TravarDjur!! Försvinner kunskap när man går in på travforumet?

Sv: TravarDjur!! Försvinner kunskap när man går in på travforumet?

Det ligger mycket i det du skriver, att travet av många ses som en industri där hästar kasseras på löpande band.
Men faktum kvarstår att de flesta sköter sina travare efter konstens alla regler under deras karriärer och det är det som folk inte verkar förstå.
Att gång på gång få höra att man endast sysslar med trav för pengarna gör mig galen!
Likaså att det skulle gå att piska en häst till framgång eller vinna lopp med sjuka och skadade djur.
Nej, ska man ha någon chans att tjäna pengar inom travet är det TLC som gäller.
Jag tror mycket av föraktet för travet bottnar i okunskap och en hel del avundsjuka. :angel:

Jag kan bara svare för mig personligen om var gamla travare tar vägen.
De tycks hamna hos mig! :crazy:
Jag började med en gammal tant och har nu 5 här hemma, 2 till på väg..... :p

Det hedrar dig ,men jag hopppas att du inte piskar de till framgång,när de nu är gamla/uttjänta och förmodligen har ont både här och där .

förlåt, men jag fatta inte riktigt vad ditt första inlägg gick ut på?

som jag tolka det du skrivit, så är det bara ren bullshit. så många fördomar på ett ställe var det länge sen jag läste!
(märk väl att det är min tolkning av det du skrev, men jag kan lika gärna ha tolkat fel, rätta mig gärna i så fall....)

ah, ditt förstå inlägg var ironi? :idea::confused:

Tycker till stor del att du har rätt, har själv i många år haft travhästar, såhär i efterhand inser man vad man pressar dessa stackars djur, min kille som sprungit in en hel del började bli knäpp på banan. Vad gjorde vi, jo vi böt träningsmetod, att observera är att jag INTE slår hästar eller sätter på dom en massa onödigt tjaffs, denna kille hade dock hissbett o även käk men detta för att han vart blockerad när någon sprang om o då fanns risken att han skulle spränga sina luftvägar..igen..så det var för hans skull! Istället för att köra på banan flera ggr/veckan var vi ute på skogsturer med vagnen eller som ridekipage. Han fick gnistan tillbaka o gick som en dröm på hemmabanan vid stallet igen o äntligen tänkte vi o anmälde honom till ett lopp på Romme. Ladda som sjutton klev han ur transporten o såg förväntansfull ut som han alltid gjorde innan start. Kusken kom o vi fixade o grejade, vi värmde upp ridandes då risken annars fanns att han stack med kusken. Allt gick bra o han fullkomligt FLÖG fram på banan..i ett o ett halvt varv..sen slutade han springa o började jogga istället, kusken röck tussarna o manade på honom, tyvärr rmed pisk,..min vackra springare fortsatte dock i samma takt så kusken avbröt loppet då han trodde att orken trytigt. Men så var itne fallet det visste vi som ägare o ångrade oss så mkt som ni inte kan ana att vi låtit honom starta igen, ut från banan kommer en möjligtvis lite varm kille utan att ens flåsa o hel tom i blicken. Sitter här o blir alldeles tårögd på tanken, det var sista gången som denna vackra kille kommit upp på en bana, inte ens banan hemma går han på längre. o detta är snart 4år sedan. Han är denna livliga kille igen som gärna drar iväg med en i full fart längs grusvägarna i hans fantastiska trav eller om han vill riktigt bråka fattar han galopp o då jäklar går det undan..ni som suttit på en travare med dålig galopp vet HUR fort det går..det är nån slags trallopp o det går fasen inte att hinna med för en vanlig häst..:cool:

Så du har rätt, vi männsikor gör dom till maskiner o jag hoppas mitt inlägg kan ge en tankeställare..varför gör hästen som den gör. Gör inte om samma misstag som vi gjorde med vår ädla springare!!! Fungerar det inte längre låt stoet gå till avel eller sälj hästen som ridhäst.:crazy:

Hade ngn liknande känsla när jag läst alla dessa inlägg i de trådar som varit i ämnet.
Varför tror hästmänniskor i andra grenar att travfolk inte har känsla för det de gör? Samma känsla för sina djur som finns överallt annars (för dom som söker det naturligtvis). Att precis som i vilken gren som helst så är det samspelet som gäller. Det är ingen skillnad för att det inte är kraft uppåt utan kraft framåt som gäller.

Tycker till stor del att du har rätt, har själv i många år haft travhästar, såhär i efterhand inser man vad man pressar dessa stackars djur, min kille som sprungit in en hel del började bli knäpp på banan. Vad gjorde vi, jo vi böt träningsmetod, att observera är att jag INTE slår hästar eller sätter på dom en massa onödigt tjaffs, denna kille hade dock hissbett o även käk men detta för att han vart blockerad när någon sprang om o då fanns risken att han skulle spränga sina luftvägar..igen..så det var för hans skull! Istället för att köra på banan flera ggr/veckan var vi ute på skogsturer med vagnen eller som ridekipage. Han fick gnistan tillbaka o gick som en dröm på hemmabanan vid stallet igen o äntligen tänkte vi o anmälde honom till ett lopp på Romme. Ladda som sjutton klev han ur transporten o såg förväntansfull ut som han alltid gjorde innan start. Kusken kom o vi fixade o grejade, vi värmde upp ridandes då risken annars fanns att han stack med kusken. Allt gick bra o han fullkomligt FLÖG fram på banan..i ett o ett halvt varv..sen slutade han springa o började jogga istället, kusken röck tussarna o manade på honom, tyvärr rmed pisk,..min vackra springare fortsatte dock i samma takt så kusken avbröt loppet då han trodde att orken trytigt. Men så var itne fallet det visste vi som ägare o ångrade oss så mkt som ni inte kan ana att vi låtit honom starta igen, ut från banan kommer en möjligtvis lite varm kille utan att ens flåsa o hel tom i blicken. Sitter här o blir alldeles tårögd på tanken, det var sista gången som denna vackra kille kommit upp på en bana, inte ens banan hemma går han på längre. o detta är snart 4år sedan. Han är denna livliga kille igen som gärna drar iväg med en i full fart längs grusvägarna i hans fantastiska trav eller om han vill riktigt bråka fattar han galopp o då jäklar går det undan..ni som suttit på en travare med dålig galopp vet HUR fort det går..det är nån slags trallopp o det går fasen inte att hinna med för en vanlig häst..:cool:

Så du har rätt, vi männsikor gör dom till maskiner o jag hoppas mitt inlägg kan ge en tankeställare..varför gör hästen som den gör. Gör inte om samma misstag som vi gjorde med vår ädla springare!!! Fungerar det inte längre låt stoet gå till avel eller sälj hästen som ridhäst.:crazy:

Jag blir alldeles tårögd !
Alltså på riktigt-ej ironi,om ngn.nu tror så.

Handlar det inte väldigt ofta om okunskap o kanske även någon typ av avundssjuka??? Rykten om att de gör si och de gör så istället för att fråga VARFÖR använder ni den utrustningen eller VARFÖR tränar ni på det sättet??? :confused: Om man istället skulle prata med varandra och ta hjälp av varandra oavsett om man håller på med hoppning, dressyr, trav, distans, western skulle nog väldigt många hästar må bättre :) Vi håller ju på med det här tack vare hästarna :love:

Handlar det inte väldigt ofta om okunskap o kanske även någon typ av avundssjuka??? Rykten om att de gör si och de gör så istället för att fråga VARFÖR använder ni den utrustningen eller VARFÖR tränar ni på det sättet??? :confused: Om man istället skulle prata med varandra och ta hjälp av varandra oavsett om man håller på med hoppning, dressyr, trav, distans, western skulle nog väldigt många hästar må bättre :) Vi håller ju på med det här tack vare hästarna :love:

Alla jagar vi ju en känsla. En känsla av att hästen är fin. Du kan rida en häst o känna att formen är jättefin likväl kan du köra en häst o känna att formen är jättefin. Alla jagar vi lite det jag kallar stoltheten i magen. Att det faktiskt funkar det vi gör.

Okunskap absolut. Avundsjuka vet jag inte. Jag menar det att ju fler grenar du har sett, ju mer du kan så sätt ju öppnare blir du. Den ridskola jag växte upp med, där fick man lära sig att travfolket var hemska. Travarna kan ingenting! De har fortfarande kvar den inställningen. När man sedan går in på travet o ser vad som händer..du byter lite tankebanor. Lite roligt är det dock att hålla på med ex. nh bland travarfolket på gården..många konstiga blickar får man. :-D

Alla jagar vi ju en känsla. En känsla av att hästen är fin. Du kan rida en häst o känna att formen är jättefin likväl kan du köra en häst o känna att formen är jättefin. Alla jagar vi lite det jag kallar stoltheten i magen. Att det faktiskt funkar det vi gör.

Okunskap absolut. Avundsjuka vet jag inte. Jag menar det att ju fler grenar du har sett, ju mer du kan så sätt ju öppnare blir du. Den ridskola jag växte upp med, där fick man lära sig att travfolket var hemska. Travarna kan ingenting! De har fortfarande kvar den inställningen. När man sedan går in på travet o ser vad som händer..du byter lite tankebanor. Lite roligt är det dock att hålla på med ex. nh bland travarfolket på gården..många konstiga blickar får man. :-D

Och jag har precis fått kontakt med en 64-årig "travgubbe" som jobbar med NH-principerna på sina hästar... :love::love:

Jag håller med dig!
Fast dom gånger jag träffat folk med ridhästar,så har det gått jätte bra och prata häst ända tills jag talat om att det är travhästar jag håller på med.
Då kommer det spydiga kommentarer; Jaha sådana stackars nervösa travare som bara springer runt,runt.Suck!
Jag har gett upp!

Det hedrar dig ,men jag hopppas att du inte piskar de till framgång,när de nu är gamla/uttjänta och förmodligen har ont både här och där .

Varför skulle jag ? De piskades inte ens till framgång när de var unga och krya !! Vore det mer acceptabelt om de vore unga och inte hade ont eller vad? Du skämmer mig !!!!:eek:

Att både skriva detta o gå igenom händelsen i huvudet gör att jag mår riktigt dåligt. Han är idag 11år och går som skogsmullehäst pga sina luftvägar. Men detta är tyvärr inget ovanligt senario, MÅNGA är måna om sina springare men minst lika många gör såna misstag som vi gjorde utan att reflektera över det. Det är då vi måste säga stopp som utomstående, inte genom anmälan eller skrik o ga utan ser du detta gå fram till ägaren o säg nått i stil med "Vill han verkligen springa?" eller så, det tar MKT mer än att någon läxar upp en. Tro mig..

Jag har en hel del kompisar som är "ridhäst folk" och i början så var det mycket frågor om varför vi gör si och varför gör vi så...

Precis som här på Buke så var det frågor om käken, tungbanden, kedjor, varför vi inte värmer upp, varför vi inte skrittar av, varför våra hästar är så magra, varför de är så stressade etc etc..

Frågorna slutade rätt snart efter de sett sakerna användas, att vi skrittar ut-in, lugna hästar och inte magra..

Det är så mycket fördommar och rykten om travet.

Jag ser ju vad jag ser.
Så fort man ser lopp på tv ,så nog 17 viner pisken fram-och -tillbaka mot målgång.
Ser du och jag inte samma sak,eller väljer du att blunda.

Jag ser ju vad jag ser.
Så fort man ser lopp på tv ,så nog 17 viner pisken fram-och -tillbaka mot målgång.
Ser du och jag inte samma sak,eller väljer du att blunda.

Ta 2 linor max 2,5m långa, bind dem i spisen ca 4 dm isär. sätt dig på en stol 2 m ifrån, ta en lina i vardera hand, ställ din make på alla 4 imellan med rumpan ca 50cm från dig, ta en pisk i tillåten längd och försök slå han hårt medans du inte får släppa linorna du har i händerna!

Senast ändrad:

Ta 2 linor max 2,5m långa, bind dem i spisen ca 4 dm isär. sätt dig på en stol 2 m ifrån, ta en lina i vardera hand, ställ din make på alla 4 imellan med rumpan ca 50cm från dig, ta en lång pinne och försök slå han hårt medans du inte får släppa linorna du har i händerna!

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

AM

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 000
Senast: Vogue
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 126
Senast: squarepants
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Gifted
·
Dressyr Det som tidigare var små skutt när något var jobbigt, har nu i takt med att Porthos blir starkare och smidigare, blivit till rena...
2
Svar
24
· Visningar
2 730
Senast: mumrikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve