Travfolkets snacktråd, del III

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Popfinger
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Håller med dig land och plats spelar ingen roll!! De sista starterna han har gjort i Sverige har han inte varit på topp då han inte tränats för det. Men man kan ju knappast påstå att Triton och Torvald kom med någon taskig form till Italien. Nu är det dax att Opalen blir bekräftad han är en RIKTIGT bra häst en av Sveriges bästa genom tiderna!!

:bow::bow::bow:

*lite knapplån*
Opal Viking har vunnit fler lopp än han förlorat på Valla, men efter att ha forlorat ett "vanligt lopp" på Valla 2008 så är han för alltid en "kanin" i Sverige.

Jag såg honom debutera och herregud! Ingen debutant har någonsin imponerat så på mig, varken före eller efter.

Opal Viking är en helt unik häst, en saga. Det är en underbar häst som verkar ha nio liv, alla har räknat ut honom men så är han tillbaka, och bara springer. Att Nisse verkar reta upp de flesta svenskar bara genom sitt sätt att vara är ju en sak, men att inte kunna hylla hästen tycker jag är lite konstigt. Jag förstår att Nisse hellre är i Italien och Frankrike, där hyllar de hästen och folk pratar med honom på stallbacken. Dessutom är pengarna bättre.

För mig är Opal Viking en av de allra bästa hästarna som fötts i Sverige. Han är inte bara snygg, han är tuff i både i ben och psyke samtidigt som han är snäll och lätthanterlig. Jag vill jättegärna betäcka en märr med honom men alla avråder ju så jag får väl vänta på de första avkommorna och utvärdera... Om han vinner Prix dAmerique går en märr till honom, det har jag bestämt :D

Senast ändrad:

*kl*

Någon som tidigare har sett att det säljs hästar på Tradera? Såg igår att det var en häst med, men har inte sett det någon gång förut.

Solros - *fniss* Jag känner mig inte alls träffad som en som avråder dig från Opal Viking. :angel: :angel: Men jag har mest hängt upp mig på att hans pappa blev kasserad.

Ja han är ju egentligen satmlös men det tar ju inte hans förträfflighet och kapacitet från honom..han är ju en fantastisk häst ..men det var Copiad också.
Att det finns stam bakom hingstarna är väldigt viktigt tycker jag

Jag menar inte alls att det är troligt att han blir en stor avelshingst, men gillar verkligen hästen:)

*KL*
Klart att Solvallas nya vd skulle bli en gubbe. En gamla gubbe. Nytänkade, någon?

Så det finns inga gamla gubbar som är nytänkande, menar du?

Om hästen nu är så bra som alla säger varför förlorar han mot avdankade snabbloppare i Sverige och slår världseliten i Frankrike?
Doping Doping Doping eller andra metoder som inte är tillåtna här. Hästen var okey som unghäst men sen bar det utför, jag tror nog att många av de svenska topp hästar kan åka till utlandet och tjäna massvis med pengar. Inte svårt med en bra häst men vinna topp lopp i Sverige det är en annan fråga.
Sen att Nisse gör halva trav Sverige förbannad med sitt korkade sätt är ju en annan sak men det har inte så mycket med hästen att göra.

Vad för sorts doping eller andra otilåtna metoder menar du är tilåtna i Frankrike och Italien och inte I Sverige?:confused:

Det kan jag inte hålla med om. Visst, det har blivit tuffare att ens vinna vanliga lopp i Sverige. Men att åka till utlandet och tävla och faktist få ut ett BRA resultat av det hela, kräver en jäkligt bra häst. Det kan du inte säga emot.

Sen undrar jag samma sak som solros!

Om det nu är så lätt för alla bra hästar att åka till Frankrike/Italien och tjäna mycket pengar varför gör dom inte det då?? Känns väldigt lustigt eftersom Opalen senast slog både Triton och Torvald ?? Borde inte någon av dom ha vunnit senast då, Eftersom dom är 2 av sveriges bästa hästar just nu?

Så det du menar är att Opalen skulle vara dopad? :confused:

Doping Doping Doping eller andra metoder som inte är tillåtna här.

No shit, Sherlock. Nu startar ju Opalen i de största loppen och där tas dopingprov liksom. Och nog är de hårda i Frankrike alltid när det gäller doping.
Så där är du nog ute och cyklar rejält. Finns ju flera exempel på hästar som inte "duger" eller vad man ska säga i Sverige, men som vinner storlopp i Frankrike/Italien. Kan ju vara så att de trivs bättre på banorna (eller klimatet) där. Smashing Victory och Digger Crown är ju andra exempel på det.

Hört talas om cryoteknik (stavning?) alltså frysa benen. Medel som inte är tillåtna här men där?
I Sverige får du inte ens använda bluelotion längre vilket då får i större delen av travvärlden.
Att du får lägga sprutor bra mycket kortare tid än i Sverige före start?
Nej jag tror starkt att det är fiffel i utlandet. Fram för allt i Italien.

Svar till rouge: Ja det tror jag. Inte en chans att hästen skulle vara 20 meter bättre i Italien än på valla och gå på samma saker här som där.

Liknande trådar

• Låst
Trav Dags för en ny! Inte kan vi lägga av att snacka bara för att den andra kom upp i 2000 inlägg.. citerar Botvid/Americanese.. Den...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 544
Senast: ameo
·
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
114 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4