Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Alla hältor/rörelsestörningar som hästen kan visa sitter ju inte i benen, så i många fall kan ju ban.vet ha rätt i att köra ut hästen trots att den inte visar hälta vid böjprov dagen efter.

Kan vara sant med. Men då en veterinär säger att det inte är något fel på hästen och en annan säger att hästen är i för dåligt skick för att starta.

Men varför i såfall enbart sänka kvaltid för de hästar som redan startat? Då ska de väl sänkas för alla?

Ja det tycker jag och ganska mycket med. Det finns väll ingen tävling idag på normala banor iaf som går 25. Om man ens får pengar på 18-19 tider.

För att det i praktiken ska vara genomförbart o rättvist ska ju isåfall man med kvalhäst enbart få möta hästar som måste ligga inom samma kvaltid.
Inte som nu, där du kan behöva gå 22 som ensam häst resten betydligt långsammare, eller tvärt om, som ensam 2-åring få möta starthästar o sen se dem försvinna i horsionten.

Precis det måste ju bli bättre på den biten. Lika tid lika start och långsammare bakom enkelt med tillägg :D

Tycker annars inte man bör ha för mycket krav o regler, tränare ska vara duktig nog att avgöra hur redo hästen är för det den ska prestera.

Problemet är att många inte är det även många proffs. Så ett hårdare regelverk är att föredra tycker jag. Det skulle också ge travet ett bättre rykte.

Personligen så kan jag köra kval på "väg" mot start, och bara för att hästen är inkvalad godkänt betyder det inte att jag startar den omedelbart, utan kan träna nån månad till.
Hästen ska inte behöva prestera max i ett kvallopp, utan kunna göra det på ett bra o lugnt sätt utan direkt press.

Det tycker jag personligen är fel;).
Jag skulle vilja ha en mycket kortare kval period. 2 månader eller ännu kortare kanske vore bra så att det alltid finns en färsk tid i programmet.
Jag brukar inte vilja kvala hästar om jag inte kan starta dom direkt efter. Kvalet är som en första "start" utan att man riskerar något för att se om hästen är i fullgott skick om utrustningen passar och så vidare.

Att se om grejerna passar och allt funkar väljer jag hellre ett provlopp än ett kval för att göra faktiskt. Men har ju någorlunda disciplin i dem och ingen fri fart någonstans.

I kvalen kan man lika gärna bli själv som att det är fullt fält.

Du skriver att kvaltiden är 25. det är den ju bara för ostartade treåringar.

Förresten tycker jag det där med att korta ner kvaltiden är rena vansinnet, du vill sänka kvaltiderna och tvinga ut en häst som varit borta i 2 mån. i ett kval. Jag tror att det kommer att ÖKA det du vill få bort, att det kommer ut hästar som kanske behövt 2 v. till i förberedelse i stället för att slippa kvala. Det förekommer ju redan nu då och då.

Senast ändrad:

Kan vara sant med. Men då en veterinär säger att det inte är något fel på hästen och en annan säger att hästen är i för dåligt skick för att starta.
Jo, fast idag har vi ju en stor alternativ vård dit många veterinärer rekommenderar hästar som har andra problem i rörelseapparaten än just led/sen hältor.

För att ett friskintyg egetligen ska vara gällande o riktigt, så borde ju en sån häst sombli utkörd pga. oren trav inte enbart bli friskförklarad med hjälp av ett böjprov hemma på stallbacken, utan ska ju isåfall kollas upp på bana o i snabbare hastigheter för att se att den travar rent.

tex. de hästar som har problem med travet i kurvorna, utan att ha så mycket som 1/2 grad vid böjprov. Hästen är ju inte ok, men problemet framkommer inte vid böjprov.

Ja det tycker jag och ganska mycket med. Det finns väll ingen tävling idag på normala banor iaf som går 25. Om man ens får pengar på 18-19 tider.
Nåja..

Precis det måste ju bli bättre på den biten. Lika tid lika start och långsammare bakom enkelt med tillägg :D
Ja, det skulle vara att föredra

Problemet är att många inte är det även många proffs. Så ett hårdare regelverk är att föredra tycker jag. Det skulle också ge travet ett bättre rykte.
Det tycker inte jag.

Det tycker jag personligen är fel;).
Jag skulle vilja ha en mycket kortare kval period. 2 månader eller ännu kortare kanske vore bra så att det alltid finns en färsk tid i programmet..
Men det funkar ju inte med dagens regelverk, då ska det ju finnas en garanti att du får starta o vara med i lopp även om hästen har dåligt med poäng. Hästar färdiga för start ska inte behöva anmälas överallt utan att komma med pga, av för lite poäng.

Tycker det skulle vara onödigt slitage på hästar som efter varje skade period vara tvungna att gå ett kvallopp o ska det då dessutom vara på dina villkor, att hästen för att gå bli godkänd måste i stort prestera max.

Jag brukar inte vilja kvala hästar om jag inte kan starta dom direkt efter. Kvalet är som en första "start" utan att man riskerar något för att se om hästen är i fullgott skick om utrustningen passar och så vidare
Fast kvalar jag min häst så är hästen enligt praktiken startklar, men sen är det ju upp till mig exakt hur startklar jag vill hästen ska vara.
Jag kan byta ut ett 20 jobb på banan mot ett kval, jag vet hästen klarar det men tycker det behövs mer jobb innan jag tar ut den i lopp, då den bör kunna gå betydligt snabbare med styrka för att hävda sig.
Det tyckerjag inet den sk abehöva ta ut i ett kval.

Jag är ganska försiktig med dem så, och kör inte mer jobb eller sliter på dem med än jag tycker är nödvändigt.

Jo, fast idag har vi ju en stor alternativ vård dit många veterinärer rekommenderar hästar som har andra problem i rörelseapparaten än just led/sen hältor.

Men det hjälper ju inte alls då travet enbart förlitar sig på veterinärer...
Om alla alternativ behandlingar skulle godkännas så skulle travet gå rakt utför. Håller med om att alternativ behandlingar kan hjälpa mot mycket, men det gäller ju inte i travet.

För att ett friskintyg egetligen ska vara gällande o riktigt, så borde ju en sån häst sombli utkörd pga. oren trav inte enbart bli friskförklarad med hjälp av ett böjprov hemma på stallbacken, utan ska ju isåfall kollas upp på bana o i snabbare hastigheter för att se att den
travar rent.

Precis finns ett fåtal veterinärer som gör SK körprov för friskintyg. Men de flesta kollar över hästen böjprov inga fel/en liten behandling dra kortet och varsågod att starta igen. Startar på en annan bana och hästen startar på som vanligt.

tex. de hästar som har problem med travet i kurvorna, utan att ha så mycket som 1/2 grad vid böjprov. Hästen är ju inte ok, men problemet framkommer inte vid böjprov.

Precis men det bryr sig inte många veterinärer sig om för ett frisk intyg. Dessutom är det många banveterinärer som inte tänker så mycket på det heller. Jag tycker dock att det inte är så farligt om en häst inte travar 100% om man skulle hårddra det hur mycket pengar skulle Etain royal tjänat då;).
Jag tycker det är värre med hästar som stannar 300-400 från mål "utan anledning" alltså inte blivit hård körda för ledning eller dödens. Utan helt enkelt inte vill eller kan. Tydliga hältor skall såklart strykas men lite abnormiteter i travet är inte i min mening någon som helst fara att starta. Är ju många som inte travar bra alls i kurvorna och ändå vinner enkelt när väl rakan kommer. Skulle man då ta bort dessa innan tävlingen bara för att dom inte "kan" trava i kurvan?

Men det funkar ju inte med dagens regelverk, då ska det ju finnas en garanti att du får starta o vara med i lopp även om hästen har dåligt med poäng. Hästar färdiga för start ska inte behöva anmälas överallt utan att komma med pga, av för lite poäng.

Ja du behöver ju inte kvala om du har 0 poäng och vet att det finns P21/P22 lopp som du kommer med i inom 1-2 månaders tid så kvalar man lagom så man får 2 veckor till det loppet. Har man lite poäng finns det lopp man kan vara med i kanske inte 40000 i första Åby eller valla, men 12000 på en mindre bana.

Tycker det skulle vara onödigt slitage på hästar som efter varje skade period vara tvungna att gå ett kvallopp o ska det då dessutom vara på dina villkor, att hästen för att gå bli godkänd måste i stort prestera max.

Ja då i allra högsta grad efter en skada. Då om någon gång borde ju travet se till att man inte startar sina hästar för tidigt. Och jag tycker inte det skall vara något problem att hästen skall kunna gå en 18-19 tid i ett kval det skall ju faktiskt vara i tävling tempo och inte i "jobb" tempo. Det är det största problemet med kvalen idag man kräver ju inget av hästen i ett kval. 1,25 för en ostartad 3åring:o är befängt i mina öron. Minst 1,20 för 2åringarna och treåringarna. En startad häst borde kunna "jogga" 1,18-1,19 utan att förta sig.

Fast kvalar jag min häst så är hästen enligt praktiken startklar, men sen är det ju upp till mig exakt hur startklar jag vill hästen ska vara.
Jag kan byta ut ett 20 jobb på banan mot ett kval, jag vet hästen klarar det men tycker det behövs mer jobb innan jag tar ut den i lopp, då den bör kunna gå betydligt snabbare med styrka för att hävda sig.
Det tycker jag inet den sk abehöva ta ut i ett kval.

Precis och kan de gå 1,20 i långvagn så kan de gå 1,18 i sulky;) Man kan ju faktiskt vänta lite med att kvala då tills hästen gått de jobb du tycker den behöver och sedan kvala och starta:idea:. Om "alla" ska kvala sina hästar efter 2 månader hade de inte varit problem med få hästar i kval loppen.

Jag är ganska försiktig med dem så, och kör inte mer jobb eller sliter på dem med än jag tycker är nödvändigt.

Samma här jag är inte förtjust i att köra runt runt runt utan mer att köra runt samtliga jobb tills de kan ca 1,35 därefter börja köra styrka i backe och rakbana och max 1 gång i månaden köra runt.. Därför tycker jag man lika gärna kvala varannan månad som att köra runt på gården/banan.

Men det hjälper ju inte alls då travet enbart förlitar sig på veterinärer...
Om alla alternativ behandlingar skulle godkännas så skulle travet gå rakt utför. Håller med om att alternativ behandlingar kan hjälpa mot mycket, men det gäller ju inte i travet.
Du missar min poäng ;)
Arga hästägare/tränare/skötare vars häst blir utkörd pga. rörelsestörning o sen viftar med ett friskintyg från vet. där det endast gjorts ett böjprov.
Rörelsestörningen behöver inte komma från benen...
Så ban.vet kan ju ha rätt...

Precis finns ett fåtal veterinärer som gör SK körprov för friskintyg. Men de flesta kollar över hästen böjprov inga fel/en liten behandling dra kortet och varsågod att starta igen. Startar på en annan bana och hästen startar på som vanligt.
Ja precis.

Precis men det bryr sig inte många veterinärer sig om för ett frisk intyg. Dessutom är det många banveterinärer som inte tänker så mycket på det heller. Jag tycker dock att det inte är så farligt om en häst inte travar 100% om man skulle hårddra det hur mycket pengar skulle Etain royal tjänat då;).
Jag tycker det är värre med hästar som stannar 300-400 från mål "utan anledning" alltså inte blivit hård körda för ledning eller dödens. Utan helt enkelt inte vill eller kan. Tydliga hältor skall såklart strykas men lite abnormiteter i travet är inte i min mening någon som helst fara att starta. Är ju många som inte travar bra alls i kurvorna och ändå vinner enkelt när väl rakan kommer. Skulle man då ta bort dessa innan tävlingen bara för att dom inte "kan" trava i kurvan?
Men man kan ju inte jämnföra alla hästar som travar orent med just Etain Royal o sen rycka på axlarna åt det.
Det finns självkart hästar med en aktion som är knackig o inte helt ren, utan att det för den sakens skull betyder att hästen har ont.
Men dessa hästar tycker iallafall jag bör kollas upp mer noga, för har de problem med kurvor så kan det ju vara så att det är något som faktiskt inte stämmer..

Det finns många som springer med aktionsproblem o vinner ändå.. I många fall besöker dessa hästar både veterinär o alternativbehandlare efter en sån start.

Hästar som stannar 300-400m före mål är det oftast något fel på, infektioner, halsproblem osv.. Sen finns det självklart dem som inte vill mer.

Ja du behöver ju inte kvala om du har 0 poäng och vet att det finns P21/P22 lopp som du kommer med i inom 1-2 månaders tid så kvalar man lagom så man får 2 veckor till det loppet. Har man lite poäng finns det lopp man kan vara med i kanske inte 40000 i första Åby eller valla, men 12000 på en mindre bana.
Nåja, vi har flera hästar som inte kommer med... de är startklara o har kanon form o kommer iallafall inte med, inte ens på småbanor.
Punkt21 loppen är ingen lekskola precis, utan blir ofta ganska tuffa lopp.
Trist för alla inblandade.

TYcker kvalintervallen på 8 månader är korrekt.
Däremot skulle jag gärna se en ändring i poängssystemet.

Ja då i allra högsta grad efter en skada. Då om någon gång borde ju travet se till att man inte startar sina hästar för tidigt. Och jag tycker inte det skall vara något problem att hästen skall kunna gå en 18-19 tid i ett kval det skall ju faktiskt vara i tävling tempo och inte i "jobb" tempo. Det är det största problemet med kvalen idag man kräver ju inget av hästen i ett kval. 1,25 för en ostartad 3åring:o är befängt i mina öron. Minst 1,20 för 2åringarna och treåringarna. En startad häst borde kunna "jogga" 1,18-1,19 utan att förta sig.
Varför det?
Har hästen varit skadad så vill man väl inte köra ett onödigt kvallopp på en 18 tid för att kolla upp så hästen håller?
Tycker din syn på tränare är ganska så trist, kan hästen gå 22 på ett bra sätt, så nog 17 springer den 18 oxå.
Det är ju upp till tränaren att avgöra om hästen kan.

Precis och kan de gå 1,20 i långvagn så kan de gå 1,18 i sulky;) Man kan ju faktiskt vänta lite med att kvala då tills hästen gått de jobb du tycker den behöver och sedan kvala och starta:idea:. Om "alla" ska kvala sina hästar efter 2 månader hade de inte varit problem med få hästar i kval loppen.
Ja visst kan man vänta med kval, eller så kan man ta det som en stolpe i utvecklingen.
Det är ju valfritt att lägga upp det som man tycker individuellt och vad som passar hästen som individ.

Samma här jag är inte förtjust i att köra runt runt runt utan mer att köra runt samtliga jobb tills de kan ca 1,35 därefter börja köra styrka i backe och rakbana och max 1 gång i månaden köra runt.. Därför tycker jag man lika gärna kvala varannan månad som att köra runt på gården/banan.
Men varför ska en häst behöva gå 18 tider för om den nu har ett tävlingsuppehåll på 2 månader?

Du missar min poäng ;)
Arga hästägare/tränare/skötare vars häst blir utkörd pga. rörelsestörning o sen viftar med ett friskintyg från vet. där det endast gjorts ett böjprov.
Rörelsestörningen behöver inte komma från benen...
Så ban.vet kan ju ha rätt...

Ja visst men det spelar ju ingen roll då hästen bara startar på en annan bana med friskintyg i handen. Då har man inte kommit någon vart i djurskydds mening eller hur?
Så banveterinärens syfte fungerar ju inte i den meningen. Då ett friskintyg från en annan veterinär överbevisar de startförbud banveterinären satt.

Men man kan ju inte jämnföra alla hästar som travar orent med just Etain Royal o sen rycka på axlarna åt det.
Det finns självkart hästar med en aktion som är knackig o inte helt ren, utan att det för den sakens skull betyder att hästen har ont.
Men dessa hästar tycker iallafall jag bör kollas upp mer noga, för har de problem med kurvor så kan det ju vara så att det är något som faktiskt inte stämmer..

Korrekt men att inte jämföra med den bästa är enklast om du eller jag haft den så hade den förmodligen aldrig fått starta, men ingen kan säga att han någon gång såg helt fräsh ut trotts att han nog iaf vid 99% av sina starter var det. Jag tror nog att Timo Nurmus gjort allt som han kan innan start och ändå travar inte vissa hästar (kommer inte ihåg vem det var men BG körde den) genom kurvorna. Hästen travade inte alls genom kurvan men vann väldigt lätt när rakan väl kom. Jag tror inte det är något som är fel på hästen bara att den helt enkelt inte kan springa för fullt genom kurvan. Håller för övrigt Nurmos som en riktigt bra tränare.

Det finns många som springer med aktionsproblem o vinner ändå.. I många fall besöker dessa hästar både veterinär o alternativbehandlare efter en sån start.

Ja såklart. Men det görs redan innan start om hästens tränare är någorlunda seriös. Detta om man sett det innan start förstås om den börjar med rörelse fel efter att loppet gått iväg kan ju ingen göra något:angel:.

Hästar som stannar 300-400m före mål är det oftast något fel på, infektioner, halsproblem osv.. Sen finns det självklart dem som inte vill mer.

Ja och då skall banveterinären sätta startförbud oavsett orsak minst 2 veckor.
Om det då är en halsinfektion eller vanlig infektion så är det bara bra för hästen:cool:

Nåja, vi har flera hästar som inte kommer med... de är startklara o har kanon form o kommer iallafall inte med, inte ens på småbanor.
Punkt21 loppen är ingen lekskola precis, utan blir ofta ganska tuffa lopp.
Trist för alla inblandade.

TYcker kvalintervallen på 8 månader är korrekt.

P21/P22 loppen är inte lekstuga men man kommer med om man inte startat på 1 månad eller har rätt startpris summa:idea:;)
8 Månader är mycket lång tid och en häst kan lätt förändras inom den tiden. Den kan både gå ur och komma in i start bart skick vilket jag anser är mycket fel. Hästen skall inte kunna starta efter ett att inte visat sig på banan en lång tid.

Däremot skulle jag gärna se en ändring i poängssystemet.

Oh ja där finns mycket att önska. Samma med anmälnings systemet.

Varför det?
Har hästen varit skadad så vill man väl inte köra ett onödigt kvallopp på en 18 tid för att kolla upp så hästen håller?
Tycker din syn på tränare är ganska så trist, kan hästen gå 22 på ett bra sätt, så nog 17 springer den 18 oxå.
Det är ju upp till tränaren att avgöra om hästen kan.

Kan hålla med lite om det men det finns inget annat ställe än travet där lögner om hur bra/dålig deras hästar är. Och därför tycker jag inte att tränarens ord räcker utan låta resultaten tala istället för munnen.

Ja visst kan man vänta med kval, eller så kan man ta det som en stolpe i utvecklingen.
Det är ju valfritt att lägga upp det som man tycker individuellt och vad som passar hästen som individ.

Precis men inget talar mer än resultatet. Om man blir tvungen att "tala om" för alla hur bra hästen är i ett kval lopp nära start i ett tävlingsmässigt tempo kan spelare se hur pass bra hästen är och inte behöva lita på vad tränaren säger tror jag att spelsäkerheten skulle kunna styrkas avsevärt mycket mer. Detta skulle också kunna få tyst på många kritiker till travet. Även hästägarna skulle nog tycka om detta mer då de får ett skrivet bevis på hur bra hästarna faktiskt är istället för att en tränares ord på det. Det finns mycket problem med tränare som har en hel del "boxvärmare" dessa tränare skulle försvinna rätt snabbt. Och förhoppningsvis skulle hästarna komma till en bättre tränare.

Men varför ska en häst behöva gå 18 tider för om den nu har ett tävlingsuppehåll på 2 månader?

Enbart för att visa att den är startklar. Ett form besked helt enkelt. De flesta hästar som inte startar på 2 månader har oftast något som åtgärdats och skulle ändå gå ett skarpare jobb då skulle hästen lika gärna gå ett kval lopp så ser tränaren, hästägaren och spelarna om hästen är i bra form för att kunna vara med och kämpa om första priset eller inte.

Jag vet att mina reformer skulle slå bort många hästar och framför allt tränare men det är lite det som är meningen med det också. Att höja kvaliteten på de hästar som startar är i mina ögon en viktig del i framtidens trav. Samma med insikten om att det är spelarna som föder sporten. Det är inte hästarna som en del eller väldigt många tror. Hästarna är grunden för att spelarna skall kunna "föda" oss. Sviker spelet så dör sporten sviker hästarna dör sporten alltså måste vi gå hand i hand hela tiden.
Hoppas att ni förstår det o inte tror att jag bara svamlar om en massa konstiga grejer:angel:
Jag vill att alla som vill ska kunna hålla på med trav på amatör nivå men inte på proffs nivå i dagens mening. Rensa upp bland proffsen och släpp amatör träning fri så alla får träna allas hästar det tror jag skulle vara bra:idea:
Godnatt nu travforumet så hörs vi imorrn ;)

Ja visst men det spelar ju ingen roll då hästen bara startar på en annan bana med friskintyg i handen. Då har man inte kommit någon vart i djurskydds mening eller hur?
Så banveterinärens syfte fungerar ju inte i den meningen. Då ett friskintyg från en annan veterinär överbevisar de startförbud banveterinären satt.
Nu drar du saken lite längre, o jag håller såklart med dig.
Min poäng var ju just att även om man tycker ban.vet gjort fel o har ett friskintyg, kan problemt sitta på annan ort o problemet försvinner troligtvis inte heller av sig självt utan resulterar i en ledinf. behandling o vila.

Korrekt men att inte jämföra med den bästa är enklast om du eller jag haft den så hade den förmodligen aldrig fått starta, men ingen kan säga att han någon gång såg helt fräsh ut trotts att han nog iaf vid 99% av sina starter var det. Jag tror nog att Timo Nurmus gjort allt som han kan innan start och ändå travar inte vissa hästar (kommer inte ihåg vem det var men BG körde den) genom kurvorna. Hästen travade inte alls genom kurvan men vann väldigt lätt när rakan väl kom. Jag tror inte det är något som är fel på hästen bara att den helt enkelt inte kan springa för fullt genom kurvan. Håller för övrigt Nurmos som en riktigt bra tränare.
Jag har inte kritiserat Etain Royal eller kretsen runt honom.
Här var poängen att bara för att han var frisk med inte kunde trava rent, betyder inte det att alla är så.

Ja såklart. Men det görs redan innan start om hästens tränare är någorlunda seriös. Detta om man sett det innan start förstås om den börjar med rörelse fel efter att loppet gått iväg kan ju ingen göra något
Ja självklart.

Ja och då skall banveterinären sätta startförbud oavsett orsak minst 2 veckor.
Om det då är en halsinfektion eller vanlig infektion så är det bara bra för hästen
Ja håller med.

P21/P22 loppen är inte lekstuga men man kommer med om man inte startat på 1 månad eller har rätt startpris summa:idea:;)
Men tanken är ju sällan att man ska kunna åka punt21 lopp varje månad med lite tur, utan faktiskt kunna ta sig i i de normala loppen igen

8 Månader är mycket lång tid och en häst kan lätt förändras inom den tiden. Den kan både gå ur och komma in i start bart skick vilket jag anser är mycket fel. Hästen skall inte kunna starta efter ett att inte visat sig på banan en lång tid.
Tycker fortfarade det är en korrekt regel.

Oh ja där finns mycket att önska. Samma med anmälnings systemet.
När kommer tomten, listan är klar ;)

Kan hålla med lite om det men det finns inget annat ställe än travet där lögner om hur bra/dålig deras hästar är. Och därför tycker jag inte att tränarens ord räcker utan låta resultaten tala istället för munnen.
Men vem ska jag verätta det för? Vad går för min individuella träning o hästens välbefinnande som individ?

Precis men inget talar mer än resultatet. Om man blir tvungen att "tala om" för alla hur bra hästen är i ett kval lopp nära start i ett tävlingsmässigt tempo kan spelare se hur pass bra hästen är och inte behöva lita på vad tränaren säger tror jag att spelsäkerheten skulle kunna styrkas avsevärt mycket mer. Detta skulle också kunna få tyst på många kritiker till travet. Även hästägarna skulle nog tycka om detta mer då de får ett skrivet bevis på hur bra hästarna faktiskt är istället för att en tränares ord på det. Det finns mycket problem med tränare som har en hel del "boxvärmare" dessa tränare skulle försvinna rätt snabbt. Och förhoppningsvis skulle hästarna komma till en bättre tränare.
Jag tycker en hel del av just travet som en intressant sport är att det handlar om djur, det finns inga självklarheter o inget som heter spelsäkerhet. Travet är uppbyggt på kunskap/insikt o tur.
De stora pengarna utbetalas till dem som faktiskt hade koll på den där som spurtade som en kula bakom osv..
Spekulationer o funderingar runt form o tränare o kuskar osv..
Det tycker jag vi ska värna om.

Enbart för att visa att den är startklar. Ett form besked helt enkelt. De flesta hästar som inte startar på 2 månader har oftast något som åtgärdats och skulle ändå gå ett skarpare jobb då skulle hästen lika gärna gå ett kval lopp så ser tränaren, hästägaren och spelarna om hästen är i bra form för att kunna vara med och kämpa om första priset eller inte.
Tycker det sliter nog mycket ändå.
Jag antar du inte är vän av snälla smyg lopp, prepare´o sikta på en resa som ger pengar...

Jag vet att mina reformer skulle slå bort många hästar och framför allt tränare men det är lite det som är meningen med det också. Att höja kvaliteten på de hästar som startar är i mina ögon en viktig del i framtidens trav. Samma med insikten om att det är spelarna som föder sporten. Det är inte hästarna som en del eller väldigt många tror. Hästarna är grunden för att spelarna skall kunna "föda" oss. Sviker spelet så dör sporten sviker hästarna dör sporten alltså måste vi gå hand i hand hela tiden.
Hoppas att ni förstår det o inte tror att jag bara svamlar om en massa konstiga grejer:angel:
Utan hästar ingen sport..
Travet i sverige har alltid varit en folksport, vi har profiler som hela sverige vet vilka de är, även de som är totalt ointresserade vet vem Copiad, Stig H, Legolas är.
Jag tycker det ska vara så.
Jag tror travet enbart förlorar i utvecklingen mot lotto som vi har idag, där samma hästar körs av samma kuskar och i slutänden handlar det inte längre om profilerna utan nummer..
Travet blir en ren industri där hästar enbart används som förbrukningsvaror o så fort de inte genererar pengar så slås de ut, vi är på väg mot det så många kritiker redan idag tror är travsport.

Jag tycker travsport ska vara en glad sport, med glada hästar, överaskningar o fattiga profiler som lyckades få in den där otroliga hästen utan stam i träning o den vart en stjärna..
Som jag tidigare sagt så imponerar inte industri tränare på mig o tyvärr är det dit travet är på väg.
Vi är så rädda om spelarna att hästarna får stå åt sidan..
Men varför ska vi förlora spelare egentligen, de har ju funnits där förut? Varför inte utveckla travet i en mer spännande inriktning istället för en mer torr o inskränkt variant?

Jag skulle hellre se en bredare satsning på olika distanser, olika varv, mer tillägg osv... Just för att ge fler hästar chansen att vara bra på olika områden o mer spänning i loppen.

Jag vill att alla som vill ska kunna hålla på med trav på amatör nivå men inte på proffs nivå i dagens mening. Rensa upp bland proffsen och släpp amatör träning fri så alla får träna allas hästar det tror jag skulle vara bra:idea:
De sämre proffsen slår ju ut sig själva?
Och hur ska man då börja som proffs enligt dig, alla började väl från början sen är det ju inte bara hästkunskap o bra träning som avgör om du lyckas eller inte.
Finns många duktiga små tränare som inte kan hävda sig mot de större pga. att det inte finns pengar att handla materialet för o de måste vara rädda om varje individ, de har inte kölista...

Godnatt nu travforumet så hörs vi imorrn ;)
God natt i etern...
Borde nog lagt mig för flera inlägg sen :o

kl

Sedan när har så mycket inkompetent folk kommenterat travhästar??
Förr i tiden så var det noll svar på Hästnyheter..
Nu haglar ena korkade inlägget efter det andra :crazy:

AM

Får jag hoppa in lite i tråden?
Kl:ar lite :-)
Jag har äntligen funnit stallplats till min pollar. Har ju flyttat hem till mamma igen mitt inne i byn efter 5 år boendes på landet i ett alldeles underbart hus. SUCK!
Så kan det bli ibland.
Men i alla fall så är det i ett travstall och där är (var alla fall för ca 8 år sen) jättebra vägar och slingor att träna på.
5 km dit. Har ju 1,5 mil till dom nu.
Vill så gärna flytta dom NU!
Negativt är att det är intill en stor väg och jag är livrädd att mina hästar (Evelinabusen) rymmer och blir överkörd. Men då är det väl meningen att jag inte ska ha häst.
Så jag slipper alla fall sälja tösen nu! Gott!

:rofl::rofl:
Det där hade jag missat!
Skrattade så jag grät när jag läste endel inlägg om Digger!:love:
Oj vad många travstjärnor vi skulle gått miste om på banan och i avelsboxen om vi avlivat/kastrerat alla med lite vasst humör.
Det är ju inte gosighet vi tävlar i.:angel:

trivas o trivas, bo med mamma är väl inte det optimala för min del, men det får gå. Vill inte bo i lägenhet.
Hoppas mina pollar ska trivas bättre.
Vem vet, jag hamnar kanske snart på landet igen inom inte allt för lång framtid. ;-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Trav "Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
77 78 79
Svar
1 568
· Visningar
150 201
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
114 600
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar