Travfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travfolkets snacktråd!

Någon som orkar räkna ut hur långt efter Sonja var efter i dagens tvååringslopp på Jägersro? resultatlänk

Mysig bild

Två tuffa killar, Mjölner Turbo och Björn Goop:

Mjolner-Turbo-pris.jpg

Ryktet går!

Mina kanaler viskar att The Meadowlands håller på och skissar på ett sensationellt avslut på Donato Hanovers karriär. Donato och Vivid Photo skall mötas i slutet av året i en näst intill historisk tvekamp. Det är i så fall första gången på drygt 40 år som två hambovinnare möts i samma lopp.

Den som har lever får se.

Med risk att denna tråd börjar uppfattas som min blogg så gör jag ytterligare ett inlägg.

Läser Uhrbergs krönika, där han bla för fram sina tankar om open stretch.
Och denna vinkling har jag då inte hört eller läst från någon annan:

"Men open stretch resulterar i speedkörning och det påverkar på sikt hästarnas livslängd, säger en kritisk Thomas Uhrberg.

Nya taktiska upplägg växer fram ju fler OS-race det blir. Få eller knappast någon vågar hålla ett högt jämnt tempo hela vägen, utan startfältet ska packas och sedan blir det ett kraftigt speedryck 200 till 300 meter från mål, allt för att hinna undan för de hästar som kan gå ner på innerspåren.

- Den taktiken tär på hästarna och ju mer vanligt det blir med OS, desto mer kommer det att påverka hästarna negativt, säger Thomas."

Senast ändrad av en moderator:

Det gäller att ta ut sina debutanter i rätt lopp... :eek:

I dag vann de noll-loppet på Valla på 20 blankt av någon märklig anledning!!!! :p

Det gäller att ta ut sina debutanter i rätt lopp... :eek:

I dag vann de noll-loppet på Valla på 20 blankt av någon märklig anledning!!!! :p

Lunchtrav brukar hålla lite lägre klass på loppen? De största namnen vill inte avbryta arbetet på rancherna, i kombination med lägre prissummor då?

Så passa på att ta ut komptimmar och sviiiiiiiiiiiiiiischa ifrån dom, Spöket! :banana:

Nytt täcke till fuxen?

Smartiesmall%20rug1.jpg

Lunchtrav brukar hålla lite lägre klass på loppen? De största namnen vill inte avbryta arbetet på rancherna, i kombination med lägre prissummor då?

Så passa på att ta ut komptimmar och sviiiiiiiiiiiiiiischa ifrån dom, Spöket! :banana:

Nytt täcke till fuxen?

Smartiesmall%20rug1.jpg

Oh my GOD!!!! :eek::eek:

Jag vet EN som skulle säga "klockrent", själv är jag kanske en smula tveksam, pastellfärger är inget för varken häst eller kusk (jag försvinner i pastell) :o

Är landets stallbackar avfolkade nuförtiden? :confused:
På min tid...;)...så var det fullt med liv och rörelse måndag - lördag.
Numera är det som att åka igenom Tjernobyl eller Guantanamo....:crazy:

Jag gick hurtigt in till en gammal bekant, tillika tränare på min hemmabana. En ur personalen mötte upp och jag sa:
-Tjena, har du XXX i närheten?
Svaret kom blixtsnabbt:- Vafan, klockan är ju bara halv tio...

Det är så sorgligt.

Även Åbys stallbacke är, förutom på tävlingsdagarna, som att vandra i ett industriområde en söndag e.m.
Nu ska ju i o f. Mölndals hybriskommun anlita stjärnarkitekten, tillika betongälskaren, Wingårdh som ska förgylla hela stallbacken med sina fyrkanter!

Stallbacken ska vara helt borta om några år.

Kanske kommer din bana gå samma öde till mötes?

Hur är det med övriga banor, Solvalla tex?

De gör om här så tillvida att den norra delens stall ska användas som gäststall, och den södra delens som permanentstall. (Stallbacken är avlång). Hagarna och den forna körslingan norr om travbanan ska sättas igen med växtlighet så att det blir en allergizon mellan travbanan och den spirande villabebyggelsen.

Mitt barndomshem som låg inne på stallområdet har nyligen rivits och ersatts med hästhagar! :eek: Borde inte det vara K-märkt? :cool:

Är hästskötare livegna? Är det inte upp till dem vad de gör på lediga stunder så länge de sköter jobbet? Är det inte tjejen i fråga som borde skaffa sig ett liv?
Vad dillar jag om? Jo, följande stycke är saxat ur en intervju med Ludde Kolgjini:

"Två skötare tar nu hand om Lutfis åtta hästar på Grosbois. En av dom är svenskan Helena Lindqvist.
- Jag kan inte nog berömma henne, hon är helt fantastiskt duktig. När andra skötare går på krogen så kör hon en träningstur till, säger Lutfi."

Intervjun i sin helhet, klicka.

hmm.. är man en duktigare hästskötare för att man kör en extra tur på sin lediga tid? :cool: oftast är ju hästarna också lediga när man själv är ledig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Trav "Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
77 78 79
Svar
1 568
· Visningar
150 122
  • Låst
Trav Dags för en ny! Inte kan vi lägga av att snacka bara för att den andra kom upp i 2000 inlägg.. citerar Botvid/Americanese.. Den...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 544
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar