börja inte tvinga med en massa hjälptyglar :devil: om dom inte kan bära sig själva. Du måste vara skicklig för att kunna avgöra var hästen står muskelmässigt om den kan ridas i "dressyr".

Å för att klargöra så med "Dressyr" menar jag att gå iform(PÅ RÄTT SÄTT vilket är lättare sagt än gjort :angel: ) öppna, sluta, skänkelvikning, och kunnna bära upp hela kroppen i kort trav iform ;)
Ja och dessutom lånade du just knappen ;) :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 424
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 058
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 774
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka