Travfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travfolkets snacktråd!

Åh, så det finns stackare av rasen som drabbats av detta sommarhelvete med!

Min smörjde jag med Nylanders och han fick vitlök och en massa annat jox + exemtäcke samt att han fick komma in på natten då knotten härjade som mest!

Han är ute på foder nu men efter honom tänkte jag "aldrig mer en exemhäst!"
Man blir fruktansvärt stressad av deras hysteriska kliande (och precis som Nafayette beskriver så riktigt dom hugger sig i sidorna mm. Min gjorde stora blödande sår på sig själv) och det gör så ont i en när dom inte kan njuta av den tid som ska vara bäst för dom.
Men är sommaren verkligen det egentligen?
Med tanke på alla insekter och all gassande sol (öh, vart?;)) så har i a f jag upplevt det som om mina hästar har trivts bäst när våren har kommit eller när luften blir så där klar och hög på hösten!

Kom på en sak.

Jag vart fast för solexem på armarna för några år sen,stora vätskande blåsor som blev till en stor "kaka" , testade till året därpå att smörja in mig med aloe vera hudlotion o då kom dom inte.Har nu inga problem alls med detta.

Hade även en kallis som började klia sig i samband med knotten på våren,tvättade han varje kväll i man o svans o smorde även i han med lotionen,det lindrade väldigt mycket.

Va bra!

Min brorsdotters ponny började klia sig en del förra sommaren!
Ska tipsa henne om Aloe Vera!:bow:

F.ö så läser jag i tidningen idag om Åbys nybyggnation.
Det är så sorgligt att hela stallbacken ska försvinna till förmån för en massa fyrkantiga betongklossar! (Har sett planritningen)

Men jag förstår fortfarande inte hur det är tänkt!
Om jag inte missuppfattar så ska man gräva under den gamla läktaren och där ha uppstallningsplatser för 100 eller 180 hästar.
(det stod lite otydligt exakt hur många gästboxar det skulle bli men uppskattningsvis startar det ca 100 hästar per tävlingsdag på Åby. Men siffran 180 nämndes med)

Dessutom skulle det byggas någon slags paddock i närheten av publiken så att dom från publikplats kan se "sina" hästar.
Till banan ska ekipagen komma upp från underjorden i en slags tunnel på känt hockeymanér..

Jag förstår ärligt talat inte hur man ska kunna klämma in 100 starthästar på så liten yta och om jag har fattat det rätt så blir det rätt trångt = en väldig stress för starthästarna!

Ta tex. på V-75 dagarna eller inför stortrav då långväga gäster kommer dagarna innan.
Vart ska dessa hästar ta vägen nu?
Bo i en katakomb utan hagar osv..

Nej, jag fattar ingenting!
Någon som vet lite mer eller som har varit på en renodlad tävlingsbana och som kan förklara lite mer för en dum en?

Min Dixie var en lindrig tror jag, visst kliade hon av sig manen när hon gick med fölet (vågade inte ha täcket om han skulle fastna i henne) men det blev aldrig några sår. Men det gick åt en och annan "dunk" Nylanders den sommaren och jag hade en fin tjärdoft mest hela tiden... ;)

Ändå hade jag lätt fortsatt att avla på henne om hon funnits kvar. :love:

Va skönt att hon var lindrig!

Nylanders är bra men höll på att kosta mig en uppbrunnen bil!

I o m att deras mirakelkräm både klibbar och luktar så skulle jag ta hem täcket och tvätta det.
Jag glömde kvar täcket i bilen över natten.
På förmiddagen när jag kom ut rök det ifrån bilen.
Det var täcket som hade tagit eld och nu hade det spridit sig till sätet det låg på!:eek:

Som tur var kom en granne precis förbi!

Det visade sig att i Nylanders finns det linolja.
Linolja är ganska lättantändligt tydligen.
Det starka solen i kombination med den värmen som blir i en stängd bil gjorde att linoljan som satt kvar i täcket antändes!

Var livrädd sen för att hästen skulle fatta eld när han gick med både krämen och täcket!
Men detta lovade man mig att det inte kunde ske. Hur stark sol hästen än befinner sig i orsakar deras andning en luftgenomströmning som gör att inte linoljan blir utan syre och därigenom kan fatta eld!

Sedan dess är jag livrädd att ha någonting med lin i stallet!

Äsch, för en som lyckades sätta eld på sin kök genom att ge sig på att fritera räkchips så var det ingenting!:angel:

Men som sagt, jag var lite mer återhållsam med salvan och den första tiden hade jag skräckscener om att hästen stod i brann innan jag kom upp till stallet!
Så någon linolja vill jag inte ha där mer!

Va bra!

Min brorsdotters ponny började klia sig en del förra sommaren!
Ska tipsa henne om Aloe Vera!:bow:

F.ö så läser jag i tidningen idag om Åbys nybyggnation.
Det är så sorgligt att hela stallbacken ska försvinna till förmån för en massa fyrkantiga betongklossar! (Har sett planritningen)

Men jag förstår fortfarande inte hur det är tänkt!
Om jag inte missuppfattar så ska man gräva under den gamla läktaren och där ha uppstallningsplatser för 100 eller 180 hästar.
(det stod lite otydligt exakt hur många gästboxar det skulle bli men uppskattningsvis startar det ca 100 hästar per tävlingsdag på Åby. Men siffran 180 nämndes med)

Dessutom skulle det byggas någon slags paddock i närheten av publiken så att dom från publikplats kan se "sina" hästar.
Till banan ska ekipagen komma upp från underjorden i en slags tunnel på känt hockeymanér..

Jag förstår ärligt talat inte hur man ska kunna klämma in 100 starthästar på så liten yta och om jag har fattat det rätt så blir det rätt trångt = en väldig stress för starthästarna!

Ta tex. på V-75 dagarna eller inför stortrav då långväga gäster kommer dagarna innan.
Vart ska dessa hästar ta vägen nu?
Bo i en katakomb utan hagar osv..

Nej, jag fattar ingenting!
Någon som vet lite mer eller som har varit på en renodlad tävlingsbana och som kan förklara lite mer för en dum en?

Finns det verkligen ingen mark någon annanstans dom kan ta,måste dom ta banans mark.Och hur kul är det att bo på banan?:eek:

Som fd ägare till fransyskan kan jag meddela att efter hon blev såld till ett stuteri i DK som ligger vid kusten så har hennes eksem helt o hållet försvunnit, det har jag bildbevis på :D

Håller med dig trygg!Våren är härlig för hästarna.:bump:
Torra hagar,inga mygg eller knott.Inga flugor och hagarna börjar bli gröna så dom har något att tugga på.Lagom varmt.
Hösten,nja.Det ska vara en varm solig höst dag i så fall.
Men det är klart att hästarna mår bra på hösten, utan dessa små odjur.

*kl*

Nu på förmiddagen har jag kört häst,fy f*n så underbart i solen o rakbanan var len som ett barnarsel :), o så skönt det är med gamla djur som vet hur det ska gå till.

Och på lördag ska jag på fest,det var inte igår,inte i förrgår heller när jag tänker efter.

God mat som någon annan har lagat till o någon liten wirrepinne kan kanske slinka ner :d

*kl*

Nu på förmiddagen har jag kört häst,fy f*n så underbart i solen o rakbanan var len som ett barnarsel :), o så skönt det är med gamla djur som vet hur det ska gå till.

Och på lördag ska jag på fest,det var inte igår,inte i förrgår heller när jag tänker efter.

God mat som någon annan har lagat till o någon liten wirrepinne kan kanske slinka ner :d
Vist är det underbart med solen,man blir en helt annan människa.
Det är till o med kul att mocka skit just nu!:bump:
Men det är klart,jag tycker att det är ganska ro givande att mocka ändå.Hästarna tycker oxå om solen,dom står och solar hela dagarna.:D

*snor knappen*
Idag har jag och "ridhästen" vunnit en enorm delseger...
Hon startade idag och vi var på förhand mycket pessimistiska. Det har varit mycket jobb med skador och konvalecenser för att komma så här långt.
Tänk att man kan känna sig så glad över bara en felfri prestation...

/En lycklig Skaune

*kl*

Var sjutton håller Americanese hus? Det är ju snart 10 dagar sedan man såg honom här sist och jag tycker det har varit bara sporadiska besök på sista tiden?!?!

Han hänger inne på Galopp och Tävling övrigt numera och snackar sig varm om en amerikansk trio som tydligen är väldigt framgångsrik!:mad:

U S A

Nej ärligt, jag undrar också var han håller hus men tänkte att han kanske har bytt nick igen!
Jag har missat när han har gjort det innan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Trav "Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
77 78 79
Svar
1 568
· Visningar
150 200
  • Låst
Trav Dags för en ny! Inte kan vi lägga av att snacka bara för att den andra kom upp i 2000 inlägg.. citerar Botvid/Americanese.. Den...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 607
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar