TravarDjur!! Försvinner kunskap när man går in på travforumet?

Sv: TravarDjur!! Försvinner kunskap när man går in på travforumet?

Jag tror inte på skillnad mellan raser eller discipliner, men kanske mellan olika människor.
Vi har nog generellt för dåligt tålamod, och behandlar symtomen istället för problemen, som i exemplet med viktboots på islandshästar.

En sak jag funderar på: Varför hetsar ridfolk upp sej så mycket på tungbanden? Och även käken..? Dessa saker används ju oftast bara i lopp och sulkyjobb...

Konstigt. Jag som bara umgås med ridhästfolk och vi snackar en hel del skit om allt och alla utom oss själva.. har aldrig hört någon säga ett ljud om just tungbanden. Never.

I ett stall jag stod i förut var det en som hade en travare och "amatörkörde" med. Han band tungan på den varje gång dom skulle ut...
Vet även ridfolk som binder ner tungorna, unghästar som lagt tungan över bettet vid ridning... Ett annat alternativ är ju att täppa till snoken helt på dom med en remontgrimma... det måste ju vara lika "plågsamt" båda två?
(jag använder själv remont ibland)

En orsak är att tungband, felaktigt använt, kan ge väldigt fula skador som ibland uppmärksammas i media.
PL

En orsak är att tungband, felaktigt använt, kan ge väldigt fula skador som ibland uppmärksammas i media.
PL

Så är det väl all utrustning.

Jag har aldrig sett en artikel om felaktigt använda tungband o skador, men skulle vara intresserad av att läsa, så länka gärna.

Så är det väl all utrustning.

Jag har aldrig sett en artikel om felaktigt använda tungband o skador, men skulle vara intresserad av att läsa, så länka gärna.

Precis jag med :).
Jag har det som vana att alltid ha tungband på alla mina hästar det är en liten extra livförsäkring. Man "får" ju inte använda bomulls band eller nylon strumpor men det gör jag hemma inte så lätt att sätta de fel. som tävlings tungbanden i läder. Det ända jag sett är en häst som kom in efter lopp med en helblå tunga de va läskigt att se. (tungbandet satt alldeles för hårt)

Det är ju bara att läsa alla trådar som handlar om djurplågeri innom travet..I varje tråd så tar ridhäst folket upp tungband och käk...

Nej jag har ingen länk men har genom åren läst om några fall med svåra tungnekroser som uppmärksammats.
PL

Nej jag har ingen länk men har genom åren läst om några fall med svåra tungnekroser som uppmärksammats.
PL

När det gäller tungband får man ju bara använde dem i läder eller syntet,, just för att de är oelstiska och glöms de bort så kan hästen själv pilla av dem.
Men jag har hört om ett fall där nylonstrumpa användes o glömdes bort :cry:

Precis jag med :).
Jag har det som vana att alltid ha tungband på alla mina hästar det är en liten extra livförsäkring. Man "får" ju inte använda bomulls band eller nylon strumpor men det gör jag hemma inte så lätt att sätta de fel. som tävlings tungbanden i läder. Det ända jag sett är en häst som kom in efter lopp med en helblå tunga de va läskigt att se. (tungbandet satt alldeles för hårt)

Jag har haft en häst som kom in med blå tunga...
UTAN TUNGBAND... :eek: :crazy:

Det är ju bara att läsa alla trådar som handlar om djurplågeri innom travet..I varje tråd så tar ridhäst folket upp tungband och käk...

menar du den långa tråden som finns här på travforumet då eller? *jag har ej läst den*

För jag har aldrig sett det i någon tråd alls. Men jag kan ju ha missat också..

Åven i trådar under hästnytt. Men jag menar även i allmänhet. Jag umgås också med ridhäst folk och i mitt stall där jag har min isis får jag ofta frågor om tungband och käk och att det verkar så hemskt. Men om du inte har de erfarenheterna så är jag bara glad för det :)..

Jag tycker att det är synd att folk har så mycket förutfattade meningar utan att veta..Fast jag är väl inte bättre själv, kan inte fatta varför ridhäst folk tycker att 1-2 timmar i en liten fyrkantig grushage hage utan sällskap (pålle kan ju bli skadad) är bra..Det är ju självklart inte alla men i många ridstall med hästar på högre nivå så har jag sett det. DET tycker JAG är djurplågeri!

Men det tror jag nog att vi alla är överens om att det förekommer en hel del konstigheter i alla häst grenar, och att vi tycker olika om vad som är ok och att vi försvarar våra "egna" intressen;)!

Tja... människan har satt sig själv högst i näringskedjan och så länge vi håller djur för vårat eget nöjes skull så får djuren stå ut med det mesta...

Och jag är öppen för naturlig hästhållning och tycker lösdrift är det bästa för unghästar mm mm... MEN jag tycker heller inte en häst LIDER av att stå i en liten grushage ensam.. Den vet förmodligen inte om något annat och många av hästarnas (och andra djurs) instinkter har vi tryckt undan genom hundratals år av medveten avel med de individer vi önskar.

Och är det något som gör att en häst inte passar så byter vi ut den, säljer vidare eller kanske slaktar...
Andra börjar sätta på otaliga sattyg så som olika remmar och skarpare bett osv för att på så sätt tro att det ska gå bättre... Det är tillåtet eftersom det är vi som är högst i näringskedjan. Hästen har inget att säga till om om vi inte vill det.

Alla hästar och djur går att knäcka på ett eller annat sätt.

En människostam i afrika tex "springer ihjäl" djuren dom jagar. Dom ser till att antilopen är i rörelse hela tiden i flera timmar, ingen vila, inget vatten.. Efter 6-7 timmars jagande stannar antilopen, den ger upp. Människan som jagat den kastar då ett spjut och dödar antilopen snabbt och ber sedan djuret om förlåtelse innan dom tömmer den på blod och bär hem till byn... :idea:

Det är ovidkommande VAR slagen tar eller HUR HÅRT ni slår.
Det enda som betyder något är ATT ni slår.
Allt våld,piskning skall totalförbjudas !

Jag håller med dig här, men jag måste säga att jag har väl aldrig sett så mycket stryk på hästar som jag såg när jag höll på med hopphästar. Tonårs tjejer, en ponny och en pisk.. Ingen bra kombination. Sånt har jag aldrig sett under mina år med trav iaf.

jag drar mig inte för att tjonga på hästen när den gör något som jag har total noll tollerans för, dvs bitas och sparkas.

DOCK enbart när jag vet att hästen gör det medvetet mot mig.

jag drar mig inte för att tjonga på hästen när den gör något som jag har total noll tollerans för, dvs bitas och sparkas.

och aldrig i ridningen för kommer det protester där är det jag som ryttare som gör fel

Håller med dig där har alltid pisk med mig när jag kör och ända gången som jag gör mycket mer än visar eller "petar" på hästen är om den skulle vilja sparka mot mig så gäller det att få den på bättre tankar direkt.

och aldrig i ridningen för kommer det protester där är det jag som ryttare som gör fel

Det behöver inte alltid vara sant. Underskatta inte dig själv.

Usch va hemsk :o vet du vad som hände?

Japp, liten svart kusk med starka nypor och häst som aldrig gav sig utan drog åt andra hållet och inte "begrep" (som tur var) att man kan lägga tungan över bettet.

Tungan hängde blå ur munnen på henne när hon kom av banan.

(Jag körde nåt år senare själv mitt livs sämsta lopp med henne :o, så hon var normalt inte dum. )

Det behöver inte alltid vara sant. Underskatta inte dig själv.

Där håller jag med dig till viss del.., jag har sett hästar som tex bockar och sparkar bakut för att få av sin ryttare, mycket medveten handling av hästen.. MEN jag tycker ändå att då har man missat något i hästens utbildning och man bör ta sig en ordentlig funderare, backa både ett och två steg tillbaka och "börja om"..

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 000
Senast: Vogue
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 126
Senast: squarepants
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Gifted
·
Dressyr Det som tidigare var små skutt när något var jobbigt, har nu i takt med att Porthos blir starkare och smidigare, blivit till rena...
2
Svar
24
· Visningar
2 730
Senast: mumrikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar