Sv: Travfolkets snacktråd! (Del 2)
Kan vara sant med. Men då en veterinär säger att det inte är något fel på hästen och en annan säger att hästen är i för dåligt skick för att starta.
Ja det tycker jag och ganska mycket med. Det finns väll ingen tävling idag på normala banor iaf som går 25. Om man ens får pengar på 18-19 tider.
Precis det måste ju bli bättre på den biten. Lika tid lika start och långsammare bakom enkelt med tillägg
Problemet är att många inte är det även många proffs. Så ett hårdare regelverk är att föredra tycker jag. Det skulle också ge travet ett bättre rykte.
Det tycker jag personligen är fel.
Jag skulle vilja ha en mycket kortare kval period. 2 månader eller ännu kortare kanske vore bra så att det alltid finns en färsk tid i programmet.
Jag brukar inte vilja kvala hästar om jag inte kan starta dom direkt efter. Kvalet är som en första "start" utan att man riskerar något för att se om hästen är i fullgott skick om utrustningen passar och så vidare.
Alla hältor/rörelsestörningar som hästen kan visa sitter ju inte i benen, så i många fall kan ju ban.vet ha rätt i att köra ut hästen trots att den inte visar hälta vid böjprov dagen efter.
Kan vara sant med. Men då en veterinär säger att det inte är något fel på hästen och en annan säger att hästen är i för dåligt skick för att starta.
Men varför i såfall enbart sänka kvaltid för de hästar som redan startat? Då ska de väl sänkas för alla?
Ja det tycker jag och ganska mycket med. Det finns väll ingen tävling idag på normala banor iaf som går 25. Om man ens får pengar på 18-19 tider.
För att det i praktiken ska vara genomförbart o rättvist ska ju isåfall man med kvalhäst enbart få möta hästar som måste ligga inom samma kvaltid.
Inte som nu, där du kan behöva gå 22 som ensam häst resten betydligt långsammare, eller tvärt om, som ensam 2-åring få möta starthästar o sen se dem försvinna i horsionten.
Precis det måste ju bli bättre på den biten. Lika tid lika start och långsammare bakom enkelt med tillägg
Tycker annars inte man bör ha för mycket krav o regler, tränare ska vara duktig nog att avgöra hur redo hästen är för det den ska prestera.
Problemet är att många inte är det även många proffs. Så ett hårdare regelverk är att föredra tycker jag. Det skulle också ge travet ett bättre rykte.
Personligen så kan jag köra kval på "väg" mot start, och bara för att hästen är inkvalad godkänt betyder det inte att jag startar den omedelbart, utan kan träna nån månad till.
Hästen ska inte behöva prestera max i ett kvallopp, utan kunna göra det på ett bra o lugnt sätt utan direkt press.
Det tycker jag personligen är fel.
Jag skulle vilja ha en mycket kortare kval period. 2 månader eller ännu kortare kanske vore bra så att det alltid finns en färsk tid i programmet.
Jag brukar inte vilja kvala hästar om jag inte kan starta dom direkt efter. Kvalet är som en första "start" utan att man riskerar något för att se om hästen är i fullgott skick om utrustningen passar och så vidare.