Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Väderfolket pratar om risk för snöfall inför lördagens V75 imorgon! :eek:

Kl

Hörru ni allihop här som har koll på allt. :D

Man sitter ju ofta och spånar om häst hit och dit och att den sprang si eller så "förr i tiden"

Skulle vara roligt att "översätta" siffrorna till dagens pengar.

Vet ni om det finns nånstans på nätet nån räknare som gör om t.ex 800.000 kronor år 1980 till dagens pengar??

AM

Intressant, men matte är ju inte min starka sida :idea:

Förresten så ringde jag dig förut när vi åkte förbi Köping.,...men fröken ides väl inte svara :angel:
Du skulle ha fått äran att leta upp Mehls nr.....

Min telefon är dum.
Och ja. Det är samma fortfarande. Den som ramlade ner i toastolen.
Och ja. Hade spolat..

Syns inte att nån har ringt. :crazy:

AM

Kl

Hörru ni allihop här som har koll på allt. :D

Man sitter ju ofta och spånar om häst hit och dit och att den sprang si eller så "förr i tiden"

Skulle vara roligt att "översätta" siffrorna till dagens pengar.

Vet ni om det finns nånstans på nätet nån räknare som gör om t.ex 800.000 kronor år 1980 till dagens pengar??

AM

Google is your friend...;)
2.352.908 kr i januari 2008.

Wow....

För skojs skull räknade jag ut vad vår första travare skulle ha tjänat i dagens pengar (egenuppfödd och vi visste inte vad trav var)

1, 3 Miljoner.... :o:eek::d

Men vänta lite nu... Detta stämmer ändå inte.

Jag gjiorde en uträkning nån gång under mitten på 90-talet på vad en av min mors travare hade tjänat (tävlade mellan 79-85). Hon hade sparat en klippbok med varje lopp och varje prissumma. Uträkningen då gjordes alltså mot motsvarande lopp (t ex nollopp 1979 på Umåker - 2000 kr/nollopp på Umåker 95 - ca 12000 kr. V75 gulddivisionen 1983 - 25 000 kr/samma lopp 1995 250 000 kr osv) alltså inte enbart räknat mot pengarnas värde.

Hästens intjänade 580 000 kr motsvarade med den ökningen nästan 7 miljoner...

Nu har ju ni några hästar som ni räknar ut hur mkt de skulle ha tjänat med dagens pengar. Men hur kändes pengarna som de sprang in då? Jag menar - har man en häst som skulle ha tjänat 1,3 miljoner idag t ex så borde man ha fått samma känsla för de pengarna som den sprang in för 20-30 år sedan. Kände ni er som "miljonärer" då (om ni förstår vad jag menar)?

Nu har ju ni några hästar som ni räknar ut hur mkt de skulle ha tjänat med dagens pengar. Men hur kändes pengarna som de sprang in då? Jag menar - har man en häst som skulle ha tjänat 1,3 miljoner idag t ex så borde man ha fått samma känsla för de pengarna som den sprang in för 20-30 år sedan. Kände ni er som "miljonärer" då (om ni förstår vad jag menar)?

Jag var 10 så jag hade inget begrepp om pengar eller familjens ekonomiska situation... :D

Men vår VAR faktiskt riktigt bra, tyvärr var han inte så grundtränad när han kom i proffsträning så han gick sönder. :(

Är det bara jag som tycker att de säljande beskrivningarna på saluhästarna på Stall Lähdekorpi är hysteriskt roliga?

Underbara :rofl:

Min favorit:
Kapable, skulle tjäna säkert 500.000 snabbt hos Ludde eller Svanen, trött på alla galopper. 125.000 + moms. Lite för dyrt men kan springa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Trav "Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
77 78 79
Svar
1 568
· Visningar
150 122
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
114 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar