Travare som inte fattar? Eller?

S

Squidge

Hej. Jag har ett travarsto på foder. Har inte haft henne så jättelänge så vill ha lite tips. Hon verkar inte vara så jättebra skolad så jag vill lära henne lite grejor.

Hon är 18 så borde endå fixa traven ganska bra. Men hon har en förmåga att lyfta huvudet och "passa iväg" dom första 15-20 stegen när jag gör en övergång till trav. Då brukar jag bara sitta ner tills hon slappnar av. Och om jag tar förhållningar bara stannar hon och börjar "hoppa", alltså reser sig på bakbenen fast inte spec högt. Och sedan är det bara att fortsätta knacka vidare. Något tips på hur jag kan få henne att sluta med det? :O

Sedan är det galoppen. Hon är jättesvår att fatta på, har ridit travare som inte varit hälften så skolade som hon som klarat det jättebra. Hur ska jag hjälpa henne? Det bli samma sak där. Hon passar iväg och jag tappar henne nästan. Det blir snäva svängar och hon blir som en pinne, helt omöjlig att ställa. Kan hon ha ont någonstans eller fattar hon bara inte vad jag vill göra?:crazy:

Brukar rida henne på tvådelat tränsebett och då när jag tar i henne börjar hon hoppa. Är väldigt noga med att inte ta hårt. Bara en lite förhållning med sätet, rösten och handen. Jag förstår inte. Är det jag som gör fel? :confused: För isf vill jag ha massa tips. Rider henne regelbundet på grimma och hon är superduktig på det när jag rider i paddocken. Men man tappar helt kontrollen så fort man kommer ut. Vet inte riktigt vad jag ska göra?
:cry:
Bild på oss: http://BrokenDevil.bilddagboken.se/p/show.html?id=382501004&directlink=1

Sv: Travare som inte fattar? Eller?

Bilden går ej att se, gästlösen behövs.

Sen ang problemet tror jag först att hon springer iväg då det är så hon "ska göra" om hon är travtränad. Sen skulle jag kolla upp henne, med en Et om hon har ont spec i ryggen, även kolla att sadeln ligger bra och passar. Även ta ut vet och kolla tänderna, då hon verkar vara väldigt känslig i munnen.
Ev kolla böjprov också.

Har du pröva rida henne på hackamore eller side pull?

Om hon efter allt är kollat och ev inge problem hittas, så skulle jag börja om helt från grunden utomhus och i paddocken, skritta och jobba på att få en lugn häst som inte stressar, det låter som hon stressar då hon blir stel som en pinne.

Gör långa härliga turer i skogen, även off road där ni kliver över stock och sten.

Jag har haft samma problem med min tjej. Först kollade jag upp henne, och behandla alla små fel som fanns och vi har börja om från grunden, skrittar mesta dels, jobbar igångsättningar för hand an har vi inte kommit så långt att vi trava uppsutten och vi har kämpat sedan i september.

Lycka till

Synd med bilden. Tack så mycket. Börjprov gjorde vi i söndags och det visade ingenting. Ska ringa veterinären omgående och be henne komma ut. Men har inte märkt något med ryggen och sadeln har vi kollat två gånger. Hon är aldrig riden på sidepull eller hack pga ryttarens okunskap och jag är väl inte riktigt rätt person för det heller tyvärr...

Ja jag vet inte om hon är kännslig i munnen eller bara inte gillar att få tryck på nosruggen?Hon är snäll att rida i grimman om man rider jättemkt med vikthjälper och så men när man leder henne får minsta lilla tryck henne att gå i luften. Skulle fösa undan hennes mule en dag och la handen på nosryggen på henne och hon ryggade väldigt snabbt och nästan överdrivet rakt in i staketet. :crazy:

Har ridit mycket i skritt i paddock och ridhus och där är det aldrig några problem? Hon går lugnt och snällt, är jättelätt att samla och hon flyttar fint i båda trav och skritt. Det är bara i övergången hon passar och i galoppfattningen hon inte riktigt verkar hänga med på vad jag menar.

Men ska öva vidare och gå igenom henne. Tack för tipsen! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som hon blivit lite illa behandlad om hon reagerar sådär kraftigt, du får jobba med små rörelser, tänka på allt du gör, så hon förstå att hon kan lita fullt ut på dig.

Även öva att få hålla handen på nosryggen. En tanke är att fundera på träna med klicker, läs på och lek er fram.
Du vet av henns problem runt huvudet och börja smått därifrån, stryk och smek henne. Vill du putta bort henne gör det på bogen eller halsen.

Sen om du är oerfaren, så hör med någon tränare som kan hjälpa dig förstå hjälperna som blir av hack eller sidpull, sen kan tränare vara bra som ser saker du inte ser.

Jo det gäller hela tiden att ligg steget före henne. Detta var i början när hon kom [2 veckor sedan] så nu är hon inte fullt så rädd. Hon går med på att man lägger handen på huvudet på henne och hela vägen upp på pannan. Men hon är väldigt rädd om sitt huvud. Men massa godis och gosande i hagen har hjälp massor. Så jag får jobba vidare på det, kolla igenom henne noga och så. För vissa dagar är hon inte rädd om huvudet alls och hon reagerar inte när jag sätter på henne tränset.

Men jag funderade på.. ska jag kanske byta träns på henne? Nu har hon en kryssgrimma. Jag kanske ska byta till ett vanligt achen och så ta bort snokremmen? Har även funderat på att jobba med lite NH för att bygga upp vårat förtroende?

Jag är bara 14 så mina föräldrar står för alla kostnader. Och en tränare är ganska dyrt. Men min ridlärare bor inte långt härifrån och hon är utbildad. Borde nog ta ett snack med henne. Finns alltid saker att förbättra :D Tack igen :D :bow: Och fixade min BDB så det går att se bilderna. Där skrittar vi visserligen bara och hon gör inte spec mkt. Men jaah iallafall :P

Hästen är 18 år, hur många år har den blivit riden som ridhäst, hur många år har den travat, och om den blivit riden som ridhäst, hur välutbildad har den blivit?

om den gått största delen av sitt liv på travet så har det givetvis format den. om den är lite omskolad som ridhäst så är då att lära om en 18 åring väldigt svårt. Självklart har hästen då svårt att förstå vad som ombedes den.

gå in på ridtravareförbundet - de har en hemsida. där kan du fråga frågor, få tips och hjälp. bered dig på att det är mycket svårt att åstadkomma det du frågar om, på en så gammal häst. Min bästa rekommendation är att se till att hitta en tränare som förstår travare, och kan hjälpa dig, så att det inte blir fel, eller för mycket och förvirrande för hästen, från början.

Plocka bort nosgrimma helt kan du göra, den behövs oftast inte.

Om du ska jobba Nh, så borde du ha tränare, då det lätt kan bli fel.
Men prata med din ridlärare, du kan juh få rida för henne ibland så blir det inte jätte dyrt.

Hon har inte gått på travet på 16 år. Och dom första 5 åren var hon hos en unghästutbildare. [Enligt ord ägare] Och sedan har hon varit hos hennes ägare. Och nu hade hon inte tid för henne öängre så jag har henne. Hon är väl mest bara omkringflängd på kan jag gissa. Inte riktigt arbetat. I galoppen kanske det bara handlar om att hon inte har några muskler?
Ska gå in och titta :D Tack för tipset!

Okej :D Ska ändra om direkt när jag kommer ut imorgon. Ska prata med min tränare och lära Finni att lita på mig. Tack så super mkt för alla tips! Hoppas verkligen det hjälper för jag har planerat att jag ska ha henne så länge hon håller. Tack tack tack :D :bow:

Hon har inte gått på travet på 16 år. Och dom första 5 åren var hon hos en unghästutbildare. [Enligt ord ägare] Och sedan har hon varit hos hennes ägare. Och nu hade hon inte tid för henne öängre så jag har henne. Hon är väl mest bara omkringflängd på kan jag gissa. Inte riktigt arbetat. I galoppen kanske det bara handlar om att hon inte har några muskler?
Ska gå in och titta :D Tack för tipset!

Låter som hon vare sig blivit underhållen eller fortsatt utbildad sen dess, och att det mesta är hörsägen. en unghästutbildare brukar ju fixa ihop hästen hyfsat på ngra månader men sen gäller det att man underhåller det. Betyder inte ett dugg om hästen sen inte gjort ngt alls. Inte en chans att den varit på utbildning i FEM år - det har du fått om bakfoten - skulle ju kostat en förmöghenhet, och om den varit hos en utbildare i FEM år så hade du inte de problem du har nu, det lovar jag dig. Kan det varit fem MÅNADER : ) 16 år är mycket om hästen bara gått och slagit dank och inte blivit riden/tränad på ett bra sätt. Ha förståelse för det, 18 år är mycket att börja utbilda och även muskla och stärka en häst. gå in och kika på ridtravar förbundet som sagt och ta hjälp av en duktig tränare, så att det inte blir för mycket krav på hästen på fel sätt.
lycka till!

Senast ändrad:

Ja jag ska ta det lugnt och försöka fixa henne. Hon har ifs blivit lite riden och tävlad lite men aldrig varit i någon bra kondition dom senaste 5 åren. Så ska in och läsa tills mina ögon ploppar ut och ringa Carina det första jag gör imorgon. Tack så superkmt :D Jag uppskattar verkligen hjälpen för jag tycker lite synd om Finetta oxå. Tack tack :D

Om du skulle inte bry dig alls om hur din häst går utan om din sits och din timing. Försök få dig själv att sitta med skänklarna rakt under din egen kropp, avslappnat och med långa ben.
Du måste hitta en ny balanspunkt sitt ungefär därifrån du får mens... sittben och skrev..det kommer att bli jobbigt för dig att arbeta bort din ovana men du kommer att märka skillnad, du måste hitta din egen balans innan du kan hjälpa din häst.

När du skrittar framåt ha ngn som kollar dig från marken när du ska "fatta" trav, träna dig själv att vara med i rörelsen och låt hästen söka sig framåt nedåt i "fattningen"

Förök få din egen kropp med i ridningen så tror jag det kommer att gå mycket bättre...En passgångare måste vara avslappnad i traven, du kan även träna den över trav bommar osv. men om du vill utveckla din egen ridning - börja med dig själv!

Okej jo jag har märkt att jag börjar falla bort lite. Ska ringa min ridlärare imorgon. Ifs hade jag väldigt korta läder där eftersom ena stiglädret är trasigt och jag fick låna från ponnysadeln men jag ser inte det som en ursäkt. Ska deffinitft börja jobba på det med! Har faktiskt inte haft en tanke på att det kan vara jag :O Tack :D Känns som att det blev 100 saker jag ska tänka på och jag ska böra mitt bästa för att bättra på min sits.

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag bara läst det du har skrivit, så kan hända att någon tagit upp det här redan..

Jag förutsätter att hästen i fråga är kollad och inte har ont:

Det är faktiskt rätt vanligt att travare passar. Och enligt mig är det ingen "gångart" att bygga vidare på som några ryttare gör. Det vill säga försöker odla en ren passgång. Finns ju en anledning till att hästen faktiskt väljer att passa.

Min travare har också den där passgången, och han tar till den innan han orkar bära upp sig själv. Man märker en grav skillnad mot när han passar för att sedan övergå till traven. Han blir "kompaktare" och jobbar på bättre. Han kan endast övergå till traven vid ett lugnt, samlat tempo vilket är rätt naturligt. Mitt tips är att börja om från början. Kanske lägga traven åt sidan ett tag och ut i skogen och klättra för att bygga ridmuskler. Ett enkelt och roligt sätt! =)

Ang. galoppen kan det även vara här att hästen inte har tillräckligt muskler för att galoppera. Hästen MÅSTE TRAVA RENT innan en galoppfattning sker. Annars blir det någon konstig gångart och någon galopp fattas inte. Det blir bara en ren soppa av alltihop. Jag tycker dock att du helt skall lägga galoppen vid sidan.

Ang. uteridning. Alla hästar får mer bjudning ute, varmblod oftast mer.

Satsa på en duktig tränare, gärna en som har erfarenhet av travare. Så att båda du OCH hästen får chansen att utvecklas i rätt takt. :)

Tack så mkt :D

Jo hon tycker det är superskojj ute i skogen och är kollad så hon har inte ont någonstans. Var ute och gick med henne i skogen idag med grimmskaftet runt halsen på henne eftersom hon är så rädd om huvudet. Men sedan var min tränare ute på eftermiddagen nu och longerade henne lite för att se hur hon gör. Och sedan övade vi på att skritta lungt och stilla och inte trippa iväg och att bära upp sig ordentligt. Vi har satt upp schema som att jag tex bara ska galoppera i dom korta backarna i skogen och skritta eller trava upp för dom andra. Tror att vi kanske kan komma en bra bit på detta i början. Ta det lugnt och inte sätta för höga krav.

Tusen tack för alla bra tips! :bow:

Ja, A och O är ju att just ta det lugnt i början! =)
Undrar dock varför du inte prioriterar att istället skritta i uppförsbackarna när ni vet att hästen inte orkar trava eller galoppera? Så länge hästen inte passar i skritten är det bara träning som sätter stopp. Skritta är väldigt underskattat men superbra för att bygga musklerna hästen sedan kommer att behöva för att kunna trava rent! :) Annars tycker jag att det verkar väldigt bra!

Jag vet inte.. Det var min tränares förslag eftersom hon tycker det är jättekul och så. För hon orkar hålla igång ganska länge men just i galoppfattningsmomentet blir hon aldeles lång och passar. Men min tränare ska vara mammaledig så måste leta efter en ny. Suck. Ska se vad det går att få tag på.

Okej. Tycker dock att du skall konfrontera henne ang. det jag skrivit och/eller fråga din nya tränare. Tycker det verkar mycket vettigare. Vänta med galoppen tills hästen inte väljer att passa istället för att trava. Skritta i uppförsbackarna och träna traven i paddock. :) Man glömmer lätt av det, men du får tänka som när du skall skola en unghäst. Inte börjar du galoppera innan hästen kan trava? :confused: Och inte börjar du trava istället för att skritta innan hästen har de musklerna som krävs? :idea:

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 646
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka