Travare och försäkring

bettysmatte

Trådstartare
Hörde om ett "intressant" fall alldeles nyligen och ville se om det verkligen stämmer att det är så.

En ridtravare åker in akut till djursjukhuset för hälta. Får stanna i ett par dagar första gången, och sedan åka tillbaks några dagar senare igen. Det visar sig att hästen har en spricka i ett framben (vänster). Hästen är försäkrad, dock täcker INTE försäkringen detta eftersom hästen är en travare. Det här är ett förbehåll som ägaren är helt oviss om, eftersom det inte står något i försäkringsbrevet.

Tydligen är detta en typisk skada på travare som går på banan. Grejen är den att den här hästen aldrig har startat, och att sprickan är på vänster fram och inte höger som tydligen är det vanliga ifall skadan uppkommit vid travtävling. Försäkringsbolaget täcker alltså inte kostnaderna, men uppmanade ägaren att överklaga pga ovannämnda punkter.

Är det så här? Om man äger en travare och endast använder den till ridning, existerar vissa förbehåll i försäkringen ändå? Är detta allmänt känt? I sådant fall skulle jag aldrig köpa en travare att ha som ridhäst, hur trevlig och billig den än är, eftersom det ju då kan bli fruktansvärt dyrt i längden.

Skulle vara intressant att höra från er som vet vad som gäller angående ridtravare och försäkringar!!

Sv: Travare och försäkring

Om man klart och tydligt talar om att hästen är en ridhäst och man inte ämnar träna och tävla den i trav får du försäkra den som "vanlig ridhäst" Men helst vill de att hästen ska ha startförbud, sen vet jag inte exakt men om hästen har startat så kan det nog finnas vissa restrektioner oxå, men det kan nog vara så att det är lite från fall till fall.
Annars är det "allmänt" känt att travare har restrektioner i försäkringen.

Jag har min ridtravare försäkrad i Agria, och där gäller förbehåll i försäkringen för hästar av travarras, nämligen att sjukvårdsförsäkringen inte gäller för hältor.
Restriktionen kan hävas om hästen går igenom en utökad besiktning, med böjprov vid longering, utan anmärkning.

Belinda skrev:
Jag har min ridtravare försäkrad i Agria, och där gäller förbehåll i försäkringen för hästar av travarras, nämligen att sjukvårdsförsäkringen inte gäller för hältor.
Restriktionen kan hävas om hästen går igenom en utökad besiktning, med böjprov vid longering, utan anmärkning.

STÅR det skrifligen i ditt försäkringsbrev, eller var det något du visste ändå?

Jag hade min gamla häst (ridtravare) försäkrad i Folksam. Han var aldrig startad. Gjorde inte ens en besiktning för att få honom försäkrad, iofs bara för 10.000 kr. Står ingen stans i försäkringsbrevet att han hade något förbehåll pga hans ras. Han blev efter två år halt och det gick inte att få bort. Veterinären hittade inte felet trots röntgen rygg plus ben. Han blev senare utdömd pga detta. Hade inte det minsta problem att få pengar från vet.försäkringen eller livförsäkringen... Kanske beror på vilket bolag man har?

Man får en s k Racing-försäkring hos Agria om de inte går igenom ett böjprov. Efter godkänt böjprov så får man fullförsäkra...

Min fd travare försäkrade jag i Folksam, men poängterade att han var ridhäst - alltså gällde hans försäkring även hältor etc.

Sen var jag kanske lite överambitiös, men eftersom jag vet (har varit mkt i kontakt med aktiva travare innan..) hur det ligger till med försäkringarna gällande travare, skickade jag även in en kopia till F-sam på pappret från STC om permanent startförbud (som jag själv fixat på STC)...så det inte skulle kunna bli några missförstånd.

Sen är det ganska viktigt att man läser igenom försäkringspappret, där Ska det stå vad det är för försäkring man har, samt att man läser igenom villkoren.... I annat fall kan det bli dyrt, mkt dyrt - om man har otur :crazy:

Det går utmärkt att teckna försäkring för travare hos IF.

Du kan inte teckna dubbelveterinärvård eller liv med användbarhet.
I övrigt är det fritt.

/Frasse

Det där måste bero på vilken försäkring man tecknat. Min travhäst hade Agria Racing när jag köpte henne, och den försäkringen täcker inte hältor. Om man gör godkänt böjprov så kan man byta försäkringstyp. I försäkringsbrevet står det uttryckligen att det är just Agria Racing hon har. Alla detaljer om vad försäkringen innebär står väl aldrig i själva försäkringsbrevet, det får man läsa om i separata broschyrer.

Min kompis fick bara teckna begränsad försäkring på sin travare. Men den får utökas till full efter genomgången besiktning UA med böjprov. Denne travare är aldrig startad och aldrig tränad för trav. Har dock inte startförbud eller liknande.

I hennes försäkringsbrev står det att det är reservation för hältor på alla fyra benen. Står det inget om någon reservation kan det väl inte heller finnas någon? Skulle isf vara om hästen är felförsäkrad som någon annan ras? Min kompis råkade nämligen göra det först eftersom hon sa till försäkringsombudet via telefon att hon hade ett varmblod...som då tolkades som svenskt varmblod = svenskt halvblod.

Ev reservationer ska stå i försäkringsbrevet men sen är det ju så att köper du tex Agria Activ (gamla racing) så får du det den täcker.

Står klart och tydligt vad den täcker så behöver inte alls vara svårt att läsa sig till.

Det gäller ju även att vara tydlig mot säljaren, hade hon sagt att den inte ens tränats hade den kunnat få utökad direkt vad jag förstått det som.

Du kan teckna en fullständig försäkring på din travare (rid) men får då reservation för hältor och komplikationer därav . Gäller agria. Denna reservation kan plockas bort omgående om man kompletterar med vet.bes där man gjort böjprov/longering och hästen är ua.
Om hästen har reservation så står det på försäkringsbrevet.

Märkligt.
Min förra travare var travhästförsäkrad dvs benen var inte inkluderade.
Jag ändrade försäkringen till en A1 så fort jag fick hem honom.
Ett & ett halvt år senare blev han halt.
Mitt försäkringsbolag stod för allt förrutom självrisken. Vi behandlade honom i nästan 9 månader med sprutor, röntgen, även prat om att gå in I leden & titta under narkos för att se varför han inte blev bra. diskuterade även att skicka han på rehabilitering på deras bekostnad om det inte varit för att han hade haft pålagringarna från gammal skada innan mina ägor.

Han stod som Varmblodstravare användningsområde ridhäst.

Nu är han avlivad & jag fick ut livbeloppet på 15.000 minus resterande årsförsäkringspremie, betalade halvårsvis.
Han var försäkrad för det högsta beloppet som inte krävde vet.besiktning. Jag hade Folksam & var nöjd.

bettysmatte skrev:
STÅR det skrifligen i ditt försäkringsbrev, eller var det något du visste ändå?

det står inte i försäkrings brevet. detaljerade beskrivningar om vad typen av försäkrning man har täcker eller inte täcker står i försäkrings beskrivningen! därför är det noga att man läser den. Brevet säger ju bara vad du har för typ av försäkrning samt beloppet.

ang. travare och travar relaterade skador så är det standard hos hästförsäkrningarna att de inte täcker - ja....

Ja, det stämmer.
Mina båda är försäkrade hos Agria, lite olika försäkringar men valackens (travtränas) täcker inte hältor och stoet som inte har tävlat på nästan 10 år har en reservation i försäkringen, som innebär att den inte täcker hältor pga att hon är travare.
Ang böjprov och ua, det spelar ingen roll, mina kan ändå inte försäkras så att det täcker hältor.
Jag har redan bråkat med Agria och försökt bytt på stoet men nejdå.

Menar du mig? Min häst är fullförsäkrad sedan drygt 4,5 år tillbaka... Efter godkänt böjprov...

Så förstod inte jag det. I alla fall så talade min kompis om exakt vad hästen använts till och vad den skulle användas till i framtiden och fick bara en begräänsad försäkring.

Knapplån.

Tack för alla era intressanta svar! Det ska bli intressant att höra hur det går för personen i fråga och hennes häst. Det kan ju mycket väl vara så att hon har Agria Racing (vet inte ens om det är Agria hon har hästen försäkrad i) och att hon inte funderat över vad det egentligen innebär.

Polly_Mulle skrev:
Min häst är fullförsäkrad sedan drygt 4,5 år tillbaka... Efter godkänt böjprov...

Det är min också. Veterinären gjorde böjprov vid besiktningen och hade inga anmärkningar alls. Fullt godkänd och fullt försäkrad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 111
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 676
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka