Travare och försäkring

Sv: Travare och försäkring

Immer skrev:
Min kallblodstravare har aldrig varit i närheten av travet, så det är kanske därför det inte finns några reservationer på henne.

Inte min (varmblodstravare) heller, så det kan knappast vara därför.

Bubbla skrev:
Vet du hur det har gått med det ärendet du startade tråden med? Om hon fått ersättning?

Nix. Det är mest min mamma som har kontakt med tjejens (hästägarens) mamma, och de har nog inte pratats vid sedan de fick beskedet. Jag återkommer så fort jag vet något!

Bubbla skrev:
Så det har uppenbarligen bara med rasen att göra.

Det har att göra med vilket användningsområde man uppger att man ska använda sin häst till. Mina föl/ettåringar är A1 försäkrade fast de är travhästar, men då får inte heller användningsområdet vara "trav" heller utan något annat (avel, ridning osv). Men så fort de ska tränas måste man uppge "trav" och då får de inte ha A1 längre.

Min kompis har ju garanterat inte angett trav som användningsområde i alla fall...hon har sagt till ombudet att hästen kommer gå som "gårdshäst" och ridas mest av barnen. Så det stämmer inte i detta fallet i alla fall!

Varmblod ska generellt få den reservationen men unga hästar tex kan slippa.

Så det är inget konstigt och din vän är inte själv om den reservationen.

Låter ju logiskt. Blir lite irriterad (inte på dig alltså) när folk vet hur det är, fast de uppenbarligen inte gör det....

Bubbla skrev:
Så det har uppenbarligen bara med rasen att göra.

Fast det stämmer ju inte.. Det är rasen i kombination med ej godkänt/ ej utfört böjprov som ger reservationen. Har man bara ett godkänt böjprov så är det inga problem, inte ens om hästen tävlats inom trav.

Pontevecchio skrev:
Immer, det är kallblodstravarna som försäkras in nu som får samma villkor som varmbloden.

Kan Agria komma med reservationer även på kallblodstravare som är försäkrade där sedan tidigare? (Rent logiskt borde de ju inte kunna göra det, men man blir ju ändå lite rädd att det ska vara så. Min fyller 15 nästa år)
Vet du om de andra försäkringsbolagen har liknande villkor?

Immer

Fast eftersom det inte har några krav på böjprov och longering eller ens en besiktning på andra raser så har det ju med rasen att göra.

Tyvärr är det så ja! En travare anses redan ha skador i ben från 'travtiden' oavsett om de är startade eller ej, det räcker att de är travare. Du måste alltså ta ut och göra en extra veterinärbesiktning för att försäkra benen också.

Men inte "bara". Har du besiktning och böjprov godkända så får du inte reservation "bara" för att det är travare. Min veterinär gjorde böjprov i samband med besiktning och min häst har inga reservationer. Det är kombinationen travarras + ej godkänt böjprov som är problemet.

Jag håller inte med. Därför att jag t ex kan försäkra ett halvblod utan veterinärbesiktning och utan reservationer.

Reservationerna kommer ju automatiskt BARA av rasen isf...på t ex ett halvblod måste du haft en tidigare skada för att få ev. reservationer!

Man kan försäkra alla raser utan veterinärbesikting. Det är försäkringsbeloppet som avgör. Vid ett större försäkringsbelopp krävs veterinärbesiktning. Vid lägre belopp är det bara en hälsodeklaration utförd av hästägaren (som ska svara på frågor som "Anser du att hästen är frisk? Har hästen haft kolik?" osv) som behövs. Samma sak gäller vid höjning av försäkringsbelopp.

Det som avgör om man kan teckna A1 är:
1. ras (först och främst eftersom det inte är några andra raser än travare och galoppörer som berörs när det gäller automatisk reservation av hältor)
2. användningsområde
3. utfört/ej utfört böjprov

Ja? Vad skrev jag som du tyckte att du behövde förtydliga?

Min poäng var ju just att det bara är travare som man får reservationer på oavsett försäkringsbelopp och tog halvblod som ett exempel på en ras där man inte får det.

Ehm, jag förklarade bara hur det ligger till med försäkringar och travare/fullblod. Tog du illa upp för att jag var tydlig?

Det är viktigt att skilja på reservationer och begränsningar. Ett halvblod kan också ha en försäkring som inte täcker hältor pga att ägaren har tecknat en försäkring som har begränsningar.

En travare får egentligen inte "reservation" på hältor utan det är så att man inte kan teckna en försäkring där hältor med mera ingår (alltså är försäkringen begränsad).

Mannagrynet skrev:
Det är viktigt att skilja på reservationer och begränsningar. Ett halvblod kan också ha en försäkring som inte täcker hältor pga att ägaren har tecknat en försäkring som har begränsningar.

En travare får egentligen inte "reservation" på hältor utan det är så att man inte kan teckna en försäkring där hältor med mera ingår (alltså är försäkringen begränsad).

Precis.

TS: Och allt detta går att läsa och fråga sig till om man pratar med försäkrings bolagen/bolaget.
varför kollar inte folk upp sina försäkringar och vet vad de har? jag fattar inte? det är ju jättettrist att läsa igenom försäkrings broschyren, det är det ingen tvekan om, eller att ha en lång förklaring per telefon av försäkrings ombudet. Men det är MASSOR med pengar man försäkrar för - är det då inte lika viktigt att förstå vad det är man betalar för (och det man inte betalar för) som att ta vilket lån som helst, eller vilket sorts kontrakt som helst, som har klausuler på sig?

Bubbla skrev:
Det kanske bara gäller varmblodstravare och inte kallblodstravare?
Har jag svårt att tro... Min förra...ok, det är några år sedan... han försäkrades 1996 som ridhäst 25.000 veterinär och 15.000 liv och inga reservationer. Fick pålagringar och hältutreddes 2003 med scint i Uppsala m.m.... Inga problem att få ut det. Jag hade Sv*l*nd:cool:

Du svarade på mitt inlägg. Jag tog inte illa upp men uppfattade det som "besserwissigt" att påpeka om det var mitt inlägg du ville förtydliga. Därför undrade jag om du tyckte jag var otydlig?

Om du inte svarade på mitt inlägg utan mer allmänt rekommenderas antingen att du tar trådskaparens knapp eller skriver "knapplån". Allt för att minska risken för felantaganden.

Det gäller även ditt nästa inlägg...är det till mig eller mer allmänt?

Piraja; det verkar ju vara ett ganska nytt påfund, reservationerna. Så ditt fall kanske inte är så applicerbat?

Senast ändrad:

Fast allt står faktiskt inte i försäkringsvillkoren. De måste ju av praktiska skäl hållas ganska allmänna. Varje typfall står ju inte. Sen är det tyvärr så att man kan få olika svar och olika bud beroende på vem hos försäkringsbolaget man pratar med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 111
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 676
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka