Jag är ridmänniska och gillar att umgås med travfolk mera. Jag anser att båda sidor har saker att lära varandra och att man borde samarbeta istället. Jag HATAR dem som använder starka hjälpmedel,sporrar som används fel och spö som används fel inom all hästsport. Men jag ser inget fel med att använda spö eller sporrar om det används rätt som hjälpmedel inom all hästsport. Du får bara använda spöet 4 ggr som Humlibumlan säger och det är endast i upploppet. Har du bara sett trav på tv ? gå in på stallbacken, se hur travhästarna sköts om. Dem får bästa vård för att vara friska . Går jag in i ett ridstall så ser jag att hästarna har gallor och grymt tjocka svullna ben ,krubbitare,boxvävare (inte överallt men på många ställen tyvärr.)
Inom ridningen är det så mkt snobbigt,du ska ha dyraste hästen,dyraste sadeln annars är den inte värd någonting och bla bla bla.
Jag umgås med folk från rid och travsidan. Jag älskar att köra ponny som stor häst, jag älskar att rida och jag månar om djurens bästa men jag blir irriterad när travet ses som djurplågeri för hur mkt inom ridsporten är inte djurplågeri då ?? det finns rötägg i alla sporter men dra inte trav över en kam.
Min familj äger en 4 årig travare,vi körde in henne och lämnade på träning hos proffs. Hästen är bortskämd när den är där på Gävletravet i stall 13
Varje jul skickar dem julkort , där hästen är ren,fått en ny grimma och en tomteluva på huvudet tsm med skötaren. Himla roligt att se ens häst blir uppskattad även om den inte är en stjärna.
Så fort travhästen har förändrats på ngt vis,kollar man igenom hästen.
GÅ ALDRIG MER IN PÅ ETT TRAVFORUM OCH SÄG SÅDANT,FÖR DIN EGEN SKULL :SÅ BLIR DU BARA ATTACKERAD.FÖR TRAVETS SKULL: VI VET VAD SOM ÄR SANT OCH INTE SANT DU BEHÖVER INTE TALA OSANNING.