Travfolkets snacktråd, del III

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Popfinger
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Det kan jag inte hålla med om. Visst, det har blivit tuffare att ens vinna vanliga lopp i Sverige. Men att åka till utlandet och tävla och faktist få ut ett BRA resultat av det hela, kräver en jäkligt bra häst. Det kan du inte säga emot.

Sen undrar jag samma sak som solros!

Det kräver en medel bra "topphäst" så tror jag du kan fixa in storkovan i Italien. Alltså någon som är 3-5 i de stora loppen i Sverige, inte direkt en Varenne som krävs där nere.

Ska bli kul. Har anmält mig till galoppens föreläsningar på lördagen. Tyckte det verkade intressantare och mer lärorikt.

*kl*
Hur fan kan man få spår 4 , tre ggr uttav fyra o den fjärde spår 5 på volt??? Med samma häst. Slump, kiss my ass att det är :devil:

Lika kul som det var att tavla varat trears sto.
14 starter - en gang innanfor spar sju. Fyrra ggr pa spar tio. Nar hon tog sin andra seger darifran hade enbart sju travare vunnit fran spar tio under hela aret!!
Hon har fyra vinster - tva fran 10, en fran 9 och en fran 8. Tur att hon ar tuff och kan spurta bra iaf...

(bil saklart - vi har inte voltstart har)

Jag smet ner till det mysiga sällskapsrummet (eftersom jag hostade hela j-vla tiden så jag störde den superintressanta föreläsningen av Mikael Holmström) och nu sitter jag här och ser de stora elefanterna från STC droppa in. Jag antar att de ska informera här i eftermiddag om nya begränsningar i möjligheterna att använda utländska hingstar. De står nu och klappar varandra på axlarna i foajén här, ger varandra komplimanger och ser mycket belåtna ut.

:D

Synd att du missade den, det var riktigt intressant. Även föreläsningen med Catherine Dunnett var jättebra.
Hade varit roligt att hört vad elefanterna hade att säga på STC infon men det kommer väl fram snart.
Det var två mycket bra dagar med god mat och supertrevliga människor. Det får vi göra om det blir någon mer gång :D

Det finns inga begränsingar.
För att använda en hingst krävs att man löser betäckningstillstånd det året. Kostar runt 7000 kr.
Vill man ha en avkomma som får tillgång till premielopp och får starta i alla lopp, samt generera uppfödarpengar ska den även visas för nämnden, för att få ett utlåtande. (kostnad 15000 kr).
Utländska, tidigare godkända hingstar får detta pappersvägen, om de har en officiell exteriörbedömning.
De franska, godkända, som inte har exterrörbedömning (?) skulle citat "vi tittar på det, och löser det på nåt vis".
Jag tror inte de hästarna behöver resa till Axevalla för bedömning...
De som visas får en bedömning avseende stam, prestation och förväntat avelsvärde.
Det enda som kasserar en hingst är om det är veterinära fel, som går under djurskyddslagen.
Sen är det upp till stoägarna att välja. Jag tror inte det går att marknadsföra upp en riktig skithingst till att bli en fulltecknad hingst. (Vilket faktiskt kunnat ske tidigare)
Stoägarna läser nog på mer.

Jag tycker det verkar bra.

Det låter jättebra tycker jag. Verkar vara ganska likt det danska systemet.
Får man använda hingsten i offentlig avel utan att den visats för nämnden eller är det bara för "hemmabruk" då?
Hur som helst så kommer ju förmodligen inte många betäcka med en hingst om de inte får uppfödarpengar och starta i premielopp ändå.

ok, så nu är det ok igen att betäcka med egen hingst eller ? Eller är det begränsningar och i såfall vilka......vill ha en e hunter :love:

Om man inte visar för nämnden, så får man inga uppfödarpengar, inga premiepengar och inte starta i alla lopp.
Annars är det fritt fram att använda egen hingst till både egna och främmande.
(Betäckninslicensen måste givetvis betalas.)

Jag har dock svårt att tro att särskilt många väljer att använda en hingst som inte är VDN-kollad.

Är det sant?! Den här dagen trodde jag aldrig jag skulle få uppleva. Är du helt säker, har de inte lyckats klämma in ett enda litet handelshinder någonstans? ;)

Det finns inga begränsingar.
För att använda en hingst krävs att man löser betäckningstillstånd det året. Kostar runt 7000 kr.
Vill man ha en avkomma som får tillgång till premielopp och får starta i alla lopp, samt generera uppfödarpengar ska den även visas för nämnden, för att få ett utlåtande. (kostnad 15000 kr).
Utländska, tidigare godkända hingstar får detta pappersvägen, om de har en officiell exteriörbedömning.
De franska, godkända, som inte har exterrörbedömning (?) skulle citat "vi tittar på det, och löser det på nåt vis".
Jag tror inte de hästarna behöver resa till Axevalla för bedömning...
De som visas får en bedömning avseende stam, prestation och förväntat avelsvärde.
Det enda som kasserar en hingst är om det är veterinära fel, som går under djurskyddslagen.
Sen är det upp till stoägarna att välja. Jag tror inte det går att marknadsföra upp en riktig skithingst till att bli en fulltecknad hingst. (Vilket faktiskt kunnat ske tidigare)
Stoägarna läser nog på mer.

Jag tycker det verkar bra.

Mitt i avelsdiskussionen måste jag lägga in en helsjuk sak.

Ni vet jag har ju ett hopplöst fall som i vintras till och med var oren i galoppen och "pensionerades" men i ett anfall av sinnesförvirring har jag börjat sätta igång honom igen.
Nu stärker jag honom med hoppning och dressyr i några månader innan vi börjar intervalla så han har styrkan att bära sig + att han får akupressur.

I dag var vi på andra dressyrpasset efter 10 månader vila och instruktören säger:
-Han gör så fina avbrott från galopp till trav, så som man skulle önska att många halvblod kunde göra! :D

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag tror faktiskt inte det.
Det ska visst ut ordentligt med information vilken dag som helst, så det är bara att hålla ögonen öppna.

Är det sant?! Den här dagen trodde jag aldrig jag skulle få uppleva. Är du helt säker, har de inte lyckats klämma in ett enda litet handelshinder någonstans? ;)

Tyckte dom sa nåt om att hingstarna måste ha gått 1.10.
Sprungit in 23 milj euro,
inte vara tre meter långa,
ej heller under 155 i manken
och så får dom absolut inte ha nån vit strumpa på vänster bak.
Alla måste vara fuxar.
Dom måste lämna minst 82 procent hingstföl som alla måste springa in så mycket pengar att ingen går i förlust.

I övrigt är det helt fritt fram ;);):D

AM

Om man inte visar för nämnden, så får man inga uppfödarpengar, inga premiepengar och inte starta i alla lopp.
Annars är det fritt fram att använda egen hingst till både egna och främmande.
(Betäckninslicensen måste givetvis betalas.)

Jag har dock svårt att tro att särskilt många väljer att använda en hingst som inte är VDN-kollad.

Nä, men det är ju för eget bruk i såfall...det ändras ju hela tiden bestämmelserna så det är inte lätt att vara med i vändorna :D

http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&f=hunter+brodde&m=heidi+kemp *mums*

:rofl:

Men hur skulle det kunna vara ett handelshinder? Det är samma för alla! :crazy:

Tyckte dom sa nåt om att hingstarna måste ha gått 1.10.
Sprungit in 23 milj euro,
inte vara tre meter långa,
ej heller under 155 i manken
och så får dom absolut inte ha nån vit strumpa på vänster bak.
Alla måste vara fuxar.
Dom måste lämna minst 82 procent hingstföl som alla måste springa in så mycket pengar att ingen går i förlust.

I övrigt är det helt fritt fram ;);):D

AM

Liknande trådar

• Låst
Trav Dags för en ny! Inte kan vi lägga av att snacka bara för att den andra kom upp i 2000 inlägg.. citerar Botvid/Americanese.. Den...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 544
Senast: ameo
·
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
114 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve