T
TJT
Sv: Travfolkets snacktråd! (Del 2)
Det finns en anledning till att många bojkottar den där banan..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men den anledningen är faktiskt inte att veterinären är hård på att köra ut hästar...
Det är faktiskt ytterst ovanligt att nån åker ut på Mp.
Men den anledningen är faktiskt inte att veterinären är hård på att köra ut hästar...
Du tänker nog på Selander. Han är inte kvar som banveterinär längre.
Facts of Life?
Facts of Life?
Nu tycker jag du är lite ute i blåsis?
Du tycker Selander var bra för han körde ut mycket häst, men är sur på Darenius för att han körde ut din?
Kanske det. Men min häst fick friskintyg på kliniken morgonen efter. Hon var inte halt. Hon har en säregen stil, men jag tycker att veterinärer bör kunna skilja på det (typ Etain Royal, Min Narkissos) och på verkligt halta hästar.
Jag säger inte att jag inte hade blivit sur på Selander om han hade gjort samma sak. Men jag ÄR sur på Darenius och jag kommer INTE åka till Mantorp så länge han är kvar. Det är inte SÅ konstigt om man som hästägare blir sur när man får en frisk häst utskickad. Tycker jag i alla fall.
Civil Action: Han var hos Kari först, sedan Stig H och sedan Kari igen. Nu har han inte startat på länge, men är hos en annan proffstränare. Erik Adielsson körde honom rätt mycket. Kanske tänker du på det?
Angående Selander - jag tycker han var den bästa banveterinären vi har haft här. Han såg när hästarna var halta till skillnad från vissa andra banveterinärer. Jag tycker det körs ut alldeles för lite hästar faktiskt. Ibland blir man häpen att en del hästar får starta. Han körde ut en megafavorit en gång (som Goop hade) och det blev stort rabalder om det där. Den hästen kom aldrig till start igen...
Jag tycker det är bra när veterinärer kör ut halta hästar framför allt för hästens egen skull, men även för tränarens/ägarens och spelarnas skull. Däremot blev jag förbannad på Mantorpsveterinären när han körde ut vår häst eftersom den uppenbarligen inte var halt. Hon har lite säregen stil, men hon är inte halt för den sakens skull. Ingen annan veterinär har någonsin förklarat henne halt och hon springer alltid med samma stil.
Alla hältor/rörelsestörningar som hästen kan visa sitter ju inte i benen, så i många fall kan ju ban.vet ha rätt i att köra ut hästen trots att den inte visar hälta vid böjprov dagen efter.Förmodligen
Ja i just det fallet var det nog rätt. Men han har kört ut så många höstar som dagen efter varit iväg och kollats upp utan anmärkning. Och det är något jag inte tycker om. Det skall nog vara mycket mera tydligt om man skall kunna köra ut någon innan tävling.
Men varför i såfall enbart sänka kvaltid för de hästar som redan startat? Då ska de väl sänkas för alla?Sedan tycker jag med att det är många många hästar som skall köras ut så gott som varje tävlingsdag. Men jag tycker att rapporterings systemet kanske vore bättre att se över lite och kunna stänga av hästar från fortsatt tävlande en vis tid eller permanent. Fram för allt de hästar som tydligt visar att de inte vill eller kan tävla. Det skulle vara det bästa för hästarna. Samt att sänka kval tiden avsevärt för de hästar som har startat. Så man vet om de är tävlingsdugliga eller inte.