Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Jag har ju inte så mycket rutin,så jag ringde till B. Där hänvisade dom mig till ett telefonnummer för rikstoton. Inget svar. Ringer ingen till B och får ett nytt nummer.
På det telefonnummret får jag ett nytt och där svarar en snubbe som måste jobba på SÄPO eller nåt. han förhör ingående varför jag ska stryka. När jag undrar om han ska ha mitt telefonnummer för att ringa upp och checka så svarar han med bästa Carl Hamiltonrösten;Nej, det där sköter vi på VÅRAT vis.
Visade sig senare att det innebar att sportchefen för min hemmabana ringde upp mig för ett nytt förhör.
Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt ;).

Det är väl få amatörer "förunnat" att ha RUTIN på att stryka från V75???

Själv har jag lyckats starta i ETT V75-lopp och det är mer än vad många av mina amatör-kompisar lyckats med...

Vad GÖR stjärnkuskarna med alla hederspriser de vinner egentligen??? :confused:

Tidigare har jag vunnit en plånbok, en korg med allehanda gott och ett par körhandskar men den här gången fick jag varenda reklampryl Falköpings kommun kunde uppbåda tror jag och kusken fick en likadan... :D

En bra ryggsäck innehållande två keramikmuggar, en nyckelring, ett sånt där band man kan ha prylar runt halsen i, en penna, en bok om kommunen, en DVD om kommunen och en miniatyr-runsten... :eek:

Jäklar vad prylar det var... Allt märkt med Falköpings logga liksom det vita fina segertäcket... :idea:

Ja, vad tror ni, dumpar de dem i en stor hög eller donerar de dem till bättre behövande?

*kl*

Åker och hämtar ny höst imorgon! :bump:
Ska bli såå spännande!

Mer info kommer när vi kommit hem, åker inatt kl 3, 55 mil enkel resa...:crazy:

Men, det är som min egen lille Commander Crowe... fast utan vita framben... men han har den breda vita bläsen som Juliano Star har! Tar han bara ett par steg i närheten av de gossarna blir jag världens lyckligaste! :D

Ja ni, det blev en total katastrof med nya hästen...:cry::cry:
Det slutade med att vi fick åka de sista 35-40 milen med en tom transport... :( Åkte kvart i 4 igår morse hemifrån och kom hem nu 9:30 på morgonen.. Huvudet är som helt genomblåst..
Ska skriva ihop och berätta om vår resa och drömmen om fuxen med bläsen som blev en mardröm :cry:
Vill i alla fall tacka de 2 tjejerna på Solänget i ponnystallet som hjälpte oss när vi kom in dit i panik, hoppas de finns här eller nån kanske vet vilka de är!

Ja det blev väldigt tragiskt och olyckligt.

TJT med man skulle hämta hästen hos mig. Hon kommer antagligen själv att berätta när hon orkar och om hon vill men jag kan säga att för hästen slutade resan i Örnsköldsvik.
Iaf, Virre (hästen) som är känslig och lite ängslig av sig såg verkligen ut att fatta tycke direkt för sin nya matte och husse. Det kändes bara SÅ rätt. Jag var så glad att just dem köpte honom. Tänkte att det här blir toppen för Virre. Han har nog inte haft det så lätt i livet trots hans låga ålder.

Vi lastade och dom åkte iväg. Som jag förstod det så började problemen efter ca 10 mil. Han börjar leva rövare i transporten, får panik, går omkull och skadar sig ordentligt.

Vi kom överens om att låta köpet gå tillbaka.
Han hade kanske kunnat "lagas ihop" men med hans känsliga psyke tror jag inte han klarat den här upplevelsen utan ytterligare problem i framtiden. Det hade jag inte heller kunnat utsätta honom för.
Jag tog beslutet om att låta Virre somna in där på plats. Det är tragiskt men jag tror att det blev rätt beslut trots allt.

Detta är så tragiskt för TJT och hennes man som verkligen såg framemot sin nya häst. Det blev verkligen en mardrömsresa för dem som jag inte önskar någon få uppleva. Det som hände kan inte skyllas på någon, ingen som gjort något fel utan hästen fick av någon anledning som antagligen bara han själv känner till panik eller något annat. Och det blev som det blev.

Virre blev bara 4 år.
Sov gott, vackra lilla fux. :cry:

Senast ändrad:

Tack Oki, bra skrivet! Det är jobbigt att berätta om en sån här grej..

Att vara med om en sån här sak med en häst som har total panik i transporten och gör att allt för att komma lös, hänger över bommar eller mellanväggar och sen rasar ihop totalt är en mardröm..
Vi vill tacka alla som hjälpte oss under vägen, Oki, distriksvet, de 2 tjejerna på Solänget och så de änglar som hjälpte oss med diverse haverier på bilen...
All cred till Oki som jag verkligen hade sett fram emot att få köpa hästen av och få ringa och rapportera framsteg och hur han hade trivts hos oss. Vi hade ju allt planerat och upplagt med han skulle få tiden och bara få "lattja" sig igenom vintern.. När vi kom överrens på telefon i Övik om hur vi skulle gå tillväga och hur det skulle sluta, det visar hur seriöst det var, :bow: hade vi köpt av nån annan kanske vi hade blivit lämnad själva med problemet och beslutet.

Han skadade sig själv både fysiskt och främst psykiskt i transporten så att låta honom fortsätta en resa ensam var en absolut omöjlighet och att riskera att han åkte med en annan häst var för farligt.
Tänk OM det händer samma igen, då hade det inte bara varit han som gått sönder utan kanske hans resesällskap och transport. Och skulle han någonsin gå in i transport igen? Vad hade hänt om vi försökt fått hem honom, skulle vi ta oss till en travbana alls nån gång i framtiden?

Ett tufft beslut som säkert kommer snurra om och om igen i huvudet, hade vi kunna göra något annorlunda, vad hade hänt om vi gjorde si eller så. Men vi kan inte se att vi gjort något tok, vi ville så gärna ha hem honom, höll på att v ara 10 minuter för sen med ett telefonsamtal i köpet, och så blev det sånt haveri på vägen hem. Bilfärden från att han började kasta omkring i transporten är något av det värsta jag varit med om, och resan hem efter att ha lämnat honom kvar för att somna på Solänget var lång och tung.. :cry:

Vi har en liten dröm, vi vill gärna ha en till avkomma efter Buvetier D'anou, och vi trodde vi var där...

Så himla tragiskt för alla parter... :(:cry:

Jag beklagar...

Många kramar till er alla....

Beklagar! får en att inse hur lätt en olycka sker.. och hur förödande de kan vara..

Ja det blev väldigt tragiskt och olyckligt.

TJT med man skulle hämta hästen hos mig. Hon kommer antagligen själv att berätta när hon orkar och om hon vill men jag kan säga att för hästen slutade resan i Örnsköldsvik.
Iaf, Virre (hästen) som är känslig och lite ängslig av sig såg verkligen ut att fatta tycke direkt för sin nya matte och husse. Det kändes bara SÅ rätt. Jag var så glad att just dem köpte honom. Tänkte att det här blir toppen för Virre. Han har nog inte haft det så lätt i livet trots hans låga ålder.

Vi lastade och dom åkte iväg. Som jag förstod det så började problemen efter ca 10 mil. Han börjar leva rövare i transporten, får panik, går omkull och skadar sig ordentligt.

Vi kom överens om att låta köpet gå tillbaka.
Han hade kanske kunnat "lagas ihop" men med hans känsliga psyke tror jag inte han klarat den här upplevelsen utan ytterligare problem i framtiden. Det hade jag inte heller kunnat utsätta honom för.
Jag tog beslutet om att låta Virre somna in där på plats. Det är tragiskt men jag tror att det blev rätt beslut trots allt.

Detta är så tragiskt för TJT och hennes man som verkligen såg framemot sin nya häst. Det blev verkligen en mardrömsresa för dem som jag inte önskar någon få uppleva. Det som hände kan inte skyllas på någon, ingen som gjort något fel utan hästen fick av någon anledning som antagligen bara han själv känner till panik eller något annat. Och det blev som det blev.

Virre blev bara 4 år.
Sov gott, vackra lilla fux. :cry:

åhh nä.. jag va så nära att ringa på den hästen!!!!!
usch, jag som hade haft längre hem...
stackars TJT!!!!!!!!
:cry:

Tips från coachen!

För er som vill se de amerikanska storlopp som körts i helgen rekommenderas denna länk: http://www.harnessracing.com/
Loppen finns i högerkant,under "Today's Video".
Där kan man bla se World Trotting Derby (Deweycheatumnhowe), WTD Filly (Lantern Kronos) Breeders Crown (Corleone Kosmos) samt BC för ston (Brigham Dream).

För övrigt så verkar alla storlopp från i stort sett hela travvärldennfinnas på Youtube numera (sök bara på loppets namn eller vinnare). Tom gamla svartvita Hambletonians med tillhörande "journalfilmsknaster"...:p

-kl-

Fan... jag är sjuk igen.... :( vi som ska in på provlopp imorgon kväll var det tänkt. Men det är iofs "långt" till imorgon kväll... :p

Fy sjutton så trist! Som du har letat efter en Bd´A avkomma... Oerhört tråkigt.. Tröst kramar till både dig & Oki.

KL

I fredags blev det årets premiärstart för stallet. Det har varit ganska down sedan stoet som verkligen var igång förra året då drog på sig skada i nov. Men nu skulle det bli dags igen med Prillan som startade i fredags på Kr. 14 dagar innan var hon på banan och gick 18 pullandes full distans när det var tänkt ett litet lugnare jobb. Såg finare ut än någonsin så vi slog till och anmälde.

Under loppet så hände något och nu är hon halt hö bak. Hur sur blir man inte när kusken sedan sitter och fullföljer loppet när man vid sidan ser att något inte stämmer. :confused: Så imorgon blir det upp till vet och kolla upp benen och hoppas att det inte är alltför stor sak.

Men får hoppas på min halvgalna 4 åring som har blivit världens lugnaste filbunke kommer igång snart. Har bara kört han själv nu eftersom det funkade så bra då till skillnad när våran vanliga kusk körde. Så nu har han gått första provloppet med en annan kusk. Hur lugn och fin som helst och skötte sig exemplarisk! Hade anmält til 25:an men efter att de blev ihopslagna så blev det en 22:a vilket inte var några problem för honom. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Trav "Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
77 78 79
Svar
1 568
· Visningar
150 122
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
114 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30